Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2026 | 01:01   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Køb af Surroundreceiver - Forvirret! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 904
Sendt: 16 Juni 2006 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Denon 3803, som jeg altid har været tilfreds med. Men efter jeg flyttede til et lille værelse, synes jeg lyden er blevet alt for anstrengende at lytte til.

Er derfor gået på jagt efter en ny, og har kigget meget på Pioneer's AX2 som har et godt auto-eq system som måske kunne tage højde for, at rummet nu er dårligt indrettet.

Men efter en snak med TapeCOnnection, fik jeg af vide, at jeg absolut ikke skulle købe Pioneer men Marantz 7500, og at auto-eq kun gjorde det hele værre...

Jeg er nu meget forvirret over hvilket valg der ville være det bedste!

Nogle som har erfaringer med surroundreceivere i denne prisklasse??

Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted
 
Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 904
Sendt: 16 Juni 2006 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Ingen som har en mening?
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted
 
mbs1979
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Maj 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 101
Sendt: 16 Juni 2006 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

lydmæssigt tror jeg også at marantz er noget bedre end pioneer. men pioneer har jo en del flere features. men jeg ville nok også kigge på noget andet end pioneer. Men holder på at marantzen er væsentligt bedre til stereo. Men det er jo stadig en stort set lige så kraftig forstærker som din denon.

 

Til top Vis mbs1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbs1979
 
Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 904
Sendt: 17 Juni 2006 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

Selvom jeg hører mere musik end film, er jeg stadig mere kritisk med film-lyden.. Så det er dette receiveren skal kunne imponere med.

Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted
 
Nicolai18
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 September 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 908
Sendt: 17 Juni 2006 kl. 01:13 | IP-adresse registreret  

Jonas_h skrev:

Jeg har en Denon 3803, som jeg altid har været tilfreds med. Men efter jeg flyttede til et lille værelse, synes jeg lyden er blevet alt for anstrengende at lytte til.

Er derfor gået på jagt efter en ny, og har kigget meget på Pioneer's AX2 som har et godt auto-eq system som måske kunne tage højde for, at rummet nu er dårligt indrettet.

Men efter en snak med TapeCOnnection, fik jeg af vide, at jeg absolut ikke skulle købe Pioneer men Marantz 7500, og at auto-eq kun gjorde det hele værre...

Jeg er nu meget forvirret over hvilket valg der ville være det bedste!

Nogle som har erfaringer med surroundreceivere i denne prisklasse??

Jeg er ret sikker på det ikke er forstærkeren som er problemet. nok nærmere højttalerne. Når man lige pludselig "presser" højttallerne ned i et mindre rum end man har været vandt til at lytte i så forandre lyden sig meget. Lyden bliver ofte mere kompakt og anmassenden i et lille rum.

Nicolai



__________________
Mine Film
Min Biograf
Til top Vis Nicolai18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai18
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 17 Juni 2006 kl. 06:52 | IP-adresse registreret  

Tror Nicolai har ret! Både placeringen og indstillingen af dine højtalere er vigtigere, end hvilken receiver du kører med. Lidt strategisk rumdæmpning kunne nok osse hjælpe.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
hifijan
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Dobbeltprofil!

Bruger siden: 06 April 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 784
Sendt: 17 Juni 2006 kl. 07:59 | IP-adresse registreret  

Hej Jonas_h

Hvis du har været glad for din Denon AVR-3803 før, så er det ikke hos den problemet ligger...  Det er nok for store højttalere til et for lille rum og/eller et dårligt dæmpet rum...

mvh. Jan



__________________
Holfi Pre NB1 S.E.
Holfi Power NB250
Lyngdorf CD-1
Rega Planar 5
Dali Euphonia MS4
Thule Spirit TU150 DAB/FM
Nakamichi LX-5 cass
Denon AVR-3803
Denon DVD-A11
Panasonic NV-HS900
Dali Rear 0.8
Til top Vis hifijan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifijan
 
Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 904
Sendt: 17 Juni 2006 kl. 08:09 | IP-adresse registreret  

Vil det så ikke også hjælpe, at få en receiver med auto-eq som kan tage højde for dette? Jeg har ikke mulighed for at rykke rundt på højttalere nemlig.
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted
 
hifijan
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Dobbeltprofil!

Bruger siden: 06 April 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 784
Sendt: 17 Juni 2006 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

Hej igen...

Det tror jeg ikke har den store betydning, du skulle hellere få nogle mindre højttalere som passer i størrelsen til rummet, og måske nogle dæmpeplader på væggen... hvor stort er dit rum og hvilke højttalere har du..?

mvh. Jan



__________________
Holfi Pre NB1 S.E.
Holfi Power NB250
Lyngdorf CD-1
Rega Planar 5
Dali Euphonia MS4
Thule Spirit TU150 DAB/FM
Nakamichi LX-5 cass
Denon AVR-3803
Denon DVD-A11
Panasonic NV-HS900
Dali Rear 0.8
Til top Vis hifijan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifijan
 
Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 904
Sendt: 17 Juni 2006 kl. 08:32 | IP-adresse registreret  

Det er ca. 12kvm. Har 3x JBL LC2 væghøjttalere og en Servo15 sub. Sub'en lyder sådan set fin nok, så det er lyden der kommer ud af JBL'erne der ikke er tilpas.

Men hvis problemet er, at rummet ændrer på lyden, så forstår jeg ikke, at det vil være ligegyldigt med auto-eq?
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted
 
bette
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Juni 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 44
Sendt: 17 Juni 2006 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

Hej Jonas,

Vil først gerne lige slå fast, at jeg ikke er HIFI-ekspert men blot "almindelig" lytter.  Har selv købt AX2 og er dybt imponeret. Utrolig avanceret og alligevel simpel at sætte op. Reciverens evne til at "sætte" rummet op og indstille korrekt er i mine øjne fantastisk. Har talt med "eksperter" der siger, at man skal stå tidligt op for manuelt lave disse indstillinger, lige så godt som den selv kan.

Held og lykke.

 



__________________
Lars Jessen
Til top Vis bette's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bette
 
wrong
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 3644
Sendt: 19 Juni 2006 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Det nytter ikke at købe nyt. Det er højst sandsynligt dit rum det er galt med. Ligemeget hvad du sætter ind er spild af penge før du har gjort noget for, at dæmpe rummet så lyden bliver til, at holde ud at høre på

MVH WRONG



__________________
Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
Til top Vis wrong's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wrong Besøg wrong's Websted
 
Kaizers
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 487
Sendt: 19 Juni 2006 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

en anden mulighed er at låne de omtalte apperater med hjem og så hvad de dur til.. Evt. også hive fat i en denon med rumkorrektion da du jo tidligere har været meget tilfreds med dette mærke lyder de til.. Lån det over en weekend og smid en masse musik og film igennem (det bliver jo dårligt vejr her de næste par dage?)
Til top Vis Kaizers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaizers
 
wrong
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 3644
Sendt: 19 Juni 2006 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Jonas_h skrev:


Men hvis problemet er, at rummet ændrer på lyden, så forstår jeg ikke, at det vil være ligegyldigt med auto-eq?

Auto-eq kan ikke rette op på et dårligt rum(kun til dels) Du får meget mere ud af at gøre noget ved selve rummet. Desuden, jo mere receiveren skal korrigere, jo flere kræfter bruger den på korrektion i højttalerne og derved løber hurtigere tør for strøm

MVH WRONG



__________________
Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
Til top Vis wrong's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wrong Besøg wrong's Websted
 
wamba
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1260
Sendt: 20 Juni 2006 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Personligt er jeg meget imod al form for equalizing og lign. features, det absolut eneste man skal ændre på en surround reciever er afstanden på højttalerne, IKKE andet.

Er lyden i det pågældende rum ikke tilfredsstillende, og skal man have gang i equalizing før man bliver tilfreds, så er det jo det forkerte produkt man har købt?

Lidt kavt eksempel: Svarer faktisk lidt til at du leder efter en Seat Leon med a/c, dobbelt airbag plus lidt andet halløj. I stedet køber du en anden brugt seat, uden det nævnte udstyr, men eftermonterer det. Dette bliver en lang og besværlig proces, og i realiteten burde du bare have fundet det rigtige fra starten!?!

Det er noget møg at skulle ændre på lyden før man føler det lyder godt, så er det andre produkter man skal have fat i, eller andet rum for den sags skyld.

Jeg tror, som de andre, at det er rummet den er gal med. Men skulle du få lyst til at fyrre penge af, så vil jeg anbefale dig at kigge på nye højttalere, måske ny reciever, men hvis du er tilfreds med lyden af Denon, så behold den. Kig i stedet på nye højttalere, der er sikkert mere at hente.

Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba
 
Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 904
Sendt: 20 Juni 2006 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Problemet er, at det SKAL være væghøjttalere... Og markedet er ikke vildt stort mht disse. Og af dem jeg har lyttet til, synes jeg klart mine JBL var det bedste valg.

Jeg er derfor meget bundet af mange af mine valg: Højttalere, placering, rummet.. Der er næsten kun receiveren tilbage i kæden. Det er derfor, jeg ser på re-eq som en løsning. Selvfølgelig er det bedst, at have et optimalt lytterum osv, men det er jo nok også det sværeste lige at ændre på.

Så spørgsmålet er egentligt bare, om jkeg får en bedre lyd af at bytte min Denon ud med en Pioneer f.eks.

Men fik en god brugt-pris for min Denon, så har kun brugt 300 kr ekstra på at få en Pioneer AX2. Så har jeg også lidt at lege med i weekenderne :-)

Men kan da lige vende tilbage, og fortælle om mit resultat når jeg har fået AX2'eren hjem.
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted
 
Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 904
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Så har jeg fået min Pioneer hjem, og synes det er blevet meget mere behageligt at lytte til.

Læste lige anmeldelsen her på hifi4all, og de beskriver lyden som "flad" når re-eq er slået til. Jeg kan godt fforstå hvad de mener, men jeg synes lyden er blevet meget mere behagelig at lytte til!

Men kan godt være det ikke er den optimale løsning at ændre på lyden, men i dette tilfælde har det virkelig hjulpet :)


Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 01 Juli 2006 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Godt nok!  Jeg er ikke modstander af EQ'ing, hvis det forbedrer lyden i en given situation, hvorfor så ikke? Men, der er ting mht. rummet, som EQ'ing ikke kan rette op på - det kan gøre det mindre ubehageligt, men ikke mere.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes