Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 10:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: dynamik-mangel under film? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Steffeng
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 23 Maj 2007 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Jeg er igang med at opbygge et fedt surroundanlæg, har faktisk kun højtalerne endnu, resten bliver bygget på i løbet af et halvt til et helt år... (Subwoofer, Surroundreciecer og CD-afspiller og kabler)

Jeg har naturligvis både subwoofer og reciever stående fra tidligere anlæg, men det er en lidt anden klasse.

Mit problem er at jeg føler ikke jeg får nok dynamik ud af mine højtalere, og jeg vil lige vide hvad den mest sandsynlige årsag er. Mine højtalere bruger 6½" Seas Excell-enheder, så umiddelbart ville jeg have sagt at de var udelukkede som problemet... (De har 2 stk hver)

Mit eget umiddelbare bud var at det var min reciever som simpelthen ikke har kraftoverskuddet til at levere den øjeblikkelige strøm som skal give dynamikken, men jeg er ikke klar over om det kan passe, da jeg stadig ikke er helt sikker på Følsomhed, effekt og imdepans. Højtalerne har 94 dB følsomhed, men er opgivet til 4 Ohm, jeg tvivler på at min reciever kan levere 50W i samtlige kanaler (sony, hedder 5*80W) men umiddelbart burde ganske få watt vel give højt nok lydtryk til at der var plads til dynamik?

Jeg bruger møgkabler over hele linjen, hvor meget kan det have at sige? (Signalkablerne er det næste der bliver skiftet, recieveren bliver først til efteråret, spørgsmålet er bare om jeg kan få det til at spille godt inden overhovedet)

Mit eget sidste bud er at komprimeringen af lyden på dvd'er er tilpas stor til at det kræver meget af både dvd og forstærker ikke at tabe det meste på gulvet.

Nogle der kan oplyse mig?

Til top Vis Steffeng's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Steffeng

aurumcantus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2007
Lokalitet: København
Sendt: 23 Maj 2007 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Steffeng skrev:
Mit problem er at jeg føler ikke jeg får nok dynamik ud af mine højtalere, og jeg vil lige vide hvad den mest sandsynlige årsag er. Mine højtalere bruger 6½" Seas Excell-enheder, så umiddelbart ville jeg have sagt at de var udelukkede som problemet... (De har 2 stk hver) Lidt små ;-), men der er jo to, er det DIY, eller har de et 'mærke' ?

Mit eget umiddelbare bud var at det var min reciever som simpelthen ikke har kraftoverskuddet til at levere den øjeblikkelige strøm som skal give dynamikken, men jeg er ikke klar over om det kan passe, da jeg stadig ikke er helt sikker på Følsomhed, effekt og imdepans. Højtalerne har 94 dB følsomhed, men er opgivet til 4 Ohm, jeg tvivler på at min reciever kan levere 50W i samtlige kanaler (sony, hedder 5*80W) men umiddelbart burde ganske få watt vel give højt nok lydtryk til at der var plads til dynamik? Forskælden fra min tidligere Dennon 1802 ellernoget, (fra 97/98 ?) til min nuvæernde, H/K 8500, er jo som nat og dag, for dennonen kunne jo ikke levere dynamikken (med de samme KEF ht'er) så ja, ny snurrerundtbox, og køb en med pre.ud, så kan du rigtig begynde at lege, har selv sat mere power på både front og bag ht'er, men det FEDE er jo at man kan bytte rundt og lege med forskælige mærker og opnå meget forskælige 'lydbilleder', så skal du ha dynamik og bas og power, kik på noget Sugden, skal det være ærligt, stort og dynamisk prøv Audio Note.

Jeg bruger møgkabler over hele linjen, hvor meget kan det have at sige? (Signalkablerne er det næste der bliver skiftet, recieveren bliver først til efteråret, spørgsmålet er bare om jeg kan få det til at spille godt inden overhovedet) det med kabler kan jo hurtigt gå hen i en mudderkastnings diskution, jeg vil påstå at det kan man godt, dog handler der osse om det grej der bliver spillet på,  jo 'bedre/ærlig' grej man har, jo flere 'fejl' vil der blive gengivet, og det kan hurtigt høres, og rettes op på, med at bytte lidt rundt på kablerne.

Mit eget sidste bud er at komprimeringen af lyden på dvd'er er tilpas stor til at det kræver meget af både dvd og forstærker ikke at tabe det meste på gulvet. Som sagt, tingene skal jo passe sammen, så der skal være nogle gode komponenter i.

Men pas på, det kan hurtigt gå hen at blive dyrt af forføgle den gode lyd, men når man er der, er det det here værd  (som jo gælder både for stereo og surrund)

Audio Note
Til top Vis aurumcantus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aurumcantus Besøg aurumcantus's Websted

Steffeng
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 23 Maj 2007 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

De har skam et mærke, Dantax Albatross (ellers Posselt om man vil)

Hmm... Effekt på H/K 8500?? hvad hulen er det for nogle forslugne højtalere du har dig, hvis du mener du har behov for endnu mere effekt?

Til top Vis Steffeng's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Steffeng

aurumcantus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2007
Lokalitet: København
Sendt: 24 Maj 2007 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

Steffeng skrev:

De har skam et mærke, Dantax Albatross (ellers Posselt om man vil)

Hmm... Effekt på H/K 8500?? hvad hulen er det for nogle forslugne højtalere du har dig, hvis du mener du har behov for endnu mere effekt?   Bruger jo audio note(rør) til stereo (pre og power), og jeg vil kun ha et sæt fronter (audio note osse;-)

Audio Note
Til top Vis aurumcantus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aurumcantus Besøg aurumcantus's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes