Emne: Ringere lyd med nyere lydkort? ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
KarstenKK Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2009 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 129
|
Sendt: 14 Oktober 2010 kl. 03:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er en udvikling, jeg personligt ikke havde regnet med. (men nu skal jeg så ikke gøre mig klog på, om det er noget
der sker med alle bærbare.) Jeg har netop anskaffet mig en ny bærbar, ganske dejlig hardware, dog bortset fra lydkortet.
Her til aften ville jeg se nogle videoer på Youtube, og gad ikke til at tænde min stationære maskine, da bærbaren i forvejen
var tændt. Da hændte det, at jeg opdagede hvor ringe lyd der egentlig er i maskinen.
Jeg tilsluttede mine Grado SR225i, og jeg tjekkede mange gange, om der var noget galt med tilslutningen, prøvede
forskellige hovedtelefoner og in-ears, dog uden held. Lyden mindede mest af alt om noget, der stammede fra en dåse. Det
var horribelt, og overraskende. Det integrerede lydkort i min gamle bærbar var langt bedre, og det samme gælder for de
sidste par stationære jeg har bygget, hvor jeg har givet mig selv tid til at lytte til det integrerede kort. Det skal siges, at jeg
også har prøvet at lytte til FLAC filer gennem Foobar2000, og her er resultatet det samme. Lyden er forfærdelig.
Det der undrer mig er, at en ny maskine har dårligere lyd end en gammel maskine, på trods af, at teknikken er nyere. Men
det er åbenbart ikke helt tilfældigt, for ifølge denne artikel, foretrækker unge mennesker dårlig lyd (bortset fra mig,
åbenbart). http://www.switched.com/2009/03/10/survey-shows-youngsters-p refer-the-tinny-sound-of-mp3s/
Det er en skræmmende tendens, men nu ved jeg så ikke, om det bare er Toshiba der har valgt at spare mere på lydkortet,
end LG gjorde på min gamle bærbar. Måske Conexant bare er ringere end Realtek.
Forresten nogen der kender til en global equalizer, der kan påvirke al lyden fra maskinen, så det ikke kun er
musikafspilleren?
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 14 Oktober 2010 kl. 06:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er ikke første gang jeg oplever det med dårlig lyd på nyer bærbar, jeg var på kursus i at skrive CV´er og så vidre for et ½ år siden der fik vi en blærbar vær vi kunne bruge når vi var på skolen til at søge job på og de var ikke helt nye men der var en ok lyd på ( gamel bærbar var Compaq de nyer modeller var HP ), så var der nogle af kursisterne der selv havde ders blærbar med og der var også et par stykker der sagde at deres nye blærbar havde en ringer lyd en deres gamle model, en af kursisterne havde købt en af de der nye små modeller og der var ikke nogen god lyd på det lød som om der var 3 buste på og ingen diskant og bas næsten ren mellem tone og der blev bruge et par almenelig hoved telefoner fra Senheser og når jeg gik over på den jeg lånte fra skolen af en HP var lyden helt ok, tænk at folk skal sp***es af med sådan en dårlig lyd
|
Til top |
|
|
Ingeniør-dude Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 162
|
Sendt: 14 Oktober 2010 kl. 08:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
KarstenKK skrev:
Ja, det er en udvikling, jeg personligt ikke havde regnet med. (men nu skal jeg så ikke gøre mig klog på, om det er noget der sker med alle bærbare.) Jeg har netop anskaffet mig en ny bærbar, ganske dejlig hardware, dog bortset fra lydkortet. Her til aften ville jeg se nogle videoer på Youtube, og gad ikke til at tænde min stationære maskine, da bærbaren i forvejen var tændt. Da hændte det, at jeg opdagede hvor ringe lyd der egentlig er i maskinen.
Jeg tilsluttede mine Grado SR225i, og jeg tjekkede mange gange, om der var noget galt med tilslutningen, prøvede forskellige hovedtelefoner og in-ears, dog uden held. Lyden mindede mest af alt om noget, der stammede fra en dåse. Det var horribelt, og overraskende. |
|
|
Videoer på youtube kan ikke benyttes til reference. De er jo hårdt lossy komprimerede, også på lydsiden.
KarstenKK skrev:
Forresten nogen der kender til en global equalizer, der kan påvirke al lyden fra maskinen, så det ikke kun er musikafspilleren?
|
|
|
For win7: Højreklik på højttalerikonet i meddelelsesområdet. Vælg 'afspilningsenheder'. vælg din nuværende afspilningsenhed fra listen (den med grønt flueben). klik på 'egenskaber'.
Slå så alle lydeffekter og evt. 'enhancements' du kan finde fra. Under 'avanceret' kan du også prøve dig frem med bitrates via testknappen. På nogle pc'er skal der ikke mere til end det. Andre, som du selv er inde på, har bare et møgelendigt lydkort.
Der findes i øvrigt en tilsvarende indstilling for bitrate i quicktime. Denne indstilling benyttes af bl.a. itunes, så der kan også være noget at hente.
__________________ pc & dvd -> pre m. DAC -> effektblok -> højttalere
De ti største Hi-Fi løgne
|
Til top |
|
|
KarstenKK Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2009 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 129
|
Sendt: 14 Oktober 2010 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
det er ikke første gang jeg oplever det med dårlig lyd på nyer bærbar, jeg var på kursus i at skrive CV´er
og så vidre for et ½ år siden der fik vi en blærbar vær vi kunne bruge når vi var på skolen til at søge job på og de var ikke
helt nye men der var en ok lyd på ( gamel bærbar var Compaq de nyer modeller var HP ), så
var der nogle af kursisterne der selv havde ders blærbar med og der var også et par stykker der sagde at deres nye
blærbar havde en ringer lyd en deres gamle model, en af kursisterne havde købt en af de der nye små modeller og der var
ikke nogen god lyd på det lød som om der var 3 buste på og ingen diskant og bas næsten ren mellem tone og der blev bruge
et par almenelig hoved telefoner fra Senheser og når jeg gik over på den jeg lånte fra skolen af en HP var lyden helt ok,
tænk at folk skal sp***es af med sådan en dårlig lyd  |
|
|
Det er sjovt, når bærbarene endda er mere eller mindre samme fabrikat. Men ja, jeg forstår heller ikke at folk får smidt det
l**t i hovedet.
Ingeniør-dude skrev:
KarstenKK skrev:
Ja, det er en udvikling, jeg personligt ikke havde regnet med. (men nu skal
jeg så ikke gøre mig klog på, om det er noget der sker med alle bærbare.) Jeg har netop anskaffet mig en ny bærbar,
ganske dejlig hardware, dog bortset fra lydkortet. Her til aften ville jeg se nogle videoer på Youtube, og gad ikke til at tænde
min stationære maskine, da bærbaren i forvejen var tændt. Da hændte det, at jeg opdagede hvor ringe lyd der egentlig er i
maskinen. Jeg tilsluttede mine Grado SR225i, og jeg tjekkede mange gange, om der var noget galt med tilslutningen,
prøvede forskellige hovedtelefoner og in-ears, dog uden held. Lyden mindede mest af alt om noget, der stammede fra en
dåse. Det var horribelt, og overraskende.   ; |
|
|
Videoer på youtube kan ikke benyttes til reference. De er jo hårdt lossy komprimerede, også på lydsiden.
KarstenKK skrev:
Forresten nogen der kender til en global equalizer, der kan påvirke al lyden fra maskinen, så det ikke
kun er musikafspilleren? |
|
|
For win7: Højreklik på højttalerikonet i meddelelsesområdet. Vælg 'afspilningsenheder'. vælg din nuværende
afspilningsenhed fra listen (den med grønt flueben). klik på 'egenskaber'.
Slå så alle lydeffekter og evt. 'enhancements' du kan finde fra. Under 'avanceret' kan du også prøve dig frem med
bitrates via testknappen. På nogle pc'er skal der ikke mere til end det. Andre, som du selv er inde på, har bare et
møgelendigt lydkort.
Der findes i øvrigt en tilsvarende indstilling for bitrate i quicktime. Denne indstilling benyttes af bl.a. itunes, så der kan
også være noget at hente.
|
|
|
Det du siger omkring Youtube ved jeg godt, men som jeg også skrev, har jeg prøvet med diverse FLAC filer, uden held. Det
du skriver omkring deaktivering af diverse enhancements var noget af det første jeg gjorde. Jeg har derudover prøvet både
24- og 15-bit, 44100 Hz og 48000, uden held. Men må bare sande, at det er elendig lydhardware. Heldigvis kan man da
stadig bruge sin MP3 afspiller med betydeligt bedre lyd.
|
Til top |
|
|
Ingeniør-dude Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 162
|
Sendt: 15 Oktober 2010 kl. 08:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
At lyden skulle være SÅ markant forringet i forhold til andre afspillere lyder næsten utroligt, hvis man sammenholder f.eks X-fi specs med conexants AD1883.
-Ikke at specs fortæller hele historien, men de fortæller ihvertfald hvad man som minimum bør kunne forvente.
Hvad hedder dit integrerede lydkort, hvis du ser i windows' enhedshåndtering?
Hvis du ikke allerede har gjort det, så kan det være en god ting at undersøge om der er opdateringer til dit lydkorts drivere. Nogle gange er driverens chip I/O stubbet delvist af, så indstillinger man foretager i praksis ikke bliver sat i registrene på lydchippen. Dette eller at bugs i koden gør at noget bliver sat forkert. På open source som f.eks. lyddrivers i linux ses det ofte da implementationerne af drivers ofte beror på at programmøren må gætte og spionere sig til hvordan en chip skal initialiseres. Men det hænder altså også at producenten selv kludrer med koden og sidenhen udsender rettelser der er mere end almindelige småforbedringer. __________________ pc & dvd -> pre m. DAC -> effektblok -> højttalere
De ti største Hi-Fi løgne
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|