| Forfatter |
|
PerS Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 18 Marts 2009 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal anskaffe mig en reciever så jeg vkan få noget gang i mine højttalere som hænger på væggen.
Jeg har besluttet at hoppe på en af Denons recievere, 1709 eller 1909 fra Hifiklubben.dk. 1909 understøtter de nye lydformater fra Bluray afspilninger. DTS-HD, Dolby TrueHD osv... Er dog i tvivl om det kan betale sig for mig - om jeg rent faktisk kan høre forskellen på "alm" surroundlyd og HD lydsporene.
Mine højttalere er et Focal Sib 5.1 sæt, med dertil hørende cub sub
1709: http://www.hifiklubben.dk/produkter/sur ... r_sort.htm
1909: http://www.hifiklubben.dk/produkter/sur ... silver.htm
En anden ting er så også om HD understøttelserne retfærdiggør merprisen?
Håber på nogle gode inputs
Mvh Per
|
| Til top |
|
| |
indomitus Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 324
|
| Sendt: 20 Marts 2009 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med dine højtalere vil du ikke kunne forskel
|
| Til top |
|
| |
Matshui Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 19
|
| Sendt: 20 Marts 2009 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
indomitus skrev:
| Med dine højtalere vil du ikke kunne forskel |
|
|
Pjat, jeg kunne høre forskel på Dolby Digital Plus og True-HD bare på mit fjernsyns indbyggede højtalere (Toshiba EP30 dekodede lyden) - kan man det på de lousy indbyggede, så kan man da i hvert fald også på et sæt Focal Sib, der er yderst gode i forhld til deres spinkle størrelse.
|
| Til top |
|
| |
indomitus Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Marts 2009 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor har du så oprettet denne tråd?
|
| Til top |
|
| |
greve Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 281
|
| Sendt: 20 Marts 2009 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
indomitus skrev:
Hvorfor har du så oprettet denne tråd?
|
|
|
Jeg tror nu ikke at PerS og Matshui er den samme person... __________________ greve's bio-i-stuen
|
| Til top |
|
| |
indomitus Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Marts 2009 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er blind 
|
| Til top |
|
| |
Matshui Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 19
|
| Sendt: 20 Marts 2009 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
indomitus skrev:
Jeg er blind  |
|
|
Hehe, jeg syntes nok at der var noget der ikke lige passede helt sammen
|
| Til top |
|
| |
m@dsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 718
|
| Sendt: 21 Marts 2009 kl. 08:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det fulde udbytte af HD lyd, får du kun med et 7.1 system. Jeg er sikker på at du vil kunne høre forskel på 1709 og 1909, men det skyldes nok at 1909 er kræftiger.
m@dsen __________________ Øvelse gør ikke kun mester, det giver også viden!
Sandheden er der ude, man skal bare lede!
|
| Til top |
|
| |
Jonas_h Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!
Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 904
|
| Sendt: 21 Marts 2009 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
m@dsen skrev:
Det fulde udbytte af HD lyd, får du kun med et 7.1 system. Jeg er sikker på at du vil kunne høre forskel på 1709 og 1909, men det skyldes nok at 1909 er kræftiger.
m@dsen |
|
|
Det synes jeg godt nok er noget ævl! IMO er den største fordel ved HD lyd den højere bitrate og derved bedre opløsning, dynamik og detaljegrad. Ja, der er flere titler med ægte 7.1 end der er på standard DD/dts, men det er langt fra alle titler.
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 21 Marts 2009 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
udover HD formater som man mene om hvad man synes mht. forskel, så er prisforskellen på de to receivere primært fordi der er billedbehandling i den store af modellerne.
__________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
m@dsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 718
|
| Sendt: 21 Marts 2009 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas_h skrev:
m@dsen skrev:
|
m@dsen
|
|
|
Det synes jeg godt nok er noget ævl! IMO er den største fordel ved HD lyd den højere bitrate og derved bedre opløsning, dynamik og detaljegrad. Ja, der er flere titler med ægte 7.1 end der er på standard DD/dts, men det er langt fra alle titler.
|
|
|
Læg mærke til hvad jeg startede med at skrive " Det fulde udbytte af HD lyd" Jeg ved da godt at man får flere detaljer med, selv om det afspilles på et 5.1 anlæg.
m@dsen __________________ Øvelse gør ikke kun mester, det giver også viden!
Sandheden er der ude, man skal bare lede!
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 21 Marts 2009 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
m@dsen skrev:
Jonas_h skrev:
m@dsen skrev:
|
m@dsen
|
|
|
|
|
|
Læg mærke til hvad jeg startede med at skrive " Det fulde udbytte af HD lyd" Jeg ved da godt at man får flere detaljer med, selv om det afspilles på et 5.1 anlæg.
m@dsen
|
|
|
jeg synes ikke der er så mange film med 7.1, så derfor er det vel ikke helt sandt __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
| Sendt: 21 Marts 2009 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Generelt kan man sagtens høre forskellen på et HD-lydspor og "SD"-ditto - specielt når der er musik / baggrundsmusik. Det er jo ret let at skifte mellem de forskellige lydspor, og ved selv"syn" har jeg skiftet mellem de forskelleige DD-spor på flere film, netop for at afklare om jeg synes der er forskel.
Det er der - klart. Også ved film med "kuh" et 5.1 lydspor. Men mest ved musik som "kører" hele tiden, og giver bedst mulighed for at høre den ekstra dynamik og båndbredde. Jeg lavede i sin tid testen for at høre om en PS3 kunne afkode de nye formater med forskel til følge - det kan den godt.
Så som udgangspunkt venter jeg med at købe en afspiller der kan sende bitstream til min Onkyo 805ér.
Måske kan du bruge mine erfaringer - de omhandler trods alt det om der er hørbar forskel - og det vil jeg mene at der er - også for "os" med "ikke-pokkers-dyrt" udstyr. (Lytter via B&W´s 600-serie - som jo er helt ordinære rent prismæssigt - men nærmest legendariske i hjemmebio-sammenhæng ifht. pris-ydelse)
Alt efter afspiller kan du vælge en der afkoder lyden internt, eller kan det - og som kan sende via LPCM til receiveren. Næsten alle HDMI-receivere kan modtage flerkanals-lpcm via HDMI, og kan derfor asfspille de nyeste formater, når blot de er afkodet af afspilleren i forvejen.
Derfor - hvis du har kræfter nok i den billige, og ikke brug for yderligere video-behandling i receiveren - så spar pengene og køb den billige.
Så kan du altid opgrade til en federe subwoofer eller andet, som garanteret giver større oplevelses-mæssig forbedring end enten den ene eller den anden model receiver (ihvertfald når de er så tæt på hinanden som de 2 nævnte)
Mvh. Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |
Rysz Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1445
|
| Sendt: 24 Marts 2009 kl. 06:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Offcourse_dk26 skrev:
Alt efter afspiller kan du vælge en der afkoder lyden internt, eller kan det - og som kan sende via LPCM til receiveren. Næsten alle HDMI-receivere kan modtage flerkanals-lpcm via HDMI, og kan derfor asfspille de nyeste formater, når blot de er afkodet af afspilleren i forvejen.
|
|
|
Blot til info: 1709 kan IKKE modtage nogen former for HD lyd. Hverken via bitstream eller via PCM. Eneste option er, at investerer i en afspiller med fuld intern dekodning og så benytte de analoge udgange fra afspiller til receiver.
|
| Til top |
|
| |