Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 09:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Fintuning af Surround anlæg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NielsJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juni 2005
Lokalitet: Sverige
Status: Offline
Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Der findes en mængde tråde om valg af HW og kabler, om de fysiske forbindelser, montering og betydning af diverse features for et surround anlæg. Men hvordan h. finjusterer man et setup til at få optimal lyd?

I går brugte jeg det meste af aftenen på at gå min simple low-end Yamaha forstærker igennem fra ende til anden med manualen i hånden, i et forsøg på at stille alle parametre så "optimalt" som muligt.

Til opgaven havde jeg sat en film på som jeg kender til hudløshed - både fra biografen og et antal forskellige setups, nemlig the Matrix (1'eren selvfølgelig :) ), og opdagede hurtigt at der var noget helt galt.

I visse scener (F.eks. Morpheus vs. Neo kampscenen) spilles der baggrunds lyd i surround højtalerne (baghøjtalere - dolby digital 5.1) - I std. indstillingen på Yamaha'en høres dette blot som en meget svag buldren i baggrunden, hvilket helt ødelægger oplevelsen da musikken ellers i den grad er med til at pumpe scenen op.

Jeg hævede volumen på baghøjtalerne med 8 db og det hjalp, men det er lidt af et kompromis fordi det faktisk er lige i overkanten for de øvrige surround effekter mens musikken godt kunne klare et nøk til.

Helt generelt er mit problem at jeg ikke kan finde et sæt universelle indstillinger. De indstillinger der virker i en scene ikke nødvendigvis virker i en anden, så den der med at prøve sig frem er totalt håbløs - gider ikke bruge 1½ time på at indstille surround forstærkeren hver gang jeg skal se en film.

Er der normalt at en surround forstærker er så meget off "out of the box", eller er det fordi jeg har helt andre problemer?

Til top Vis NielsJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NielsJ

CerealKiller
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Hej

Du må lige fortælle hvilke baghøjttalere du har. Og er du sikker på at musikken i den scene du nævner, ikke blot er meget lav i forhold til resten af lydene?

Til top Vis CerealKiller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CerealKiller

NielsJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har 5 ens satelitter (AudioPro Precision PM-02). De er små, og ikke noget specielt, men de er dog ens :). Fronterne er 4.5 meter fra sofaen og sidder lidt vel højt (~3m over jorden) men de kan desværre ikke være andre steder. Centeren er vel ~3.5m væk surround højtalerne er ude i siderne, 2 m fra sofaen til hver side i "lytte højde".

Jeg har sat yamaha'en op til disse afstande, og det gjorde ikke nogen mærkbar forskel.

Ja, jeg er ret sikker på at musikken skal kunne høres - Hvis du har adgang til Matrix på DVD så er det som sagt scenen med Morpheus og Neo i "simulatoren" og scenen med "women in red" som jeg har testet med - her skal være hhv.  "lunatic calm: leave you far behind" og "rob d: clubbed to death" som baggrunds musik (såhudt jeg vidsker).

Inden jeg pillede ved det kunne man kun meget svagt høre bas trommen fra begge numre.

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Du kan ikke indstille niveuerne korrekt mellem kanalerne baseret på hvordan du mener specifikke scener i den eller den film bør lyde. Filmlyd mixes efter nogen nærmere definerede standarder, som i princippet burde resultere i at de lyder rimelig ens uanset hvor de spilles - forudsat at anlægget er indstillet korrekt.

Din forstærker burde have en tonegenerator som kan sende støj ud i højttalerne een ad gangen, enten automatisk eller manuelt. Dette kan du bruge til at indstille niveauerne indtil de alle lyder lige kraftigt i lyttepositionen. Ideelt bør du gøre dette ved hjælp af en lydtryksmåler, men du kan komme langt "by ear".

Alternativt findes der DVD'er der udover filmen indeholder testtoner som kan bruges til formålet, f.eks. Starwars filmene på DVD (kig efter logoet "THX Optimizer").

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Brug en lydtryksmåler, det kan anbefales . Lav så en skål popcorn og nyd filmen

NielsJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Er

RogueAgent skrev:

Du kan ikke indstille niveuerne korrekt mellem kanalerne baseret på hvordan du mener specifikke scener i den eller den film bør lyde.

Og

RogueAgent skrev:

Filmlyd mixes efter nogen nærmere definerede standarder, som i princippet burde resultere i at de lyder rimelig ens uanset hvor de spilles - forudsat at anlægget er indstillet korrekt

Ikke temmelig selvmodsigende?

Hvis scenerne er mixet så alle lyder rigtigt uanset hvor de spilles hvis anlægget er indstillet korrekt, så kan jeg jo netop indstille lyden efter hvilken som helst scene (forudsat at jeg ved hvordan den skal lyde), og så forvente at det også virker på resten??

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

nej. Indstil parametrene rigtigt vha en lydtryksmåler og indstil afstandene korrekt, hvis det stadig ikke lyder rigtigt, så er det din receiver der er noget galt med, eller også synes du bare scenen skal lyde anerledes end hvad den gør

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

NielsJ skrev:

Er

RogueAgent skrev:

Du kan ikke indstille niveuerne korrekt mellem kanalerne baseret på hvordan du mener specifikke scener i den eller den film bør lyde.

Og

RogueAgent skrev:

Filmlyd mixes efter nogen nærmere definerede standarder, som i princippet burde resultere i at de lyder rimelig ens uanset hvor de spilles - forudsat at anlægget er indstillet korrekt

Ikke temmelig selvmodsigende?

Hvis scenerne er mixet så alle lyder rigtigt uanset hvor de spilles hvis anlægget er indstillet korrekt, så kan jeg jo netop indstille lyden efter hvilken som helst scene (forudsat at jeg ved hvordan den skal lyde), og så forvente at det også virker på resten??

Nej, det er ikke selvmodsigende - det er faktisk netop min pointe. Hvis du har indstillet niveauerne i dit anlæg korrekt, så vil ALLE film lyde som de er tænkt (ihvertfald balancen mellem kanalerne), også selv om du personligt måtte mene at f.eks. baggrundsmusikken i en bestemt film burde lyde højere end den gør. Det er den eneste måde du kan komme ud over dine personlige præferencer og opleve lyden som instruktøren og/eller tonemesteren rent faktisk har forestillet sig.

Du nævner selv at når du stiller niveauet for surroundkanalerne så musikken lyder som du synes den skal lyde, så er der lydeffekter der til gengæld bliver for kraftige. Medmindre du altså har skruet for højt op for bagkanalerne, skulle det betyde at din forstærker på mystisk vis selv skruer ned for musik og op for effekter - men mon den gør det..? Eller er det mon meningen at musikken ikke skal være så kraftig som du tror..?

Hvis IKKE der var en standard for hvordan lyd skulle mixes (og gengives) ville alternativet - som du selv var inde på - være at du skal indstille niveauerne anderledes fra film til film, og måske endda fra scene til scene - og det ville biografer så også skulle gøre for at sikre at hver film de viser lyder korrekt. Jeg tror det siger sig selv at det ikke er tilfældet..!

NielsJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt med på at lyden i film selvfølgelig er kodet efter givne standarder - mit spsm var mest frustration over at jeg ikke oplever det sådan, og en søgen efter en forklaring på hvor jeg skal skrue.

Jeg er helt med på at det formentlig er mit setup der ikke er korrekt tunet (deraf overskriften), og det lader til at en "lydtryksmåler" er det magiske wonder-tool der får tingene til at spille :)... Jeg kunne dog stadig godt tænke mig at høre om andre har været ude for at skulle justere meget på standard indstillingerne for at ikke en eller flere kanaler helt skulle forsvinde?

I forhold til Matrix og de nævnte scener så er jeg 110% sikker på at musikken skal høres *
meget* mere end den gør med std. indstillingerne - lydtryksmåler eller ej - muligvis har jeg bare endnu ikke vænnet mig til at der er så meget power på effekterne :).

Hvor får man fat på en lydtryksmåler? Noget man køber eller lejer?

StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

De koster ca. 500,- og kan sikkert købes i de fleste HiFi butikker. Ellers kan radioshack klare det.

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

NielsJ skrev:

Jeg er helt med på at lyden i film selvfølgelig er kodet efter givne standarder - mit spsm var mest frustration over at jeg ikke oplever det sådan, og en søgen efter en forklaring på hvor jeg skal skrue.

Jeg er helt med på at det formentlig er mit setup der ikke er korrekt tunet (deraf overskriften), og det lader til at en "lydtryksmåler" er det magiske wonder-tool der får tingene til at spille :)... Jeg kunne dog stadig godt tænke mig at høre om andre har været ude for at skulle justere meget på standard indstillingerne for at ikke en eller flere kanaler helt skulle forsvinde?

I forhold til Matrix og de nævnte scener så er jeg 110% sikker på at musikken skal høres *
meget* mere end den gør med std. indstillingerne - lydtryksmåler eller ej - muligvis har jeg bare endnu ikke vænnet mig til at der er så meget power på effekterne :).

Hvor får man fat på en lydtryksmåler? Noget man køber eller lejer?

De kan købes mange steder bla. hos TC

http://www.tapeconnection.dk/tcasp/default.asp?menulag=7& ;emne=visprodukt&Gruppenr=40&ID_infoside=9040511

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004
Sendt: 27 Oktober 2007 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Jeg købte for noget tid siden en Radioshack men jeg har ikke rigtig fået brugt den (kun meget kort), da jeg egentlig ikke forstod hvordan den skulle bruges.

Jeg satte mig i "the spot" og trykkede knappen over på ~70dB tror jeg det var og så satte jeg mig til at måle ved den der "susen" gennem hver højtaler. For at kunne få "pinden" til at give ensartigt udslag blev jeg nød til at skrue vildt højt op (højere end jeg nogensinde ville høre hvis der var rigtig lyd igennem), men det var svært at finde en level for alle højtalere som er ens for den kan max gå til 12. Så for nogen højtalere skal den over 12, hvilket ikke er muligt for at nå samme niveau for en højtaler, som måske kun skal indstilles til 6 eller lign.

Nogen der kan hjælpe?

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 Oktober 2007 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

hvor højt hænger dine baght?Hvis de hænger for lavt vil lyden ikke være særlig difus,og du vil kunne høre ALT hvad der sker i HT og det er ikke meningen.de skal bare tilføre noget rum
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004
Sendt: 27 Oktober 2007 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

De hænger ca 160cm over gulvet og er på ingen måde dominerende.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 27 Oktober 2007 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Insaniac skrev:

Jeg købte for noget tid siden en Radioshack men jeg har ikke rigtig fået brugt den (kun meget kort), da jeg egentlig ikke forstod hvordan den skulle bruges.

Jeg satte mig i "the spot" og trykkede knappen over på ~70dB tror jeg det var og så satte jeg mig til at måle ved den der "susen" gennem hver højtaler. For at kunne få "pinden" til at give ensartigt udslag blev jeg nød til at skrue vildt højt op (højere end jeg nogensinde ville høre hvis der var rigtig lyd igennem), men det var svært at finde en level for alle højtalere som er ens for den kan max gå til 12. Så for nogen højtalere skal den over 12, hvilket ikke er muligt for at nå samme niveau for en højtaler, som måske kun skal indstilles til 6 eller lign.

Nogen der kan hjælpe?

skru ned for de kanaler der er højest volumen i

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 27 Oktober 2007 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Alle højtale skal måle 75db fra "The spot" og RadioShack skal stå på "WEIGHTING skal stå på C" og RESPONSE skal stå på SLOW" og når du indstille
den til 70db skal viser give udslag til +5db, så komme du op på de 75db (70db+5db=75db) og ret Db meter mod højtaler
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Sendt: 31 Oktober 2007 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

NielsJ skrev:

I visse scener (F.eks. Morpheus vs. Neo kampscenen) spilles der baggrunds lyd i surround højtalerne (baghøjtalere - dolby digital 5.1) - I std. indstillingen på Yamaha'en høres dette blot som en meget svag buldren i baggrunden, hvilket helt ødelægger oplevelsen da musikken ellers i den grad er med til at pumpe scenen op.

Har lige haft mulighed for at tjekke den scene i dag, og det er dig der er galt på den, ikke din receiver.

I den scene starter de med nogle trommer, der er én (lille) tromme der spiller i højre baghøjttaler, alle de andre spiller i fronten. Da der skiftes musik, er alt musikken i fronthøjttalerne.
For at være helt sikker, så jeg scenen endnu engang, hvor jeg havde slukket for effektforstærkeren til fronterne, så der kun kom lyd ud af baghøjttalerne.

Der er IKKE musik i baghøjttalerne! Hvis du kan høre musik i baghøjttalerne, så er det enten fordi du har valgt en eller anden form for DSP, eller fordi der er dårlig kanalseparation i din receiver.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Lynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 31 Oktober 2007 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Kan være han kører 5 channel stereo

XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
2 x SVS PC12-plus + SVS as-eq1
Pioneer 508xd
Til top Vis Lynge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lynge

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 November 2007 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Testtone og lydtryksmåler i hånden 75 db - end of story. Virker det ikke -> ny reciever.

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK

NielsJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2007 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke om musikken skal være for eller bag - jeg skrev "bag" for det var det eneste sted jeg kunne få musik ud, og det kun ved at justere dem ganske meget op.

I standard indstillingerne kunne jeg ikke høre nogen musik overhovedet - hverken fremme eller bag. 

Det jeg ved, og synes at have fået bekræftet, er at musikken skal være der og skal kunne høres.

Hvis du siger at du har musikken i fronterne og de indledende trommer primært i fronterne og kun lidt bag, så er der helt tydeligt noget helt galt hos mig. Jeg mener at have prøvet både med og uden DSP, men jeg tester da lige igen.

Jeg kan iøvrigt ikke se hvad en lydtryksmåler hjælper mig her - test signalet høres fint på skift i alle kanaler, jeg kan naturligvis ikke vurdere om de er ens +/- 1 db, men det er jo tydeligvis ikke rigtig det der er problemet.

Men du skal ihvertfald have tak fordi du gad gøre forsøget :)

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes