Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 23:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Konvertering til HDMI - hvilken receiver? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Da_Saint
Lukket konto
Lukket konto
Kar:130309

Bruger siden: 19 Juli 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 23 Maj 2007 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Hej alle!

Jeg kunne godt tænke mig en receiver, som kan konvertere Component signaler til HDMI. Signalkilderne er Xbox 360, dvs. HD-signaler, og PS2 (480p/576i).

Jeg regnede med, at Pioneers 1016/2016-modellerne kunne gøre dette, men læste i manualerne, at de godt kan konvertere Component til HDMI, bare IKKE HD-signaler. Hvad er pointen i konverteringen så, og kan dette virkelig passe??

Er der nogen, som har erfaringer med emnet og evt. kender en god receiver, som vil løse mit problem? Måske Onkyos nye 605-model?

På forhånd tak for hjælpen!

Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
Til top Vis Da_Saint's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Da_Saint

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Maj 2007 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Det jeg tror der menes med at den ikke kan konvertere component til HDMI HD er at den ikke kan opskalere et SD signal til HD. Hvis signalet er HD i forvejen kan jeg ikke forestille mig der skulle være noget problem. Men det er der måske andre der ved..?

Pointen er selvfølgelig at man slipper for at trække mere end et enkelt kabel til TV/projektor.

Skal du have en forstærker/receiver der udover konvertering til HDMI også kan opskalere SD til HD skal du op i en lidt højere prisklasse som det er lige nu, f.eks. en Denon AVR-4306.

De nye modeller der kommer i denne sæson tilbyder nu nok også denne mulighed i mellemklassemodellerne, kunne jeg forestille mig.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Da_Saint
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 23 Maj 2007 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

Det jeg tror der menes med at den ikke kan konvertere component til HDMI HD er at den ikke kan opskalere et SD signal til HD. Hvis signalet er HD i forvejen kan jeg ikke forestille mig der skulle være noget problem. Men det er der måske andre der ved..?

Pointen er selvfølgelig at man slipper for at trække mere end et enkelt kabel til TV/projektor.

Skal du have en forstærker/receiver der udover konvertering til HDMI også kan opskalere SD til HD skal du op i en lidt højere prisklasse som det er lige nu, f.eks. en Denon AVR-4306.

De nye modeller der kommer i denne sæson tilbyder nu nok også denne mulighed i mellemklassemodellerne, kunne jeg forestille mig.

Ved godt hvad pointen er. Forstår bare ikke pointen i, at kunne konvertere Component/S-Video, Composite til HDMI, men ikke at kunne konvertere HD-signaler, som de jo skriver i Pioneers manualer.

Endvidere skriver de i manualerne noget i stil med, at hvis ens HD-kilder ikke kan konverteres til HDMI, så bør man tilslutte de nævnte kilder via S-video eller Composite, som KAN konverteres. WTF?! Hvorfor have PS3, Xbox360, BD/HD-DVD-afspillere så?? Lad os bare gå tilbage til PSone, videomaskiner, og Sega Megadrive, for så kan man bruge konverteringsfukntionen i en Pioneer receiver...

Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 24 Maj 2007 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

jeg mener, uden at være sikker, at de fleste modeller fra denon kan konvertere alt til hdmi, dog max skalere op til 720p. Problemet er så at du ikke kan vælge f.eks. kun at skalere composit signalet fra ps2, men du også bliver nødt til at pille ved component signalet fra din xbox. Så vidt jeg har testet på min 4306 smider den alt ud på hdmi så snart det er sat fra monitor out til tv'et. De mindre modeller er ovenikøbet en nyere generation, så jeg kunne ikke forestille mig andet end at de også sagtens kan. Man kan sagtens sætte signalet til at køre igennem, det gør jeg selv, så jeg kan ikke sige dig med sikkerhed om man kan vælge det for det enkelte signal, men jeg tror det ikke

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2007 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Da_Saint skrev:
RogueAgent skrev:

Ved godt hvad pointen er. Forstår bare ikke pointen i, at kunne konvertere Component/S-Video, Composite til HDMI, men ikke at kunne konvertere HD-signaler, som de jo skriver i Pioneers manualer.

Endvidere skriver de i manualerne noget i stil med, at hvis ens HD-kilder ikke kan konverteres til HDMI, så bør man tilslutte de nævnte kilder via S-video eller Composite, som KAN konverteres. WTF?! Hvorfor have PS3, Xbox360, BD/HD-DVD-afspillere så?? Lad os bare gå tilbage til PSone, videomaskiner, og Sega Megadrive, for så kan man bruge konverteringsfukntionen i en Pioneer receiver...

Konvertering til HDMI er jo altså ikke ensbetydende med skalering til HD.

Langt de fleste HD signaler man kunne finde på at route gennem sådan en forstærker kommer jo allerede via HDMI, nemlig netop HD-DVD, BD og PS3.

Xbox360 er selvfølgelig en smutter hvad det angår, men jeg vil stadig mene at det HD signal den kan sende ud via component burde kunne konverteres til HDMI, også i Pioneer forstærkeren, her er skalering jo ikke nødvendig. Om det er tilfældet må nogen der rent faktisk har den model svare på...

Funktionen med at konvertere til HDMI har udelukkende at gøre med at minimere antallet af ledninger til dit display. Slutter du f.eks. en PS1/2, så får du blot det samme SD billede som du kunne have fået ved at slutte den direkte til dit TV konverteret til HDMI, så du kan route signalet gennem forstærkeren.

Har du DERUDOVER behov for at få SD signalet skaleret til HD, (hvilket dit display jo i princippet selv gør når det modtager et SD signal..!) så er det en anden sag og et andet produkt du har brug for.

Da_Saint
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 24 Maj 2007 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:
Da_Saint skrev:
RogueAgent skrev:

Konvertering til HDMI er jo altså ikke ensbetydende med skalering til HD.

Langt de fleste HD signaler man kunne finde på at route gennem sådan en forstærker kommer jo allerede via HDMI, nemlig netop HD-DVD, BD og PS3.

Xbox360 er selvfølgelig en smutter hvad det angår, men jeg vil stadig mene at det HD signal den kan sende ud via component burde kunne konverteres til HDMI, også i Pioneer forstærkeren, her er skalering jo ikke nødvendig. Om det er tilfældet må nogen der rent faktisk har den model svare på...

Funktionen med at konvertere til HDMI har udelukkende at gøre med at minimere antallet af ledninger til dit display. Slutter du f.eks. en PS1/2, så får du blot det samme SD billede som du kunne have fået ved at slutte den direkte til dit TV konverteret til HDMI, så du kan route signalet gennem forstærkeren.

Har du DERUDOVER behov for at få SD signalet skaleret til HD, (hvilket dit display jo i princippet selv gør når det modtager et SD signal..!) så er det en anden sag og et andet produkt du har brug for.

Det med "hvad er pointen?" var faktisk retoriske spørgsmål. Ikke noget jeg søgte svar på, bare undren fra min side...

Har styr på forskellen mellem skalering og konvertering, og har kun brug for konvertering, ingen op/nedskalering til mig, tak. 
Xbox 360 kommer jo i en Elite udgave snart, med HDMI udgang og større HDD, men hvis jeg anskaffer mig en receiver, som kan konvertere Component til HDMI uden problemer, behøver jeg jo ikke købe Elite-udgaven, har ikke brug for den større HDD.

Har selv kigget på nettet, for at se på de forskellige receiveres muligheder, og Sonys STR-DA3200ES virker som et godt bud. Onkyos nye 605 ville også være fin. Vil helst ikke give mere end de 5-6000 kr. for maskinen.

P.S. Fandt en brugeranmeldelse på nettet, fra en fyr, som har en Pioneer 1016, og den kan IKKE konvertere HD Component signaler til HDMI. Det kan 2016'eren derimod, men den er lidt for dyr for min SU-pengepung.

Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD

Da_Saint
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 24 Maj 2007 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:
jeg mener, uden at være sikker, at de fleste modeller fra denon kan konvertere alt til hdmi, dog max skalere op til 720p. Problemet er så at du ikke kan vælge f.eks. kun at skalere composit signalet fra ps2, men du også bliver nødt til at pille ved component signalet fra din xbox. Så vidt jeg har testet på min 4306 smider den alt ud på hdmi så snart det er sat fra monitor out til tv'et. De mindre modeller er ovenikøbet en nyere generation, så jeg kunne ikke forestille mig andet end at de også sagtens kan. Man kan sagtens sætte signalet til at køre igennem, det gør jeg selv, så jeg kan ikke sige dig med sikkerhed om man kan vælge det for det enkelte signal, men jeg tror det ikke

Tak for svaret, det var lige det jeg søgte efter!

Nu må du ikke tage det personligt, men jeg vil helst undgå Denon, af en masse forskellige grunde. Men måske tager jeg fejl. Baserer min udtalelse på et par lyt af Denons maskiner, hvor lyden var alt for kold og metallisk...

Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2007 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

Da_Saint skrev:
brasch skrev:

Tak for svaret, det var lige det jeg søgte efter!

Nu må du ikke tage det personligt, men jeg vil helst undgå Denon, af en masse forskellige grunde. Men måske tager jeg fejl. Baserer min udtalelse på et par lyt af Denons maskiner, hvor lyden var alt for kold og metallisk...

det tager jeg skam heller ikke personligt. Men er der noget Denon kan finde ud af så er det at lave alle mulige underlige features, på 4306 er der f.eks usb indgang, hvad man så skal bruge det til ved jeg ikke. Denon kan dog være noget skinger i toppen

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2007 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:
på 4306 er der f.eks usb indgang, hvad man så skal bruge det til ved jeg ikke.

Ved ikke om det er det der er ideen, men men kunne forestille sig at man kunne forbinde en extern harddisk til forstærkeren og afspille sine musikfiler direkte uden at skulle gå via et pc lydkort..?

Emilos88
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 Maj 2007 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Marantz's nye modeller opskalere til 1080p

Se på sr8001 det er en fed maskine

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2007 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

brasch skrev:
på 4306 er der f.eks usb indgang, hvad man så skal bruge det til ved jeg ikke.

Ved ikke om det er det der er ideen, men men kunne forestille sig at man kunne forbinde en extern harddisk til forstærkeren og afspille sine musikfiler direkte uden at skulle gå via et pc lydkort..?

det fik jeg også lige læst mig frem til i manualen. Der står dog ikke noget med eksterne harddiske, dog mp3 afspillere med usb, dog ikke iPod, den har sin egen indgang. Den samme funktion er der iøvrigt via ethernet porten bagpå. Det eneste de mangler, er support af videostreaming. Det kommer nok engang

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes