Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 17:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hjælp til køb af HiFi (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Cronite
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2004
Status: Offline
Sendt: 31 August 2004 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Hej Alle

Dette er min første post på dette forum så bær over med mig, hvis det er det forkerte sted den bliver postet.

Jeg har flere gange været nede at snakke med folkene i HiFi klubben i Vejle og må sige THUMPS UP for service. De er nemme at snakke med, og VED hvad de snakker om

Jeg har bestemt mig for at købe helt nyt surroundanlæg og dvdafspiller da det jeg har nu både er dårligt, og sikkert også sprunget. Pt. har jeg Eltax højttalere og en Sony reciever. Desuden har jeg en 20 år gammel subwoofer som man ikke engang kan skrue op og ned på. Så har jeg også en dvdafspiller fra Bilka som jeg kun brugte 400 kr. på.

Det skal altsammen skiftes ud. Reciever, fronthøjttalere, baghøjttalere, center, subwoofer og dvdafspiller.

Ved reciever har jeg kigget på: NAD T753 Surround Reciever - http://www.hifiklubben.dk/iz.asp?id=1|p|30|30|4188|pdetail

Ved fronthøjttalere har jeg kigget på: Dali Blue 6006 - http://www.hifiklubben.dk/iz.asp?id=1|p|8|8|1639|pdetail

Ved center har jeg kigget på: Dali Blue C1000 - http://www.hifiklubben.dk/iz.asp?id=1|p|40|40|1654|pdetail

Ved baghøjttalere har jeg kigget på: Dali Blue R1000 - http://www.hifiklubben.dk/iz.asp?id=1|p|41|41|1672|pdetail

Ved subwoofer har jeg kigget på : DALI SWA12 - http://www.hifiklubben.dk/iz.asp?id=1|p|42|42|1692|pdetail

Og endelig ved dvdafspiller har jeg kigget på: NAD T533 - http://www.hifiklubben.dk/iz.asp?id=1|p|28|28|4185|pdetail

Da jeg kommer til at spendere mange penge på dette, vil jeg have at det kan bruges i 20 år endnu.

Men grunden til at jeg lavede denne tråd var at høre om i havde nogle bedre forslag, eller om mit setup lyder fedt. Det var det setup jeg kom frem til ved at snakke med folkene nede i Hifi klubben, men måske havde i nogle personlige erfaringer.

På forhånd tak
Til top Vis Cronite's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cronite

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 31 August 2004 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

har selv T-531 og havde indtil fornyligt også en NAD 742 og en effektblok til denne. NAD er kendt for solide forstærkere og er kram i al almindelighed (min erfaring) (solgte det pga opgradering til H/K)

har også selv Dali højtalere og synes selv det lød rigtigt godt med NAD

havde 606 (modellen før 6006, har skiftet dem ud med 450, modellen før evidence470) og har stadig Dali SC-7 centeren (modellen før C1000) og et sæt Dali 202 (modellen før 2002) som bag. Og jeg synes selv det lyder rigtigt godt

Der findes mange alternativer, så mit råd er at tage ud til nogle andre butikker og lytte til nogle af deres forslag i den prisklasse. Men hvis du ikke "orker det" går du ikke galt i byen med det.

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Cronite
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2004 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Hej tonyax

Tak for dit indlæg. Jeg synes ikke selv jeg "orker det" fordi efter min egen mening er mine ører ikke trænede nok til at kunne høre det ordentligt.

Men jeg er glad for at du synes jeg har valgt det rigtige.

En anden ting jeg er i tvivl om. Er alle tingene fremtidssikret så jeg stadig er tilfreds med lyden og holdbarheden om 20 år?

kimhvid
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2004
Sendt: 31 August 2004 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Nu Skal du nok ikke regne med at det holder tyve år. Højttalerne er nok ikke så sejlivede og drevet er nok gået ned op til flere gange. Forstærkere har nok ikke meget dynamik tilbage. Desuden kunne det godt lyde til at du er ved at blive bidt af Hifi bakterien og det kan være farligt for penge pungen (og parforhold).

Cronite
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2004 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

kimhvid skrev:
Desuden kunne det godt lyde til at du er ved at blive bidt af Hifi bakterien og det kan være farligt for penge pungen (og parforhold).

Det er jeg måske, men jeg er desuden lidt nærig. Dette setup koster over 20.000 kr og når jeg skal ud og bruge så mange penge, vil jeg have noget for pengene. Jeg gider ikke have at jeg fortryder det om et par år.

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2004 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

der kommer jo hele tiden nye formater, så hvis du vil være fremtidssikret skal du nok holde dig til rent stereo. Det går aldrig af mode

Og i dag er der jo en HEL del elektronik i produkterne, men mon ikke det holder i nogle år, men 20 år ved jeg ikke om det holder.

Enhederne i højtalerne tager jo også "skade" efter at have spillet i 20år, ophængende kan smuldre.

Men lige umiddelbart ville jeg mene der er en del (+10år) i det.

H/K & B&W snurrerundt

kimhvid
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2004
Sendt: 31 August 2004 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Cronite skrev:
kimhvid skrev:
Desuden kunne det godt lyde til at du er ved at blive bidt af Hifi bakterien og det kan være farligt for penge pungen (og parforhold).

Det er jeg måske, men jeg er desuden lidt nærig. Dette setup koster over 20.000 kr og når jeg skal ud og bruge så mange penge, vil jeg have noget for pengene. Jeg gider ikke have at jeg fortryder det om et par år.

Problemet med første gangs køb er at man sjældent selv er klar over hvad man kan lide og sætter pris på et anlæg skal præstere. Derfor er det sjældent at første gangs indkøb holder i mere end 4-5 år (nu generaliserer jeg selfølgeligt), når vi altså taler om folk der bliver bidt af vores lille nørdede hobby. Det man egentligt bliver klar over er alle de ting der bare kan blive lidt bedre osv. Jeg tror ikke du kommer til at fortryde købet da en del af investeringen kan hentes på brugt markedet hvis du vil opgradere inden for en 5 års tid.

Mirovich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 31 August 2004 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Jeps er man blevet smittet så ryger ens planer nemt i vasken. Jeg købte det jeg i første omgang troede skule være et anlæg der skulle holde i hvert fald 10 år det holdte halvandet. Jeg var nemlig på hififmesse og da jeg kom hjem havde jeg i en uge efter slet ikke lyst til at tænde mit anlæg fordi jeg vidste det lød ad h til i forhold til det jeg lige havde oplevet. Så skete det at jeg fik penge mellem hænderne og der kom et super tilbud på det forstærker setup jeg havde savlet lidt over og vupti så var der ny udstyr igen. Det første anlæg kostede ca. 10K nu snakker vi 35K så man må sige jeg er blevet godt og grundigt inficeret.
Men jeg nyder mit anlæg og når jeg så går og ryster lidt på hovedet af mig selv over at have brugt så mange penge på udstyret sætter jeg en skive på og smiler lykkeligt.

Venlig hilsen
Mir

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 31 August 2004 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Cronite skrev:
kimhvid skrev:

Hvis du ikke vil fortryde købet om et stykke tid, skal du ihvertfald lade være med at lytte til andet efter du har købt grejerne  (ikke dermed sagt at NAD/DALI er dårligt)

MEN der er mange alternativer på brugtmarkedet, hvor dine penge vil være bedre placeret end i nyt HIFI, hvor du er HELT sikker på at du kommer til at tabe penge hvis du ombestemmer dig.

Fremtidssikring, er egentligt et meget selvmodsigende ord...
Alt kan ske og en ting er helt sikkert, at der kommer nye standarder inden for surround hurtigere end du kan sige forældet.

Tag dig nu den tid det tager at lytte til lidt forskelligt (ikke kun i klubben, der er mange rigtigt gode alternativer, afhængigt hvor i landet du kommer fra)
Hvis du investerer een dag til lytning har ihvertfald ikke helt spildt pengene.

Du snyder kun dig selv hvis du ikke lytter lidt rundt, riv en dag ud af kalenderen (20K er da trods alt en sjat) og i sidste ende skal anlægget passe til DIN smag og ikke hvad flertallet på HIFI4ALL synes.

Go fornøjelse med dit HIFI/surround

(det skal nok blive dyrt når det først er bidt af bascillen)

Mvh Kedde æ mann

EDIT og lad dig ikke imponere af bass og veltalende sælgere, kan det spille detaljeret og kontrolleret, vær kritisk.

Til top Vis Kedde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kedde

Cronite
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2004 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Hej
Tak for jeres svar.
10 år er også ok. Men da jeg er lidt nærig tror jeg ikke jeg vil komme til at bruge over det jeg bruger nu. Men hvem ved, jeg kan selvfølgelig blive trukket med ned, hvem ved.

Jeg er nybegynder, og kan egentlig ikke høre den store forskel på nogle højttalere. Jeg kan godt lide hvordan DALIS lyder.

Og til det med brugtmarkedet er der sikkert mange ting der er gode. Men jeg synes ikke det er fedt at andre folk har haft det før mig, jeg aner jo ikke hvordan de har anbefalet det. Derfor køber jeg helst nyt.

Ang. det med opgradering af lyd synes jeg ikke der er så mange dvd'er der er optaget i andet end 5:1. Medmindre det er noget speciel ekstra. Grunden til dette er jo at det fylder på skiven, og producenterne helst ser det kun skal fylde en DVD, da omkostningerne er billigere.

Men hvis der kommer en revolutionerende lydformat kan jeg jo sende recieveren ind til NAD og få dem til at opdatere den for at den ikke mister sin garanti.

The MBG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2004
Sendt: 31 August 2004 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Måske du skulle prøve gi et lydt på B&W HT.

Fx.

Front: B&W DM602 S3

Bag: B&W DM600 S3

Center: B&W LCR60 S3 

SUB: B&W ASW600

Det er måske lidt dyre, men måske også det ekstra være.... men gøre dig selv den tjeneste og prøv gi det et lille lydt....

Og hensyn til anlæget... tror ikk du for meget mere for dine penge!!!

B&W og NAD sammen..... det supper!!!!  

mvh. MBG

Mit Anlæg: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=8912&PN=2
Til top Vis The MBG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The MBG

Jesper Bach
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 September 2004 kl. 07:44 | IP-adresse registreret  

Hvis du gerne vil fremtidssikres, og hvme vil egentlig ikke det ?? så vil jeg anbefale at du leder efter 3 stk. brugte stereo effektforstærkere (kunne jo godt være NAD.. en gammel 2200, lyder stadig godt, skal lige efterses for løse forbindelser, inden den brænder sig selv af) i DBA eller sådan,. og så køber en NAD T163, ja det bliver dyre, men så er det "kun" elektronikken der skal opgraderes når det bliver forældet, udgangene har du jo.. faktisk til 6.1

Jesper

Til top Vis Jesper Bach's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Bach

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 September 2004 kl. 07:53 | IP-adresse registreret  

en t753er har pre-out, så på den måde er den jo også fremtidssikret, samt den også har 7.1 indgang.

H/K & B&W snurrerundt

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 September 2004 kl. 08:06 | IP-adresse registreret  

Du går normalt aldrig galt i byen med hverken NAD eller DALI. Men måske du skulle kigge andre steder end lige HIFI Klubben. Der findes faktisk andre butikker der er mindst lige så seriøse, og har væsentlig bedre prispolitik end HFK.

Prøv evt at tage en tur til Tapeconnection i Århus. www.tapeconnection.dk

De har hverken NAD eller DALI. Til gengæld har de tonsvis af andre mærker, og er ikke bundet af enkelte mærker som man plejer at sælge. De har det de mener er bedst.... Hos HFK er man bundet... Elektronik fra NAD, Denon og Cambridge. Højtalere fra DALI eller B&W. Ingen alternativer!!

Mit bud ville være at kigge efter noget Marantz. Her får du samme kvalitet som NAD, men måske lige en anelse mere musikalitet. Samtidig får du et lækkert design i alu, som IKKE kan sammenlignes med de gra plasticfronter NAD stadig kører med efter 20år.

Højtalere kunne være System Audio eller Monitor Audio. Men tag en snak med dem. De kan uden tvivl lave et setup der matcher den NAD/DALI combo HFK har lavet, og til en bedre pris. Og de ved hvad de snakker om!

Vær i øvrigt opmærksom på, at man IKKE kan købe et surround-anlæg i dag, som stadig er på toppen om 20 år. Der kommer nye formater hver halve år. Uanset hvad du køber i denne prisklasse, vil det dog formentlig køre upåklageligt selv efter 20 år.

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Graa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 September 2004 kl. 08:30 | IP-adresse registreret  

Ja Cronite.

Som du sikkert kan høre, kan Hurtig ikke lide HIFI-klubben eller personaler deri.

Jeg mener heller ikke nødvendigvis du behøver at handle i Hifiklubben, og mener også der er produkter der kvalitetsmæssigt og prismæssigt matcher i andre butikker.

Men... Du får udmærket service i klubben med gode demorum og masser af kombinationsmuligheder.

Lad nu ikke dette blive endnu en af disse tråde der fører til, du ved nok Hurtig.

Til top Vis Graa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Graa

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 September 2004 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig ikke.... men når man nu går med planer om at beholde anlægget i 20 år, så synes jeg da det er trsit at skulle leve med kedelige grå plastickasser, og højtalere med plastic-finish. Er der nogen der ved om den billige vinyl man benytter på DALI Blue holder så længe??? Mit bud er nej! Og går der først hul, så går det stærkt!!

Køb hellere noget med rigtig træ-finer. Det holder, og så ser det ikke så fake ud! Tror bare desværre man skal ofre en del mere, hvis det absolut skal være DALI!

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Spider
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 01 September 2004 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

dali concept kunne være en mulighed.

Front: concept 8. 6000kr./sæt.

center: concept center. 1100kr.

bag: concept 2. 2200kr./sæt.

ialt 9300kr. og det syntes jeg spiller langt bedre end dali blue serien... 

Til top Vis Spider's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spider

KasperP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 September 2004 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv været i hifiklubben og lytte til bla. Dali Blue 5005/6006/8008 og Dali Concept 8, og hverken jeg eller min kammerat som var med var i tvivl om at det var 6006 der spillede bedst. Men det er dine øre der skal høre på det i de næste 20 år eller hvor lang tid det nu holder, så det er dem du skal forholde dig til

Men udover det synes jeg bestemt at du får meget højttaler for pengen med Dali Blue 6006.

En lille bemærkning til Graa; Jeg forstår ikke dit angreb på Hurtig?
Han har ikke gjort andet end at påpege at der findes andre butikker end hifiklubben.

Til top Vis KasperP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KasperP

step
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 01 September 2004 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

For lige at vende tilbage til dit udgangspunkt.

Jeg har T753 samt T533 og er meget tilfreds med det. Dette er også min førstegangs investering. Og da jeg skulle ud og købe det var det mest surrounden der tændte mig. Nu lytter jeg pludselig RIGTIG meget til stereo, og det kører også fint (skal selvfølgelig også tilskrives mine HT`ere - dali evi. 470), men mener godt du med sindsro kan investere i setup`et.

Efter købet ønskede jeg mig en bedre center, men nu er det helt klart en effekt forstærker . Ikke fordi T753 ikke kan levere, men fordi jeg vil prøve at optimere mit stereo så meget som muligt.

Held og lykke

Til top Vis step's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af step

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 September 2004 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

20 år, det er lang tid. Ved vi overhovedet, om der sælges dvd-skiver om 20 år?

Dit forslag går helt sikkert ikke galt i byen, men hvis du er meget opsat på, at du vil købe det hele een gang for alle, er det jo ekstra vigtigt at finde det rigtige første gang.

Jeg kan også kun anbefale også at kontakte Tape Connection, som - uanset hvad man mener om hifiklubben - har meget at byde på, både i udvalg, gode priser og god vejledning, er det min erfaring.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes