| Forfatter |
|
StoneColdO Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 130
|
| Sendt: 08 April 2007 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med Jer,
Jeg har et lidt underligt problem. Jeg kan ikke få surround lyd fra selector (sagem 60) til min receiver. Jeg bruger et SPDIF-Optisk kabel, samme type kabel som fungere fint med Xbox360 (jeg ved godt der er forskel på udgangsstikket på hhv. selector og xbox).
Men jeg får ingen farve på selector stikket. Jeg har valgt udgangen til at være Home Cinema i indstillingerne på Selectoren. Nogen ide om hvad jeg gør forkert, om stikket ikke er det rigtige?
__________________ Noob til hifi - første anlæg netop indkøbt, og kæmper med opsætning netop nu.
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 08 April 2007 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er ikke optisk udgang på selector, så du skal bruge et minijack til rca kabel. Hvis du bruger et kabel med 2 stik skal du dog være opmærksom på at det kun er det ene af dem der dur, da minijack stikket er mono (mener det er den hvide?). Anyway, jeg tror nu ikke du får det vilde surround ud af det (det gjorde jeg i hvert fald ikke da jeg havde selector), det er blot indbygget, hvis de nu skulle begynde at sende det engang.
|
| Til top |
|
| |
Basknudsen Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2006 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 65
|
| Sendt: 09 April 2007 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
StoneColdO Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 130
|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er et kabel tilsvarende dit jeg har brugt.
Canal+ kanalerne sender i surround, mener også jeg har hørt at TV2 sender nogle film i surround?
__________________ Noob til hifi - første anlæg netop indkøbt, og kæmper med opsætning netop nu.
|
| Til top |
|
| |
zaboom Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 194
|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alle kanalerne sender i surround, bare ikke digitalt - dvs. at alle de kanaler der sender deres udsendelser i stereo, sender et pro-logic signal sammen med, som jo også er surround, bare analogt (og meget ringere end DD og DTS mm.).
__________________ ...længe efter glæden over den billige pris, huskes den dårlige kvalitet!
|
| Til top |
|
| |
Basknudsen Forum Bruger

|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1490
|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, ikke en form. Hvis udsendelsen er med Dolby Digital, så får du Dolby Digital surround, præcis som fra en DVD.
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
som zulu siger, så kan du i nogle få heldige tilfælde få DD ud af det, men oftest er det (når de overhovedet sender det) 2.0, så er det alligevel stereo, bare digitalt
|
| Til top |
|
| |
Basknudsen Forum Bruger

|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, tak.
|
| Til top |
|
| |
zaboom Forum Bruger

|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil mene - JA.
Du hiver lyden over i din receiver, enten digitalt (med det kabel du linker til) eller analogt (med et alm. minijack->phonokabel).
Digitalt = Lyden der kommer ud i den anden ende er (dog meget sjældent) Dolby Digital 5.1, som svarer til den surroundlyd du finder på en dvd. Ellers er det Dolby Digital 2.0, som er et alm. stereosignal. Men heri er gemt det analoge Dolby Pro Logic surround signal, som er surround, bare ikke lige så defineret, separeret og vellydende. Kan hives ud på alle surroundreceivere, selvom det kommer ind via digitalindgangene.
Analogt = Lyder der kommer ud, i den anden ende, med et alm. minijack->phonokabel tilsluttet, er normal stereo med indkodet Dolby Pro Logic surround sound.
Men det kan være jeg tager fejl - fungerer dog på den måde hjemme hos moi. __________________ ...længe efter glæden over den billige pris, huskes den dårlige kvalitet!
|
| Til top |
|
| |
nicoleif Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 731
|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
zaboom skrev:
|
Jeg vil mene - JA.
Du hiver lyden over i din receiver, enten digitalt (med det kabel du linker til) eller analogt (med et alm. minijack->phonokabel).
Digitalt = Lyden der kommer ud i den anden ende er (dog meget sjældent) Dolby Digital 5.1, som svarer til den surroundlyd du finder på en dvd. Ellers er det Dolby Digital 2.0, som er et alm. stereosignal. Men heri er gemt det analoge Dolby Pro Logic surround signal, som er surround, bare ikke lige så defineret, separeret og vellydende. Kan hives ud på alle surroundreceivere, selvom det kommer ind via digitalindgangene.
Analogt = Lyder der kommer ud, i den anden ende, med et alm. minijack->phonokabel tilsluttet, er normal stereo med indkodet Dolby Pro Logic surround sound.
Men det kan være jeg tager fejl - fungerer dog på den måde hjemme hos moi.
|
|
|
Jeg har et QED QUNEX JP2 kabel som jeg bruger til lyden på min sagem60:
http://www.qed.co.uk/i120c170-158/QED_Cables/Audio_Interconn ects/Qunex_J2P.htm
Giver det digital overførsel af lyden?
|
| Til top |
|
| |
Basknudsen Forum Bruger

|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, jeg går og venter på min receiver så jeg må se hvordan det lyder når jeg får sat det rigtigt til.
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
zaboom skrev:
|
Jeg vil mene - JA.
Men det kan være jeg tager fejl - fungerer dog på den måde hjemme hos moi.
|
|
|
om du bruger et minijack->1 rca eller minijack->2 rca er fuldstændigt ligegyldigt. Da minijack'en er mono vil det betyde at det kun er det ene rca stik der kommer lyd ud af. Det skal bare sættes til en digital indgang (jeg kan så ikke lige i skrivende stund huske hvordan den analoge udgang er, virker muligvis også med minijackstikket)
|
| Til top |
|
| |
zaboom Forum Bruger

|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
brash:
Jeg mener at den analoge virker som f.eks. udgangen på et lydkort. Minijack -> 2xphono (rca)
nicoleif:
Ja, det er et digitalt signal du får ud af din din Sagem ID60, på denne måde (skal self sættes til en digital indgang ). __________________ ...længe efter glæden over den billige pris, huskes den dårlige kvalitet!
|
| Til top |
|
| |
nicoleif Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 731
|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 18:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
zaboom skrev:
|
brash:
Jeg mener at den analoge virker som f.eks. udgangen på et lydkort. Minijack -> 2xphono (rca)
nicoleif:
Ja, det er et digitalt signal du får ud af din din Sagem ID60, på denne måde (skal self sættes til en digital indgang ).
|
|
|
Men mit QED QUNEX JP2 kabel er et analog kabel. Herved kan jeg da ikke få 5.1 surround lyd overført til receiveren, vel?
|
| Til top |
|
| |
zaboom Forum Bruger

|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
nicoleif skrev:
zaboom skrev:
|
brash:
nicoleif:
Ja, det er et digitalt signal du får ud af din din Sagem ID60, på denne måde (skal self sættes til en digital indgang ).
|
|
|
Men mit QED QUNEX JP2 kabel er et analog kabel. Herved kan jeg da ikke få 5.1 surround lyd overført til receiveren, vel?
|
|
|
Jo, det svarede jeg også på længere oppe i tråden. Det er kun et spørgsmål om at finde programmerne der sender 5.1 lyd. De fleste sender kun 2.0 lyd.
Det er faktisk også meget pædagogisk beskrevet i din Sagem brugsforvirring (ja, ja - jeg ved det. Rigtige mænd læser ikke brugsanvisninger). __________________ ...længe efter glæden over den billige pris, huskes den dårlige kvalitet!
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
nicoleif skrev:
zaboom skrev:
|
brash:
nicoleif:
|
|
|
|
|
|
jeg tror dit kabel er ret ligeglad om hvorvidt det strøm der løber igennem er analogt eller digitalt...
|
| Til top |
|
| |