| Forfatter |
|
zinck Forum Bruger

Bruger siden: 16 Februar 2007 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 95
|
| Sendt: 11 Maj 2007 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske et dumt spørgsmål - men kan man ikke spørge her, hvor skulle man så? 
Overskriften siger næsten sig selv: Hvad er bedst?
Hygge herfra
|
| Til top |
|
| |
Exxtreme Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1694
|
| Sendt: 11 Maj 2007 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kommer mest an på længden af kablet...
|
| Til top |
|
| |
Hattori Hanzo Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 11 Maj 2007 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Langt kabel - optisk
Kort kabel - koaksial
__________________ "Everyone is entitled to their own opinion, but not their own facts"
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
| Sendt: 12 Maj 2007 kl. 00:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil sige et koaksialkabel er bedst til koaksialstik og et optisk til optisk forbindelse  . Men i bund og grund er optisk i teorien vel bedst, tænker her på risiko for støj ?
__________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
|
| Til top |
|
| |
Exxtreme Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Maj 2007 kl. 08:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans J skrev:
Jeg vil sige et koaksialkabel er bedst til koaksialstik og et optisk til optisk forbindelse .
Men i bund og grund er optisk i teorien vel bedst, tænker her på risiko for støj ?
|
|
|
Det kommer an på længden... Ved korte kabeltræk er koaxial bedre pga. det kan bære en højere båndbredde, men ved lange kabeltræk er optisk bedre pga. mindre tab...
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 12 Maj 2007 kl. 08:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved optiske kabler over 5m, skal de være af typen med glasleder. De billige kabler, er af plastik, og må højest være 5m. Ved coax, giver de lange kabler den fordel, at de generende reflektioner i kablet, ikke generer, når kablets længde er over 1,5m. De bedste coax må gerne være kortere. Det har også noget med termineringen at gøre, og hvor tæt du er på de optimale 75ohm. Er du langt fra den optimale impedans, kan det reddes ved at bruge et kabel på 1,5m, eller længere.
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
| Sendt: 12 Maj 2007 kl. 09:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Exxtreme skrev:
Hans J skrev:
Jeg vil sige et koaksialkabel er bedst til koaksialstik og et optisk til optisk forbindelse .
Men i bund og grund er optisk i teorien vel bedst, tænker her på risiko for støj ?
|
|
|
Det kommer an på længden... Ved korte kabeltræk er koaxial bedre pga. det kan bære en højere båndbredde, men ved lange kabeltræk er optisk bedre pga. mindre tab... |
|
|
Så blev man så klog  , men den højere bånbredde, er det noget som har betydning i praksis eller er det ren teori ? __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
|
| Til top |
|
| |
Danster Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 203
|
| Sendt: 12 Maj 2007 kl. 09:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved at bruge optisk har du en konvertering mere, det digitale signal skal jo laves om til lys, og tilbage igen... Det burde vel i teorien give et dårligere output.
|
| Til top |
|
| |
Exxtreme Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Maj 2007 kl. 10:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans J skrev:
Exxtreme skrev:
Hans J skrev:
|
|
|
Det kommer an på længden... Ved korte kabeltræk er koaxial bedre pga. det kan bære en højere båndbredde, men ved lange kabeltræk er optisk bedre pga. mindre tab...
|
|
|
Så blev man så klog , men den højere bånbredde, er det noget som har betydning i praksis eller er det ren teori ?
|
|
|
Jeg har i et af mine tidligere setups prøvet 2 (4) helt "ens" digitalkabler, det ene optisk, det andet koaxialt, længden var 1 og 5 meter og det var begge kabler fra Tara Labs til ca. 1000,- stykket fra samme serie... Og de skulle bruges til lyd fra pc til receiver (5 meter) og der virkede det optiske bedst pga. det mindre tab...
Men fra dvd til receiver (1 meter) var det lige modsat, her var det koaxiale bedst da det lyd mere detajleret og højopløst... Her skiftede jeg så senere til 6 seperate analoge forbindelser, og det lød KLART bedre end begge digitale forbindelser...
|
| Til top |
|
| |
Exxtreme Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Maj 2007 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Danster skrev:
Ved at bruge optisk har du en konvertering mere, det digitale signal skal jo laves om til lys, og tilbage igen... Det burde vel i teorien give et dårligere output.
|
|
|
Ja, men det henter man hurtigt ved de lange kabeltræk hvis der anvendes optisk...
|
| Til top |
|
| |
zinck Forum Bruger

Bruger siden: 16 Februar 2007 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 95
|
| Sendt: 12 Maj 2007 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
I virker jo alle til at være ret enige om, at det har noget med længden at gøre 
Jeg har kun behov for et kabel på ca. 1 meter - så må det jo blive koaksial, ikke?
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3135
|
| Sendt: 12 Maj 2007 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
zinck skrev:
|
Jeg har kun behov for et kabel på ca. 1 meter - så må det jo blive koaksial, ikke?
|
|
|
Jo. Bre du køber et på mindst 1½ meter
Mvh
Brok __________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
| Til top |
|
| |
Batman Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1524
|
| Sendt: 12 Maj 2007 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det har i mange år været den almindelige opfattelse blandt hifi-eksperter at den elektriske (koaksiale) forbindelse er lang at foretrække. Dog ser det ud til at nogle avancerede konvertere er indifferente desangående, f.eks dem fra Benchmark.
|
| Til top |
|
| |
andersena Branchemedlem

PowerMill Service
Bruger siden: 09 Februar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 758
|
| Sendt: 13 Maj 2007 kl. 09:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
mellem PC og reciever ville jeg altid foretrække optisk, da der kan være store potentiale forskelle mellem PC og reciever. mange PC strømforsyninger er nogle støjende løbestrøm genererende ballademagere. så mellem SR og pc. der er optisk optimalt efter min mening. som eksempel ville jeg for lidt tid siden lige prøve at bruge coax i stedet for mit optiske. resultatet var at når jeg slukkede lyset i mit legeværelse lige ved siden af strømudtaget til min hifi/tv kontakt. forsvandt signalet til SR i 2 sek. HVER gang.. det er resultatet at netstøj som SR og PC bliver påvirket forskelligt af
|
| Til top |
|
| |
Exxtreme Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Maj 2007 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
zinck skrev:
|
|
|
|
Jo vælg du bare et godt coax...
|
| Til top |
|
| |
JensAndersen Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 30
|
| Sendt: 13 Maj 2007 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forbandede netstøj - min emhætte går direkte i min SR men knas i HT når der tændes og slukkes....
__________________ DLS R55, RC50, R50
Audio Pro sub
Yamaha rxv 595 :-(
Yamaha cdx 495
Yamaha dvd s550
Squeezebox
|
| Til top |
|
| |