Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 23:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Købshjælp: Forforstærker/processor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Yonzie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 03 November 2005 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

Jeg står om et halvt års tid med en nyrenomalet lejlighed, og dertil hører jo noget hjemmebio. Lige nu har jeg et par Dali 109, en Dali Suite Center, en tilfældig Sony surround reciever, en gammel halvdød Thomson DVD-spiller og en Viewsonic projektor. Det skrottes/sælges altsammen når tid er.
Jeg håber at kunne finde et sæt Dali Grand eller lignende til erstatning for 109'erne.

Jeg er "kommet til" at investere i tre Crown XLS 402 (hvem kan modstå 50% (!!!) rabat?), så effektdelen af regnestykket er dækket. *

Nu leder jeg så efter en anstændig forforstærker/processor der kan lave surround ud af signalet fra DVD-spilleren, stereo fra TV-tuneren mv.
Da jeg allerede har mere end nok forstærkerkraft vil det være mest ideelt med en uden integreret forstærker.
Jeg vil helst have noget der kan omforme diverse underlige signaler der går ind (HDMI, Composite, S-Video) til een slags udgangssignal så jeg kun skal trække et kabel til projektoren (Altså det som Pioneer kalder "Universal Video Converter").
HDMI er som sådan ikke et absolut krav, men det er et stort plus da jeg forventer at have både HTPC og DVD-spiller med HDMI (måske Denon 2910) og kun en indgang i projektoren (bliver nok en Pioneer AE700/900).
Balancerede XLR udgange er også en fed ting da det er det der sidder i forstærkerne, men det er absolut ikke et krav. I min prisklasse er det nok uopnåeligt, men det kunne jo være

Hvad er der af muligheder derude under ~10k?
En Reciever kan vel gøre det fint, men det smerter mig bare at der er blevet brugt en masse penge på forstærker og køling som jeg ikke bruger til en dyt. Derudover bruger forstærkerdelen vel ekstra strøm selvom den ikke bliver brugt...?
Jeg er klar over at jeg er tidligt på den, men jeg tænker at det er jul der er sæson for store gaver, så de fleste producenter sørger vel for at få deres nye produkter ud inden... eller hvad?

Arcam DIVA AVP 700 ser rigtig lækker ud, men 18200kr...

Et lille tillægsspørgsmål som jeg håber der er nogen der kan svare på:
HDCP er en vigtig ting på en Projektor og DVD-spiller med HDMI, men hvad med (for)forstærkeren? Skal den også have HDCP eller er det ikke nødvendigt da den bare sender det videre?

* Skulle der være nogen der nærer et ønske om at diskutere for- eller bagdelene ved at bruge PA-forstærkere, så vær sød at oprette en dertil indrettet tråd, ellers bliver denne vidst mudret til (husk at sende mig en besked så jeg opdager den )
Til top Vis Yonzie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Yonzie Besøg Yonzie's Websted

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 November 2005 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

Hej med dig

Jeg kan se du har haft øje på Arcam AVR 700 men at du er ked af at give over 18K for den. Det er også mange penge, men hvad så med evt Avr 250 eller 300 i stedet for?

Jeg har model avr 100, den mindste i serien, og må sige at jeg er super glad for den, omend den er noget mindre og "forældet" i forhold til de andre modeller.

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 03 November 2005 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

Eller en Vincent SAV-C1, kig hos www.danstv.dk under forstærkere side 3.

Den har jeg kanongode erfaringer med.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

Yonzie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2005 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:

Hej med dig

Hej!

rattanhuset skrev:
Jeg kan se du har haft øje på Arcam AVR 700 men at du er ked af at give over 18K for den. Det er også mange penge, men hvad så med evt Avr 250 eller 300 i stedet for?

Jeg har model avr 100, den mindste i serien, og må sige at jeg er super glad for den, omend den er noget mindre og "forældet" i forhold til de andre modeller.
Du har ret i at de er lækre. Jeg er lidt vild med deres design. De har bare ikke hverken video converter-ting eller HDMI og så har de smidt en masse penge i effektdelen (det gør næsten ondt på mig )

Sund skrev:
Eller en Vincent SAV-C1, kig hos www.danstv.dk under forstærkere side 3.

Den har jeg kanongode erfaringer med.
Den koster bare 17k Du har vel ikke et link til producentens website?
Edit: har fundet deres website. Virker bare... mindre optimalt.
Til top Vis Yonzie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Yonzie Besøg Yonzie's Websted

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Sendt: 04 November 2005 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Tror det korte svar er, at hvis du skal have noget der lever op til din ønskeseddel, så findes det ikke.

For det første findes der ikke mange processorer til under 10K i det hele taget.
For det andet bliver de som regel ikke opgraderet/udskiftet så ofte som receiverne, så det kan være svært at finde en der kan opfylde dine krav på billedsiden i det hele taget.

Tror du bliver nødt til at gøre op med dig selv, om det er lyd eller funktionalitet der er vigtigst. Hvis du prioriterer lyd højest bør du gå efter en processor.
Hvos funktionaliteten er vigtigere, så køb en receiver og lev md at du betaler for en effektdel du ikke kan bruge til noget.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Yonzie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2005 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Suk... Det var det jeg var bange for...
Tak for hjælpen ihvertfald, alle tre.

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 04 November 2005 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke hvor jeg har haft mine tanker, men jeg kom i tanker om at klubben har en NAD til 4999.-, som har fået gode anmeldelser high fidelity.

Min erfaring med NAD er at de laver nogen kanongode ting til prisen. 

http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/surround_sound/Forst aerker.htm

NAD T163v2 surround forstærker
En surround- forforstærker koster normalt 20.000 kroner eller mere. Med introduktionen af 7.1-kanal modellen T163v2 har NAD mere end halveret indgangsbilletten til high-end surround med separate komponenter.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Sendt: 04 November 2005 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Sund skrev:

Jeg ved ikke hvor jeg har haft mine tanker, men jeg kom i tanker om at klubben har en NAD til 4999.-, som har fået gode anmeldelser high fidelity.

En surround- forforstærker koster normalt 20.000 kroner eller mere. Med introduktionen af 7.1-kanal modellen T163v2 har NAD mere end halveret indgangsbilletten til high-end surround med separate komponenter.

Den havde jeg nu også i tankerne og den er helt sikkert et godt køb til den pris. Men den har bare ikke de muligheder på billedsiden som han gerne vil have.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Bent L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 November 2005 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:
Sund skrev:

Den havde jeg nu også i tankerne og den er helt sikkert et godt køb til den pris. Men den har bare ikke de muligheder på billedsiden som han gerne vil have.

Det har den nye Yamaha 1600, jeg ved godt det er en receiver; men processordelen skulle være noget af det bedste og så skader det jo ikke at smide nogle extra effekter på?

Kommer sidst på året og vil tro den kommer til at kst. ca. 10 kg.

Til top Vis Bent L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bent L

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes