Forfatter |
|
rfo98b Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 33
|
Sendt: 05 Oktober 2011 kl. 11:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er i gang med at lede efter en effektforstærker og har kigget lidt på en HK signature 1.3 eller 1.5. Dog sad jeg lige og kiggede på billeder af 1.5'eren og kom til at tænke på om man kan bi-wire 3 vejs højtalere med sådan en effektforstærker? Ummidelbart kan jeg ikke lige se det som en mulighed?
Har mine B&w 683 bi-wired på min C355 BEE intgr. forstærker, men kan jeg fortsat køre med bi-wiring hvis jeg bi-amper med ovenstående effektforstærker?
Håber i forstår mit spørgsmål!!
Mvh
Rasmus Olsen
__________________ MVH
Frode
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 05 Oktober 2011 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det sku' man sku' ku' ku'.
Det er blot et spørgsmål om terminalerne kan sluge de kabler du bruger. Er der plads til 2 sæt kabler i terminalerne, er det ikke noget problem. Uanset om det er 2 eller 3-vejs.
Men da du jo skal have et effekttrin mere til bi-amping, skal du jo blot flytte et af kabelsættene ned fra Nad'en og hen på HK'eren. Så trækker den ene basserne og den anden diskant/mellemtonerne. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
LoudandClear Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 27 Februar 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 963
|
Sendt: 05 Oktober 2011 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg tror godt jeg forstår dit spørgsmål, dog virker dit spørgsmål ikke helt undersøgt. ved du sådan helt konkret hvad biwire er
og hvad bi-amping er?
hvis du bi-amper laver du (på en måde) også en bi-wireing :)
|
Til top |
|
|
rfo98b Forum Bruger

|
Sendt: 05 Oktober 2011 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ah det er fordi jeg mente at hvert kabel skulle have hver sin terminal, men har nu forstået at man bare kan stikke 2 kabler i en terminal også er det det samme :)!!
Dog har jeg lige været i hi fi klubben hvor de sagde til mig, at man ikke bør bi-ampe med en intgr forstærker og en effektforstærker som ikke har samme watt, da effektforstærkeren så vil spille markant højere grundet meget større effekt, er dette sandt?
De sagde jeg bare skulle drive det hele i effektforstærkeren, også bruge min intgr forstærker som forforstærker...
__________________ MVH
Frode
|
Til top |
|
|
kimz Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 128
|
Sendt: 05 Oktober 2011 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved biamping bruger man normalt 2 ens effekter, med mindre man bruger elektronisk delfilter, ved biwiring køre man normalt ud med to sæt kabler fra hver kanal, til indgangene på højtalerne, dvs et sæt til bassen, og så et sæt til resten.
Så det er rigtigt hvad de siger.

|
Til top |
|
|
rfo98b Forum Bruger

|
Sendt: 05 Oktober 2011 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super svar du kommer med der Kimz! Hjalp rigtigt meget :) Så må jeg jo bare få mig en effektforstærker nummer 2 i fremtiden hvis jeg vil have mere effekt :)!
__________________ MVH
Frode
|
Til top |
|
|
KentNO1 Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 196
|
Sendt: 05 Oktober 2011 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
kimz skrev:
Ved biamping bruger man normalt 2 ens effekter, med mindre man bruger elektronisk delfilter, ved biwiring køre man normalt ud med to sæt kabler fra hver kanal, til indgangene på højtalerne, dvs et sæt til bassen, og så et sæt til resten.
Så det er rigtigt hvad de siger.

|
|
|
At kalde den øverste, for standard Bi-amping, er forkert - det er horisontal bi-amping. Hvis en af de to modeller skal kaldes standard, må det være den nederste.
|
Til top |
|
|
kimz Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 128
|
Sendt: 05 Oktober 2011 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det har du `måske`ret i, men det var bare for at illustrere de forskellige muligheder, der jo en betydelig forskel, på at biampe og biwire !.
En standard biamping, foregår den ikke sådan at man forbinder en forforstærker til to stereo effekt forstærkere, og så bruger den ene til bassen, og den anden til resten . ?
|
Til top |
|
|
KentNO1 Forum Bruger

|
Sendt: 05 Oktober 2011 kl. 19:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lader man den ene forstærker, trække begge højttaleres basenheder, og den anden trække mellemtone og diskant, udsættes forstærkerne ikke for den samme belastning - det gør de, hvis man lader hver forstærker trække en højttaler.
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 05 Oktober 2011 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
KentNO1 skrev:
Lader man den ene forstærker, trække begge højttaleres basenheder, og den anden trække mellemtone og diskant, udsættes forstærkerne ikke for den samme belastning - det gør de, hvis man lader hver forstærker trække en højttaler.
|
|
|
Ja, det er en fordel ved vertikal biamping.
Ved horisontal biamping undgår man at klipning ved kraftige passager i bassen påvirker diskanten og evt. ødelægger diskantenhederne.
Så der er fordele ved begge principper.
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3707
|
Sendt: 07 Oktober 2011 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
KentNO1 skrev:
|
|
|
Ved horisontal biamping undgår man at klipning ved kraftige passager i bassen påvirker diskanten og evt. ødelægger diskantenhederne.
Så der er fordele ved begge principper.
|
|
|
Jeg vil mene, at horisontal biamping må være at foretrække! På den måde er det ikke et problem hvis de to (stereo)effektforstærkere ikke har HELT identisk lyd/klang. Ja, man kan endda benytte to forskellige forstærkere...bare man sikrer sig at de har samme gain. F.eks 26dB. Mvh. Niels
|
Til top |
|
|
KentNO1 Forum Bruger

|
Sendt: 07 Oktober 2011 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Stanley skrev:
KentNO1 skrev:
|
|
|
Så der er fordele ved begge principper. Jeg kan godt se din pointe, men det er lidt trist, hvis man er "nervøs" for at brænde sine diskanter af, når man hører musik på sit anlæg.
|
|
|
Jeg vil mene, at horisontal biamping må være at foretrække! På den måde er det ikke et problem hvis de to (stereo)effektforstærkere ikke har HELT identisk lyd/klang. Ja, man kan endda benytte to forskellige forstærkere...bare man sikrer sig at de har samme gain. F.eks 26dB.
Mvh. Niels
|
|
|
Man har heller ikke, 100% garanti, for HELT identisk lyd/klang, i begge kanaler, med en stereo forstærker. Desuden er højre og venstre øre, næppe identiske hos noget menneske. Når man lytter, har en drejning af hovedet på bare enkelte cm, stor indflydelse - noget der er ekstra tydeligt hvis man har leget med en tonegenerator. Hvis problemet var udtalt, ville mono blokke og forstærkere med dual mono opbygning, ikke kunne sælges. Men når alt er sagt, skal man jo prøve sig frem, og vælge den løsning man synes er bedst, uanset hvad andre mener.
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 07 Oktober 2011 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
KentNO1 skrev:
Jeg kan godt se din pointe, men det er lidt trist, hvis man er "nervøs" for at brænde sine diskanter af, når man hører musik på sit anlæg.
|
|
|
Det er der mange der burde være. 
Ofte handler det jo netop om at kunne spille højere når man spørger til biamping herinde. Jeg tror da at de fleste som investerer i en ekstra forstærker gør det med det formål. Og jeg har altså set så mange overbelastede diskantenheder så jeg betragter det som en væsentlig detalje for mange.
Men bortset fra det er jeg da slet ikke uenig. Det er da lidt trist at man køber et godt velspillende anlæg og derefter skruer så meget op så det forvrænger fælt.
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3707
|
Sendt: 07 Oktober 2011 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
KentNO1 skrev:
Nilau skrev:
Stanley skrev:
KentNO1 skrev:
|
|
|
Så der er fordele ved begge principper. Jeg kan godt se din pointe, men det er lidt trist, hvis man er "nervøs" for at brænde sine diskanter af, når man hører musik på sit anlæg.
|
|
|
Jeg vil mene, at horisontal biamping må være at foretrække! På den måde er det ikke et problem hvis de to (stereo)effektforstærkere ikke har HELT identisk lyd/klang. Ja, man kan endda benytte to forskellige forstærkere...bare man sikrer sig at de har samme gain. F.eks 26dB.
Mvh. Niels
|
|
|
Man har heller ikke, 100% garanti, for HELT identisk lyd/klang, i begge kanaler, med en stereo forstærker. Desuden er højre og venstre øre, næppe identiske hos noget menneske.
Når man lytter, har en drejning af hovedet på bare enkelte cm, stor indflydelse - noget der er ekstra tydeligt hvis man har leget med en tonegenerator.
Hvis problemet var udtalt, ville mono blokke og forstærkere med dual mono opbygning, ikke kunne sælges.
Men når alt er sagt, skal man jo prøve sig frem, og vælge den løsning man synes er bedst, uanset hvad andre mener.
|
|
|
Så er vi vist ovre i noget fluekopulation! Naturligvis er horisontal biamping den bedste idé. Man er langt friere stillet mht. valg af forstærkere. Den ene kan sågar være rørbaseret. Der er en større chance for at kanalerne i et stereoeffekttrin lyder ens, end der er i to "ens" forstærkere, som måske endda er produceret på forskellige tidspunkter. Og det er jo sjældent at man indkøber to stereoeffekttrin samtidig... Man skal bare sikre sig, at gain er ens på de forstærkere man benytter. Hvis man f.eks benytter elektronisk delefilter inden forstærkerne kan man naturligvis regulere niveauerne hér. Mvh. og et let drej på stolen... Niels
|
Til top |
|
|