Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2026 | 16:37   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Bi-wire (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
zinck
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Februar 2007
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 95
Sendt: 12 April 2007 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Måske et lidt dumt spørgsmål, men ved ikke ret meget om recievere:

 

Kan man få surround-recievere med biwire-udgang?

Til top Vis zinck's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zinck
 
andersena
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
PowerMill Service

Bruger siden: 09 Februar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 758
Sendt: 12 April 2007 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

nu er der som sådan ikke noget der hedder en biwiring udgang. biwiring er noget der sker fra forstærkerens udgang til højtaleren. og højtaleren skal være forberedt på det.

derimod kan du biampe. dette gøres ved at der er to forstærkere til hver højtaler, en der tager sig af de høje frekvenser, og en til de nedre.

men det er korrekt at man kan biampe med en sorround reciever.
Til top Vis andersena's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andersena
 
brasch
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3482
Sendt: 12 April 2007 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

tja, såfremt du har 4 højttalerterminaler kan du altid bi-wire, men om det gøre nogen reel forskel vil jeg slet ikke udtale mig om
Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch
 
Rappo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Januar 2007
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 375
Sendt: 12 April 2007 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:
tja, såfremt du har 4 højttalerterminaler kan du altid bi-wire, men om det gøre nogen reel forskel vil jeg slet ikke udtale mig om
Nu bliver jeg altså lidt i tvivl!? Det er min opfattelse at bi-wiring foregår ved at man trækker 2 sæt kabler fra samme højtalerterminal og ikke at man bruger 2 sæt højtaler-udgange på forstærkeren. Har jeg misforstået det helt?
Til top Vis Rappo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rappo
 
brian
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Odyssey Audio Danmark

Bruger siden: 03 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 360
Sendt: 12 April 2007 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Rappo:

1 eller 2 sæt terminaler er underordnet hvis vi taler om en stereoforstærker.. Det der er kernen med bi-wire er at man bruger to kabler fra et enkelt forstærker-trin. Hvis der er 2 sæt terminaler vil disse "bare" blive samlet inden i forstærkeren, således at hvert forstærkertrin har to terminaler.

Hvis du derimod har et forstærkertrin pr. terminal. altså en flerkanalsforstærker, så kan du istedet bi-ampe ved at lade hvert forstærkertrin tager sig af et frekvensområde. Ved en 2-vejs ht vil det ene trin drive diskant og det andet bas/mellemtone.

Lidt snørklet skrevet men håber at det hjalp lidt.

Brian



__________________
http://www.odysseyaudio.dk
Til top Vis brian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brian Besøg brian's Websted
 
Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 April 2006
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 465
Sendt: 12 April 2007 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

En 7.1 reciever kan ofte konfigureres til at bruge de to terminaler til baghøjtalerne til at biwire fronthøjtalerne.
Til top Vis Hurin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurin
 
Rappo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Januar 2007
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 375
Sendt: 12 April 2007 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

brian skrev:

Rappo:

1 eller 2 sæt terminaler er underordnet hvis vi taler om en stereoforstærker.. Det der er kernen med bi-wire er at man bruger to kabler fra et enkelt forstærker-trin. Hvis der er 2 sæt terminaler vil disse "bare" blive samlet inden i forstærkeren, således at hvert forstærkertrin har to terminaler.

Hvis du derimod har et forstærkertrin pr. terminal. altså en flerkanalsforstærker, så kan du istedet bi-ampe ved at lade hvert forstærkertrin tager sig af et frekvensområde. Ved en 2-vejs ht vil det ene trin drive diskant og det andet bas/mellemtone.

Lidt snørklet skrevet men håber at det hjalp lidt.

Brian

Ja sådan havde jeg nu også forstået det og ja det var bi-wiring på en stereoforstærker jeg talte om. Takker for forklaringen!
Til top Vis Rappo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rappo
 
brasch
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3482
Sendt: 12 April 2007 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Rappo skrev:
brasch skrev:
tja, såfremt du har 4 højttalerterminaler kan du altid bi-wire, men om det gøre nogen reel forskel vil jeg slet ikke udtale mig om
Nu bliver jeg altså lidt i tvivl!? Det er min opfattelse at bi-wiring foregår ved at man trækker 2 sæt kabler fra samme højtalerterminal og ikke at man bruger 2 sæt højtaler-udgange på forstærkeren. Har jeg misforstået det helt?

Det var mig der formulerede mig dårligt, 4 terminaler på selve højttaleren, ikke forstærkeren.

Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes