| Forfatter |
|
bonogo Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 79
|
| Sendt: 21 November 2008 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal igang med at lave min nye hjemmebio i et rum i kælderen, som tidligere har fungeret som hjemmebio, men jeg har ikke været tilfreds med lyden i "betonhulen"
Mit spørgsmål er nu ,inden jeg går igang med projektet, hvordan får jeg den bedste akustik i rummet.
Planen er umiddelbart at beklæde alle vægge og loft med isolering og 2 lags gibs, og gulvet med trægulv og gulvtæppe, men ville lige høre om der er nogle gode råd, ideer og tips inden jeg går i gang??
Jeg har således ikke spørgsmål til valg af højttalere recievere osv. - ikke endnu ihverfald, men søger kun vejledning i forbindelse med selve opbygningen.
|
| Til top |
|
| |
Batman Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1524
|
| Sendt: 21 November 2008 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilke mål har dit rum (højde,bredde, længde)?
|
| Til top |
|
| |
bonogo Forum Bruger

|
| Sendt: 21 November 2008 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
rummet er ca. 4 meter X 5 meter X 2.35
|
| Til top |
|
| |
Jakobsen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1779
|
| Sendt: 21 November 2008 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
en god ide er at lave f.eks loftet ude af vinkel og måske nogle vægge så der ikke en så mange paralelle flader ...
loftet kunne med fordel laves med Troldtekt .... el. Rockfon, Eccofon
"Biograf"-akustik er noget mere dæmpet en "Hifi"-akustik
så nogle dæmpeplader kræves også på væggene
gulvtæppe på hele gulvet ...
bastraps i hjørnerne (dæmpe)
store billeder med glas er ikke nogen god ide'
og stort glas bord foran sofa'en osv....
|
| Til top |
|
| |
bonogo Forum Bruger

|
| Sendt: 21 November 2008 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har faktisk planlagt at lave fritlagte bjælker i loftet således at loftet ikke bliver en hel flade
|
| Til top |
|
| |
power Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 417
|
| Sendt: 21 November 2008 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
ja som jakobsen siger Troldtek på loftet. og så gulvtæppe på. og så lade væggene stå rå, med måske lidt diffusion´er på. Vil jeg mene du er nået et godt stykke.
power
| |
bonogo Forum Bruger

|
| Sendt: 22 November 2008 kl. 11:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyder godt - glæder mig til at komme i gang :-) Tak for Jeres svar
|
| Til top |
|
| |
Heavylight Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2008 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 20
|
| Sendt: 25 November 2008 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
bonogo skrev:
Jeg skal igang med at lave min nye hjemmebio i et rum i kælderen, som tidligere har fungeret som hjemmebio, men jeg har ikke været tilfreds med lyden i "betonhulen"
Mit spørgsmål er nu ,inden jeg går igang med projektet, hvordan får jeg den bedste akustik i rummet.
Planen er umiddelbart at beklæde alle vægge og loft med isolering og 2 lags gibs, og gulvet med trægulv og gulvtæppe, men ville lige høre om der er nogle gode råd, ideer og tips inden jeg går i gang??
Jeg har således ikke spørgsmål til valg af højttalere recievere osv. - ikke endnu ihverfald, men søger kun vejledning i forbindelse med selve opbygningen. |
|
|
Kolla in XTZ Room Analyzer. Ett verktyg som mäter upp rummet och visar dig hur dina högtalare bäst ska placeras.
Ett tips är att ta bort den bakre betongväggen genom ett drapperi av ett tjockt tyg och hänga det på en gardinstång eller liknande. De bakre högtalarna sätts på stativ.
|
| Til top |
|
| |
Jonas_h Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!
Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 904
|
| Sendt: 01 December 2008 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
power skrev:
hej
ja som jakobsen siger Troldtek på loftet. og så gulvtæppe på. og så lade væggene stå rå, med måske lidt diffusion´er på. Vil jeg mene du er nået et godt stykke.
power
|
|
|
Jeg ville fokusere meget på væggene - specielt 1. reflektionspunkt. Derudover har jeg også fået utroligt meget ud af at dæmpe meget af bagvæggen også. Jeg har brugt det billigste rockfon og forbedringen er helt ufattelig! :) Hvis man har mulighederne og økonomien tror jeg virkelig der er meget at hente! (Du kan se hvordan jeg har gjort, under min www) Men glæder mig til at se/høre havd du finder ud af - er enormt misundelig over en dedikeret kælderbio
|
| Til top |
|
| |
lars37 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1320
|
| Sendt: 01 December 2008 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lad være med at sætte gips op i loftet - det giver det rene akustikhelvede. Bare søg på de utallige opråb fra nye husejere, der har fået sat gipslofter op i deres nye huse uden akustikplader. Sæt akustikplader op i hele rummet - de skal dække hele loftet for at virke optimalt. Så får du en fantastisk akustik.
Vi har Designpanel 1200 akustikplader fra Danoline i vores nye hus i de rum, hvor vi "taler". Virkningen er fænomenal og giver tilmed et fedt udseende af loftet efter min mening.
Lars
|
| Til top |
|
| |
Nikodk Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2007 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 56
|
| Sendt: 01 December 2008 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enig i at der ikke skal sættes rene gipsplader op - akustisk gips er umiddelbart løsningen.
Jeg endte med at købe Gyptone base 40 til min kommende bio - jeg blev frarådet at købe Troldtex, da det sjældendt dæmper i andet end meget høje frekvenser. Ikke at akustisk gips tager de helt dybe frekvenser, men de kan dække et lidt større område. Dog kræver det at der er plads til isolering ovenover. - det kan anbefales at tage kontakt til producenterne, ofte har de en teknisk afdeling, der kan rådgive omkring det.
Husk det er vigtigt at du laver loftet korrekt - det er svært at lave om bagefter, mens basfælder, diffusorer og lign, kan tilpasses lettere bagefter
Nikolaj
|
| Til top |
|
| |
power Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2008 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
troldtex dæmper jævnt i hele frekvens området. Så det kan du rolig sætte op som loft. har det selv på loftet samt gulvtæppe. og ¨der er en behaglig samt god akustik i lytterummet.
| |

|
| Sendt: 02 December 2008 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
lars37 skrev:
|
Lad være med at sætte gips op i loftet - det giver det rene akustikhelvede. Bare søg på de utallige opråb fra nye husejere, der har fået sat gipslofter op i deres nye huse uden akustikplader. Sæt akustikplader op i hele rummet - de skal dække hele loftet for at virke optimalt. Så får du en fantastisk akustik.
Vi har Designpanel 1200 akustikplader fra Danoline i vores nye hus i de rum, hvor vi "taler". Virkningen er fænomenal og giver tilmed et fedt udseende af loftet efter min mening.
Lars
|
|
|
Mon ikke den dårlige akustik snarere skyldes moderne boligindretning: Store glaspartier, ingen gardiner. Klinkegulve istedet for gulvtæppe. Stålben og glasborde. Ingen polstrede møbler. Ingen bogreoler. Hvis man følger med i "Hammerslag" bemærker man tydeligt den håbløse akustik i mange boliger. Jeg har selv gipslofter overalt - og glimrende akustik.
|
| Til top |
|
| |
lars37 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1320
|
| Sendt: 02 December 2008 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Batman skrev:
lars37 skrev:
|
Lars
|
|
|
Mon ikke den dårlige akustik snarere skyldes moderne boligindretning: Store glaspartier, ingen gardiner. Klinkegulve istedet for gulvtæppe. Stålben og glasborde. Ingen polstrede møbler. Ingen bogreoler. Hvis man følger med i "Hammerslag" bemærker man tydeligt den håbløse akustik i mange boliger. Jeg har selv gipslofter overalt - og glimrende akustik.
|
|
|
Der har du selvfølgelig en pointe, men personligt kunne jeg aldrig drømme om at lægge gulvtæpper i vores hus...
|
| Til top |
|
| |
Brian321 Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 774
|
| Sendt: 02 December 2008 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
power skrev:
|
troldtex dæmper jævnt i hele frekvens området. .
|
|
|
Det passer ikke. Kig på graferne på deres hjemmeside. De kan jo monteres på et utal af måder, og deres virkeområde afhænger voldsomt heraf, men den typiske montering med 25mm forskalning hjælper minimalt under 100hz.
Jeg har selv et rum hvor alle vægge er beklædt med Troldtekt monteret på ovenstående måde.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 December 2008 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
lars37 skrev:
Batman skrev:
lars37 skrev:
|
Lars
|
|
|
|
|
|
Der har du selvfølgelig en pointe, men personligt kunne jeg aldrig drømme om at lægge gulvtæpper i vores hus...
|
|
|
Ok, men i det mindste er WAF nok højere ved almindelig møblering og indretning end med alle mulige mærkværdige rumakustikforbedrende dimser
|
| Til top |
|
| |
power Forum Bruger

|
| Sendt: 02 December 2008 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej brian
Ifølge århus akustik samt deres målinger efter det var monteret. kunne man nu se at det dæmper jævnt.
power
| |

|
| Sendt: 03 December 2008 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen der har kendskab til professionelle lydteknikere der kan udmåle et rums akustik, og justere room equalizers i overenstemmelse hermed?
|
| Til top |
|
| |
Brian321 Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 774
|
| Sendt: 04 December 2008 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
power skrev:
|
Hej brian
Ifølge århus akustik samt deres målinger efter det var monteret. kunne man nu se at det dæmper jævnt.
power
|
|
|
Kalder du det her "jævnt":

|
| Til top |
|
| |