Forfatter |
|
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
Sendt: 20 Juni 2011 kl. 00:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej har I oplevet ligesom mig at det asmosfæriske tryk har mega indflydelse på lydgengivelsen ? Faktisk kan det have større
indflydelse end skift af kabler og endog apparater. Det er ret irriterende, når man lige har fortalt sine venner hvor godt
anlægget er blevet efter de sidste mods, at der sker ændringer i barometerstand og luftfugtighed den aften man får besøg.
Vennerne går grinende hjem og morer sig over ens utilregnelighed.
Nogen bud på hvad der sker ?
|
Til top |
|
|
bantan Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 582
|
Sendt: 20 Juni 2011 kl. 00:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det ikk fordi de sidder og fryser mens de lytter
|
Til top |
|
|
klypstefan Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 636
|
Sendt: 20 Juni 2011 kl. 00:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det har jeg sgu aldrig :)..
Hvad er så bedst; Højt eller lavt tryk? Eller er der et idealtryk?
Måske skulle man bosætte sig på et bjerg i sverige :) God lyd OG billige biler..
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 20 Juni 2011 kl. 00:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kom nu med nogle seriøse bud ! Min erfaring er at højtryk giver langt den bedste lyd.
|
Til top |
|
|
klypstefan Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 636
|
Sendt: 20 Juni 2011 kl. 00:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay sejt..
Umiddelbart bliver luftmolekyletætheden større ved højere tryk. Det har indflydelse på lyden.
Hvis man (forsøger at) genererer lydbølger i et totalt vacuum, kommer der ingen lyd ud af det, da energien ikke kan forplante sig i et lufttomt rum. Der skal være nogle
molekyler der kan skubbe til hinanden. Omvendt forplanter lydbølger sig også anderleder, når molekyletætheden er større. Præcis hvordan, ved jeg ikke. Men det lyder meget
interessant, så håber der kommer nogle seje svar. Sidder og læser til eksamen, så har ikke rigtig tid.
Smid en spillende telefon og en mikrofon i en frysepose og derefter i en ballon, og se om optagelserne er forskellige. ;)
|
Til top |
|
|
dysterland Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 769
|
Sendt: 20 Juni 2011 kl. 01:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er meget lidt, luftens densitet ændres ved den smule ændring af atmosfærens tryk, der sker sammen med vejret - og dermed kan det heller ikke være meget, lydbølgerne ændrer sig. Det er nok nærmere hørelsen, der ændrer sig med trykket - vores ører er meget følsomme over for tryk - der skal ikke meget højdeforskel (og dermed trykforskel) til, før vi får propper i ørerne. Det er den mest sandsynlige forklaring på din oplevelse.
Det er muligt, at kondensatorer og den slags også bliver lidt påvirkede - men det må høre til i bagatel-afdelingen.
Til gengæld tror jeg gerne, at disse forskelle gør en større forskel end skift af kabler og den slags tweaks. Og det fortæller endnu en gang, at vores vilkår for at bedømme lyd fra gang til gang ofte ændrer sig langt mere end selve lyden fra gang til gang.
Når vi hører en forskel fra én opsætning til en anden, så er det langt fra sikkert, at det er lyden, som har ændret sig. Og det er en overvejelse, som er værd at tage med i jagten på den heeelt perfekte lyd.
__________________ HTPC, V-DAC, NAD 1240, 2x LC Audio The End, Avance Dana 980, Dual 1226 m. OM10 pickup
|
Til top |
|
|
John P. Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 81
|
Sendt: 20 Juni 2011 kl. 09:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fandt lige det her: http://www.sengpielaudio.com/calculator-speedsound.htm . Men jeg mener da osse at kunne høre forskel på mit anlæg fra tid til anden. Om det så er fordi man er træt eller frisk, positiv eller negativ, ædru eller varm i kinderne er et godt spørgsmål.
Men hvis temperaturen ændrer lyden og gør den lysere eller mørkere, sammen med nogle af de andre faktorer, kan man da bedre forstå der er en forskel en gang imellem.
Der burde vel også være en forskel i rummets påvirkning af lyden alt efter om man sidder alene i sweetspot eller om man er flere. Både med hensyn til hvor man sidder og hvor meget en krop eller flere absorberer/reflekterer. Samtidig vil der blive varmere jo flere man er i rummet.
Venlig hilsen John
|
Til top |
|
|
endukender Udelukket fra forum

Heltny/skruerselv?
Bruger siden: 18 December 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 125
|
Sendt: 20 Juni 2011 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men alene det faktum at man ved der sker en ændring, er for nogle nok til at man kan høre det. Der er også mennesker der
mener at kunne høre græsset gro.
|
Til top |
|
|
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1946
|
Sendt: 21 Juni 2011 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi er i promillerne eller ppm'erne. Ialtfald fluekn*****i hvis vi taler dynamiske højttalere bygget og benyttet til indendørs-brug. Elektrostater kan i visse tilfælde ændre stil ved høj luftfugtighed, men det er en anden sag.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 21 Juni 2011 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har faktiskt målt forskelle på den samme kondensator med forskellige barometerstande eller så er det meteret der ændrer
sig. En anden ting er at mit anlæg stort set er plastic frit og dermed mere modtageligt for ændringer i luft fugtigheden.
Ved høj luftfugtighed lyder det lysere og mere urent. Det er lige modsat det man ved om transport af lyd i fugtig luft da det
giver en faldende tendens på de øvre oktaver.
|
Til top |
|
|
hansen Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 520
|
Sendt: 22 Juni 2011 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Quote, JBL Sound System Design Reference Manual:
"Effects of Humidity on Sound
Propagation
Contrary to what most people believe, there
is more sound attenuation in dry air than in damp air.
The effect is a complex one, and it is shown in
Figure 1-11. Note that the effect is significant only
at frequencies above 2 kHz. This means that high
frequencies will be attenuated more with distance
than low frequencies will be, and that the attenuation
will be greatest when the relative humidity is 20
percent or less."
Figur 1-11 viser dæmpning per 30 meter af forskellige frekvenser ved forskellig luftfugtighed. Største forskel i dæmpning er ca. 6dB/30m ved 10kHz
mellem tør og fugtig luft.
Mht. til temperatur kan jeg ikke finde andet end nogle effekter af temp. forskelle ved udendørs lyd, hvor varm jord/kold luft kan kaste lyden op ad, og kold
jord/varm luft kan få lyden til "at slå smut". Alt sammen irrelevant ved afstande under 200m
Barometertryk er slet ikke nævnt, og har i sig selv sikkert ingen effekt af betydning.
|
Til top |
|
|
callesoroe Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 760
|
Sendt: 23 Juni 2011 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
Kom nu med nogle seriøse bud ! Min erfaring er at højtryk giver langt den bedste lyd. |
|
|
Det er nok fordi du er i en mere positiv sindstilstand, når det er højtryk. Det er placebo om igen. __________________ Callesoroe
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 23 Juni 2011 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok det er DIN bedømmelse af mine analytiske evner !
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3707
|
Sendt: 30 Juni 2011 kl. 01:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det må være ganske klart at eksempelvis en høj luftfugtighed vil påvirke pappet (membranerne) så det kan høres... Løsningen er poly-prut-membraner...eller Accuton/Thiel æggefarvede frugtskåle. Husk høreværn... Men så bliver kedelighedsfaktoren nok lidt for enorm!  Mvh. Niels
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 30 Juni 2011 kl. 05:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thiel membraner der sætter jeg grænsen.  Måske en pose salt i hvert apparat kan gøre noget positivt.
|
Til top |
|
|
endukender Udelukket fra forum

Heltny/skruerselv?
Bruger siden: 18 December 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 125
|
Sendt: 30 Juni 2011 kl. 07:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Det må være ganske klart at eksempelvis en høj luftfugtighed vil påvirke pappet (membranerne) så det kan høres...Løsningen er poly-prut-membraner...eller Accuton/Thiel æggefarvede frugtskåle. Husk høreværn...Men så bliver kedelighedsfaktoren nok lidt for enorm! Mvh.Niels |
|
|
Hvis det er fordi membranerne optager fugt, må der være en ret stor forsinkelse på effekten, med mindre dine membraner tørrer momentant når vejret skifter. Sådan noget tøj gad jeg godt have
|
Til top |
|
|
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
Bruger siden: 15 Marts 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 532
|
Sendt: 30 Juni 2011 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
Hej har I oplevet ligesom mig at det asmosfæriske tryk har mega indflydelse på lydgengivelsen ? Faktisk kan det have større
indflydelse end skift af kabler og endog apparater. Det er ret irriterende, når man lige har fortalt sine venner hvor godt
anlægget er blevet efter de sidste mods, at der sker ændringer i barometerstand og luftfugtighed den aften man får besøg.
Vennerne går grinende hjem og morer sig over ens utilregnelighed.
Nogen bud på hvad der sker ? |
|
|
Hvad præcis er forskellen - kan du beskrive det? Temperaturen har indflydelse på lydbølgernes udbredelseshastighed og dermed også rumresonansfrekvenserne. Er det noget i den retning du oplever? Mvh. Robert GS
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 15 Juli 2011 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt vildt hvor jeg kan høre der bliver godt vejr i morgen !  Den hårdhed jeg normalt oplever i 2-3 khz. området er
væsentligt reduceret. Perspektivet er langt bedre mere forståeligt.
|
Til top |
|
|
M.M.M. Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 565
|
Sendt: 15 Juli 2011 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det må være lidt i samme stil som en intercooler gør ved en bil, den giver køligere indsugningsluft = flere luftmolekyler, flere hestekræfter.
Jeg forestiller mig helt sikkert at der er en forskel i hvordan lydbølgerne vandrer igennem luften, da køligere luft nok har mere "energi" -det er en ting.
Noget andet er som nævnt også, om tempratur gør en forskel på mekaniske dele i en højttalerenhed? Ved måske ikke om dette er tilstrækkeligt hørebart.
Jeg kan også hører forskel på mit anlæg engang imellem, puha men om det er ens sindsstemning det hele, for nogle dage synes jeg at min konsentration omkring musikken er bedre end andre
tja, der kan være mange ting, ligeså spændingsændring i stikkontakten.
Men det kunne være rimelig cool, hvis man kunne finde noget materiale, der omhandlede specifikt dette emne!
Mvh __________________ Mvh: Martin
|
Til top |
|
|
bantan Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 582
|
Sendt: 15 Juli 2011 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|