Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2025 | 04:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Opsætning af anlæg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mpd10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2015
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 01 November 2015 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg er ved at opsætte nogle højtalere, og har desværre ikke vildt meget forstand på det, hvilket gør det lidt udfordrende. Håber
nogle har tålmodighed til at dele et godt råd. Man skal jo starte et sted
Jeg har følgende til rådighed:

2x Bowers & Wilkins 685
(Frequency response: 42Hz - 50KHz, Crossover type: 2-way, Sensitivity: 88dB, RMS Output power: 100W, Impedance 8 Ohm)
2x Bowers & Wilkins 686
(Frequency response: 50Hz - 2KHz, Crossover type: 2-way, Impedence: 8 Ohm)
1x Bowers & Wilkins ASW610 Sub
(Frequency response 27Hz - 140Hz, Output power: 200W, Impedence: 33 Kilo Ohm, driver type: 254mm)
1x Pioneer VSX-D710S forstærker
(Power output: 100W per channel into 8 Ohm, Surround output: 100W, Frequency response: 5Hz - 100Khz, Total harmonic
distortion: 0,2%, Input sensitivity: 200mV(line), Signal to noise ratio: 96dB(line), Output 200mV(line), Speaker load impedance
8Ohm to 16Ohm, Digital inputs: coaxial, optical)

Jeg har indtil videre blot forbundet højtalerne til hvert sit input i forstærkeren, og sub-wooferen er forbundet fra "Line In" i sub-
wooferen til "Sub w. pre-out" i forstærkeren. Derudover har jeg samlet det røde og hvide stik til et AUX stik, så der kan spilles fra
en mobil eller MacBook. Forstærker og TV er forbundet med optisk kabel til film osv.

PROBLEMET ER.. Jeg er ikke helt tilfreds, og jeg ved ikke om det er forstærkeren eller hvad det er, men jeg kan ikke få
baghøjtalerne til at spille. Jeg har trykket lidt på DTS-knappen, DSP-knappen og RCV knappen på fjernbetjeningen, og hvis den står
på "Theater mode", "Hall mode" eller "Expanded" kommer der en lille svag brummen ud af baghøjtalerne.
Jeg kan se der er 2 sæt indgange bag hver af højtalerne(bruger kun 1 sæt) og der er rigtig mange stik bag sub-wooferen der ikke
bliver brugt.

Har jeg gjort noget forkert eller hvad skal der til for at få mest muligt ud af anlægget? Vil meget gerne have mulighed for at spille
musik fra alle højtalerne, samt få en mere biograflignende lyd når der ses film.

Håber i vil hjælpe, på forhånd tak!

Til top Vis mpd10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mpd10

Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 01 November 2015 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Er der ikke en manual med Pioneeren?Du kører uden center? Umiddelbart skal du ind i en meny for Pioneeren og opsætte dine
højtalere bla. med målemikrofon? Eller har du gjort dette?
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger

Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2015 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 November 2015 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Hej mpd10 og velkommen til!

Alle dine tilslutninger er rigtige og det er dermed et spørgsmål om indstillinger, for at få det hele til at virke. Er det kun dine baghøjtalere du har
problem med? Alt andet, inkl. sub spiller som det skal?

Angående flere sæt terminaler bag på dine højtalere, så skulle der gerne sidde nogle metalbøjler, som forbinder de øverste med de nederste,
hvorved du benytter begge sæt, selvom du kun har kabel i det ene af dem.

mpd10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2015 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

1. Tak Gekkofinger. Jeg har ikke nogen centerhøjtaler tilsluttet lige nu, nej. Det burde jeg nok. Jeg har kigget i manualen en ekstra
gang efter du sendte den, og fandt ud af at jeg manuelt skal slå forstærkeren over på digital, når jeg f.eks. hører TV gennem optisk
kabel. Jeg satte derefter en Netflix film på, som understøtter 5,1 og der kommer lyd ud igennem baghøjtalerene. Dog er den meget
svag, og det er hovedsageligt kun baggrundsmelodier der kan høres.

Lige nu er alle højtalere indstillet som small, men synes ikke det gør den store forskel at ændre dem til large.

2. Tusind tak Mx Jelle! Det er kun baghøjtalerne der er svage. Der kommer fin lyd fra front højtalerne og basen spiller også fint. Der
er derfor ikke de store problemer i at høre almindelig stereo musik gennem f.eks. AUX.
Angående bøjler, så kan jeg se at der kun sidder bøjler på fronthøjtalerne, så måske det er her den er gal??? Kan de gøre en
betydelig forskel?    

Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2015 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Hvis der ikke er bøjler på det sæt højtalere spiller de henholdsvis kun bas eller diskant. Du kan evt. bi-wirer dem eller sætte en
stump kabel mellem + og + og ligeledes ved minus og så forbinde højtalerkablet. Du er nød til at have en centerhøjtaler for at
gengive tale ved film i 5.1 osv.
Læs for guds skyld brugsanvisningen hvis du ikke har styr på det. Den er der til det samme!

FLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 November 2015 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

Du kan godt kører uden center, du skal blot ind i menuen og slå center fra. Stil også på niveauet på bagkanalerne (efter at du har monteret en bøjle). Hvis du er i tvivl så lad os se et billede af de hjemmelavede bøjler før at du tænder.
Til top Vis FLarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLarsen

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 02 November 2015 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Anvender du recieverens medfølgende målemikrofon opstillet på lyttepositionen og gennemfører målingen i henhold til brugsanvisningen finde recieveren selv ud hvilke højttalere der er tilsluttet og om de skal kategoriseres som large eller small. Mangler du centerhøjttaleren indstiller recieveren centerkanalen til at deles ud til venstre og højre fronthøjttaler som et monosignal der i sagens natur kommer fra midten af lydbilledet hvor centerhøjttaleren skulle være.

Desuden korrigerer recieverens målekomputer og mikrofon for korrekt lydniveau fra de enkelte højttalere i forhold til hinanden og udglatter de værste af lytterummets resonanser og sørger for tidsforskydning til de enkelte højttalere, så lyden fra alle højttalerne er i balance.

Der er flere forskellige surround-modes og du får kun lyd fra de bagerste højttalere, når du anvender et digitalt kodet surroundsignal. Her er det lydsporet der bestemmer. Recieveren har flere DSP surroundmuligheder hvor du på kunstig vis kan sende en surround-lignende lyd ud til fordeling mellem højttalerne.

Det er en total forfejlet opfattelse at der altid kommer lyd fra baghøjttalerne i et surroundsetup og anvender du et stereosignal gør der slet ikke med mindre du anvender All Channel Stereo funktionen eller hvad Pioneer har fundet på at kalde den.

Find en Bluray med DTS eller Dolby Digital lyd, alt efter hvad der måtte være på filmen. Vælg det ønskede lydspor på filmens menu og så kan du godt læne dig tilbage.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 November 2015 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Find evt. en surround-test af en art, eller nogle sener fra en film hvor du er helt sikker på der er gang i surround kanalerne Det er en del tråde på
nettet omkring film / scener med godt gang i bagkanalerne.

mpd10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2015 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Igen mange tak for hjælpen til jer alle. Jeg har forsøgt at biwire dem, som i nævner.(har forbundet de to + og + / - og -
med højtalerledning). Derefter slog jeg centerhøjtaleren fra og satte en Blu Ray på, og der virker til at være mere go på nu. Jeg er
ikke 100% sikker på om det er 100% i øjet, efter som jeg stadig er lidt grøn på det område.
Desværre er alt mit hifi enten arvet eller købt brugt, så har hverken manualer eller en målemikrofon som kan kalibrere lyden. Dog
har jeg nu i tankerne at skifte min forstærker helt ud, og evt. købe en med nogle flere muligheder for digital tilslutning - Deriblandt
også Airplay , Bluetooth osv.
Dertil bør jeg nok også investere i en centerhøjtaler for at få den helt rette effekt.   

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2015 kl. 07:13 | IP-adresse registreret  

mpd10 skriver: "Derefter slog jeg centerhøjttaleren fra .........

Du skal fjerne kablerne til centerhøjttaleren INDEN målingen. For ellers mangler du lyden fra centerkanalen. Er centerhøjttaleren tilsluttet under målingen vil reciverens computer tildele centerkanalen til centerhøjttaleren du efterfølgende fjerner i stedet for at fordele lyden til fordeling mellem fronthøjttaleren.

Det er ikke så underligt at du konkluderer at du bliver nødt til at anskaffe dig en centerhøjttaler. Din fremgangsmåde fjerner centerkanalens lyd, som dialogen er en væsentlig del af. Når reciverens computer har gjort sit arbejde, lader du være med at pille, for eller skal du starte forfra!
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2015 kl. 08:01 | IP-adresse registreret  

Korrektion.

Min manglende grundighed i denne sammenhæng gør, at jeg har overset at du mangler din målemikrofon. Hvad værre er at en hurtig gennemgang af manualen viser at recieveren ikke er udstyret med en sådan målecomputer og mikrofon. Jeg beklager at jeg har ignoreret mit tidlige jobs vigtige element. En grundig analyse. Flovt....

Lad mine råd gælde en kommende ny model.

Her er lidt info til download i mellemtiden.
User Manual
Software og Firmware Download

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes