Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 23:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: For svage bagkanaler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
goof78
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 21 August 2004 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke helt om emnet passer ind her, ellers må i lige gøre mig opmærksom på det.

Anlægget består af en Surround Reciever(Harmann/Kardon AVR 10), med effekt til center, og bagkanaler. Ikke til front.

2xNad 2200PE brokoblet, til:

Cerwin-Vega! Al1000

Bag dem, er der 2 små satalitter i 8Ohm(mest bare for at prøve at få krudt i tingene).

Problemet består så i at baghøjtallerne ikke spiller højt nok, i forhold til fronthøjtallerne hvertfald. Jeg har skruet bagkanalerne på max, men det er stadig for svagt. Når jeg hører musik, er der MAX skruet på til "kl." 8, for at kunne høre baghøjtallerne, skal der minimum op på  10½-11(hvis i forstår?)

Nogle der forstår mig, og ved hvad der kan gøres? Enheder med mindre impedans(bagtil), eller en form for "blokade" i Nad'erne?

Til top Vis goof78's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af goof78

Kenneth K.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 21 August 2004 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Hører du kun musik i surround? Spiller de også for lavt ved film? Hvilke baghøjtalere har du?

vh.
Kenneth
Til top Vis Kenneth K.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth K. Besøg Kenneth K.'s Websted

goof78
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2004 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Kenneth K. skrev:
Hører du kun musik i surround? Spiller de også for lavt ved film? Hvilke baghøjtalere har du?

vh.
Kenneth

Nej jeg bruger faktisk ikke surround delen, andet end fordi jeg forsøgte at slå det til, for at kunne få gavn af "skidtet"

Baghøjtallerne er jeg ikke helt sikre på, hvad er for nogle. Mener det kunne være "Fisher", nogle billige Kvickly nogle min mor købte for over 10 år siden. Jeg vil ikke invistere i nye højtallere, før jeg ved om det virker eller ej;)

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 August 2004 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Du skal finde den rigtige indstilling på forstærkeren, hvis du absolut vil have musik i bagkanalerne.

Sørg for at de er sat til small, og at prøv nogle af de forskellige indstillinger til afspilning af stereomateriale.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Kenneth K.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 21 August 2004 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Ok, jeg vil tro at det er en forskel i følsomhed du hører. Dine AL 1000 har en følsomhed på 95 db hvilket er ret højt. De der Fisher papkasser er næppe ret følsomme og måske er det er en for stor forskel til at du kan justere dig fra det.

Det er mit bud. Jeg tror nu nok det virker, men du bliver nød til at prøve med nogle bedre baghøtalere for at bedømme det ærligt. (hvis det er de samme fisher højtalere jeg tænker på, er de lige til at smide ud...)

vh.
Kenneth
Til top Vis Kenneth K.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth K. Besøg Kenneth K.'s Websted

goof78
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2004 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Jeps, de er ikke meget bevendt, det var som også bare for at teste, men skal vidst se mig om efter bedre "materiale" så.

Mener mine svigerforældre har nogen magen til, hvor der står Dantax på, gode er de ikke, hvertfald.

Kjeldsen:

Det er som ikke musik jeg ønsker i bagkanalerne, men et bedre helhedsindtryk, når vi ser film. Jeg syntes ikke jeg har fundet noget der hedder "Small", men kan da kigge lidt videre.

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 21 August 2004 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

husk lige på der IKKE skal komme det samme ud i bagkanalerne som frontkanalerne..... hvis du ser film, det er kun når der "sker noget bagi" der skal komme lyd, men prøv at sæt Black Hawk Down på og spol ind til der hvor helikopterne flyver, der kan du høre dine bagkanaler.

Er det forresten dolby Digital eller Pro Logic ?? er det Pro logic sker der endnu færre ting i bagkanalerne

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2004 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Hvis ikke du har fundet "small" mangler du sikkert også resten af justeringerne.

Jeg kender ikke Harman/kardon, men generelt er dert sådan, at man på lidt dyrere receivere skal forbinde forstærker og TV med et kabel, og således justere højttaler størrelse, afstand, niveau mv.

På de lidt billigere, skal man lave disse justeringer via displayet på forstærkeren.

Der bør være en setup-knap på din fj. betj. (kan hedde noget andet), når du har fundet denne og har fundet ud af om du skal justere vi TV eller display, skal du sætter

"center" til off hvis du ikke har en, eller til "small" medmindre du har en ekstra AL1000 til center (tro mig jeg kender en der har tre AL1000 som front og center, samt 2 AL750 som baghøjttalere).

Baghøjtalerne skal sættes til "small".

Front er naturligvis large, og medmindre du har en kæmpe sub, skal du sætte

"sub" til off, på den måde kommer subsignalet ud til dine fronter.

Når du har gjort dette, skal du finde

Afstand - her skal du måle afstand mellem lytteposition og front, center og baghøjttaler - dette skal du fortælle forstærkeren i opsætningsmenuen.

testsignalet (som oftest er der en knap hvor der står test, eller du kan vælge det vi menuen) sender et støjsignal rund til alle højttalerne. Dette signal skal være lige højt i alle højttalerne. Du kan justere alle højttalerne med typisk +/- 12 db, dette burde være nok selvom Cerwin Vega er meget følsomme (jeg vil tro der er 7-8 db forskel mellem din fron og baghøjttaler, samt maksimum 6 db forskel mellem dine NAD2200 og de indbyggede forstærkere, da du sikkert har 24 db at gøre godt med, burde dette ikke give problemer).

Nu er du klar tilat lytte. Jeg ved det lyder lidt besværligt, men med surround er det desværre nødvendigt.

goof78
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2004 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Det er en oldsag af en reciever, og knappen jeg har trykket på er Prologic, så det må det være. Der er sådan en test knappe, som jeg har brugt, hvor det suser i de forskellige kanaler, og bag til, er der NÆSTEN ingen lyd.

Har ikke black hawk down, desværre;)

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2004 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

OK, Prologic siger uendelig lidt i bagkanalerne, så der er ikke så meget at gøre.

goof78
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2004 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

OK, Prologic siger uendelig lidt i bagkanalerne, så der er ikke så meget at gøre.

Næeh det lød som ikke så besværligt, bortset fra at jeg føler jeg mangler et par knapper, især "Setup" funktionen.

Her er et billede af fjernbetjeningen, som omhandler Surround.Sløret, men skidt.

Det er lidt sløret, men i kan se hvad jeg mener.

Malmgren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 August 2004 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

jeg har lige haft præcis det samme problem og løsningen var nogle større højtalere.

dem jeg havde før gik kun ned til 60Hz (en billig eltax) og dem følte jeg altså at jeg ikke rigtig kunne høre. jeg byttede dem ud med en større højtaler fra JWS som gik ned til 45Hz og der var ingen tvivl problemet var løst. med de større højtalrere giver det et meget mere flydende lydbilled hele vejen rundt.

PowerPete
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juli 2004
Lokalitet: København
Sendt: 25 August 2004 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

du kan også prøve at købe nogle tykker kabler det  gør en stor forskel
Til top Vis PowerPete's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PowerPete

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes