Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2025 | 23:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Svindel på nettet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Denims
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 26 April 2013 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

I et forsøg tidligere her tidligere i dag på at lave et "Stasi" arkiv over svindlere og deres personlige oplysninger, blev jeg hurtigt
og ikke mindst heldigvis, standset af en mere velvidende bruger her på Hifi4all, som kunne oplyse om, at der var tale om et
brud på persondataloven.
Og dertil må jeg give ham ret, jeg har lige skimmet lovgivningen og den er god nok.

Men jeg vil gerne dele mine erfaringer, selvom jeg ikke kan komme med konkrete oplysninger, for noget tyder på at det er de
samme metoder der bliver brugt om og om igen. Så måske vi kan lære af hinandens erfaringer.

Til top Vis Denims's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Denims

Denims
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 April 2013 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Jeg købte tilbage i 2010 en Naim Supernait på Ebay. Jeg forsøgte at betale med Paypal, men det afviste sælger.
Jeg ringede til Paypal for at høre om sælger havde en god grund til at undlade at få betaling via Paypal. På dette tidspunkt
fortalte Paypal, at det havde sælger en gyldig grund til, eftersom vi i DK på det tidspunkt ikke havde bekræftet adresser.
Dette kunne have den betydning for sælger, at jeg kunne afvise produktet når det ankom til min adresse. Derfor ville sælger
miste flere tusind kroner på fragt frem og tilbage. Paypal kendte til problematikken, men kunne intet gøre for mig i denne
situation. Jeg kontakter Ebay, og spørger til denne handel, men får ikke svar før det er for sent flere uger efter.

Jeg kan se at sælger har været aktiv i flere år, og har over 100 handeler bag sig, alle med topkarakterer. Jeg kontakter min
bank, og min bankrådgiver beroliger mig med at hun aldrig har oplevet svindel, og at vi jo har bankoplysninger på sælger.
Jeg vælger derfor at overføre 1365GBP (12.000kr) til ham gutten i england.

Jeg hører aldrig fra ham siden. Jeg modtager en advarsel fra Ebay flere uger senere, at den konto jeg har købt Supernaiten
fra, er blevet hi-jacked. Den er blevet overtaget af en svindler via spoofmails, hvor svindleren får lokket brugernavn og
adgangskode ud af brugeren gennem meget professionelt konstrueret emails.

Øv Øv Øv. Bliver stadig harm her 3 år efter :-(

Denims
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 April 2013 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Jeg havde her tilbage i januar 2013 en annonce på hifi4ll ksb hvor jeg søgte en Rega Dac.

Blev kontaktet af en fra Spanien som havde en til salg. I første omgang ville han kun handle via bankoverførsel. Af gode
grunde ville jeg ikke det. Vi endte med at tage handelen på Paypal, hvor han pludselig brugte et andet navn. Jeg kontaktede
Paypal og fortalte om de forskellige navne mv. Jeg spurgte om jeg kunne være bekymret for mine penge. Det skulle jeg ikke
være, så jeg overførte 400EUR (3000kr) via Paypal.

Siden da har jeg ikke hørt fra ham. Jeg har fået min penge tilbage, det tog dog 45 dage, men rart at få afprøvet Paypal og finde
ud af at de lever op til deres køber beskyttelse.

beta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 26 April 2013 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

For nogle år siden købte jeg min Benchmark DAC-1 af en mand i Grønland. I virkeligheden overførte jeg beløbet til hans
konto og hørte derefter intet.

Jeg sendte adskillige mails hvori jeg truede med bål og brand og det der var værre, men alt blev blot mødt med tavshed.

Efter et halvt års tid, hvor jeg nærmest havde opgivet, tænkte jeg, nej, det skal k........ være løgn, hvorefter jeg samlede alt
korrespondance m.v. som jeg havde og drog til den lokale politistation.

Min forventning var, at jeg ville blive afvist og bedt om at lave et privat søgsmål, men den flinke politimand optog rapport og
sagde, at jeg ville høre fra dem.

Efter et par måneder blev jeg ringet op af en, omend endnu flinkere politimand fra Grønland, som havde "banditten"
siddende overfor sig.

Han havde stadig Benchmarken, så valget stod mellem den eller pengene tilbage, jeg valgte det første.
Herefter bad politimanden "banditten" om at sende Benchmarken til mig og efterfølgende møde op på politistationen og
fremvise kvitteringen for forsendelsen.

Efter et par uger stod Benchmarken i mit rack, hvor den stadig står, og fylder rummet med vellyd.
Til top Vis beta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beta

truef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2005
Sendt: 26 April 2013 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Denims: Køb dog dine varer ved en Dansk forhandler....det med at spare spare - i det lange løb kan det ikke svare sig at sidde
på nettet og klikke priser i timevis....gå hen til en forhandler i DK og spørg om lidt rabat i stedet eller køb gennem hifi4all KSB
ved personligt fremmøde
Til top Vis truef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af truef

Migo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 April 2013 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Nogle gange må man ty til udlandet, for at få afprøvet noget nyt, DK har et meget lille udvalg af den spændende hifi-verden..

Beta : Sjovt du lige skriver Grønland, jeg havde samme episode, købt igennem KSB her på siden, 4stk 8'' Scanspeak
basenheder og 2stk sub-moduler, jeg overførte pengene, og intet skete.. Havde til alt held både hans tlf-nr og mail-adresse, så
efter mange opkald, mail's og et par mdr's venten, skrev jeg en sidste mail, at han havde 14 dage til at sende en mail med et
track and trace nr, ellers røg sagen videre til Politiet, som jeg havde snakket med.. Og vupti, så skete der noget, og 4 uger
efter kom pakken..
Til top Vis Migo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Migo

Denims
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 April 2013 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

truef skrev:

Denims: Køb dog dine varer ved en Dansk forhandler....det med at spare spare - i det lange løb kan det ikke svare sig at sidde på nettet og klikke priser i timevis....gå hen til en forhandler i DK og spørg om lidt rabat i stedet eller køb gennem hifi4all KSB ved personligt fremmøde

Kære truef.

Vi kan alle vælge at byde ind forskelligt. Jeg vil med denne tråd give råd til og dele erfaringer med handel internationalt.
Og det er ligegyldigt hvad motivet skulle være for at handle internationalt, om man vil spare nogle skillinger, eller kun kan
finde de sjældne enheder til sine specielle højtalere i udlandet.

For mig handler det om at brede egne og andres erfaringer ud, så vi kan være med til at undgå at disse situationer opstår
for andre. Jeg kan ikke se at det skulle løse noget, at du mener at man kun skal handle når man kan røre pengene, spytte i
håndfladerne og give hånd på en handel, når vi er mange som gerne vil handle internationalt på nettet.

Jeg synes vi skal hjælpe hinanden bedst muligt med at navigere i handel på nettet, fremfor at anbefale at undlade, for vi er
flere og flere der benytter os af denne handelsmetode.

Mikke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 26 April 2013 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Jeg har handlet på nettet mange gange - også for store beløb - og er aldrig blevet snydt. Det er måske bare et held, men jeg har konsekvent holdt mig væk fra pengeoverførsler via Western Union, der jo blot overfører penge til en mailadresse. Jeg har anvendt bankoverførsler til modtagere med opgivne adresser og Paypal, hvis jeg har handlet via eBay.

Paypal har en køberbeskyttelse - i hvert fald hvis handelen forgår via eBay.

Til top Vis Mikke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikke

Denims
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 April 2013 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Bankoverførsler er på ingen måde sikre. Man kan ikke få sine penge igen hvis de er overført til en svindler, pengene er gået tabt. Så den betalings-form kan jeg ikke anbefale. Paypal og kun paypal kan garantere dine penge.

Da jeg anmeldte det svindelnummer jeg havde været udsat for, fik jeg en mail fra politiet i england, hvor de skriver at de ikke beskæftiger sig med svindelssager der omhandler beløb på under 80.000GBP næsten 1 million DKK. Jeg blev meget skuffet da jeg modtog den besked.

Mikke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 26 April 2013 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Så har "Naive Mikke" da vist været heldig!
Til top Vis Mikke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikke

Denims
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 April 2013 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Jeg skal ikke gøre mig til dommer over, om det er naivt at betale via bankoverførsel, men det viste det sig desværre at være i mit tilfælde, jeg var naiv og blev fanget af min egen dumhed    

Jeg ved bare af bitter erfaring, at pengene ikke er sikret på nogen måde ved denne betalingsform, måske har du en chance indenfor kongeriget Danmark, men uden for landegrænsen er der ingen hjælp at hente.

Hvis du fortsat vil betale via bankoverførsel og vælge at stole på folk du ikke kender, så er det dit valg, og måske støder du aldrig på problemer, og måske gør du, hvem ved?

Min pointe er bare, at man tager en kæmpe chance, og overlader alle sine penge til en person man ikke kender.

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 27 April 2013 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Brug altid KUN visa/dankort når der købes på nettet. Hvis noget går galt, er du sikret via Nets. Jeg har aldrig haft problemer, og jeg har købt rigtig mange ting på den måde.
     carsten
Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

Anderz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 Maj 2013 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Åh gud endnu skal man læse om folks frygt og jeg skal fandme komme efter de svin typer som der findes hvis man frygter dem. Det er ren ekstra hørmer dårlig påvirkning i samfundet samt alle mulige andre medier oveni hatten.

Pt. har jeg 143 positive feedback på Ebay. De 5-10 er eget salg og min tidligere konto var også på de 150 eller noget. Snydt? Aldrig!

Jeg har modtaget guitar , marshall major guitar forstærker, Honda CT70 (Dax) og en helvedes masse andet fra USA. Så er der UK, Tyskland og alle mulige andre steder men stadig har altid fået valuta for pengene for jeg forventer ikke andet.

Jeg får en person i Michigan til at renovere endnu en Honda CT70 og hente fra sælger på Ebay. Han er meget aktiv på Honda forum og sendt masser af renoverings billeder. Snyd? Nej hvis du render rundt typisk Dansk med frygt i knolden så kommer du aldrig til at stole på folk på ordentlig måde!

Til top Vis Anderz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anderz

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 01 Maj 2013 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Godt indlæg Anderz
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand

Sub100
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb. prof. Heltny/Cujo m.fl.

Bruger siden: 31 Marts 2013
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 01 Maj 2013 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Der er og findes svindel alle vegne.

Det er bare noget man må vænne sig til og kigge ordentligt efter.

Selv i folketinget/regeringen er der svindel
Til top Vis Sub100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sub100

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 01 Maj 2013 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Specielt i regeringen
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand

truef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2005
Sendt: 01 Maj 2013 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Og Peter Brixtofte ....haha;-)
Til top Vis truef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af truef

beta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 01 Maj 2013 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

NAD-Mand skrev:
Godt indlæg Anderz

Forvrøvlet pladderindlæg, Anderz
Til top Vis beta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beta

Denims
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Maj 2013 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Denims
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Maj 2013 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Anderz skrev:

Åh gud endnu skal man læse om folks frygt og jeg skal fandme komme efter de svin typer som der
findes hvis man frygter dem. Det er ren ekstra hørmer dårlig påvirkning i samfundet samt alle mulige andre medier oveni
hatten.

Pt. har jeg 143 positive feedback på Ebay. De 5-10 er eget salg og min tidligere konto var også på de 150 eller noget.
Snydt? Aldrig!

Jeg har modtaget guitar , marshall major guitar forstærker, Honda CT70 (Dax) og en helvedes masse andet fra USA. Så
er der UK, Tyskland og alle mulige andre steder men stadig har altid fået valuta for pengene for jeg forventer ikke andet.

Jeg får en person i Michigan til at renovere endnu en Honda CT70 og hente fra sælger på Ebay. Han er meget aktiv på
Honda forum og sendt masser af renoverings billeder. Snyd? Nej hvis du render rundt typisk Dansk med frygt i knolden så
kommer du aldrig til at stole på folk på ordentlig måde!

Det undrer mig virkelig meget, at du kan skrive som du gør, når du kan læse de erfaringer vi andre har delt her i forum, det
ligger mig helt fjernt.

Jeg kan ikke udtrykke det tydeligt nok, at man aldrig skal stole på folk man ikke kender, man aner ikke hvem de er, hvor de
er og hvad deres dagsorden er.

Svindel har altid fundet sted, og det kan kun lade sig gøre fordi der er nogen der har stolet på nogle de ikke skulle.

Man bliver advaret mod svindel på nettet i nyhederne, på handelstederne som eksempelvis Ebay og Audiomarkt, og der er
intet der tyder på at det vil stoppe, for det er en rigtig god forretning for svindlerne.

Betal kun når dine penge er sikret, eksempelvis via Paypal eller Visa hvis du vil være sikker på ikke at blive snydt.

Jeg vil råde alle til at bibeholde deres "typiske danske frygt i knolden" for det sikrer at man aldrig kommer til at stole på folk
man ikke kender.

Mine personlige erfaringer har lært mig, at man kun kan stole på folk på en ordentlig måde, hvis man kender dem.

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes