Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 18:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: "Bang for the buck"-5.1 surround (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kaspertg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2009
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 03 April 2009 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Hej folkens.

Jeg har endelig bestilt de første Blu-ray film til min PS3, og vil gerne have noget udbytte af de muligheder der indenfor lyden. Jeg er ret grøn indenfor det her område, men vil stadig gerne have noget kvalitet, da jeg godt kan høre forskelig på god lyd og dårlig lyd.

Som overskriften lyder, er jeg på udkig efter noget "bang for the buck".

Jeg har undersøgt markedet, og har fået at vide at mine prioriteter bør være som følgende:

- Receiver
- Fronthøjtalere
- Center højtalere
- Sub
- Baghøjtalere

I første omgang leder jeg efter en receiver, der understøtter Dolby True HD og som har en optisk indgang.

Jeg har selv fundet denne Sony STR DG820
http://hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=469935&s earchArea=&Soegeord=

Kan det gøres mere fornuftigt/billigere i forhold til, hvad en førstegangskøber kan "nøjes" med?

Derudover så synes jeg højtalere markedet er lidt mere forvirrende, og her håber jeg virkelig I kan hjælpe.

Jeg faldt over disse Onkyo SKS-HT540. Anmeldelsen er rimelig gammel, men hvor hurtigt forældes højtalerteknologien?
http://reviews.cnet.com/surround-speaker-systems/onkyo-sks-h t540/4505-7868_7-31930496.html?tag=txt%3bpage

Det skal lige siges, at det var lidt et tilfælde at det var en 7.1 løsning. Jeg leder i første omgang efter en 5.1, og jeg tror evt. godt jeg kan undvære sub'en - eller hvad?

Håber I kan hjælpe!
Til top Vis Kaspertg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaspertg

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 April 2009 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

bang for the buck :

http://www.dustinhome.dk/pd_5010127528.aspx?csref=Prisjamfor else_Pricerunner_1752

jeg køber Panasonic SC-BT200 når det kommer på markedet ....det er komplet anlæg med Bluray-afspiller, 5 ht og sub und alles til 6995,- (jeg skal bruge det i stuen som nr2 anlæg og lyd ved TV-et)

hvis du vil gå højere op kunne et Klipsch komplet sæt være godt sted at starte

det er også "bang for the buck"...... er faktisk kanon til pengene

http://www.klipsch.com/world/eu/en/products/lists/floorstand ing-systems.aspx

F2 er meget fint og RF63 eller 83 er faktisk ret heftigt ........

skal det være mere eklusivt og lækkert kunne komplet sæt Vienna Grand være sagen

spørg på "pakke-pris"

http://www.vassagohifi.com/products/vienna/

hvor mange penge vil du op med ?????

på Receiver siden er der mange der har mere styr på det end mig ...
kom glad og hjælp manden

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

slate
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 03 April 2009 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Såvidt jeg ved skal du bruge HDMI for at få HD lyden med. Optisk/TOSlink kan slet ikke trække de datamængder der skal til

Til top Vis slate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slate

Kaspertg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2009 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Jakobsen skrev:

bang for the buck :

http://www.dustinhome.dk/pd_5010127528.aspx?csref=Prisjamfor else_Pricerunner_1752

Åh, hvis det bare kunne fåes i sort. Men i forhold til det Onkyo, jeg linkede til - hvad tror du så er bedst? (Begge højtalersystemerne er vel næsten lige gamle (at dømme ud fra reviews på nettet)) .. Jeg har bare ikke kunne finde en dansk forhandler af netop de højtalere jeg linkede til.

Jakobsen skrev:

Hvad er prislejet? Det ser dyrt ud

-----

Mit budget .. Vi snakker nok max 10.000. Gerne billigere.

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 03 April 2009 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Som Slate nævner så har du intet at bruge optisk indgang til når vi snakker HD lydformater.

Der skal du endten bruge HDMI - Decodningen sker i afspilleren eller så skal du tilslutte det analogt 5,1 - så sker decodningen i forstærkeren.

jeg ville helt klart på højtaler valget, starte med center og front højtaler. Det er de vigtigste højtalere i et surround setup. Ofre lidt mere der og så senere vidre bygge med sub og så bag/ sidehøjtalere.

Kaspertg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2009 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

slate skrev:

Såvidt jeg ved skal du bruge HDMI for at få HD lyden med. Optisk/TOSlink kan slet ikke trække de datamængder der skal til

Jeg har bare en kammerat, der har et Samsung anlæg. Han har et optisk kabel fra PS3en til receiveren, og så derfra et HDMI stik op i fladskærmen (SÅVIDT JEG HUSKER).

Han mente det var den bedste løsning fordi reaktionstiden var så minimal i forhold til HDMI. Skal ikke lige gøre mig klog på noget.

Kaspertg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2009 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:

Som Slate nævner så har du intet at bruge optisk indgang til når vi snakker HD lydformater.

Der skal du endten bruge HDMI - Decodningen sker i afspilleren eller så skal du tilslutte det analogt 5,1 - så sker decodningen i forstærkeren.

jeg ville helt klart på højtaler valget, starte med center og front højtaler. Det er de vigtigste højtalere i et surround setup. Ofre lidt mere der og så senere vidre bygge med sub og så bag/ sidehøjtalere.

Okay, så blev jeg klogere.

- Mit spørgsmål er så nu. Kan det utrænet øre høre forskel?
- Nu har jeg jo købt bluray film - er det så ikke det værd at købe en receiver, der kan understøtte alt, hvad det indebære.
-- Og er den receiver jeg har linket til okay til formålet?

-----

Nu er jeg sådan en type, der gerne vil have det hele på én gang, men kan næsten forstå at jeg bør prioritere :)

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2009 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Kaspertg skrev:
Jakobsen skrev:

bang for the buck :

Åh, hvis det bare kunne fåes i sort. Men i forhold til det Onkyo, jeg linkede til - hvad tror du så er bedst? (Begge højtalersystemerne er vel næsten lige gamle (at dømme ud fra reviews på nettet)) .. Jeg har bare ikke kunne finde en dansk forhandler af netop de højtalere jeg linkede til.

Jakobsen skrev:

-----

Yes det fåes i sort ...

kender ikke alle priser på klipsch men det starter i meget fornuftige priser

men det ville nok ende med midnst 10000,- for højtalere alene

så hvis 10000 er med det hele

så bliver det ikke noget "håndplukket" ... der bliver du nok nød til at gå efter en "færdigpakke"

eller brugt

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

Kaspertg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2009 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Jakobsen skrev:
Kaspertg skrev:
Jakobsen skrev:

bang for the buck :

Jakobsen skrev:

-----

Yes det fåes i sort ...

så bliver det ikke noget "håndplukket" ... der bliver du nok nød til at gå efter en "færdigpakke"

eller brugt

Som førstegangskøber har jeg ikke lige noget imod færdigpakker endnu. Jeg har heller ikk hørt noget negativt om HK i al den tid jeg har kendt til det, så det lyder som et fornuftigt valg.

Men vil HK-sættet kunne spille True HD fornuftigt? .. Jeg mener - der er vel ikke nogen mening i at have en receiver, der kan dekode True HD, hvis man har nogle højtalere der ikke kan trække hele lydbilledet (eller hvordan man lige kan formulere det)

Edit.

Eller skal jeg som tidligere nævnt finde en center og 2 front til at starte med i samme prisleje?

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2009 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Kaspertg skrev:
Jakobsen skrev:
Kaspertg skrev:
Jakobsen skrev:

bang for the buck :

Jakobsen skrev:

-----

Yes det fåes i sort ...

eller brugt

Som førstegangskøber har jeg ikke lige noget imod færdigpakker endnu. Jeg har heller ikk hørt noget negativt om HK i al den tid jeg har kendt til det, så det lyder som et fornuftigt valg.

Men vil HK-sættet kunne spille True HD fornuftigt? .. Jeg mener - der er vel ikke nogen mening i at have en receiver, der kan dekode True HD, hvis man har nogle højtalere der ikke kan trække hele lydbilledet (eller hvordan man lige kan formulere det)

Edit.

Eller skal jeg som tidligere nævnt finde en center og 2 front til at starte med i samme prisleje?

jeg har ikke så meget styr på det med True HD
men det er ikke så meget HT det kommer an på det er receiver/dekoder der afgør det om det er True HD ...
det er dog selvfølgelig HT der er det mest afgørende for lydkvaliteten anyway

jeg ville nu ikke gå så højt op det hvis jeg var dig ... det er et spørgsmål hvor meget du får ud af det hvis ikke resten af dit udstyr kan matche lydkvaliteten fra True HD

jeg har en kammerat der har HK HS500 ( bliver vist ikke lavet mere ) det spiller rigtig godt  selvom det er færdig pakke ... det er nogelunde de samme HT som det HK-sæt jeg har linket til

Hyl.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 April 2009 kl. 00:28 | IP-adresse registreret  

Jeg ville klart starte ud med 2 frontere evt. 1 center. Senere kan du altid investere i resten. På den måde får du højtalere af
en noget bedre kaliber. Til budget-anlæg kommer du ikke uden om XTZ, de leverer virkeligt gode højtalere til priser hvor
andre ikke kan følge med. I stedet for at beskrive hvordan de lyder, kan jeg sige du er velkommen til at komme forbi og
høre det sæt XTZ 99.32 jeg har stående. Har du ikke plads til gulvhøjtalere laves der en tilsvarende standermodel blot uden
basenheden. Men det giver et rigtigt godt indtryk af hvad du kan forvente.

Jeg er bosat i Vestbjerg så hvis du har lyst/mulighed for det så få et gratis lyt.

/Niels
Til top Vis Hyl.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hyl.dk

Kaspertg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2009 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Hyl.dk skrev:
Jeg ville klart starte ud med 2 frontere evt. 1 center. Senere kan du altid investere i resten. På den måde får du højtalere af
en noget bedre kaliber. Til budget-anlæg kommer du ikke uden om XTZ, de leverer virkeligt gode højtalere til priser hvor
andre ikke kan følge med. I stedet for at beskrive hvordan de lyder, kan jeg sige du er velkommen til at komme forbi og
høre det sæt XTZ 99.32 jeg har stående. Har du ikke plads til gulvhøjtalere laves der en tilsvarende standermodel blot uden
basenheden. Men det giver et rigtigt godt indtryk af hvad du kan forvente.

Jeg er bosat i Vestbjerg så hvis du har lyst/mulighed for det så få et gratis lyt.

/Niels

Hej Niels.

XTZ ser sgu meget spændende ud, og de har et design jeg kan lide. Er der nogle webshops, der tilbyder XTZ?

Jeg vil gerne tage dit tilbud op til overvejelse, men min påske er meget presset for tiden. Vender lige tilbage til det.

edit.

Faldt over www.fyndbörsen.se

Hyl.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 April 2009 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Jeps Fyndborsen er eneste forhandler hvis man ikke køber direkte gennem XTZ.se. Du skal være meget velkommen til at
vende tilbage, jeg er heller ej hjemme i påsken så den er go fin. Du kan evt skrive over beskedcentret her på siden da jeg
nok glemmer denne tråd...
Til top Vis Hyl.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hyl.dk

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 06 April 2009 kl. 03:04 | IP-adresse registreret  

Dit højtaler set-up bør afhænge af dine prioriteter. Er musik el. film det vigtigste? Hvis det er film, i så fald hvilken type film?

Til surround (film) ville jeg prioritere, m.h.t. kvalitet, som følger: Center - fronter - sub - bag. Såfremt dine fronter kan levere en anstændig bas, går det uden sub - ellers IKKE. Til gengæld er subbens lydkvalitet ikke så kritisk til filmlyd, men den skal kunne levere det fornødne tryk i bunden.

Jeg ville hellere sætte penge i noget udstyr, der blot kan spille de ældre formater ordentligt, fremfor alt det tomme-tønder-buldren-på-reklametrommer, de nye ting promoveres med. 7.1 & de ny lydformater ser godt ud på papiret - men ingen kæde er stærkere end det svageste led, det nytter intet, hvis det afspilles gennem dårlige højtalere (og sidstnævnte ER ofte det svage led).
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes