Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2025 | 12:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hjemme kontra koncert-lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
brian-s
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 30 August 2012 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

En ting der efterhånden undrer mig, ved meget nyt hifi idag, er størrelsen på højtalerne, eller mangel på samme

Jeg er ikke så tit til koncert, men det sker og her får man en lyd der er kæmpe stor, og med godt skrald i bunden. Men ser man på mange nye højtalere idag, så er det små skotøjsæsker, eller lange tynde pinde.

Hvordan skal det nogensinde kunne give en oplevelse bare i nærheden af en livekoncert??  Jeg "personligt" mener at der er alt for få højtalere med noget godt "skrald" i bunden. Og her mener jeg ikke bare en kæmpe Cervin vega kasse der larmer, råber og skriger.(ikke at der er noget galt med Cervin Vega, bare ikke lige min pointe her) Det kan godt laves ordenligt med styr på tingene, men stadig med en god solid bund. (igen intet ondt om Cervin Vega, mine tanker går bare mere på de helt dyre highender) Jeg syntes at der er alt for stor opmærksomhed på toppen i lydbilledet. Nogle konstruktører er igang med keramiske enheder, som efter min mening er alt for skarpe. Jeg syntes at man bliver træt i ørenen af at lytte for længe på dem, og igen alt for lidt bund..

Hvor er de store dejlige "kasser" med nogle  12, 15, eller måske hele 18" basser blevet af.??

Er vi Hifi mænd kommet så meget under Lillemors tøffel, så vi ikke kan få nogle ordenlige herrer kasser ind i stuen, men kun de der små tynde undskyldninger af en højtaler, som kan få plads ved siden af gulvplanten hvis altså lillemor kan komme til at vande planten.

Nej undskyld.. godt ord igen om lillemor.

Var bare nysgærig på at høre jeres holdninger. Måske er jeg ene om dette synspunkt??

Til top Vis brian-s's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brian-s

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 30 August 2012 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Mange er vel forsvundet i og med der sådan set over en bred kam, er sket en ændring i de ønsker man har til indretningen af sit hjem.

På en måde kan man jo sige mange ligger under for den ændring - enten fordi ens bedre halvdel får for megen indflydelse, men vel også fordi man selv er et bette pjok ?

Et andet aspekt er jo også at mange nye boliger - set fra et lydmæssigt synspunkt er direkte dårlige -  for lang efterklangstid, mærkelige overflader - og så videre

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 30 August 2012 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

nemlig og det stopper og starter ikke med bunden, men med hele lyden,

en klassisk koncert udsender jeg ved ikke hvor mange akustiske watt over hele frekvensbåndet og det prøver man
at få ud af en kasse på ca 60, 40 cm, nej det er ikke muligt og bliver det aldrig, også derfor jeg mener at det er en
joke at Q113 skulle blive noget der ligner, verden bedste højttaler men måske verdens bedste sko boks (til små
rum)

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

audiohagel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 31 August 2012 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Hej Brian-s
Ja når først man har hørt store højttalere , med store membraner 15"- 18"
SOM forstærkeren også kan stoppe igen ,
Ja så kan man ikke forstå at folk kan holde ud at spille på de små
højttalere med de små basser 6,5" - 8", man er ikke til koncert med dem!!!!!!!
mvh
Audiohagel

http://www.audiohagel.dk/index/details.php?image_id=577

www.audiohagel.dk
Til top Vis audiohagel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audiohagel Besøg audiohagel's Websted

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 31 August 2012 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Mine HT med 12'' basser, blev som så mange andres forvist fra stuen da jeg for mange år siden flyttede sammen med fruen. Tøffelhelt? Måske nok, men
omvendt må jeg jo også tilstå at selvom jeg nu er alene om indretningen, så står de stadig i kælderen, og er erstattet af et par stativhøjttalere

Som Jan påpeger, har mange af os nok fået andre indretningspræferencer, så selvom jeg da kan savne den gode bas, er det et af (mange) kompromisser jeg
lever med, i forsøget på både at kunne nyde god musik, og at kunne have alle de øvrige ting jeg gerne vil have i min (ikke specielt store) stue.

At vi er mange der har det sådan, betyder jo også at markedet stort er støvsuget for gode HT'ere med store basser. I hvert fald hvis de skal kunne betales
med menneskepenge. Selvom jeg finder det beklageligt, er jeg jo selv en af årsagerne - jeg køber dem jo heller ikke.

Får jeg engang pladsen til det, kunne jeg da godt drømme om igen at få den store lyd. I mellemtiden glæder jeg mig over, at der trods alt er sket en stor
positiv udvikling i HT-teknologien. Selvom 6,5'' aldrig kommer til at lyde som en 18'' er vi trods alt kommet langt siden jeg startede med mit første anlæg i
midt 70'erne.

Jeg er desværre overbevist om, at jeg vil blive slemt skuffet, hvis jeg hiver mine Gamma monitor op fra kælderen i dag, og sammenligner med mine nuv.
skotøjsæsker, selvom jeg synes de var fantastiske da jeg lige havde samlet dem i '79
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 31 August 2012 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=81049&P N=3&TPN=5

jamen vi er da nogen der stadig går til koncert hjemme i stuen og jo måske derfor man stadig er single.........

men gider ikke kvinder der går og tror.......i have the pussy, so i make the roules!!!!!

vh velkommen

Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Sendt: 31 August 2012 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

brian-s skrev:

Hvor er de store dejlige "kasser" med nogle  12, 15, eller måske hele 18" basser blevet af.??

Var bare nysgærig på at høre jeres holdninger. Måske er jeg ene om dette synspunkt??

Uhhh, de lever skam i bedste velgående. Leger lige nu med mine B&W603 S3 og de har da en utrolig god tonalitet og
behageligt lyd billede. Meeeen efter et par timer tilbage på de "grove" kasser og den dybe kontante "feelingen" er
genoptaget.

Som det tidligere nævnes i tråden, har du nogle ordentlige forstærkere, kan 15" og 18" sagtens sparke igennem og lyde ok.
Men grundet deres væsentlig bedre akustiske kobling til den omkring værende luft, slår de stort set alle de resonanser an,
som rummet kan byde på.

Det kan fejlagtigt give et indtryk af booming, bulder og brag. Men skyldes effektiviteten. Derfor er min mening at noget
parametrisk dæmpning er nødvendig på systemer der er så heldige at have 12, 15 , 18" eller mere i "stalden".

Jeg nyder ihvertfald "volumenen"   

JBLPro
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tak og farvel!

Bruger siden: 25 April 2011
Sendt: 31 August 2012 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov skrev:
brian-s skrev:

Hvor er de store dejlige "kasser" med nogle  12, 15, eller måske
hele 18" basser blevet af.??

Var bare nysgærig på at høre jeres holdninger. Måske er jeg ene
om dette synspunkt??

Uhhh, de lever skam i bedste velgående. Leger lige nu med mine
B&W603 S3 og de har da en utrolig god tonalitet og
behageligt lyd billede. Meeeen efter et par timer tilbage på de
"grove" kasser og den dybe kontante "feelingen" er
genoptaget.

Som det tidligere nævnes i tråden, har du nogle ordentlige
forstærkere, kan 15" og 18" sagtens sparke igennem og lyde ok.
Men grundet deres væsentlig bedre akustiske kobling til den
omkring værende luft, slår de stort set alle de resonanser an,
som rummet kan byde på.

Det kan fejlagtigt give et indtryk af booming, bulder og brag. Men
skyldes effektiviteten. Derfor er min mening at noget
parametrisk dæmpning er nødvendig på systemer der er så
heldige at have 12, 15 , 18" eller mere i "stalden".

Jeg nyder ihvertfald "volumenen"   

40hz gengivet af en 8" har da ligeså meget brug for
parametrisk dæmpning som en 15" ved samme frekvens og
lydtryk.

Men jeg er helt enig med trådstarter. Når først man har hørt
Hvordan stort membranareal lyder når det er godt, kan man ikke
gå tilbage til de små kasser.
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 31 August 2012 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Membran areal kan være ret svært, at undvære, når først man har det, som det nævnes lidt tilbage. Jeg tror ikke jeg ville kunne undvære mine store "fiskekasser". Dybbassen sætter mange ting på plads i lydbilledet.

JBLPro
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tak og farvel!

Bruger siden: 25 April 2011
Sendt: 31 August 2012 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Synes ikke det er så meget omkring hvor dybt de går.. Mine 15" går ikke meget dybere end 45hz men de spiller med en uanstrengthed og
autoritet som ingen lille kasse ville kunne klare. Det er denne lethed i lyden jeg er faldet for.
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro

brian-s
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2012 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:
Synes ikke det er så meget omkring hvor dybt de går.. Mine 15" går ikke meget dybere end 45hz men de spiller med en
uanstrengthed og
autoritet som ingen lille kasse ville kunne klare. Det er denne lethed i lyden jeg er faldet for.

Helt enig. Mine 15" går heller ikke specielt dybt.
Men spiller med et overskud og fylde i lyden
som jeg heller ikke kunne undvære nu.
Membran areal er i min verden svær at komme
uden om.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 31 August 2012 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Det har I begge to ret i. Mine går dog heller ikke dybere end 35hz. Mine spiller såmænd ganske uanstrengt ved store lydtryk. Måske på en lidt anden måde end Jeres uden dog at have hørt dem. Men jeg tror vi er ret enige.

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Sendt: 31 August 2012 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:

40hz gengivet af en 8" har da ligeså meget brug for
parametrisk dæmpning som en 15" ved samme frekvens og
lydtryk.

Muligvis hvis SPL er den samme. En større membran har en helt anden strålingsimpedans og overfører langt mere effektivt
den ønskede effekt.

Kom over en artikel skrevet af nogen fra B&W. De var faktisk kede af at gå væk fra deres 15" da den havde en anden, og
bedre synes de, "opførsel" i forhold til de 2x9" de af WAF mæssige krav nu skal bruger. Uanset at de 2 9" havde samme
areal har de ikke samme strålingsimpedans var konklusionen.....

brian-s
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2012 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

velkommen skrev:

jamen vi er da nogen der stadig går til koncert hjemme i stuen og jo måske derfor man stadig er single.........

men gider ikke kvinder der går og tror.......i have the pussy, so i make the roules!!!!!

vh velkommen

Hold da op et setup. Ser sku godt ud.
Og ja, tror gerne at du har din egen private
koncert hjemme.

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 August 2012 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Rart at se at der er nogen der har hår på brystet! MEN I er en undtagelse, WAF bestemmer i de fleste små hjem. Kællingerne bestemmer og de vil have skotøjsæsker, eller endnu mindre.
Membran areal mindre end 15" (2 x 10") er absolut minimum, hvis man skal have en oplevelse af tilnærmelsesvist realistiske lydtryk!
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 31 August 2012 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:
Synes ikke det er så meget omkring hvor dybt de går.. Mine 15" går ikke meget dybere end 45hz men de spiller med en uanstrengthed og

nemmerlig! - som lydmand igennem en generation kan jeg oplyse om, at vi live oftest skærer stejlt nedad ved ca. 50 Hz  - til tider højere (ca. 60Hz) - og kommer an på musikken- Hip-hop, elektronika og fx. reggae er oftest mixet dybest.  

Akustisk formidlet musik (uden 230V-forbindelse i nærheden) kan dog indeholde oplevelser, som går dybere. Vores hjemmesystemer går dog også dybere, men med afrulning (blødt eller stejlt) - så der kommer såmænd også dybere frekvenser med, bare ikke helt så kraftigt.

15"-ernes (nok de største man normalt bruger til hjemmehifi) overskud kan ikke neglicheres - det er nemlig denne uanstrengte åbenhed og overskudsagtige formidling, som gør lytningen til en ren fornøjelse - forudsat, at vi anvender et veltunet system (både kabinetter - enheder - filtre og lokaleforhold).

Til PA-brug er oftest 18"'ere i sving til "the pulse from hell" - men 15"'ere er også i spil.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 31 August 2012 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg ville også nødig undvære mine JBL 12" i min stue, selv om de måske går ned til 40 hz.

I min kolonihave, har jeg to smalle gulvhøjttalere med to 5" basser og en diskant (audio sonic) og selv om de er ok. kan man ikke sammenligne dem med lyden fra en 12".

Jeg går stærkt ind for store gulvhøjttalere.  

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 31 August 2012 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

Ja, jeg ville også nødig undvære mine JBL 12" i min stue, selv om de måske går ned til 40 hz.

I min kolonihave, har jeg to smalle gulvhøjttalere med to 5" basser og en diskant (audio sonic) og selv om de er ok. kan man ikke sammenligne dem med lyden fra en 12".

Jeg går stærkt ind for store gulvhøjttalere.  

carsten

Du behøver såmænd ikke skrive "selvom"

40Hz er faktisk meget meget dybt og går helt i gulvet. mærkes omkring anklerne - og så er vi nok ved at være der. Et godt output ved 40 Hz - er imponerende, hvis den stadig er nogenlunde kontrolleret.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

kimber
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006
Sendt: 31 August 2012 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

brian-s skrev:
velkommen skrev:

vh velkommen

Hold da op et setup. Ser sku godt ud.
Og ja, tror gerne at du har din egen private
koncert hjemme.

Dit setup er da også ok Brian,skal du ikke snart opgradere dine højttalere,så køber jeg dine små jbl
Til top Vis kimber's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimber

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 September 2012 kl. 08:32 | IP-adresse registreret  

Mindre kan gøre det! Jeg er i og for sig godt tilfreds med mine DTQWT med 2 stk 10". De er lidt højere end normal versionen, men det er fristende at prøve den store med 12" som går noget længere ned. Men det er nok "overkill", 40 hz rækker fint til almindelig brug.
Ikke høj WAF, men man kan få projektet godkendt!
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes