| Sendt: 03 September 2008 kl. 07:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det diskuteres meget frem og tilbage, om man kan/skal afkode HD-formaterne i afspiller eller receiver, og
jeg har et par spørgsmål til den løsning, hvor man bruger en receiver/processor, som kan modtage LPCM via
HDMI, men ikke selv afkode formaterne, altså om man går glip af noget.
Da min gamle Yamaha-receiver strejker p.t. overvejer jeg, om jeg skal købe en mellemklassereceiver (fx
Marantz eller Onkyo el hvad nu) med HD-formater og fortsat bruge preouts til effekter på fronter (og hvor
stereo kører uden om receiver), eller jeg ligeså godt kan gå hele vejen og fx vælge en Audiolab 8000AP
og køre både stereo og surround via den samme forforstærker.
Mit spørgsmål er: hvor henne i kæden foretages 'bass management', og hvis der er flere muligheder, hvor
foregår det så bedst? Sagen er, at jeg kører 5.0-setup, da jeg bedst kan lide bassen på mine fronter, og
det vil jeg egentlig gerne blive ved med. Har det nogen betydning for, om jeg vælger afkodning af HD-formater
i afspiller eller receiver? Kræver det, at mine afspillere selv kan køre LFE-signalet over i fronterne, eller vil det
stadig kunne gøres i en receiver/processor, selvom den modtager et LPCM-signal? (fx i en Audiolab 8000AP)
Kilderne er PS3 og en Toshiba HD-E1, samt en Sony XA3000ES til cd/sacd via 5.1 analog (den kan i hvert fald
selv lave bass management)
|