Forfatter |
|
klypstefan Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 636
|
Sendt: 06 November 2011 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lige skaffet nogle balancerede XLR kabler som udskifter de almindelige signalkabler mellem cdafspiller og forstærker..
Og til min store overraskelse er der vildt stor forskel. Jeg har ladet De gamle kabler sidde i, så jeg på remoten kan skifte mellem "balanceret" og "cd", for på denne måde at
kunne ab teste mens musikken kører..
forskellem er at der er meget mere hul igennem, der kommer flere detaljer ud, mellemtonen træder mere frem og basser er der kommet mere smadder på.. tror faktisk det ender
med jeg ændre højttaler opstillingen da de lige nu står så rummet hjælper bassen, og det er faktisk ikke nødvendigt mere.. desuden kommer der meget mere lyd ved samme
volumen med xlr kablerne.
MEN, kan det virkelig passe at et kabel kan gøre så meget? Eller er det overgangen fra alm. signal-kabel og til XLR der gør den store forskel?
|
Til top |
|
|
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
Sendt: 06 November 2011 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dejligt du får en forbedring.
Normalt når folk nørder så er de almindelige signalkabler normalt bedst da der er færre komponenter i signalvejen. PÅ lange kabeltræg er XLR at foretrække som de jo også benytter i proff verden.
Jeg selv skal på tirsdag teste XLR op mod normale signal kabler og jeg skal nok poste lidt herefter.
Egentlig tor jeg at det kan komme an på mange ting. Et godt xlr vil måske slå et dårligt normalt kabel og omvendt. Så det er jo blot at prøve sig frem. Også er der alle dem med uægte XLR forbindelser altså et normalt signal der konvaeres til XLR uden konstruktionen er en ægte XLR men det er der andre der ved meget mere om end jeg.
Hilsen Jonas Bojer
|
Til top |
|
|
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
Sendt: 06 November 2011 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forskellen på RCA kontra XLR kan variere alt efter kvaliteten af bl.a. opamps og om det er fuldt balanceret mm.
Niveauet er typisk højere via balanceret. Så dine oplevelser her er meget normale!
Umiddelbart vil jeg mene, at lydforskellen ikke burde være så stor, som du beskriver. Kan det mon være forskel på kablerne der giver denne effekt?
Hvis du sammenligner et rent kobber-RCA kabel med et XLR der indeholder sølv, vil jeg mene at materialeforskellen giver den største forskel i lyden.
Hvilke kabler er det du tester mod hinanden?
|
Til top |
|
|
kanonlyd Udelukket fra forum

Bruger siden: 22 Oktober 2011 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 159
|
Sendt: 06 November 2011 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
klypstefan skrev:
Har lige skaffet nogle balancerede XLR kabler som udskifter de almindelige signalkabler mellem cdafspiller og forstærker..
Og til min store overraskelse er der vildt stor forskel. Jeg har ladet De gamle kabler sidde i, så jeg på remoten kan skifte mellem "balanceret" og "cd", for på denne måde at
kunne ab teste mens musikken kører..
forskellem er at der er meget mere hul igennem, der kommer flere detaljer ud, mellemtonen træder mere frem og basser er der kommet mere smadder på.. tror faktisk det ender
med jeg ændre højttaler opstillingen da de lige nu står så rummet hjælper bassen, og det er faktisk ikke nødvendigt mere.. desuden kommer der meget mere lyd ved samme
volumen med xlr kablerne.
MEN, kan det virkelig passe at et kabel kan gøre så meget? Eller er det overgangen fra alm. signal-kabel og til XLR der gør den store forskel? |
|
|
Muligvis du får +6 db ekstra signalspænding?. Hvis noget lyder højere er det normalt dårlige på den lange bane.
|
Til top |
|
|
klypstefan Forum Bruger

|
Sendt: 06 November 2011 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
van den hul the d-102 III hybrid, hvis jeg husker helt rigtigt..
Dem jeg tester i mod kan jeg ikke huske hvad hedder.. De er købt for mange år siden.. nok 20, og for sin tid var de ikke billige...
|
Til top |
|
|
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
Sendt: 06 November 2011 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil gætte på at dit 20 år gamle kabel er et rent kobberkabel. Dit VdH er forsølvet kobber...
Dette kan være forklaringen på forskellen i lyden!
Jeg tror ikke du vil kunne registrere den store forskel i lyden, hvis du testede d-102 RCA mod d-102 XLR - udover niveauforskellen...
Du kan evt prøve at låne et d-102 i RCA udgave i klubben og teste selv!
|
Til top |
|
|
klypstefan Forum Bruger

|
Sendt: 06 November 2011 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
det tror jeg også du har ret i, finlytter.
det skal lige nævnes at jeg faktisk ikke selv troede på det før jeg hørte det. har altid troet det der med kabler var en ren kommerciel opfindelse.
Selv min gamle far kan høre forskellen :)
|
Til top |
|
|
eggers Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 414
|
Sendt: 06 November 2011 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja ja. Check nu lige om lydstyrken er lige høj via de to indgange. Balanceret kan være højere, og det er et almen kendt
psykoakustisk fænomen at højere lydstyrke lyder bedre. Der findes div. dB målere til fx. iPhone som du kan checke med.
__________________ Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Shelter 501 Mk. II, Supra Sword.
|
Til top |
|
|
endukender Udelukket fra forum

Heltny/skruerselv?
Bruger siden: 18 December 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 125
|
Sendt: 06 November 2011 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spørgsmålet er, om du rent faktisk får bedre lyd med balancerede kabler. Jeg har endnu aldrig oplevet det. Udelukkende det
modsatte.
Som der allerede er skrevet, så er det normalt, at du får 6dB højere lyd, når du går til balanceret. Det betyder ikke, at du kan
spille højere, men udelukkende at volumenkontrollen ikke skal drejes så meget før du når maks lydtryk. Og det anser jeg
egentlig som en ulempe.
Ud fra din beskrivelse af lyden, så tror jeg desværre du snyder dig selv lidt. Hvis du samtidig med at du skifter til XLR-kablerne
skruer ned til samme niveau som med de ubalancerede, tror jeg nemlig ikke du oplever forskellen.
Det er almindelig kendt, at blot nogle få 1/10 dB i niveauforskel kan opfattes som det du beskriver. Og med 6dB forskel er det
helt som forventet.
|
Til top |
|
|
beta Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 472
|
Sendt: 06 November 2011 kl. 18:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også svært ved at tro, at der skulle være så stor forskel på RCA og XLR. Min erfaring er, at hvis der er en hørbar forskel, så er den minimal. Jeg har også svært ved at tro, at der skulle være så stor forskel på et ældre kabel og et nyt.
Det lyder nærmest som om du har skiftet hele setuppet.
Jeg hælder derimod mere til psyko akustikken:
Du har øjensynligt fået indfriet dine forventninger om, at XLR er meget bedre end RCA, men det er sandsynligvis forventningens glæde du har fået indfriet.
Prøv at spille på det (XLR) et par uger og hør så hvor stor forskellen er - jeg tror den vil være minimal.
Med venlig hilsen
|
Til top |
|
|
sirhish Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 Januar 2009 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 545
|
Sendt: 06 November 2011 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er ikke forskel på kabler, du må ha hørt forkert  __________________ Primare I30, CD31, Hegel DAC, Squeezebox, Nordost red dawn mm....
|
Til top |
|
|
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
Bruger siden: 15 Marts 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 532
|
Sendt: 06 November 2011 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som de fleste nævner får du nærmest helt sikkert 6dB mere niveau på den balancerede udgang i forhold til RCA - da der højest sandsynligt er samme spændingssving ud på de to "varme" og dermed samme spændingssving på den inverterede ud (ben3) - altså 6dB. Ved en A/B sammenligning er det et ufravigeligt krav at der spilles med eksakt samme niveau - altså kan du intet sige om forskellen i lydkvalitet i din nuværende "forsøgsopstilling"  Mvh. Robert GS
|
Til top |
|
|
klypstefan Forum Bruger

|
Sendt: 06 November 2011 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej er lige til familie fødselsdag, så skriver senere :)
|
Til top |
|
|
klypstefan Forum Bruger

|
Sendt: 06 November 2011 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
eggers, De der DB målere til smart phones er ikke noget værd.. Jeg har afprøvet den til koncerter og andre sjove steder..
Til høj blues musik på mojos blues bar havde den højeste udsving på 86 DB, og det passer jo ikke. Men lyden er højere fra xlr, det er der også mange andre i tråden der har
skrevet.
beta, angående mine forventninger, så er pointen faktisk lidt, at jeg ingen havde. Jeg troede som sagt ikke på det med kabler. Lige da jeg havde sat dem til og smidt en
velkendt skive på, blev jeg spurgt om jeg så kunne høre forskel, hvortil jeg grinede lidt og svarede; Nej overhoved ikke, men nu ved jeg da at kablerne er i orden og ikke er
flaskehalsen i setuppet. Da jeg så havde siddet lidt, og det skal lige siges at jeg ikke vidste hvor forstærkeren var sat til rent niveau-mæssigt, gik det op for mig at lyden
faktisk var anderledes. vi sad to mennesker og var ret enige om forskellene :) Måske er det gamle kabel af noget meget urent kobber og er gennem-irret og defekt.
Jeg skal nok love jeg lytter et par uger og prøver igen.. hvor jeg også tager højde for niveauforskellen ( så godt jeg kan )
Robert gs, ja du har slf. ret i at en test ved forskellige lydniveauer aldrig vil blive en AB test, eftersom andre faktore end kun testobjekterne spiller ind på lyden.
Hvad er egentlig grunden til at produkcenterne putter balancerede udgange og indgang på deres produkter?
og er der nogen der ved om mit van den hul kabel er et ægte balanceret kabel eller et af de der snydere?
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 07 November 2011 kl. 01:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Balanceret drift, betyder mest ved meget lange kabeltræk, så støj og brum problemer undgås. Men til almindelig hifi brug, er det nok mest lir, at producenterne sætter det i deres apparater. Og fordi det skal være noget ganske særligt ekslusivt. Noget skal de jo sælge på.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
klypstefan Forum Bruger

|
Sendt: 07 November 2011 kl. 01:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
cool kunne være man skulle skrive og spørge produkcenten.
I øvrigt er der også lidt en blærerøvs-faktor over at forstærkeren spiller højt selvom der ikke er skruet særlig højt op :) Selvom det slf ingen betydning har.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 07 November 2011 kl. 09:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også prøvet samme test, men med niveauet kalibreret. Jeg kunne absolut ikke høre forskel. Dermed ikke sagt der ikke er forskel, jeg kan bare ikke høre det.
Der er som allerede nævnt stor forskel på balanceret. Det kan være ægte balanceret hvor alle trin i apparatet er balanceret, det kan være med op amp (billigst) og det kan være med audio trafo (dyrere end opamp, og går for at være bedre). Ved sidste to er det helt normal elektronik, som kunstigt gøres balanceret inden signalet kommer ud. Eneste reelle fordel er at stel isoleres fra signal, og at støj elimineres.
|
Til top |
|
|
klypstefan Forum Bruger

|
Sendt: 07 November 2011 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvordan ved jeg om alle trin er ballanceret?
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 07 November 2011 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
klypstefan skrev:
hvordan ved jeg om alle trin er ballanceret? |
|
|
Det står sikkert i manualerne. Det er meget sjældent at se ægte balancerede produkter, da der skal bruges dobbelt på på alt. Aragon lavede i sin tid for/effekt med ægte balancering
|
Til top |
|
|
beta Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 472
|
Sendt: 07 November 2011 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Det står sikkert i manualerne. Det er meget sjældent at se ægte balancerede produkter, da der skal bruges dobbelt på på alt. Aragon lavede i sin tid for/effekt med ægte balancering
Er ægte balancering så sjælden? Er Thule, Primare, Bladelius o.a. ikke ægte balanceret.
Jeg har en Thule PR250B og mener da bestemt den er ægte balanceret og ligeledes min Lyngdorf SDAI2175.
Med venlig hilsen
NB. Hvordan laver man den fine ramme om citatet?
|
Til top |
|
|