Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 00:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Lodetin (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

.........................

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

- Med mindre du er meget fanatisk, ville jeg da finde noget gammeldags blyholdigt...

/ JBLfan

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Oktober 2010 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

Tjahh...jeg ville jo nok vælge denne og dermed lave nogle gode flotte lodninger der holder og holder og...,

http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?m ethod=getProduct&R=0517952

(Særligt velegnet til arbejde af høj kvalitet ved lav smeltetemperatur)

Dem du har valgt er meget svære at lodde med....

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 23 Oktober 2010 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

.............................

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 23 Oktober 2010 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:

hvilken lode tin vil i vælge af det to modeler her, lad mig høte jeres mening

RS Varenr. 625-8233   fordi der er fluss i

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2010 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Tjahh...jeg ville jo nok vælge denne og dermed lave nogle gode flotte lodninger der holder og holder og...,

http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?m ethod=getProduct&R=0517952

(Særligt velegnet til arbejde af høj kvalitet ved lav smeltetemperatur)

Dem du har valgt er meget svære at lodde med....

mvh

Hvorfor mener du de er svære at lodde med ?

tossi
Branchemedlem
Branchemedlem
Produktions tekniker, Lyngdorf Audio A/S

Bruger siden: 03 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 Oktober 2010 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

Helt klart den første da den har lavere sølv indhold, laver sølv indhold er oftes nemmere at lode med da de har lavere smelte punkt.

Blu-fri loddetin er genneralt svære at lodde med en blyholdig tin, da det har højere smelte punkt, problemet ved det er jo så at man brænder fluset væk hurtiger og dermed risikere at lodning ikke flyder lige så pænt ud. Men med lidt teknik er det ikke så slemt.

Men om man vælger den ene eller den anden betyder nok ikke det store når det kommer til stykket der er mange andre ting der spiller ind. Men vil som sagt vælge den første, da Alpha normalt er nemme at arbejde selvom deres fluss kan være lidt trælse at rense af.

Til top Vis tossi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tossi

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2010 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

tossi skrev:
Blu-fri loddetin er genneralt svære at lodde med en blyholdig tin, da det har højere smelte punkt, problemet ved det er jo så at man brænder fluset væk hurtiger og dermed risikere at lodning ikke flyder lige så pænt ud. Men med lidt teknik er det ikke så slemt.

Hvis man kører med for lav temperatur på kolben ja - men bruger man 360 grader, er det ligeså let at lodde med blyfrit som det var med det gamle.

bevares -  tingene skal være absolut rene nu (med blyfrit)

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 Oktober 2010 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Hvis man kan få det gamle med bly så brug det, alt andet er hul i hovedet.
Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 23 Oktober 2010 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Jblfan skrev:

- Med mindre du er meget fanatisk, ville jeg da finde noget gammeldags blyholdigt...

/ JBLfan

Nu kender jeg den gode Hr. nhj4, så rimeligt udmærket, og kan sige ja til ovenstående uden at nhj4 bliver fornærmet  
Til top Vis stiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stiv

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 23 Oktober 2010 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

stiv skrev:
Jblfan skrev:

Nu kender jeg den gode Hr. nhj4, så rimeligt udmærket, og kan sige ja til ovenstående uden at nhj4 bliver fornærmet  

Jeg kender ham jo ikke personligt så det er måske mig der misforstår ham, men jeg opfatter nu hans eget svar som et nej :

nhj4 skrev:

vil du bruge noget gamelt bly holdig lodetin til at lode sølv tråd og sølv stik sammen med ?????????

jeg spurte nu til de to links om hvilken i vil bruge, jeg kan nemt fine noget af det giftiste lode tin frem med bly i, har noget i gemerne tilbag fra den gang

her er noget dejlig bly holdig tin fra de gode gamle dage, det er det rene guf

Jeg ser nu sidste linie som ironisk ment, men det kan jo ofte give anledning til misforståelser.

Spørgsmålet er også om det er den eneste misforståelse i denne tråd. F.eks. giver ovennævnte citat ikke noget svar på hvorfor han afviser blyholdigt tin. Man kunne jo tro at det udelukkende var af miljøhensyn når han omtaler det som giftigt. Men da jeg også kender nhj4 (dog kun gennem hans indlæg i forum) kunne jeg tro at der var andre faktorer han lægger mere vægt på. Derfor kunne det måske være en fordel hvis han skrev hvilke faktorer han prioriterer højest. Hidtil har svarene handlet mest om hvad der er nemmest at arbejde med, men måske tænker han mere på holdbarhed, pris, eller måske endda lydmæssige forskelle. Hvis han vil have nogle brugbare svar på sit spørgsmål, bliver han altså nødt til at uddybe spørgsmålet. Og så hjælper det nok også hvis han svarer på de input han får med en begrundelse istedet for det nedladende svar på Jblfans udmærkede forslag.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 02:27 | IP-adresse registreret  

...................

Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 25 Oktober 2010 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

- Jeg kan jo selv være en Joker, så No Harm Done...
  Hvis du vil ha' bedre lodde"tin" end en alm gammeldag 60/40, så køber du noget sølvholdigt WBT bly-holdigt loddetin.
  Mhp. giftighed, er dampene fra de flus-midler der er nødvendige til de "nye" ROHS tin væsentligt mere giftige end bly-dampene fra de gamle tin'er. På hobbybasis kan jeg garantere dig, at du ikke bliver forgiftet af bly-lodning - Så meget lodder du sgu' ikke...
  Sekundært er 60/40 SN/PB stadig lovligt til militært udstyr, medicinsk udstyr ( samt reparationer ), det er sikkert ikke for sjov skyld. Udført korrekt er de sandsynligvis væsentligt bedre end det du som øvet amatør kan præstere med ROHS tin.
  Fagbranchen ( reparationer ) har ikke anerkendt det endnu - er det så nødvendigt for os hobbyfolk???

JBLfan

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 26 Oktober 2010 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

..................

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Oktober 2010 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Jblfan har da fuldstændig ret i sine argumenter; tindampene er stadig giftige, men læg især mærke til at livsvigtige apparater stadig bliver lavet og repareret med 'gammel-dags' tin...det er der nok en grund til.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2010 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Jblfan har da fuldstændig ret i sine argumenter; tindampene er stadig giftige

Ja man skal nok indånde mindst muligt af dampene uanset hvilken type man bruger. Spørgsmålet er så hvor meget det betyder hvis man kun lodder et kabel en sjælden gang imellem. Det har selvfølgelig mest betydning for dem der arbejder med det dagligt. Det skader dog ikke at være sikker, men hvis man bare skal lodde et stik på et kabel kan man jo gøre det under emhætten.

tube mania skrev:

men læg især mærke til at livsvigtige apparater stadig bliver lavet og repareret med 'gammel-dags' tin...det er der nok en grund til.

Det er jo kun en lille del af indholdet der er bly/sølv. Og da der er tusindvis af lodninger i hifiapparaterne som er loddet med alm. tin, lyder det utroligt hvis de to lodninger i et kabel skulle medføre en hørbar forskel.

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 26 Oktober 2010 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

.......................

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 26 Oktober 2010 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:

hvilken lode tin vil i vælge af det to modeler her, lad mig høte jeres mening

http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?m ethod=getProduct&R=4455842#header

http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?m ethod=getProduct&R=6258233

Man kan ikke svare på spørgsmålet, da det kommer an på hvad du har af udstyr, hvilken loddekolbe har du?, Hvilken spids? Hvad har du til at fjerne flusmiddel med efter lodningen? Og hvad indeholde de 2 ting lige nøjagtig du skal sammeføje?

Er svaret til bare en af ovenstående: at din loddekolbe er skrald og ikke kan indstilles i temperatur, du aner ikke hvad de ting indeholder du skal lodde sammen indeholde, og flus afrensning hvad er det?

-Er det rimelig lige meget, for det bliver noget hø lige meget hvad du bruger da du ikke kan få lavet en ordentlig intermetallisk forbindelse mellem emnerne(læs høj impedant lodning), og det vil være jævnt spildt at have ofret penge på fine stik og kabler når samlingen er "tilfældig" husk intet er stærkere end det svageste led i kæden.

Og jo 63/37 med flusmiddel i, er den bedste tin og til guld  eller sølvbelagte emner vil den med 3%Ag tilsat være fint da de er eutektiske(smelter på præcis en bestemt temperatur)

De nye loddetinner(Rohs) er ringere og giftigere, men må ikke bruges mere da Pb er på EU's fy fy liste

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2010 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:

vor er det sjovt det her, man stiler jer et spørsmål om hvilken lode tin i vil vælge af de to jeg har linket til og så kommer i med alt mulig jeg ikke har spurt om, i kunne lige så godt skrive at jeg er binde gal hvad har du gang i, og ja jeg er binde gal og har ikke en skid forstand på det jeg laver det indrømer jeg blankt men jeg høre musik i mit hjem

Rolig nu, du spurgte jo om vores mening. 

Hvis du læser alle svarene igen og evt. læser mellem linierne, har du nok fået svar på dit spørgsmål. Hvis du vil vide hvilken af de to typer loddetin der lyder bedst, er der enighed om at du bare kan vælge den billigste, lydmæssigt er det uden betydning. Der kan så være andre forskelle som folk har nævnt selvom du ikke mener at det er det du har spurgt om. Men du kan jo også se sådan på det at hvis man kun svarede hvis man seriøst kunne fortælle dig hvilken type der "lyder bedst" havde du ikke fået noget svar. 

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 26 Oktober 2010 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

........................

Side af 2 Næste >>