| Forfatter |
|
helledie Forum Bruger


Bruger siden: 05 April 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 288
|
| Sendt: 04 September 2008 kl. 00:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heya. Har lige et spørgsmål vedr. bi-amping, men det er lidt svært at forklare. Jeg prøver. Jeg har en forstærker der kan bruges til bi-amping og jeg har et kabel til bi-wiring. Kablet er dog snoet sådan så jeg ikke ved andet end hvad det er plus og hvad der er minus. Er det vigtigt det er de samme ledere fra forstærkeren følges ad og i højttaleren, eller er det lige meget, så længe det er rigtigt på plus og minus siden. Håber I forstår mit spørgsmål!?!
/Jonathan
|
| Til top |
|
| |
helledie Forum Bruger


Bruger siden: 05 April 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 288
|
| Sendt: 04 September 2008 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det for kryptisk?
|
| Til top |
|
| |
StefanR Forum Bruger


Bruger siden: 17 Maj 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 511
|
| Sendt: 04 September 2008 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lød lidt kryptisk 
Jeg er ikke helt sikker på hvad det er du beskriver, men når du laver bi-amping er det vigtigt at sort/rød følges ad parvis.
Når du bi-amper én højttaler benytter du 2 forskellige sæt terminaler på højttaleren og to forskellige forstærkerkanaler. Det jeg mener med parvis er så at rød og sort fra én forstærkerkanal skal forbindes til det ene sæt terminaler og ligeledes med den anden kanal. Du må altså IKKE tage rød fra forstærkerkanal A og sort fra forstærkerkanal B og forbinde til ét sæt terminaler.
Forstår du eller er dét for kryptisk?
/Stefan
|
| Til top |
|
| |
Thomas Bidstrup Forum Bruger


Bruger siden: 22 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 267
|
| Sendt: 04 September 2008 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke, at du har helt styr på biwir'ing og biamp'ing 
Biamp'ing er, når du bruger to forstærkerkanaler pr. højttaler. En kanal til bassen og en kanal til mellemtone/diskant. Der skal altså to stereoforstærkere eller fire monoblokke til at "biamp'e" et stereo-setup.
Biwir'ing er når du bruger fire ledere fra forstærkeren til højtteleren - fra et sæt terminaler på forstærkeren til to sæt terminaler på højttaleren.
Nogle stereoforstærkere har to sæt højttalerterminaler pr kanal. At tilslutte det ene sæt til basserne på højttalerne og det andet sæt til mellemtone/diskant er stadig biwir'ing og ikke biamp'ing. Nogle surroundforstærkere har mulighed for at sende samme signal parvis til to forstærkere, og kan dermed bruge til biamp'ing.
Hvad er det præcis du går og roder med? 
|
| Til top |
|
| |
helledie Forum Bruger


Bruger siden: 05 April 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 288
|
| Sendt: 04 September 2008 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe.. Nej det forstår jeg godt - og det var lidt det jeg frygtede... Hmm så må jeg i gang med at finde ud af, hvad der er hvad på kablet :) Men det skulle vel ikke være så svært... Bare ta' noget tid.
|
| Til top |
|
| |
Thomas Bidstrup Forum Bruger


Bruger siden: 22 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 267
|
| Sendt: 04 September 2008 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et batteri og en lille pære, måske?! 
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 04 September 2008 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
helledie skrev:
| Hehe.. Nej det forstår jeg godt - og det var lidt det jeg frygtede... Hmm så må jeg i gang med at finde ud af, hvad der er hvad på kablet :) Men det skulle vel ikke være så svært... Bare ta' noget tid. |
|
|
Du skal da blot have et multimeter og måle modstanden i kabelenderne. Det tager ikke mange sekunder.
|
| Til top |
|
| |
helledie Forum Bruger


Bruger siden: 05 April 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 288
|
| Sendt: 04 September 2008 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Thomas. Jeg forstår godt bi-amping, jeg var bare lidt i tvivlt om vigtigheden af, om kablerne fra forstærkeren (parvis) skal følges ad til højttaleren, eller om det bare var vigtigt om det var plus eller minus kablet.... Synes det er svært at forklare :)
Nogle surroundforstærkere har mulighed for at sende samme signal parvis til to forstærkere, og kan dermed bruge til biamp'ing. <-- det er det jeg vil prøve :)
|
| Til top |
|
| |
helledie Forum Bruger


Bruger siden: 05 April 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 288
|
| Sendt: 04 September 2008 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen - jow jow, men jeg er bange for jeg ikke lige har sådan et liggende... Hva med at ta en leder af gangen og sætte den i forstærkeren, og så prøve sig frem på højttaleren? Og så evt sætte tape på den rigtige. Der er trods alt kun 2 muligheder :)
/Jonathan
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 04 September 2008 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
helledie skrev:
Kjeldsen - jow jow, men jeg er bange for jeg ikke lige har sådan et liggende... Hva med at ta en leder af gangen og sætte den i forstærkeren, og så prøve sig frem på højttaleren? Og så evt sætte tape på den rigtige. Der er trods alt kun 2 muligheder :)
/Jonathan
|
|
|
Den er også go. Du kan også stikke to ender ind i stikkontakten, og se hvilke to i den anden ende der giver et rap når man sætter en finger henover.
|
| Til top |
|
| |
helledie Forum Bruger


Bruger siden: 05 April 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 288
|
| Sendt: 04 September 2008 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt sikkert - det er da det jeg gør... Må nok hellere vente til kæresten kommer hjem og lade hende gøre det
|
| Til top |
|
| |
Breaker Forum Bruger


Bruger siden: 19 Maj 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 90
|
| Sendt: 04 September 2008 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld jeg lige bryder ind, men er det muligt at bi-amp højtalere som kun har 2 indgange? __________________
Mit Setup
|
| Til top |
|
| |
helledie Forum Bruger


Bruger siden: 05 April 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 288
|
| Sendt: 04 September 2008 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den er tri-wired, så det skulle ikke være noget problem :)
|
| Til top |
|
| |
StefanR Forum Bruger


Bruger siden: 17 Maj 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 511
|
| Sendt: 04 September 2008 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Breaker skrev:
|
Undskyld jeg lige bryder ind, men er det muligt at bi-amp højtalere som kun har 2 indgange?
|
|
|
Næsten alle AudioVector højttalere kan enten bi- eller tri-ampes. Så terminaler har han nok af :)
Helledie
Når bøjlerne bliver fjernet fra højttalerne, og du "kun" bi-amper, skal du huske at have fat i nogle jumper kabler, så det sidste sæt terminaler også får et signal.
/Stefan
|
| Til top |
|
| |
helledie Forum Bruger


Bruger siden: 05 April 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 288
|
| Sendt: 04 September 2008 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har haft dem bi-wired so far, så jumper kabler har jeg.. Ikke særlig god kvalitet, men de er der :)
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 04 September 2008 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Breaker skrev:
|
Undskyld jeg lige bryder ind, men er det muligt at bi-amp højtalere som kun har 2 indgange?
|
|
|
Nej- dvs. det kan du godt, men så skal du have fundet stedet hvor delefilteret er sat sammen og dele delefiltersektionerne, og så føre kabler til et ekstra sæt terminaler, som du selv skal montere.
|
| Til top |
|
| |
Breaker Forum Bruger


Bruger siden: 19 Maj 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 90
|
| Sendt: 04 September 2008 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
StefanR skrev:
Breaker skrev:
|
Undskyld jeg lige bryder ind, men er det muligt at bi-amp højtalere som kun har 2 indgange?
|
|
|
Næsten alle AudioVector højttalere kan enten bi- eller tri-ampes. Så terminaler har han nok af :)
|
|
|
Jeg tænkte nu mere på mine egne Vienna højtalere, de har kun et sæt terminaler. __________________
Mit Setup
|
| Til top |
|
| |
kimC Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 04 September 2008 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Breaker skrev:
StefanR skrev:
Breaker skrev:
|
Undskyld jeg lige bryder ind, men er det muligt at bi-amp højtalere som kun har 2 indgange?
|
|
|
Næsten alle AudioVector højttalere kan enten bi- eller tri-ampes. Så terminaler har han nok af :)
|
|
|
Jeg tænkte nu mere på mine egne Vienna højtalere, de har kun et sæt terminaler.
|
|
|
Bl.a har osse Dynaudio-højttalere heller ikke mulighed for biamping/biwiring osv, de mener ikke man drager fordel af at gøre det. Mange hifi-nørder vil jo nok gerne ha' muligheden alligevel.
|
| Til top |
|
| |
Breaker Forum Bruger


Bruger siden: 19 Maj 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 90
|
| Sendt: 04 September 2008 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
dvs det på ingen måde er muligt at tilslutte 2 kabler til hver terminal ? __________________
Mit Setup
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 04 September 2008 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Breaker skrev:
|
dvs det på ingen måde er muligt at tilslutte 2 kabler til hver terminal ?
|
|
|
Hvis du tegner et diagram over dette, vil du se at det svarer til at sætte de to forstærkere sammen via højttalerterminalerne = dine forstærkere går op i røg
|
| Til top |
|
| |