Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 08:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hjælp en ny - kan dette lade sig gøre (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ONRON
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 13 December 2008 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Som sagt er jeg ny inden for hifi, men har besluttet mig for at gøre noget ved min drøm om at få noget lækkert hifi gear til min stue, hvor min 5 år gamle gamle 42" plasma skærm skal skiftes ud, og i denne omgang vil jeg have lavet noget godt og ordenligt lyd som ikke må fylde alt for meget men stadig spille godt, og så vil jeg have samlet alle mine enheder bla. TV, mediecenter, xbox, wii til sammen forstærker. Og det er her jeg ikke rigtig kan overskue om det hifi jeg har kigget på kan klarer det og om det overhovdet passer sammen, så her håber jeg en af jer gamle hifi rotter vil hjælpen en hifi noob i nød.

men vil også meget gerne høre jeres mening, evt. forslag/ændringer til mit nye setup, hvis jeg har skudt helt ved siden af.

HiFi Setup:

TV: Pioneer 50" PDPLX5090H
DVD Receiver: NAD VISO FIVE
SUB: B&W PV1 subwoofer
5 x Højtalere: B&W M-1

Og så mit legetøj:

Mediecenter med m. digital SPDIF udgang
XBOX 360
Nintendo Wii

Et oversigt billed af mit hifi setup, som udgangspunkt:

Til top Vis ONRON's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ONRON Besøg ONRON's Websted

Peter.C
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 December 2008 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg ville nok ofre lidt mere på højttalerne. Det er ikke fedt når subben deler for højt, så de toner der burde være i stereo/surround kommer fra subben. Jeg har dog ikke hørt dette setup.

Har du sofaen plceret helt op af bagvæggen ?

Her er en lille guide til placering af ht:

http://www.dolby.com/consumer/home_entertainment/roomlayout. html

Og en tråd hvor der også hvor det også diskuteres:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=69392&P N=4

ONRON
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2008 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

Ok men vil helst ikke have dem meget stører, måske jeg så skulle gå lidt ned i sub?

Ja sofaen står helt op af vægen 4 meter væk 
Til top Vis ONRON's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ONRON Besøg ONRON's Websted

ONRON
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2008 kl. 00:53 | IP-adresse registreret  

Har lige fundet nogen manualer på DVD Receiver og Tv, og har jeg forstået det rigtigt at jeg kan tilslutte mine enhedder (xbox360, wii, mediecenter mm.) til tvét via HDMI og så forbinde DIGITAL OUT-terminal på tvét til DVD Receiver og så vil al lyden fra div. enheder blive afspillet på DVD Receiver?

Tøffe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 December 2008 kl. 01:34 | IP-adresse registreret  

ONRON skrev:
Ok men vil helst ikke have dem meget stører, måske jeg så skulle gå lidt ned i sub?

Det tror jeg ikke! Man kan altid skrue ned for volumen eller ændre på delefrekvensen for derved at få en lavere ydelse - det er altså Umuligt at få det til at virke den anden vej. Ok - man kan lave nogle små tweek-krumspring - men hellere en oversimensioneret sub som man må skrue lidt ned for, end end lille sub der skal have max prygl for ikke at falde igennem. Jeg har selv haft en Dali SWA-12 sub der var lige i det mindste til mit rum - det hjalp dælme at få en noget større membran og lidt mere juice til at styre den i form af min Suite 1.5 sub.

Derudover vil jeg nok lige tage en tur til nærmeste hifi-pusher for at checke de forskellige subs ud inden at du køber. Uden at have hørt den, så ligner den der PV-1 sub mest af alt en design-subwoofer, så du vil nok kunne få en højere ydelse ved at vælge en lidt mere traditionelt udformet "brumme-kasse" - men det er selvfølgelig smag og behag.

Hvad er målene på rummet? 4 meter i dybden - 5 meter i bredden?

Mvh

Tøffe

Til top Vis Tøffe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tøffe

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Sendt: 14 December 2008 kl. 02:57 | IP-adresse registreret  

Som alternativ kunne du overveje B&W DM686/685, samt en matchende sub?

DM686:
http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/kompakt/bw_dm 686_hoejttaler_sort_ask.htm

DM685:
http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/kompakt/bw_dm 685_hoejttaler_sort_ask.htm

EDIT: Og en rigtig centerhøjttaler ville nok heller ikke skade...
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 December 2008 kl. 08:09 | IP-adresse registreret  

ONRON skrev:

Nej, det er nok ikke det Peter mener. Jeg tror han mener at de små højttalere frekvensmæssigt ikke går ret langt ned i basområdet. For at kompensere for det vil du være nødt til at lade subwooferen dække en del af basområdet og ikke kun de allerlaveste frekvenser (subbassen). Dette foregår normalt ved indstilling af surroundreceiveren. Hvis du vælger større højttalere, som spiller noget dybere, kan du derimod indstille receiveren så subwooferen kun skal gengive subbassen.

Du er altså, som mange andre, nødt til at gå på kompromis. Du vil kunne få bedre lyd med 4 store gulvhøjttalere (+ center og subwoofer), men det vil til gengæld blive meget dominerende i stuen, hvilket du tilsyneladende ikke ønsker. Den højttalerkombination du har valgt kan sagtens fungere, og det er vel kun dig der kan afgøre om det er godt nok til dig. Jeg vil da anbefale dig at gå ned i Hifiklubben og få en snak med dem om dine overvejelser. Det bedste ville være hvis du kunne få sættet med hjem og høre det, evt. købe det med ret til at bytte højttalerne til nogle større hvis du finder det nødvendigt.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

ONRON
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2008 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Takker for alle de gode svar

Jeg vil ikke have stører højtalere, og må gå på kompromis med lyden, men vil ud fra det have det så godt som muligt.

@Tøffe: Min stue er 4 x 5 meter som du skrev.

Ville jeg få noget væsentligt ud af at sætte denne center B&W XTC på istædet for en B&W M-1
og så ellers beholde 4 stk. B&W M-1 til hjørnerne.?
LINK TIL B&W XTC

Har også kigget på dette KEF sæt ville der være noget fornuft at købe det istædet, for der jeg selv har sat sammen?
LINK TIL KEF SÆT

Og så mangler jeg også at høre om der er en der kan se om jeg kan få alle mine enheder til at køre igennem denne DVD Receiver: NAD VISO FIVE ???

BILLED AF BAGSIDEN AF VISO FIVE

jackson stuart
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2008
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 15 December 2008 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

nu ved jeg ikke hvilke forbindelser du har fra din xbox og wii, men jeg vil da opfordre dig til at genoverveje den nad reciever.  Bevares den er super flot og lækkert bygget, men der er kun 1 HDMI tilslutning (out) og intet HD.   Dvs den er ikke særlig fremtids sikret og du ville kunne få en fornuftig HD reciever og bluray til samme pris.

Men igen den ser jo godt ud

ONRON
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2008 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Så har jeg overvejet en del og søgt meget og været i HFK og høre div. setup´s og har nu ændret mening ang. højtalere og surround receiver

Ang. højtalere fik jeg hørt M1 i HFK men hørte også disse DALI MOTIF LCR som jeg blev ret vild med både i lyd og design. så det bliver 5 stk. af dem.
Link til højtalere

Og ang. Surround Receiver er jeg meget på den, kunne godt lige pludselig se at  VISO FIVE måske ikke er det bedste valg, da jeg skal have tilsluttet en del enheder, og tænder på at kun at have et HDMI kabel fra Surround Receiver til tv og så ellers styrer alt fra Surround Receiveren (Billed & Lyd), men er helt på glat is ang. valg af denne da jeg aldrig har haft et rigtigt anlæg før, kun disse små sammenbygget kompakt anlæg.

Nu kender jeg jo kun HFK og der har de jo denon og nad, og jeg hælder mest til nad, men kan forstå at denon er bedre på surround siden, men der findes jo også andre mærker, men ved ikke hvor man finder dem og hvad de kan præsterer.
Når jeg handler generalt går jeg meget op i kvalitet og er altid klar på at give prisen for det hvis det giver mening.

Har kigget lidt på DENON AVR-2809 da den har 4 HDMI indgange, og jeg tror den kan det meste ang. lyd og billed, men kan forstå at nad snart kommer med nogen nye modeller og måske skal jeg vente på dem?????

Hjælp mig med at finde min første Surround Receiver som skal passe til overstående setup, og vil gerne smide nogen penge efter det men det skal helst være lidt fremtids sikret ang. Billed, Lyd, HDMI mm. (som jeg ikke fatter så meget af)

Og 1000 tak for de fine svar

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 20 December 2008 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

med mindre du investerer i master serien, så plejer nad's surround dekodning at være meget tæt på dårlig

ONRON
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2008 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Brasch kan se du har det tv som jeg vil købe, er du tilfreds med det?

ONRON
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2008 kl. 01:35 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg googlet recivere i flere timer, og fundet denne lækre sag, lige min smag ang. design og så er det samme mærke som mit kommende tv, men er det noget der værd at invisterer i?

Pioneer SC-LX71 - LX Series High Definition AV Receiver with ICEpower, DLNA Certification and THX Select2 Plus Certification

er også lidt vild med denne

Pioneer BDP-LX08 - Design-orientated BONUSVIEW Blu-ray Disc Player

jackson stuart
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2008
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 21 December 2008 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Har desværre ikke hørt den der LX71, men den skulle minde en del om LX81 og for hvad man læser på forums, rundt omkring, så lader de til at være toppen af poppen, ikke mindst med icepower, så LX71´eren er vel et ret godt bud, med mange muligheder og tilmed lækkert design.

Digi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 29 December 2008 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

jeg synes lyden i B&W XTC er super, og med god bund i vocalerne

har selv den & pv1 og NEJ det er ikke "bare" en design sub, den lyder super til film, og går meget dybt, 21hz, havde før en 12" Dali sub, men den spillede slet ikke nær så dybt (nej nej kostede heller ikke det samme i know)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes