Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 22:01   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Bi-amp spørgsmål (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
helledie
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 288
Sendt: 04 September 2008 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

Heya. Har lige et spørgsmål vedr. bi-amping, men det er lidt svært at forklare. Jeg prøver. Jeg har en forstærker der kan bruges til bi-amping og jeg har et kabel til bi-wiring. Kablet er dog snoet sådan så jeg ikke ved andet end hvad det er plus og hvad der er minus. Er det vigtigt det er de samme ledere fra forstærkeren følges ad og i højttaleren, eller er det lige meget, så længe det er rigtigt på plus og minus siden. Håber I forstår mit spørgsmål!?!

/Jonathan
Til top Vis helledie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af helledie
 
helledie
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 288
Sendt: 04 September 2008 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Er det for kryptisk?
Til top Vis helledie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af helledie
 
StefanR
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 511
Sendt: 04 September 2008 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Det lød lidt kryptisk

Jeg er ikke helt sikker på hvad det er du beskriver, men når du laver bi-amping er det vigtigt at sort/rød følges ad parvis.

Når du bi-amper én højttaler benytter du 2 forskellige sæt terminaler på højttaleren og to forskellige forstærkerkanaler.
Det jeg mener med parvis er så at rød og sort fra én forstærkerkanal skal forbindes til det ene sæt terminaler og ligeledes med den anden kanal. Du må altså IKKE tage rød fra forstærkerkanal A og sort fra forstærkerkanal B og forbinde til ét sæt terminaler.

Forstår du eller er dét for kryptisk?

/Stefan

Til top Vis StefanR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StefanR
 
Thomas Bidstrup
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 267
Sendt: 04 September 2008 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke, at du har helt styr på biwir'ing og biamp'ing

Biamp'ing er, når du bruger to forstærkerkanaler pr. højttaler. En kanal til bassen og en kanal til mellemtone/diskant. Der skal altså to stereoforstærkere eller fire monoblokke til at "biamp'e" et stereo-setup.

Biwir'ing er når du bruger fire ledere fra forstærkeren til højtteleren - fra et sæt terminaler på forstærkeren til to sæt terminaler på højttaleren.

Nogle stereoforstærkere har to sæt højttalerterminaler pr kanal. At tilslutte det ene sæt til basserne på højttalerne og det andet sæt til mellemtone/diskant er stadig biwir'ing og ikke biamp'ing. Nogle surroundforstærkere har mulighed for at sende samme signal parvis til to forstærkere, og kan dermed bruge til biamp'ing.

Hvad er det præcis du går og roder med?

Til top Vis Thomas Bidstrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Bidstrup
 
helledie
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 288
Sendt: 04 September 2008 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Hehe.. Nej det forstår jeg godt - og det var lidt det jeg frygtede... Hmm så må jeg i gang med at finde ud af, hvad der er hvad på kablet :) Men det skulle vel ikke være så svært... Bare ta' noget tid.
Til top Vis helledie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af helledie
 
Thomas Bidstrup
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 267
Sendt: 04 September 2008 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Et batteri og en lille pære, måske?!

Til top Vis Thomas Bidstrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Bidstrup
 
Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9424
Sendt: 04 September 2008 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

helledie skrev:
Hehe.. Nej det forstår jeg godt - og det var lidt det jeg frygtede... Hmm så må jeg i gang med at finde ud af, hvad der er hvad på kablet :) Men det skulle vel ikke være så svært... Bare ta' noget tid.

Du skal da blot have et multimeter og måle modstanden i kabelenderne. Det tager ikke mange sekunder.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
helledie
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 288
Sendt: 04 September 2008 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Hey Thomas. Jeg forstår godt bi-amping, jeg var bare lidt i tvivlt om vigtigheden af, om kablerne fra forstærkeren (parvis) skal følges ad til højttaleren, eller om det bare var vigtigt om det var plus eller minus kablet.... Synes det er svært at forklare :)

Nogle surroundforstærkere har mulighed for at sende samme signal parvis til to forstærkere, og kan dermed bruge til biamp'ing. <-- det er det jeg vil prøve :)
Til top Vis helledie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af helledie
 
helledie
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 288
Sendt: 04 September 2008 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen - jow jow, men jeg er bange for jeg ikke lige har sådan et liggende...
Hva med at ta en leder af gangen og sætte den i forstærkeren, og så prøve sig frem på højttaleren? Og så evt sætte tape på den rigtige. Der er trods alt kun 2 muligheder :)

/Jonathan
Til top Vis helledie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af helledie
 
Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9424
Sendt: 04 September 2008 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

helledie skrev:
Kjeldsen - jow jow, men jeg er bange for jeg ikke lige har sådan et liggende...
Hva med at ta en leder af gangen og sætte den i forstærkeren, og så prøve sig frem på højttaleren? Og så evt sætte tape på den rigtige. Der er trods alt kun 2 muligheder :)

/Jonathan

Den er også go. Du kan også stikke to ender ind i stikkontakten, og se hvilke to i den anden ende der giver et rap når man sætter en finger henover.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
helledie
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 288
Sendt: 04 September 2008 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Helt sikkert - det er da det jeg gør... Må nok hellere vente til kæresten kommer hjem og lade hende gøre det 
Til top Vis helledie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af helledie
 
Breaker
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 90
Sendt: 04 September 2008 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Undskyld jeg lige bryder ind, men er det muligt at bi-amp højtalere som kun har 2 indgange?



__________________

Mit Setup



Til top Vis Breaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Breaker
 
helledie
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 288
Sendt: 04 September 2008 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Den er tri-wired, så det skulle ikke være noget problem :)
Til top Vis helledie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af helledie
 
StefanR
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 511
Sendt: 04 September 2008 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Breaker skrev:

Undskyld jeg lige bryder ind, men er det muligt at bi-amp højtalere som kun har 2 indgange?

Næsten alle AudioVector højttalere kan enten bi- eller tri-ampes. Så terminaler har han nok af :)

Helledie

Når bøjlerne bliver fjernet fra højttalerne, og du "kun" bi-amper, skal du huske at have fat i nogle jumper kabler, så det sidste sæt terminaler også får et signal.

/Stefan

Til top Vis StefanR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StefanR
 
helledie
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 288
Sendt: 04 September 2008 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft dem bi-wired so far, så jumper kabler har jeg.. Ikke særlig god kvalitet, men de er der :)
Til top Vis helledie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af helledie
 
Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9424
Sendt: 04 September 2008 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Breaker skrev:

Undskyld jeg lige bryder ind, men er det muligt at bi-amp højtalere som kun har 2 indgange?

Nej- dvs. det kan du godt, men så skal du have fundet stedet hvor delefilteret er sat sammen og dele delefiltersektionerne, og så føre kabler til et ekstra sæt terminaler, som du selv skal montere.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Breaker
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 90
Sendt: 04 September 2008 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

StefanR skrev:
Breaker skrev:

Undskyld jeg lige bryder ind, men er det muligt at bi-amp højtalere som kun har 2 indgange?

Næsten alle AudioVector højttalere kan enten bi- eller tri-ampes. Så terminaler har han nok af :)

Jeg tænkte nu mere på mine egne Vienna højtalere, de har kun et sæt terminaler.



__________________

Mit Setup



Til top Vis Breaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Breaker
 
kimC
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Maj 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 675
Sendt: 04 September 2008 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Breaker skrev:
StefanR skrev:
Breaker skrev:

Undskyld jeg lige bryder ind, men er det muligt at bi-amp højtalere som kun har 2 indgange?

Næsten alle AudioVector højttalere kan enten bi- eller tri-ampes. Så terminaler har han nok af :)

Jeg tænkte nu mere på mine egne Vienna højtalere, de har kun et sæt terminaler.

Bl.a har osse Dynaudio-højttalere heller ikke mulighed for biamping/biwiring osv, de mener ikke man drager fordel af at gøre det. Mange hifi-nørder vil jo nok gerne ha' muligheden alligevel. 

Til top Vis kimC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimC
 
Breaker
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 90
Sendt: 04 September 2008 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

dvs det på ingen måde er muligt at tilslutte 2 kabler til hver terminal ?



__________________

Mit Setup



Til top Vis Breaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Breaker
 
Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9424
Sendt: 04 September 2008 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Breaker skrev:

dvs det på ingen måde er muligt at tilslutte 2 kabler til hver terminal ?

Hvis du tegner et diagram over dette, vil du se at det svarer til at sætte de to forstærkere sammen via højttalerterminalerne = dine forstærkere går op i røg

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes