Et række ting at være opmarksom på ved køb af net-afspillere:
1) Tjek at den er betjeningsvenlig. Menuer må ikke være for 'dybe' og fjernbetjeningen samt navigationen rundt i funktioner skal helst være intuitiv. Ellers bliver du træt af at bruge den.
2) Hvis du vil afspille din egen musik, så undersøg om den understøtter de lydformater du regner med at afspille. Den skal som absolut minimum understøtte mp3 og wma, men der er efterhånden mange formater også i lossless.
3) Manualen specificerer ikke hvilken DAC der sidder i apparatet eller hvordan den internt behandler lydsignalet (DSP). Hvis du regner med at skulle bruge apparatet som musikafspiller til egentlig musiklytning, så er det vigtigt at sikre sig at den ikke upsampler uhensigtsmæssigt. Dette vil nemlig introducere en hørbar støj. -især hvis man benytter en ekstern DAC. Hvordan sikrer jeg mig dette?
4) Vær på vagt. Ikke engang i manualen kan man finde så meget som en måling for signal/støj. Disse små apparater er oftest ikke bestykkede med de bedste komponenter, så under alle omstændigheder skal du finde ud af om du kan holde ud at høre på den. Ved almindelig netradio er det selvfølgelig så som så med kvaliteten, men den skal alligevel helst have god lyd gemt i sig, prisen taget i betragtning.
Håber ovenstående giver mening. Det er hvad der lige faldt mig ind, baseret på bitter erfaring med et fejlkøb i netafspillernes ungdom.
Mvh |