Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 07:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Forforstærker og effektforstærker?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Zagor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 05 November 2008 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Hej! Jeg skal snart have Ikon 6, 7 eller 8. På længere sigt vil jeg udvide det med ikon vokal 2 center og ikon baghøjtaler.

Jeg har en nad 272 effektforstærker. Jeg er nu i tvilv om jeg skal købe en surroundforstærker eller en forforstørker. Det er fordi jeg har hørt at man vil få bedst ud af stereo og c272 hvis man kobler det man forforstærker (nad c162 tror jeg det hedder).

Man da jeg vil udvide det med andre højtaler i fremtiden, så skal jeg jo også have en surroundforstærker engang.

Mit spørgsmal er, kan jeg så stadigvek bruge forforstærker og effektforstærker (c162+c272) sammen med surroundforstærker?

Eller kan jeg kun bruge effektforstærker (c272) med surroundforstærker??

Mvh Emir

Til top Vis Zagor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zagor

jyrgen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2007
Lokalitet: København
Sendt: 05 November 2008 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Du kan ikke både bruge forforstærker, effektforstærker og reciever/surroundforstærker..

Enten forforstærker og effektforstærker, eller reciever/surroundforstærker med effektforstærker.
(Det indebærer dog, at surroundforstærkeren har Pre-out)

Til top Vis jyrgen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jyrgen

Zagor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2008 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Ok tak for svar. Mener du at reciever/surroundforstærker kan gør lige så godt arbejde som forforstærker i stereo?

Hvis der er stor forskell så kunne jeg måske have forforstærker stående, og tilkoble den når jeg skal høre musik, mens jeg ser film med surrounsforstærker..

Ved nogen om der er stor forskell imellem ikon 6, 7 og 8?

Vh Zagor

jyrgen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2007
Sendt: 06 November 2008 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Altså hvis du skal have stereo-lyd vil jeg anbefale en for- og effektforstærker..

Hvis du skal have surround, så køb en surroundforstærker eller reciever.. Så kan du altid udbygge med en effektforstærker til fronterne..

Ved ikke noget om Dali Ikon desværre..
Til top Vis jyrgen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jyrgen

Zagor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2008 kl. 01:24 | IP-adresse registreret  

Jeg har effektforstærker nu, det er en nad c272.. Jeg vil gerne have surround i fremtiden p.g.a. jeg ser mange film, men fra starten vil jeg nøjes med stereo. Er det så ikke en god ide at bruge for- og effektforstærker når jeg skal høre musik i stereo, og når jeg ser film så kan jeg bruge surroundforstæerker + effekt til fornterne?

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 November 2008 kl. 03:14 | IP-adresse registreret  

Hvad med en surroundprocessor og så udbygge med effektforstærkere og højttalere når du skal have surround?
Der er en del high-end brugt til billige penge, hvis man kan leve uden de nye formater.

Mvh. l´Blundt
Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 November 2008 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

Du kan sagtens kombinere de to verdener.

Du skal sikre dig at der er pre-out på din surroundforstærker. Fra Front pre-out fører du et kabel til en indgang på NAD C162 og finder finder et niveau på volumen kontrollen til film. Jeg tror ikke C162 har surround pass through, hvor signalet styres uden om volumen, men der findes forforstærkere der har dette. Et eksempel er Cambridge 840E, men som også er noget dyrere

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 06 November 2008 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Du skal sikre dig at der er pre-out på din surroundforstærker. Fra Front pre-out fører du et kabel til en indgang på NAD C162 og finder finder et niveau på volumen kontrollen til film. Jeg tror ikke C162 har surround pass through, hvor signalet styres uden om volumen, men der findes forforstærkere der har dette. Et eksempel er Cambridge 840E, men som også er noget dyrere

jeg kan ærligt talt heller ikke se fordelen ved at have passthrough i den prisklasse

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2008 kl. 09:03 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:
jeg kan ærligt talt heller ikke se fordelen ved at have passthrough i den prisklasse

Det har da ikke noget med prisklassen at gøre. Det er blot et spørgsmål om at kunne bypasse volumenkontrollen, så man nemmest muligt kan bruge sit stereo setup sammen med surround.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2008 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

brasch skrev:

Det har da ikke noget med prisklassen at gøre. Det er blot et spørgsmål om at kunne bypasse volumenkontrollen, så man nemmest muligt kan bruge sit stereo setup sammen med surround.

jeg tror bare ikke at forskellen på NAD C162 og en A/V receiver til ca. 5k er særlig stor i stereo. Så kunne man jo undvære stereo pre

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2008 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:
jeg tror bare ikke at forskellen på NAD C162 og en A/V receiver til ca. 5k er særlig stor i stereo. Så kunne man jo undvære stereo pre

Her tager du meget fejl. En NADC162 vil sandsynligvis lyde bedre som forforstærker end de fleste surroundforstærkere omkring de 10.000 og sikkert også mere.

Desuden har den en rigtig fornuftig RIAA til både MM og MC pick-upper

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2008 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Hvordan skal det sættes sammen? Pre out fra receiver ind i pre? Hvis ja, hvordan gør det så en forskel? Jeg mener, det signal der så bliver sendt videre til stereo pre er det så ikke allerede "ødelagt" af receiveren?

Zagor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2008 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Du kan tro jeg vil kontakte dig igen engang når jeg har har surround og en nad162 så jeg kan bedre forstå hvordan jeg finder et niveau på volumen kontrollen til film, og hvilken indgand jeg skal bruge på Nad C162.

Kender du noget til Ikon serien? Jeg er nemlig i tvilv om hvor meget mere lyd man får med Ikon 8 i forhold til Ikon 6..

Ikon 8 er næsten dobbelt så tung som Ikon 6 så der må være fordele..Men prisen er også meget højere..

Jeg går ud fra at Ikon 8 spiller dybere, men er det ikke mere eller mindre lige meget hvis man alligevel skal kombinere Ikon 6 med en Ikon Subwoofer?

Vh Emir

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2008 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:

Hvordan skal det sættes sammen? Pre out fra receiver ind i pre? Hvis ja, hvordan gør det så en forskel? Jeg mener, det signal der så bliver sendt videre til stereo pre er det så ikke allerede "ødelagt" af receiveren?

Alt der har med stereo at gøre skal i C162. Dvs. CD afspiller, pladeafspiller og hvad man ellers kan finde på (nogle bruger stadig kassette og spolebånd).

Man skal ikke først smide det i surround og derefter i C162, så er hele idéen jo væk.

For at få noget ud af dette set-up kræver det at man hører til krævende lyttere der sætter sig i en god stol og lader sig forføre af den gode lyd. Hvis man blot går rundt i stuen og hører musikken på denne måde, tvivler jeg på man kan høre forskel.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2008 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Zagor skrev:
Kjeldsen skrev:

Du kan tro jeg vil kontakte dig igen engang når jeg har har surround og en nad162 så jeg kan bedre forstå hvordan jeg finder et niveau på volumen kontrollen til film, og hvilken indgand jeg skal bruge på Nad C162.

Kender du noget til Ikon serien? Jeg er nemlig i tvilv om hvor meget mere lyd man får med Ikon 8 i forhold til Ikon 6..

Ikon 8 er næsten dobbelt så tung som Ikon 6 så der må være fordele..Men prisen er også meget højere..

Jeg går ud fra at Ikon 8 spiller dybere, men er det ikke mere eller mindre lige meget hvis man alligevel skal kombinere Ikon 6 med en Ikon Subwoofer?

Vh Emir

Det gør du bare. Jeg kender ikke Ikon men umiddelbar er forskellen at 8'eren spiller højere og dybere, men det er slet ikke sikkert den passer i din stue lydmæssigt. En højttaler kan godt blive for stor.

Zagor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 November 2008 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
brasch skrev:

Alt der har med stereo at gøre skal i C162. Dvs. CD afspiller, pladeafspiller og hvad man ellers kan finde på (nogle bruger stadig kassette og spolebånd).

Man skal ikke først smide det i surround og derefter i C162, så er hele idéen jo væk.

For at få noget ud af dette set-up kræver det at man hører til krævende lyttere der sætter sig i en god stol og lader sig forføre af den gode lyd. Hvis man blot går rundt i stuen og hører musikken på denne måde, tvivler jeg på man kan høre forskel.

Hmm..Jeg er faktisk lidt i tvilk om jeg vil kunne høre forskell.. er der måske 10 % bedre eller mindre..ved det ikke, det er ikke sådan at jeg hører noget classic musik..

Jeg hører lidt rock, pop, r&b; er det ikke begrænset hvor meget forskell man kan høre med det slags musik?

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 November 2008 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Man kan ikke sige noget lyder 10% bedre. Jeg vil sige det sådan, at hvis de 3000 kr. betyder dit pladebudget begrænses voldsomt så lad være. Heller have en masse god musik, end en god forforstærker.

Forskellen er dog tydelig på al slags musik, men hvis ikke du skærper dine sanser 100% om at lytte, så tror jeg du vil opleve forskellen som lille.

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Sendt: 09 November 2008 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Zagor skrev:

Forskellen skal høres. Den kan ikke defineres via et forum med tekst.

Min anbefaling vil gå på en surround-receiver af en fornuftig kaliber og så lade din C272 trække fronterne.

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes