Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. juni 2026 | 21:34   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Dali Ikon vs. JM Lab evt. vs. Dali Mentor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 04 August 2008 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Jeg har p.t. en hjemmebiograf bestående af en Denon ADR-2807 receover, Denon DVD-1930, samt en række blandede højttalere: Infinity Kappa Rear som front, Infinity Kappa B center, Paradigm ADP-150 bipol til rear i siderne, System Audio K-X til rear center (koblet i serie), og en Infinity Kappa subwoofer.

Rummet er på ca. 3 x 5 meter, lyden spiller "på langs", med et 108" lærred placeret på den ene endevæg. Der er således kun plads til højttalere på max. lige godt 30 cm.

Jeg vil gerne påkoste et nyt højttalersystem for at opnå større homogenitet, altså samme fabrikant og model-serie, og selvfølgelig også i forhåbning om at opnå bedre lyd. Subwooferen ønsker jeg, i hvert fald i første omgang, at beholde.

De to systemer jeg umiddelbart selv kan tænke på er følgende:

  • Dali Ikon: 5'erne (eventuelt 6) som front, Vokal 2 center, og W2 som rear og rear center (altså 3 stk.) - pris 16.700 kr.
  • Focal JM Lab: Chorus 816 V som front, Chorus CC 800 V center, og Chorus 807 V som rear og rear center (altså 3 stk.) - pris 19.400 kr.

Men kan rummet mon bære at jeg vil anvende gulvhøjttalere når de skal stå tæt på side- og bagvæg - risikerer jeg problemer med boom o.l.? Jeg er naturligvis gået efter bl.a. at udsøge højttalere med front-monteret basrefleks i håb om at det kan undgås.

Et andet spørgsmål der stiller sig er om jeg opnår en stor nok forbedring til at investeringen kan retfærdiggøres... Måske jeg i stedet skulle gå op på f.eks. Dali Mentor med 5 x LCR og VOKAL (jeg bryder mig ikke om en liggende LCR med enhederne vandret, derfor VOKAL ), samlet pris 33.700 kr., hvilket ligger på absolut max. (og lidt over) for hvad jeg vil bekoste. Men så virker 2807'eren jo nærmest underdimensioneret, eller hur?

Jeg er naturligvis interesseret i kommentarer og eventuelle alternativer til ovenstående

Decisions, decisions, decisions... Det er sgu aldrig nemt at ville bruge lidt penge, man ender hurtigt med at bruge flere

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 07 August 2008 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Ingen kommentarer, indtryk, lignende? Det er jo også ferietid
Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Bruger siden: 02 Januar 2008
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 1405
Sendt: 07 August 2008 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Det setup du har fundet fra Focal, må spille kanon godt

__________________
Mvh Mathias Boesgaard
Til top Vis MathiasFB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MathiasFB
 
ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3488
Sendt: 07 August 2008 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Det kunne også være at pengene kunne bruges bedre ved at gå for nogle lidt mindre højtalere og heller mere subwoofer og dermed kan du få mere af det hele på en gang. Det samtidigt som du med vægmonterede fronter kan få bedre plads til subwoofer(e).

Men det afhænger måske også en lille smule af om det her er en dedikeret hjemmebio, eller om det er din stue?



__________________
Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner
 
Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1416
Sendt: 07 August 2008 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

MathiasFB skrev:
Det setup du har fundet fra Focal, må spille kanon godt


Hehe, Fanboy!
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000
 
MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Bruger siden: 02 Januar 2008
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 1405
Sendt: 07 August 2008 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Anda8000 skrev:
MathiasFB skrev:
Det setup du har fundet fra Focal, må spille kanon godt


Hehe, Fanboy!

Mine egne højttalere er jo med i det setup, han har kigget på, og da jeg selv ved hvordan begge sæt (807 V og 816 V) spiller, kan det jo ikke gå helt galt  



__________________
Mvh Mathias Boesgaard
Til top Vis MathiasFB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MathiasFB
 
Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1416
Sendt: 07 August 2008 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

MathiasFB skrev:

Anda8000 skrev:
MathiasFB skrev:
Det setup du har fundet fra Focal, må spille kanon godt


Hehe, Fanboy!

Mine egne højttalere er jo med i det setup, han har kigget på, og da jeg selv ved hvordan begge sæt (807 V og 816 V) spiller, kan det jo ikke gå helt galt  



Når jeg får mine Elac hjem, vil jeg heller ikke gøre andet end at anbefale Elac!
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000
 
MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Bruger siden: 02 Januar 2008
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 1405
Sendt: 07 August 2008 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Jeg anbefaler det jo ikke fordi, at jeg "har" Focal højttalere. Jeg gør det, fordi jeg har hørt meget i den "lave" prisklasse, og jeg har endnu ikke hørt noget bedre, så hvorfor ikke sige det videre 

__________________
Mvh Mathias Boesgaard
Til top Vis MathiasFB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MathiasFB
 
Speednut
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 April 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 43
Sendt: 07 August 2008 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv lige købt Focal. 2x816, 800 center og 2x 806 i bag. Jeg har dog ikke fået det sat til endnu. Det skal jeg have gjort i morgen, og jeg glæder mig 
Til top Vis Speednut's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Speednut
 
MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Bruger siden: 02 Januar 2008
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 1405
Sendt: 07 August 2008 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Speednut skrev:
Jeg har selv lige købt Focal. 2x816, 800 center og 2x 806 i bag. Jeg har dog ikke fået det sat til endnu. Det skal jeg have gjort i morgen, og jeg glæder mig 

Så må du endelig smide nogle billeder herind



__________________
Mvh Mathias Boesgaard
Til top Vis MathiasFB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MathiasFB
 
Speednut
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 April 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 43
Sendt: 07 August 2008 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

MathiasFB skrev:

Speednut skrev:
Jeg har selv lige købt Focal. 2x816, 800 center og 2x 806 i bag. Jeg har dog ikke fået det sat til endnu. Det skal jeg have gjort i morgen, og jeg glæder mig 

Så må du endelig smide nogle billeder herind



skal jeg nok gøre, men jeg skal lige have fundet en ordentlig løsning til, hvordan jeg skal placerer min center først
Til top Vis Speednut's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Speednut
 
henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager lige en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 708
Sendt: 07 August 2008 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

ahh mathiasfb for 2 mdr siden skrev du jo kun om sa men tiderne ændre sig jo
Til top Vis henrik141's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrik141
 
MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Bruger siden: 02 Januar 2008
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 1405
Sendt: 07 August 2008 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

henrik141 skrev:
ahh mathiasfb for 2 mdr siden skrev du jo kun om sa men tiderne ændre sig jo

Dengang synes jeg at SA var godt og småt, men alligevel kunne levere et godt punch i mellemgulvet - det synes jeg stadig. Nu har jeg lyttet til Focal, og de kan så meget mere, så hvorfor anbefale SA, når der er kommet noget bedre.



__________________
Mvh Mathias Boesgaard
Til top Vis MathiasFB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MathiasFB
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 08 August 2008 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:
Det kunne også være at pengene kunne bruges bedre ved at gå for nogle lidt mindre højtalere og heller mere subwoofer og dermed kan du få mere af det hele på en gang. Det samtidigt som du med vægmonterede fronter kan få bedre plads til subwoofer(e).

Jeg havde da overvejet at få 2 subwoofere på et eller andet tidspunkt...

ManicMiner skrev:
Men det afhænger måske også en lille smule af om det her er en dedikeret hjemmebio, eller om det er din stue?

Hjemmebio, ikke andet

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 08 August 2008 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

Speednut skrev:
Jeg har selv lige købt Focal. 2x816, 800 center og 2x 806 i bag. Jeg har dog ikke fået det sat til endnu. Det skal jeg have gjort i morgen, og jeg glæder mig 

Fortæl endelig hvad du synes om det! Centeren placerer du bare midlertidigt i første omgang, så kommer løsningen af sig selv

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3488
Sendt: 08 August 2008 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Om det er en ren hjemmebio så vil jeg tro at du får mere ud af at prioritere ens højtalere og gode subwoofere fremfor mere påkostede højtalere og ingen subwoofere.

Nu behøver ikke subwooferen at koste så meget for at levere en voldsom forbedring af hvad du i dag oplever med den du har. Jeg har selv haft en Kappa Sub som blev erstattet med en SVS PB10. Den koster mindre end 5k leveret, men forskellen de to i mellem var så stor at jeg knapt kunne tro hvad jeg hørte. Tar du så steget op til PB12-NSD så leverer den igen betydligt mere end PB10. To af en af de to på 15m2........det vil blive hysterisk sjovt, garantert! : )

Højtalere vil jeg ikke udtale mig lige bombastisk omkring. Først er der langt mere smag og behag end med subwoofere, og for det andre så er ikke en løsning så dramatisk meget bedre end en anden. Men, siden alle anbefaler hvad de selv har, så vil jeg nævne SVS SCS. De er lukkede og kan dermed monteres direkte på væggen, de er billige og du kan for 20k købe et 7.2 set og fremdeles ha penger tilbage. De er gode nok til at de hos mig erstattede et Dali Evidence 5.0 set, og i dag er de de højtalere jeg har haft i længst tid.

Kik nærmere på de hos www.lsound.no, og forresten, det er ikke tilfeldigvis dig der købte min Kappa Sub? : )



__________________
Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 08 August 2008 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:
Om det er en ren hjemmebio så vil jeg tro at du får mere ud af at prioritere ens højtalere og gode subwoofere fremfor mere påkostede højtalere og ingen subwoofere.

Én ting er helt sikker: Der skal i hvert fald være en subwoofer!  Jeg ville så bare udskyde et eventuelt køb af en ny til lidt senere, og samle økonomien til det.

ManicMiner skrev:
Jeg har selv haft en Kappa Sub som blev erstattet med en SVS PB10. Den koster mindre end 5k leveret, men forskellen de to i mellem var så stor at jeg knapt kunne tro hvad jeg hørte. Tar du så steget op til PB12-NSD så leverer den igen betydligt mere end PB10. To af en af de to på 15m2........det vil blive hysterisk sjovt, garantert! : ).

Det er først for nyligt at jeg har sat min Kappa Sub ned til hjemmebio'en, inden da stod der en Paradigm PS-1200, en god gammel model med 2 x 12" indeni. Jeg blev noget skuffet må jeg indrømme... Jeg drømte om at frekvenstilpasningen af Kappa ville give en bedre bas, men de 2 imellem synes jeg helt klart bedre om Paradigm'ens potens - den har meget mere overskud. Hvis SVS er så godt, så vil jeg da nok lige kigge på den store model

ManicMiner skrev:
Men, siden alle anbefaler hvad de selv har, så vil jeg nævne SVS SCS. De er lukkede og kan dermed monteres direkte på væggen, de er billige og du kan for 20k købe et 7.2 set og fremdeles ha penger tilbage. De er gode nok til at de hos mig erstattede et Dali Evidence 5.0 set, og i dag er de de højtalere jeg har haft i længst tid. Kik nærmere på de hos www.lsound.no

Jeg har tidligere hørt om SVS ifm. subwoofers, men ikke lige fået fat på at de også lave "rigtige" højttalere. Dem kigger jeg da lige på.

ManicMiner skrev:
og forresten, det er ikke tilfeldigvis dig der købte min Kappa Sub? : )

Beklager, det er det ikke - jeg købte min fra ny hos Audiovision her i DK

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3488
Sendt: 08 August 2008 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Du kan her ser en måling af PS1000 og en af PB10

http://www.hometheatershack.com/forums/subwoofer-tests/6013- svs-pb10-isd-1st-unit.html

http://www.avtalk.co.uk/forum/index.php?t=msg&th=13931&a mp;start=0&rid=14&SQ=1127556225

Som du kan se er der nogle monumentale forskeller i lydtryk og forvrængning fra ca 40hz og nedover, og det er noget som du også vil kunne føle i praksis



__________________
Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 08 August 2008 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:
Du kan her ser en måling af PS1000 og en af PB10

http://www.hometheatershack.com/forums/subwoofer-tests/6013- svs-pb10-isd-1st-unit.html

http://www.avtalk.co.uk/forum/index.php?t=msg&th=13931&a mp;a mp;start=0&rid=14&SQ=1127556225

Som du kan se er der nogle monumentale forskeller i lydtryk og forvrængning fra ca 40hz og nedover, og det er noget som du også vil kunne føle i praksis

Hov! Kan se at PS-1000 kun har 1 enhed, så det har PS-1200 vel også.

Sad lige og kiggede lidt på SVS PB13-Ultra og tænkte "hvorfor ikke", indtil jeg så vægten... 70 kg! Det gider jeg trods alt ikke

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3488
Sendt: 08 August 2008 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Den er ingen letvægter nej, og man skal nok være to for at flytte på den. Men om det er hjemmebio der er prioritet #1 så kan to PB12-NSD være en bedre løsning. Lydtrykket fra begge løsninger vil være ca det samme, men med to subs kan du opnå en jevnere frekvensrespons over et større område sådan at alle der ser film for en lige god oplevelse. Ultraen vil fremdeles have en noget bedre lydkvalitet, men det er mere noget man oplever om man sidder og finlytter til musik med et glas rødvin i hånden, og ikke når man ser film og rystes af bomber og granater ; )

 

 



__________________
Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner
 

Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes