| Forfatter |
|
Basknudsen Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2006 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 65
|
| Sendt: 07 Maj 2007 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg har en Cambridge audio 540R v.2 receiver og concept 6 front og concept center, ville det være smart at sætte det sammen med bananstik?
Hilsen Lasse
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 07 Maj 2007 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kommer vel lidt an på hvad du mener med "smart"..?
Rent lydmæssigt tvivler jeg på at det gør nogen hørbar forskel, men hvis du har det med at bytte kabler eller flytte på udstyret så du hele tiden skal koble højttalerkabler til og fra, så kan det nok spare lidt tid og negle i forhold til afisolerede kabler.
|
| Til top |
|
| |
Rappo Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2007 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 375
|
| Sendt: 07 Maj 2007 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mener du om det ville være smart at terminere dine højttalerkabler med
bananstik? Jeg vil da mene at det er "smart", men jeg ved ikke om der er
de store lydmæssige forbedringer at hente... (Eller er der?) Kan vi få nogle af de mere kabelkyndige på banen tak.
Jeg har selv overvejet at terminere mine kabler med bananstik og hvis der ligefrem er noget at hente rent lydmæssigt, så ville jeg da overveje det endnu kraftigere!
|
| Til top |
|
| |
Imbalance Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 813
|
| Sendt: 07 Maj 2007 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enig med Rogue, der er ikk den store lydmæssige forskel, men banan stik bør vælges med så lidt gods i som muligt, og at benytte de bananstik hvor man fører et kabel i og den vej en klump i forstærkeren, så bør man lade være og så hellere lodde lederne til for at lukke for korrosion...
Jeg er mest til spader og helt igennem terminerede kabler, da de ikk fylder meget bagud som banan gør, men det er jo sjældent man ikke har mindst 10cm til enheder og væggen, men bananstik og føringen lige bagud kan give problemer..
__________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
| Til top |
|
| |
Basknudsen Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Maj 2007 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal ikke flytte rundt på det.
Det var mere om jeg ville få noget ud af, at gøre det lydmæssigt og sådan.
Tænker også på korrosion, og om forbindelsen ville blive bedre, så der var optimal "connection" i de forskellige dele.
Lasse
|
| Til top |
|
| |
Imbalance Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 813
|
| Sendt: 07 Maj 2007 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det bedste hvis de skal termineres er bananrør, men det kræver stadig man lodder dem fast og smider noget krympeflex omkring, men det er slet ikk så nemt og man skal have en ordentlig loddekoble og en vis crimpning er også en god ide..
Det nemmeste er klart at lodde en smule tin på de afisolerede flader og smide noget krymflex omkring igen, her undgår du jo så bananrøret, men kan kun bruges i forbindelse med skrueterminaler med hul i, som de fleste jo også har..
Lydmæssigt vil du nok intet høre og det vil kun forværre signalet en smule, og man bør gå efter så lidt extra materiale i forbindelse med lodning og crimpning af de stik der skal på..
__________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 07 Maj 2007 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Basknudsen skrev:
|
Jeg skal ikke flytte rundt på det.
Det var mere om jeg ville få noget ud af, at gøre det lydmæssigt og sådan.
Tænker også på korrosion, og om forbindelsen ville blive bedre, så der var optimal "connection" i de forskellige dele.
Lasse
|
|
|
jeg bruger bananer, de gør absolut intet ved lyden (hvad jeg har lagt mærke til). Det har dog den store fordel at det er meget hurtigere at sætte højttalerne til en anden forstærker. På min receiver sidder højttalerterminalerne så forbandet tæt at man skruer både dem ovenover og nedenunder løs mens man strammer en, det gjorde mig forbandet hidsig at det skulle tage en halv time __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
Basknudsen Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Maj 2007 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der skal som sagt ikke flyttes på noget, men gider jo ikke at skulle afisolere kabel hver halvår fordi det irer.
Man lodder simpelthen de afisolerede ender og sidder dem i terminalerne. Hvad lodder jeg med, hvis det skulle være.
Tak for svar.
Lasse
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Maj 2007 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Basknudsen skrev:
|
Der skal som sagt ikke flyttes på noget, men gider jo ikke at skulle afisolere kabel hver halvår fordi det irer.
Man lodder simpelthen de afisolerede ender og sidder dem i terminalerne. Hvad lodder jeg med, hvis det skulle være.
Tak for svar.
Lasse
|
|
|
loddetin vil være et kvalificeret bud
edit: jeg flytter heller rigtigt rundt på mine ting under normale omstændigheder, men det irriterede mig så meget at jeg købte bananer og satte på. Lige i øjeblikket har jeg to ss receivere og en diy effektforstærker, så der bliver lystigt flyttet __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
Basknudsen Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Maj 2007 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kunne godt være man kunne få noget der var bedre ledene end loddetin.
Hvor hurtigt irer sådan nogle kabler? Det er nogle 2x2.5mm.
Lasse
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Maj 2007 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
sandsynligvis, men så er forskellen nok ca i samme stil som det gør en forskel at bruge bananer eller ej
__________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
Basknudsen Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Maj 2007 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|