Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2025 | 23:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Yamaha RX-A830 til SA Explorer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kjeldbjerg25
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 16 Januar 2015 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Jeg skal have købt en ny receiver til mine System Audio Explorer, da min nuværende Yamaha Rx-V671 ikke yder dem retfærdighed.

De bruges til 80 % musik og 20 % film. Alt leveres digitalt via en mediaplayer.

Jeg overvejer at hoppe på en Yamaha RX-A830, men er i tvivl om den kan trække dem ordentligt?

Budgettet er maks 5k pt. Jeg vil helst at der er HDMI i, og jeg har umiddelbart ikke lyst til at smide effektblokke eller lignende på til at køre
stereo-delen. HDMI-delen er jeg villig til at gå på kompromis med, hvis der findes ældre forstærkere der bedre kan klare opgaven til prisen,
f.eks. en Primare SPA-21.

Er det muligt at finde noget i den prisklasse der klarer opgaven, og i så fald, hvilken forstærker?

PS. Jeg ved godt at jeg "bare" kan bestille A830 på nettet og så prøve den, men vil helst undgå at spilde forhandlerens tid unødigt.

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 Januar 2015 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

Yamaha RX-A830, er spild af penge.. å kan du lige så godt beholde den du har ..  de højtaler .. vil helt sikkert yde meget bedre med en effektblok .. effekt blokken kan du koble til HVIS din forstærker har preout på front..

det vil give dig den bedste lyd

Kjeldbjerg25
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2015 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg nu gerne ville have det hele samlet i et, hvilken klasse surround receiver skal jeg så op i?

Min nuværende har ikke pre-out, men den kan da skiftes. Kan du give et eksempel på en effektblok jeg skulle kigge på?

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 17 Januar 2015 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Du skriver ikke hvad du ellers har af højttalere ?

Kører du stereo eller surround ?

Umiddelbart virker det vel ikke overraskende at en "billig" surroundreceiver ikke yder højttalerne retfærdighed.

Yamaha RX-A830

Men nu overvejer du en ny receiver til 3.499,-kr for at yde et par højttalere til 30.000,-kr retfærdighed ?

Og stadig en surroundreceiver hvor hovedparten af pengene er brugt på digitale kredsløb og en masse udgange du ikke bruger selvom
du primært bruger den til musik i stereo ?

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2015 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

så fine højtaler skal IKKE nøjes med en surroundreceiver, det vil være synd.. ..  hvis det er fordi du ikke ønsker at tænde for flere ting på en gang .. findes der også løsninger på det ..

System Audio Explorer spiller fornuftigt med en kraftfuld effektforstærker,  de højtaler er glade for strøm og nok af det..

køb nu det rigtige første gang  og de vil forkæle dig med lyd..

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2015 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Vincent SP-T800   så vil du høre dem synge,

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=284582

Kjeldbjerg25
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2015 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Smed, det er desværre et plads problem pga tv-møbel, et nødvendigt kompromis herhjemme, som mange herinde sikkert vil rynke på næsen af,
men det er nu engang et jeg har valgt. Dog vil jeg godt kunne finde plads til en mindre effektforstærker, jeg ved bare ikke hvilke specs jeg skal
kigge efter. Jeg ønsker jo netop at købe det rigtige nu, så jeg ikke skal ud i endnu en opgradering af forstærker.

Stanley, forstår ikke hvorfor du føler dig stødt af mine spørgsmål, jeg mener ikke at jeg på noget tidspunkt har givet udtryk for at jeg er overrasket
over at mit nuværende setup ikke yder højttalerne retfærdighed. Jeg har nu engang ikke midlerne til at få drømme-setuppet fra starten af, derfor
bliver komponenterne skiftet en af gangen.
A-830'eren har fået mange gode anmeldelser og skulle spille bedre end dens nuværende pris, derfor øjnede jeg chancen for at gøre et kup såfremt
den ellers kunne drive mine højttalere.

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2015 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

jeg forstår dig ikke helt .. du ønsker nogle svar fra os her inde , selv om du har bestemt dig på forhånd...

tror bestemt ikke på der er en eneste,som vil sige at en surroundreceiver , lige meget hvilken pris .. vil kunne yde dine højtaler retfærdighed.    så hvorfor så stille spørgsmålet.....???????????????

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2015 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

har du fyldt sand i dem  

Kjeldbjerg25
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2015 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Smed, beklager hvis jeg formulerede mig dårligt. Jeg skriver netop at jeg godt kan få plads til en effekt-forstærker i setuppet, så jeg er på ingen
måde låst på en surround forstærker. Som nævnt er der bare et plads hensyn der skal tages, og derfor vil de 2 monoblokke du har linket til ikke
være en mulighed.

Da jeg kiggede på HT, kiggede jeg bl.a. også på Mantra 70, og her var jeg inde og snakke med AV-Connection i Odense. Jeg nævnte for sælgeren at
jeg overvejede på sigt at smide en effekt på min receiver, da jeg havde læst mange herinde anbefale det. Han frarådede mig dette, og anbefalede
mig istedet at gå et par klasser op på en surroundreceiver. Derfor søgte jeg oprindeligt at finde ud af hvilken receiver der ville kunne drive mine
Explorer (jeg ved godt at de er en anden klasse end Mantra).

Der er fyldt sand i højttalerne.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 18 Januar 2015 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

Kjeldbjerg25 skrev:

Stanley, forstår ikke hvorfor du føler dig stødt af mine spørgsmål, jeg mener ikke at jeg på noget tidspunkt har givet udtryk for at jeg er
overrasket over at mit nuværende setup ikke yder højttalerne retfærdighed. Jeg har nu engang ikke midlerne til at få drømme-setuppet
fra starten af, derfor bliver komponenterne skiftet en af gangen.

Jeg føler mig absolut ikke stødt af dine spørgsmål og beklager hvis mit indlæg kan opfattes negativt.

Meningen var egentlig bare at spørge lidt mere ind til dine ønsker.

Du svarede ikke på mine spørgsmål, men hvis du "kun" har to højttalere og du primært bruger anlægget til musik, hvorfor så en
surroundreceiver ?

Jeg er helt med på at midlerne kan sætte begrænsninger for vores hobby, men netop derfor kan det være nødvendigt at fokusere på det
væsentligste og gå på kompromis med andre ting.

Du starter med at skrive at du vil have mere ud af dine højttalere, og det mener jeg kræver en bedre forstærker. Med bedre forstærker
mener jeg selve forstærkerdelen og strømforsyningen m.m.
Ved at købe en surroundreceiver med 7 kanaler bruger du dine sparsomme midler på 5 ekstra forstærkere som du ikke bruger plus en
masse digitalt som ikke medvirker til bedre lyd.

Personligt ville jeg satse på en stereoforstærker for at få mest muligt ud af højttalerne når jeg hører musik, og så leve uden de digitale
funktioner ved film. Men nu er jeg nok også ret gammeldags, og du tænker måske anderledes. Det er også fair nok hvis bare dit valg er
gennemtænkt.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Januar 2015 kl. 04:56 | IP-adresse registreret  

Denne Primare vil være et godt bud på det som du ønsker  og har du bare front HT  så kan du Bi-Amp dem fra SPA21

og du kan nok hande den lidt i pris

helt sikret du får bedre lyd med Primare end du har på de billig watt fra Østen

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=284776

Til top Vis Darwin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Darwin

Kjeldbjerg25
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2015 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Stanley, helt i orden, det er desværre altid svært at tolke tonen på skrift, så jeg opfattede dit indlæg som negativt.

Jeg kører 5.1 , med en SA center, en Earthquake CP sub og et par KEF-baghøjttalere. Al lyd køres gennem receiveren, og derfor er jeg ikke
interesseret i et rent stereo-setup.

Så bedste løsning for mig er nok en surroundreceiver med pre-out, og så en fysisk lille effektforstærker.

Primare SPA21 er en af de surroundforstærker jeg har haft i kikkerten, dog kommer jeg naturligvis i tvivl om den er kraftig nok qua de andre indlæg
i tråden omkring surroundreceivere.

rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008
Sendt: 18 Januar 2015 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Jeg vil mene at 830 vil gøre det bedre end din 671 fordi jeg selv oplevede et stort kvalitets løft fra et skifte fra en Yamaha 667 til 771 receiver (nu har jeg en Yamaha 1030).
Dog har jeg altid brugt en extra effekt forstærker til mine front gulv højtalere da jeg kører med et RENT stereo setup som min hoved kilde til musik.
Så bare en forbedring i PRE delen af en receiver kan også gøre en del!
Men det hele kommer jo an på dine krav til kvaliteten af lyden og selvfølgelig hvor højt du vil spille
Til top Vis rotelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rotelman

Kjeldbjerg25
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2015 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu kigget på en Primare A30.2 effektforstærker, da jeg kan se flere steder at Primare og SA skulle være et godt match, fandt også en
gammel tråd hvor jeg kan se at KT Radio brugte denne forstærker til Explorer.

Men jeg roder lidt rundt i effekttrin, monoblokker, effektforstærker osv, så vil lige være sikker på at jeg ville kunne sætte sådan en Primare til pre-
out på en surroundreceiver og så bruge den til at drive fronterne?

Og skulle der være nogen der har input til at den også bliver for lille til at drive dem, hører jeg det også gerne.

Tak for alle inputs indtil nu, jeg bliver klogere af dem alle.

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 20 Januar 2015 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

@Kjeldberg25
Primare SPA21 er en af de surroundforstærker jeg har haft i kikkerten, dog kommer jeg naturligvis i tvivl om den er kraftig nok qua de andre indlæg
i tråden omkring surroundreceivere.
____________________________________________________________ _________________

Jeg tør godt garantere dig, at den Primare SPA21 har mere power end du nogensinde før har hørt på dine SA Eksplorer med Yamaha og andet i
samme klasse, så kan du også glemme alt om ekstra effektrin, til dit budget og behov passer den som fod i hose

Kjeldbjerg25
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2015 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

ramma skrev:
@Kjeldberg25
Primare SPA21 er en af de surroundforstærker jeg har haft i kikkerten, dog kommer jeg naturligvis i tvivl om den er kraftig nok qua de andre

Jeg tør godt garantere dig, at den Primare SPA21 har mere power end du nogensinde før har hørt på dine SA Eksplorer med Yamaha og andet i
samme klasse, så kan du også glemme alt om ekstra effektrin, til dit budget og behov passer den som fod i hose

Har den preout? Når jeg kigger i manualen, står der "preamp outlets", men er det det samme som preout?

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 20 Januar 2015 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Kjeldbjerg25 skrev:
ramma skrev:
@Kjeldberg25
Primare SPA21 er en af de surroundforstærker jeg har haft i kikkerten, dog kommer jeg naturligvis i tvivl om den er kraftig nok qua de andre

Har den preout? Når jeg kigger i manualen, står der "preamp outlets", men er det det samme som preout?

Ja det er preout til ialt 8 kanaler, hvis du vil udvide hen af vejen, der er også 8 inputs til ekstern surround hvis du feks skulle få købt en Oppo
103/105 til både stereo cd/sacd og surroundlyd.
Men som sagt, så har SPA 21 altså power så det vil noget, det finder du ud af hvis du køber den

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes