Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2026 | 12:25   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Sub til Center? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hamburger
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Juni 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 13 Juni 2006 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Kan man godt koble en sub til center højtaleren så der kommer lidt ekstra bas i stemmen? syntes jeg har læst om det før... nåh men ved i om det kan lade sig gøre med den her forstærker?DENON AVR-3806

http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Surround_Sound/Recei ver/DENON_AVR-3806_surround_receiver_Soelv.htm



__________________
Fisk
Til top Vis Hamburger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hamburger
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4620
Sendt: 14 Juni 2006 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

Har du en subwoofer koblet på dit system i forvejen? For så mener jeg ikke at du vinder noget ved at have en specifikt på centeren.

Har du overvejet at købe en center mere, eller en større og bedre?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
Hamburger
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Juni 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 14 Juni 2006 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Det er et anlæg jeg vil til at købe... Men hvis det med center sub ikke virker særlig godt, nøjes jeg bare med 1 sub Hvordan kobler man 2 center til? understytter  den denon forstærker 2 center? 

sorry men jeg har sq ikke så meget aerfaring inden for hifi



__________________
Fisk
Til top Vis Hamburger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hamburger
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4620
Sendt: 14 Juni 2006 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Hvis du skal have to centere, kræver det en seperat effektforstærker, så du har en kanal til hver højttaler.

Hvilke højttalere er det du har kig på?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 14 Juni 2006 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Undskyld, Svend P - men kunne man ikke bare seriekoble to centerhøjttalere? Så ville man belaste forstærkeren mindre. De vil ganske vist ikke spille så højt som de øvrige højttalere, men det kan man vel justere sig ud af.

Hvorfor vil du i øvrigt have to centerhøjttalere, Hamburger?

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4620
Sendt: 14 Juni 2006 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

Undskyld, Svend P - men kunne man ikke bare seriekoble to centerhøjttalere? Så ville man belaste forstærkeren mindre. De vil ganske vist ikke spille så højt som de øvrige højttalere, men det kan man vel justere sig ud af.

Hvorfor vil du i øvrigt have to centerhøjttalere, Hamburger?

Jo, det kunne man vel godt. Jeg ved dog ikke helt hvor godt det vil fungere i praksis. Du får jo den dobbelte impedans.

Og ideen med to centre var min, der kun var er forslag til hvis man var utilfreds med centerlyden fra det nuværende. Men det var åbenbart ikke tilfældet.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
Hamburger
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Juni 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 14 Juni 2006 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

2x Dali Concept 6

http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Hoejttaler/Gulvhoejt taler/DALI_Concept_6_hoejttaler_Kirsebaer.htm

4x Dali Concept 1

http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Hoejttaler/Kompaktho ejttaler/DALI_Concept_1_hoejttaler_Kirsebaer.htm

1x Dali Concept CT

http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Hoejttaler/Centerhoe jttaler/DALI_Concept_CT_centerhoejttaler_Kirsebaer.htm

1x Dali Suite s1.2 Sub

Eller

1x Dali Suite s1.5 Sub

det er bare hvis jeg vælger den der 15" sub vil den ikke overdøve center højtaleren så ? eller

skal man tage den 12" sub istedet?

 



__________________
Fisk
Til top Vis Hamburger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hamburger
 
Hamburger
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Juni 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 14 Juni 2006 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Nu ved jeg godt man kan instille.. men jeg skal også have noget ud af den 15" sub hvis jeg køber den hehe

__________________
Fisk
Til top Vis Hamburger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hamburger
 
Hamburger
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Juni 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 14 Juni 2006 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Hamburger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hamburger
 
ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3488
Sendt: 14 Juni 2006 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Rent principielt er der intet i vejen for at koble en sub til centerkanalen. Jeg ville da koble sub til med højniveauindgangene, og center til subben. På den måden ville man kunne bruge subbens delefilter så sub og center ikke spiller de samme frekvenser. Men jeg ville ikke gøre det for at afhjælpe stemme reproduktionen med mindre vi taler stemmen til Maskinene i The Matrix

__________________
Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner
 
ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3488
Sendt: 14 Juni 2006 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Om der er tale om at du skal ha kun en sub i setupet så skal den tilkobles LFE udgangen, og ikke center. Om du sætter center til 'small' vil subben uanset blive tilføret de laveste frekvensene fra center kanalen

__________________
Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner
 
Hamburger
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Juni 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 14 Juni 2006 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

sorry jeg spammer... glemte lige at spørge hvad syntes i om det køb? jeg har 28k at gøre med.. kan man gøre det bedre?

__________________
Fisk
Til top Vis Hamburger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hamburger
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 14 Juni 2006 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
Jo, det kunne man vel godt. Jeg ved dog ikke helt hvor godt det vil fungere i praksis. Du får jo den dobbelte impedans.

Nemlig, og det vil halvere strømtrækket og dermed sende mindre effekt ud i højttalerne. Derfor skal der skrues lidt op, selv om to højttalere giver højere følsomhed en een.

Svend P skrev:
Og ideen med to centre var min,
Det burde jeg jo have set. Men du har nok ret i at der skal et ekstra effekttrin på, hvis der er for at hente mere lyd ud gennem centerne.

Ellers er den største fordel ved to centerhøjttalere at man kan rykke lydbilledet op midt på lærredet frem for at lyden kommer fra lærredets over- eller underkant. Med en tv-skærm vil jeg mene det er "overkill" med mindre den er usædvanligt stor.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
Hamburger
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Juni 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 14 Juni 2006 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

oki doki.. det skal værtifald lige høres inden man gør et køb... Hvad kan i anbefale, at jeg skal købe 2 center eller 1 sub til 1 center? og der bliver foresten kun omkring 13k til forstærkere så der bliver nok ikke til en effekt forstærker..



__________________
Fisk
Til top Vis Hamburger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hamburger
 
Hamburger
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Juni 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 14 Juni 2006 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

så er det godt jeg har læred



__________________
Fisk
Til top Vis Hamburger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hamburger
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 14 Juni 2006 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Jeg synes ikke du skal fravælge en sub til fordel for en ekstra center. Du vil hellere undvære en ekstra center end en sub i dit system.

Desuden synes jeg du skal glemme den ide med at koble subben sammen med centerhøjttaleren og i stedet koble subben til receiverens sub-udgang, sådan som det normalt gøres. Det vil gøre det nemmere at sætte tingene op.

Det er heller ikke alle subs idag der tillader at de kobles på en højniveau-udgang (højttaler-udgang) Så hvis du vil koble den sammen med centeren, skal din receiver have en center-pre-out som du så kobler subben til. Men samtidig er du så nødt til at indstille receiveren til "no sub" så LFE-signalet ledes til centerkanalen (og fronthøjttalerne, medmindre du sætter dem til "small") i stedet.

Jeg har i det hele taget svært ved at se begrundelsen for at sætte subben til centerkanalen frem for LFE-udgangen.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4620
Sendt: 14 Juni 2006 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Enig med Boye!

Og hvis du har pengene til det, så køb endelig 15" sub'en. Den går væsenligt dybere, og du vil ikke lige med det samme komme til at mangle niveau.  Du kan evt. finde en Dali SWA 15 brugt, hvis den anden bliver for dyr.

Concept-serien synes jeg lyder fornuftig til prisen.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
Hamburger
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Juni 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 14 Juni 2006 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Jamen så bliver det en 15" Sub med alm instilling jeg vil købe  tak for hjælpen gutter..

__________________
Fisk
Til top Vis Hamburger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hamburger
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes