Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 19:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Rigtig biograflyd. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Aagaard1000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 21 December 2006 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Hej Alle.

Var i biografen her den anden dag og kom som altid til at tænke på hvor fantastisk lyd der er i en biograf. Samtidig kom jeg også til at overveje hvor mange penge man skulle smide efter det hvis man ville have mindst lige så god lyd som i en biograf.

Ved godt at det ikke er noget jeg ville have råd til (her i min ungdomsperiode i hvert fald ), men kan alligevel ikke lade være med at drømme.

Hvor meget vil i skyde på at man skal smide for at få "ægte" biograflyd?

Som et hint kan jeg fortælle at i den biograf jeg var (Cinemaxx i Odense) brugte de JBL højttalere hele vejen rundt.

Mvh. Anders.
Til top Vis Aagaard1000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aagaard1000 Besøg Aagaard1000's Websted

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 21 December 2006 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

Du skal bruge mindst lige så mange penge på rummet som selve anlægget. Fordi lyden er så god i en biograf er pga. at akustikken er optimeret herfor. Der er brugt rigtig mange penge på at få efterklangstiden ned på det niveau, som nu den enkelte standard kræver. For at opnå god lyd er det alfa og omega at rummet er iorden, ellers er det penge ud af vinduet

MVH WRONG

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 December 2006 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt enig med Wrong, på trods af navnet..!

Som dem der har læst mine indlæg i diverse "lydtråde" vil vide, så er akustik en af mine kæpheste - Alt for mange mennesker bruger penge på at opgradere både det ene og det andet, uden at give rummet selv den opmærksomhed det fortjener.

At rykke en højttaler 10-15 cm i den ene eller anden retning, eller flytte en bogreol eller en postret stol giver f.eks. i nogen tilfælde større forskel i lyden end den forskel der er mellem en højttaler til 2.500 kr og en til 10.000...

Et par tommelfingerregler:

Rummet skal have en vis størrelse før et anlæg der skal "efterligne" en stor biograf kommer til sin ret. Man FÅR bare ikke samme lyd i et rum på 10 kvm som i en biograf med plads til 4-500 mennesker. Dermed ikke være sagt at det er spild af tid og penge at sætte et surroundanlæg op i et lille rum - men lad være med at forvente mirakler.

Rummet skal helt ideelt ikke have parallelle vægge (eller gulv og loft for den sags skyld). Jo flere "skæve" vinkler der er, jo mere vil reflektioner fra flader i rummet blive jævnt fordelt, istedet for at blive til stående bølger. Et sådant rum er dog sjældent praktisk muligt, med mindre man selv tegner huset det skal være i..!

Rummets dimensioner er vigtige at have styr på. De frekvenser som har samme bølgelængde som rummets længde, bredde og højde vil nemlig danne stående bølger (medmindre de som nævnt ikke er parallelle). Dette vil typisk være et problem ved frekvenser under 120-150 hz. Det vil ikke være hensigtsmæssigt med et rum der har flere af de samme dimensioner - f.eks. et kvadratisk rum, eller hvor bredden er den samme som loftshøjden. For så vil de stående bølger blive forstærket flere gange. Dimensioner der går op i hinanden, som hvis f.eks. rummet er præcis dobbelt så langt som det er bredt er heller ikke godt - her vil det henholdsvis være en "grundtone" og dens første oktav der danner stående bølger. I sådan et tilfælde kan det være en god ide at forkorte rummet med en skillevæg - det giver så også spændende muligheder for at lave "nicher" til anlægget eller bygge en IB subwoofer ind i væggen, men det er en anden historie!

Mareridtsrummet vil eksempelvis være et som er 5 meter langt, 2,5 meter bredt og har 2,5 til loftet.

Den ende af rummet hvor fronthøjttalerne skal stå bør være kraftigere dæmpet end "bagenden" af rummet. Der bør være så lidt som muligt der reflekterer lyden forfra, mens det giver mere rumfornemmelse at rummet er mere "levende" i den bageste halvdel.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 23 December 2006 kl. 01:43 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

Jeg er helt enig med Wrong, på trods af navnet..!

Som dem der har læst mine indlæg i diverse "lydtråde" vil vide, så er akustik en af mine kæpheste - Alt for mange mennesker bruger penge på at opgradere både det ene og det andet, uden at give rummet selv den opmærksomhed det fortjener.

At rykke en højttaler 10-15 cm i den ene eller anden retning, eller flytte en bogreol eller en postret stol giver f.eks. i nogen tilfælde større forskel i lyden end den forskel der er mellem en højttaler til 2.500 kr og en til 10.000...

Et par tommelfingerregler:

Rummet skal have en vis størrelse før et anlæg der skal "efterligne" en stor biograf kommer til sin ret. Man FÅR bare ikke samme lyd i et rum på 10 kvm som i en biograf med plads til 4-500 mennesker. Dermed ikke være sagt at det er spild af tid og penge at sætte et surroundanlæg op i et lille rum - men lad være med at forvente mirakler.

Rummet skal helt ideelt ikke have parallelle vægge (eller gulv og loft for den sags skyld). Jo flere "skæve" vinkler der er, jo mere vil reflektioner fra flader i rummet blive jævnt fordelt, istedet for at blive til stående bølger. Et sådant rum er dog sjældent praktisk muligt, med mindre man selv tegner huset det skal være i..!

Rummets dimensioner er vigtige at have styr på. De frekvenser som har samme bølgelængde som rummets længde, bredde og højde vil nemlig danne stående bølger (medmindre de som nævnt ikke er parallelle). Dette vil typisk være et problem ved frekvenser under 120-150 hz. Det vil ikke være hensigtsmæssigt med et rum der har flere af de samme dimensioner - f.eks. et kvadratisk rum, eller hvor bredden er den samme som loftshøjden. For så vil de stående bølger blive forstærket flere gange. Dimensioner der går op i hinanden, som hvis f.eks. rummet er præcis dobbelt så langt som det er bredt er heller ikke godt - her vil det henholdsvis være en "grundtone" og dens første oktav der danner stående bølger. I sådan et tilfælde kan det være en god ide at forkorte rummet med en skillevæg - det giver så også spændende muligheder for at lave "nicher" til anlægget eller bygge en IB subwoofer ind i væggen, men det er en anden historie!

Mareridtsrummet vil eksempelvis være et som er 5 meter langt, 2,5 meter bredt og har 2,5 til loftet.

Den ende af rummet hvor fronthøjttalerne skal stå bør være kraftigere dæmpet end "bagenden" af rummet. Der bør være så lidt som muligt der reflekterer lyden forfra, mens det giver mere rumfornemmelse at rummet er mere "levende" i den bageste halvdel.

jeg giver dig helt ret, men ofte bliver rummet brugt til andet end lyd. F.eks. ville jeg da finde det enormt kedeligt med et akkustisk korrekt rum når jeg hører musik, men igen det var jo ikke det der var spørgsmålet

Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2006 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:
ofte bliver rummet brugt til andet end lyd. F.eks. ville jeg da finde det enormt kedeligt med et akkustisk korrekt rum når jeg hører musik, men igen det var jo ikke det der var spørgsmålet

Det kan jeg kun give dig ret i. Min pointe var blot at man ikke får den "rigtige" biograflyd alene ved at købe det-eller-det anlæg. De fleste biografer er jo ikke ligefrem nogen indretningsmæssig triumf, ihvertfald ikke hvis de skal sammenlignes med en stue man har lyst til at BO i...

En ting der kan være værd at tænke over er at gå ud fra et "råt" rum når man skal indrette en stue / filmrum. Prøv at STARTE med den idelle placering af højttalere / subwoofer, (og evt. dæmpning) og så arbejd bagud med hvilke kompromiser der måtte være nødvendige for at "overkommandoen" også kan leve med det. 

I mange tilfælde tror jeg man ender med et bedre resultat end hvis man har en fuldt færdig indrettet stue og så DÉR skal rykke et heftigt anlæg ind i de hjørner og kroge der tilfældigvis er til rådighed.

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 23 December 2006 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

brasch skrev:
ofte bliver rummet brugt til andet end lyd. F.eks. ville jeg da finde det enormt kedeligt med et akkustisk korrekt rum når jeg hører musik, men igen det var jo ikke det der var spørgsmålet

Det kan jeg kun give dig ret i. Min pointe var blot at man ikke får den "rigtige" biograflyd alene ved at købe det-eller-det anlæg. De fleste biografer er jo ikke ligefrem nogen indretningsmæssig triumf, ihvertfald ikke hvis de skal sammenlignes med en stue man har lyst til at BO i...

En ting der kan være værd at tænke over er at gå ud fra et "råt" rum når man skal indrette en stue / filmrum. Prøv at STARTE med den idelle placering af højttalere / subwoofer, (og evt. dæmpning) og så arbejd bagud med hvilke kompromiser der måtte være nødvendige for at "overkommandoen" også kan leve med det. 

I mange tilfælde tror jeg man ender med et bedre resultat end hvis man har en fuldt færdig indrettet stue og så DÉR skal rykke et heftigt anlæg ind i de hjørner og kroge der tilfældigvis er til rådighed.

Se det kan jeg kun give dig helt ret i. Jeg har simpelthen bygget/indrettet vores stue efter anlæggets placering. For mig var der ingen tvivl om at det var den eneste rigtgig måde at gøre det på. Resultatat, rent lydmæsssigt, er også ganske fornuftigt. Dog skal jeg lige have fundet ud af at få dæmpet en anelse mere i omkring 40Hz da jeg, her har et lille problem med bulder.

Så det kan sagtens lade sig gøre at indrette en seriøs hjemmebio/lytterum i en stue hvis man da er villig til først, at indrette stuen når anlægget ER stillet op 

Se evt. her så du ved hvad jeg snakker om

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=39390&K W=wrong&TPN=42

MVH WRONG

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2006
Lokalitet: København
Sendt: 23 December 2006 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

Jeg har bestemt for mig at det skal vare så at bagerste delen ska vare mer dæmpet.

Til top Vis Johan N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Johan N

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2006 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Johan N skrev:

RogueAgent skrev:

Jeg har bestemt for mig at det skal vare så at bagerste delen ska vare mer dæmpet.

Det står dig selvfølgelig også frit for.

Til filmbrug vil det dog normalt give det bedste resultat at der er så lidt som muligt til at reflektere lyden der kommer forfra, da dette kan gøre lydbilledet "mudret". Til musikbrug vil behovene muligvis være anderledes, hvis man f.eks. har di- eller omnipol højttalere der er afhængige af rummets reflektioner for at komme til deres ret.

greve
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 24 December 2006 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Jeg vil lige prøve at vende tilbage til det oprindelige spørgsmål stillet af Anders: Hvad skal der til for at få lige så god lyd derhjemme som i boigrafen.

For det første er min erfaring, at alt for mange biografer er alt for dårlige lydmæssigt. Jeg er ikke den store biografgænger (det sørger 3 børn for at spolere...) men nogle ture til forskellige biografer er det da blevet til de sidste par år lige fra en lille provinsbiograf i Sønderjylland over en forskellige sale i Palads til en af de berømte på Leicester Square i London med diverse variationer ind imellem.

Jeg vil umiddelbart estimere at i hvert fald 75% af biograferne jeg har besøgt ikke kunne præstere lyd, der kunne måle sig med min egen stue - lyden virkede for presset, indelukket og specielt dialogen samt høje lydeffekter var ikke imponerende. Mit SS anlæg dengang var ganske hæderligt uden at være uopnåeligt (og jeg havde ikke brugt tid på at behandle rummet overhovedet, så måske var der endnu mere potentiale i min stue): En Rotel RSP-1098 processor med diverse mere eller mindre eksotiske monoblokke til at drive nogle Castle HT samt en REL sub alt forbundet med diverse Kimber kabel.

Mit nuværende anlæg er ved at blive bygget op omkring en Denon AVC-A11SR (en lidt ældre sag) samt DALI IKON højttalere. Jeg er langt fra færdig, men jeg vil allerede mene at lyden i min stue er bedre end i mange af førnævnte biografer.

Så, for at få en fair diskussion, så lad os lige slå fast om vi mener at lyden i stuen skal matche en gennemsnitsbiograf eller den bedste af slagsen - det gør en stor forskel (IMHO).

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 December 2006 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

greve skrev:
Jeg vil lige prøve at vende tilbage til det oprindelige spørgsmål stillet af Anders: Hvad skal der til for at få lige så god lyd derhjemme som i boigrafen.

For det første er min erfaring, at alt for mange biografer er alt for dårlige lydmæssigt. Jeg er ikke den store biografgænger (det sørger 3 børn for at spolere...) men nogle ture til forskellige biografer er det da blevet til de sidste par år lige fra en lille provinsbiograf i Sønderjylland over en forskellige sale i Palads til en af de berømte på Leicester Square i London med diverse variationer ind imellem.

Jeg vil umiddelbart estimere at i hvert fald 75% af biograferne jeg har besøgt ikke kunne præstere lyd, der kunne måle sig med min egen stue - lyden virkede for presset, indelukket og specielt dialogen samt høje lydeffekter var ikke imponerende. Mit SS anlæg dengang var ganske hæderligt uden at være uopnåeligt (og jeg havde ikke brugt tid på at behandle rummet overhovedet, så måske var der endnu mere potentiale i min stue): En Rotel RSP-1098 processor med diverse mere eller mindre eksotiske monoblokke til at drive nogle Castle HT samt en REL sub alt forbundet med diverse Kimber kabel.

Mit nuværende anlæg er ved at blive bygget op omkring en Denon AVC-A11SR (en lidt ældre sag) samt DALI IKON højttalere. Jeg er langt fra færdig, men jeg vil allerede mene at lyden i min stue er bedre end i mange af førnævnte biografer.

Så, for at få en fair diskussion, så lad os lige slå fast om vi mener at lyden i stuen skal matche en gennemsnitsbiograf eller den bedste af slagsen - det gør en stor forskel (IMHO).

Jeg kan kun give dig ret i at langtfra alle biografer er specielt heldige, rent lydmæssing.

Nu nævner Aagaard at det er Cinemaxx i Rosengaardscentret han har besøgt - både denne og Biocity i centrum af Ocense er forholdsvis nye biografer der i større eller mindre grad er bygget efter THX standardens forskrifter, også selv om ikke alle sale har certifikatet.

Det er mange år siden jeg har været i biografen i Sønderborg (hvis det f.eks. var den du mente..?), så jeg skal ikke kunne sige hvad der evt. er gjort af lydmæssige forbedringer her, men selve salen er bygget før man gjorde sig den slags bekymringer, så det er begrænset hvor meget man kan gøre her uden en virkelig gennemgribende ombygning.

Palads i København har - efter MIN mening - kun én god sal, nemlig sal 9. De øvrige sale, inkl. sal 1 er ikke specielt vellykkede rent lydmæssigt, og de små sale er helt håbløse.

Min pointe er her at Aagaards udgangspunkt i denne tråd formentlig er standarden i NYE biografer, ikke biografer der er bygget før 1980. Det er ikke disse dybest set forældede biografer man bør bruge som reference for en hjemmebio, hvis den eneste parameterer lydkvaliteten.

Jeg vil ikke påstå at det er de bedste biografer i Danmark, men i "dit område" er de biografer du burde bruge som reference for en hjemmebif nok biffer som Biocenter i Kolding og Biocity i Esbjerg, snarere end biografen i Sønderborg. Biografen i Klovborg, og den nye biograf i Horsens lidt længere nordpå er iøvrigt også et besøg værd.

Lynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 25 December 2006 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Jeg synes selv at min hjemmebio nu leverer ordenlig "biolyd". Min nye reciever gav lige det der manglede ift den gamle - klarhed i lyden og federe effekter.

Rumkorrektionen har nok en del at sige her.

Ellers er lyden "fed", med stor hjælp fra dd18'eren i bunden. Der er godt tryk på, man blinker med øjnene når noget springer, kigger sig overskulderen når en flyver flyver forbi etc.

Jeg er happy

XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
2 x SVS PC12-plus + SVS as-eq1
Pioneer 508xd
Til top Vis Lynge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lynge

quad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 25 December 2006 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Ja man tror det er løgn, men Klovborg bio er simpelthen den bedste bif i Danmark.
God benplads - Komfortable stole (og ikke for mange af dem) - Fed lyd + der er rent og pænt.
Nå ja og gode til at skaffe premierefilmene.

greve
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 December 2006 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

greve skrev:

...lige fra en lille provinsbiograf i Sønderjylland over en forskellige sale i Palads til en af de berømte på Leicester Square i London med diverse variationer ind imellem...

Det er mange år siden jeg har været i biografen i Sønderborg (hvis det f.eks. var den du mente..?)

Nej, det er meget værre: Aabenraa (jeg sagde jo provins... )

Mulan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2006
Sendt: 25 December 2006 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Tror ham her kommer ret tæt på.

f**k det ser seriøst ud, håber ikke han har nogle naboer.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=26426&K W=mit+gamle+&TPN=1

Til top Vis Mulan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mulan

greve
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 December 2006 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Mulan skrev:

Smag og behag - det er i hvert fald ikke kønt, hvis du spørger mig... Og hjemmebio handler efter min mening også om en smule æstetik - at have en hjemmebio, der ikke syner af mandehørm og øl i hjørnerne af stuen men som lyder så englene synger (eller hvad det nu hedder...)

Mulan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2006
Sendt: 25 December 2006 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

greve skrev:
Mulan skrev:

Smag og behag - det er i hvert fald ikke kønt, hvis du spørger mig... Og hjemmebio handler efter min mening også om en smule æstetik - at have en hjemmebio, der ikke syner af mandehørm og øl i hjørnerne af stuen men som lyder så englene synger (eller hvad det nu hedder...)

Nu hedder tråden jo rigtig Biograflyd, og ikke indretning.

Og han er da ikke gået på kompromis, men har udstyr som de rigtige biografer har.

Om han er til mandehørm og øl eller ej ved jeg ikke, men jeg tror 100% på at når det spiller så er det meget tæt på det man høre i biografen, og det må jo være som du skriver at Englene Synger, når det er så tæt på som det kan blive.

Til top Vis Mulan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mulan

svdi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 December 2006 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Biograflyd kræver: Store højttalere, store forstærkere og digital styring af lyden. Og så naturligvis et stort rum. Se i øvrigt dette link: http://www.jblpro.com/cinema/index.htm

I øvrigt skyldes lydoplevelsen formentlig også i høj grad, at der er fuld dynamik i lyden, dvs. 24bit eller >100dB, hvor almindelig CD-lyd typisk ligger på ca. 60dB. Det giver den store dybde og dynamik, ligesom DVD-Audio.

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 26 December 2006 kl. 08:02 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:
THX standardens forskrifter,

Øv, havde håbet tråden kunne holdes fri, for sådan noget l..t.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2006 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

RogueAgent skrev:

Nu var det ikke for at begynde en diskussion om hvorvidt THX er vejen til Nirvana eller roden til alt ondt. Hvis du læste den tråd der var gang i for en måneds tid siden om det emne vil du også kende min noget nøgterne holdning til THX (synes jeg da selv i hvertfald..! ).

Min pointe i denne sammenhæng var at de fleste nyere biografer rent faktisk FØLGER disse forskrifter, og at dette i biografsammenhæng (ikke HJEMMEbiograf) borger for en bedre lyd end en biograf der kører med et lydanlæg fra 1973.

Uanset hvad man mener om THX som "standard" i hjemmebiosammenhæng, så synes jeg godt man kan argumentere for at det er svært at komme udenom at det at der i det hele taget er blevet LAVET en standard for biografers indretning har givet biografer i almindelighed et voldsomt løft i forhold til tidligere, hvor hvem som helst kunne stille en kinomaskine og et mobildiskotek op i forsamlingshuset og kalde det en biograf.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 December 2006 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

RogueAgent skrev:

At hade alt der står THX på er ikke bedre end at elske alt der står THX på.

Mht. bif-lyd: Uanset hvordan man vender og drejer det, så er der forskel på lyd i et stort rum og lyd i et lille rum. Den helt rigtige "biograf-fornellemse" drejer sig om "grandness", det er svært at opnå i et mindre rum, uanset hvor god dynamik og detaljering man så end har.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes