Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2025 | 23:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Dæmpeled (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 17 September 2010 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har brug for et par dæmpeled, da jeg har ret stor forskel i følsomhed på hhv. bas og mellemtone/diskant.

Mellemtone/diskant er en fuldtone på 96 dB/W og bassen er en 12" på kun 87,5 dB/W.

Hvordan udformer jeg bedst det dæmpeled og med hvilke værdier? Kan jeg stole på online-beregnere?

På forhånd tak!

Mvh.
Jeppe

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 September 2010 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Hvor deler du, Virious? Hvis det er 500Hz, er det næsten halvdelen af musiksignalets energi, der skal dæmpes 9dB! De
modstande bliver varme....

Med et aktivt delefilter kan du give bassen de 100W den fortjener og nøjes med 10W til Lowther´en!
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 September 2010 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Jeg deler ved ca. 450 Hz så ja, de vil blive pænt varme.

Problemet med det aktive er, at jeg så skal have 2 amps - det var lidt det jeg vil væk fra.

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 September 2010 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

4,7 ohm i serie og 4,7 ohm i parallel over enheden giver ca. 8,3dB dæmpning og en resulterende impedans lige under 8 ohm. Det heler er dog ca. værdier og under forudsætning af, at enheden er 8 ohm.

Jeg vil som min. anvende 20 Watt modstande.

Den aktive metode er LANGT bedre og så smider du ikke en masse effekt væk som varme.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 17 September 2010 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

- men vi har glemt at Lowtheren ikke har lineær impedans:

Det betyder at dæmpeledet holder op med at virke, når enhedens impedans stiger.

Hvordan afskæres enheden forresten nedadtil? Hvis det sker med en enkelt kondensator, vil enheden tilføres hvad der ligner
fuld effekt ved egenresonansen, med mindre der monteres en parallel resonanskreds.

Det begynder måske at stå klart, at aktiv drift er den enkleste løsning - og du kan vælge to stereoforstærkere der passer til
opgaven, uden at vælte budgettet: en ældre transistorforstærker til bassen og en lille fin rørslæde til Lowtheren.

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 18 September 2010 kl. 01:13 | IP-adresse registreret  

Ideelt bør man impedanskorrigere inden man dæmper, men det kræver lidt mere end bare en lille beregning.

På den anden side så vil de 4,7 ohm i parallel udligne impedansen en hel del. Selv den voldsomme peak ved egenresonansen kan jo aldrig komme højere op end modstandens værdi. Hertil skal så lægges seriemodstanden.

F.eks. 4,7 ohm parallelt med 8 ohm = 3,3 ohm + de 4,7 ohm i serie = 8 ohm
Med 4,7 ohm over de ca. 75 ohm ved Fs får vi ca. 4,5 ohm i serie med de 4,7 ohm = 9,2 ohm.

Hverken egenresonansen eller stigningen opefter vil altså få den store betydning.

Umiddelbart ser det mere ud som en 10 ohms enhed, hvorfor de oplyste værdier ikke passer helt. Men sådan er det med passive komponenter ind i en variabel impedans. Det kan kun blive ca.

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 September 2010 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Pyha - det er en større opgave end jeg lige havde troet. 

Jazzman: Enheden afskæres ikke nedadtil og sidder forresten i en åben baffel. (Jeps, det virker!)

Det lader til, at jeg bør gå aktiv-vejen i stedet. Har en gammel transistorslæde, der kan trække basserne. I det tilfælde, at de begge er effektforstærkere, hvordan stiller jeg så bedst muligt volumen?

Tak for jeres svar!

/Jeppe

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 18 September 2010 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Jeg er glad for at det virker! En af de skuffelser, der ikke gik i opfyldelse!

Link lige til den oprindelige tråd, Jeppe. Sidder bassen osse i den åbne baffel?

Nu er jeg ikke elektroniktroldmand, men det ser ud til at dit aktive filter kan bestå af et 1. eller 2. ordens 500Hz lavpasfilter.
Mon ikke sådan et i stedet kan laves passivt på signalniveau - altså mellem for- og effektforstærker? Hvad siger Janils? Måske
kunne volumentilpasningen ske passivt her også?

Ellers skal du måske til Cadaudio.dk og se efter et Ashly SC20 active crossover. det er billigt, og der kan volumen osse
justeres, tror jeg.

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 September 2010 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Link til tråd med lowther i åben baffel.

Bassen (Morel UW1258) sidder i trykkammer.

Det virker ret billigt det Ashly filter og det lader til, at det har de nødvendige funktioner.

Hvis det er nødvendigt, så er jeg ikke bange for at svinge loddekolben.

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 18 September 2010 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Man kunne også bruge flere forstærkere, og forsæt med passiv deling. Jeg er heller ikke tosset med, at fylde signalvejen med loddeklatter og modstande. Er det for voldsomt, kunne du ikke øge virkninggraden på bassen, f.eks med en enhed som matcher resten ved de 90 db??

Mvh

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 September 2010 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Jeg er enig, Bradman. Dog er svært at finde en bas med 96 dB følsomhed, eller tæt derved, som også kan sige noget i den dybe ende.

Det lader til, at jeg hænger på 2 forstærkere.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes