Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 08:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hvilken surr. forst. til mit setup? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Moberg1988
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 01 April 2008 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Heysan alle I HiFi-entusiaster

Jeg har spekuleret lidt i at købe en ny/eller brugt surround-forstærker, da jeg ikke rigtig føler min nuværende er god/kraftig nok ift. resten af mit anlæg.
Jeg har haft kigget meget på flg.:
- Yamaha DSP-A1
- Yamaha DSP-AX2
- Onkyo TX-SR605

Og derudover er jeg forholdsvis blank. Jeg vil helst købe en ny forstærker, men de nye lydformater betyder ikke alverden for mig, på trods af at jeg er den lykkelige indehaver af både PS3 og Xbox360. Det vigtige for mig er, at der er optiske og coaxiale indgange, samt at den kan trække mine fronthøjtalere, som er forholdsvis krævende - i forhold til hvad jeg har været vant til.
Mit setup:
- B&W Matrix 3 (Front)
- B&W CC6 (Center)
- Eltax Monitor III (Bag)

Jeg vil gerne have en okay stereodel, da jeg nok bruger anlægget til ca. 60/40 (film/musik) og skal til at læse, hvorfor jeg tror stereo bliver det mest brugte til studietimerne  Jeg har fået af vide af en ven, at mine Matrix 3 skal have omkring 2x130watt i stereo (ved godt watt-angivelsen er irrelevant, det var blot så jeg havde lidt at "sigte" efter)... Vil Onkyo'en eller Yamaha kunne trække mine fronte og give et ordentligt resultat?
Men har I andre gode forslag eller kan I fortælle noget om de forstærkere jeg har kigget på? Jeg er virkelig i vildrede fordi jeg nærmest ikke kender nogle forstærkere...
Mit budget er forresten på 4000-5000,- Har tænkt på at strække det helt op til 7000,- men der går bare så uendelig lang tid inden jeg har de penge :) Men her er jo eksempelvis en Onkyo TX-SR705, ville det kunne betale sig at "vente" på den til mit anlæg?

CosworthDriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 02 April 2008 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Måske du skulle "vente" på en TX SR 805, som koster ca. 6.500 kr. i Tyskland.....ca. 23kg receiver kontra de ca. 13kg i 705'eren.

Til top Vis CosworthDriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CosworthDriver

Moberg1988
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2008 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Når du siger "vente", mener du så rent pengemæssigt (altså mit budget taget i betragtning )?

Du vil mene den er væsentlig kraftigere end 605'eren og 705'eren? Og tak for input :)

nemligja
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 02 April 2008 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Jeg ville på de nye Harman Kardon recievere der kommer meget snart. De har alle de nye formater og en MEGET stor strømforsyning og vil uden problemer kunne klare dine højttalere overbevisende. Til hver en tid kraftigere end Onkyo 605 recieveren.

Moberg1988
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2008 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Hvilke modeller tænker du på her? Og i hvilket prisleje ligger de? :)

nemligja
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 02 April 2008 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Moberg1988 skrev:
Hvilke modeller tænker du på her? Og i hvilket prisleje ligger de? :)

Nu er de ikke kommet ud endnu, så har ikke så meget på dem endnu. men deres nye f.eks 255 til 5999 mener jeg, må ikke hænges op på, men har læst den vil ihvertfald være kraftigere end Onkyon. Har ikke set de nye IRL endnu da ikke er ude, kun læst om dem. De har naturligvis også større modeller end denne. 

CosworthDriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 02 April 2008 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Moberg1988 skrev:

Når du siger "vente", mener du så rent pengemæssigt (altså mit budget taget i betragtning )?

Du vil mene den er væsentlig kraftigere end 605'eren og 705'eren? Og tak for input :)

Ja, jeg synes du skal vente til du har råd til 805'eren (til ca. 6500,- i Tyskland lige pt.). Den er væsentligt kraftigere end 605 og 705. Vægten giver en tydelig antydning af dette:

605: 11,5 kg

705: 12,8 kg

805: 23,3 kg!!

HK som nævnt ovenfor plejer også at lave kraftige forstærkere. De plejer bare at være lidt senere ude med nye lydformater etc., ligesom man også kan se mht. surroundreceivere nu (Onkyo, Denon etc. kom med de nye HD lydformater i 2007, HK kommer først med disse nu her i 2008). Så mit indtryk er at man som regel får lidt færre funktioner for pengene ved HK sammenlignet med andre mærker. Men strømstærke, det er de!

Hvis du iøvrigt ikke går så meget op i de nye HD lydformater og hvis du kan undvære automatisk opsætning med målemikrofon, så er Cambridge Audio 640R en meget strømstærk og vellydende receiver. Koster 6.999,- i hifiklubben.

Til top Vis CosworthDriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CosworthDriver

Moberg1988
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2008 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Hmm... Rigtig lækker input jeg får lige nu - Tusind tak !!!

Vil da vente lidt og se hvordan de nye H/K bliver... De nye lydformater er lidt ligegyldige for mig... Bare jeg har digital dolby osv... TrueHD o.lign. behøver jeg ikke, da jeg ikke forventer at købe så mange BluRay film :)

Har snakket med CSN Teknik om Onkyo's modeller, for er lidt usikker på at købe så dyre varer i udlandet - kald det overtro, men er bare bange for hvis der nu skulle blive noget  er jo mange penge at sætte til - i hvert fald i min verden...

Men indtil videre takker jeg for input... Håber flere har forslag :)

Anzelz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 02 April 2008 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Jeg synes Marantz har bedre lyd i stereo i forhold til Onkyo. Jeg har haft en Onkyo 605 og Maranz 3001 samtidig og her var Marantz bedst i stereo via "pure direct", dvs. signalet sendes direkte i stereo til fronterne uden om surroundkredsløbet. I surround synes jeg de var ens, men fik ikke testet det så meget som stereo. Nu har jeg en Harman Kardon DPR1005 digital receiver og den rigtig vild både til surround og især også musik når signalet er digitalt. Har faktisk ikke prøvet den analogt endnu. Men musik er guf med den

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Bruger siden: 24 November 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 03 April 2008 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Det bedste råd er at prøve at få et setup hjem hos dig og få testet det.
Stol ikke kun på os, du er nød til at gøre dine egne erfaringer.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes