Forfatter |
|
yossi Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 394
|
Sendt: 02 December 2008 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som overskriften siger. jeg kan intet finde om det på nettet.. er alu strømledene.?
|
Til top |
|
|
floe Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3160
|
Sendt: 02 December 2008 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
Sendt: 02 December 2008 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
yossi Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 394
|
Sendt: 02 December 2008 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
har bare hørt det ikke er.. men hvorofr bliver det så ikke brugt i hifi? sys ikke jeg har set noget alu grej..
|
Til top |
|
|
andersena Branchemedlem

PowerMill Service
Bruger siden: 09 Februar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 758
|
Sendt: 02 December 2008 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
alu er meget lidt fleksibelt, og egner sig derfor dårligt til alm. kabler.
|
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
Sendt: 02 December 2008 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
yossi skrev:
har bare hørt det ikke er.. men hvorofr bliver det så ikke brugt i hifi? sys ikke jeg har set noget alu grej.. |
|
|
Fordi kobber og sølv er bedre. Alle metaller er elektrisk ledende, du kan teste ved at tage 2 stykker i hver hånd og så putte ind i stikkontakten, hvis de er, er du ikke i tvivl.
|
Til top |
|
|
Ulrik77 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1339
|
Sendt: 02 December 2008 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
yossi skrev:
har bare hørt det ikke er.. men hvorofr bliver det så ikke brugt i hifi? sys ikke jeg har set noget alu grej.. |
|
|
Fordi kobber og sølv er bedre.
Alle metaller er elektrisk ledende, du kan teste ved at tage 2 stykker i hver hånd og så putte ind i stikkontakten, hvis de er, er du ikke i tvivl.
|
|
|
Dumt at teste men ja muligheden kan bruges.... 
Alu bruges til meget store strømme ved 400 volt - der er det billigere at lave et alu kabel end et kobbet kabel - aluen ska godt nok være tykkere men prisen på kobber er så høj så det kan betale sig..
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
Sendt: 02 December 2008 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ulrik77 skrev:
[QUOTE=kappen] [QUOTE=yossi]
Alu bruges til meget store strømme ved 400 volt - der er det billigere at lave et alu kabel end et kobbet kabel - aluen ska godt nok være tykkere
men prisen på kobber er så høj så det kan betale sig.. |
|
|
Det er nu også fordi alu kun vejer ca. 1/3 af kobber, så det er nemmere at hænge op i luften.
/U. __________________ DIY-blog
|
Til top |
|
|
Dan R. Hansen Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 824
|
Sendt: 02 December 2008 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
CarrotMan skrev:
Ulrik77 skrev:
Alu bruges til meget store strømme ved 400 volt - der er det billigere at lave et alu kabel end et kobbet kabel - aluen ska godt nok være tykkere
men prisen på kobber er så høj så det kan betale sig.. |
|
|
Det er nu også fordi alu kun vejer ca. 1/3 af kobber, så det er nemmere at hænge op i luften.
/U. |
|
|
Nemlig. Jeg har også hørt en masse om at alu ikke har en god "lyd" hvis man fx bruger det mellem sine lyttere. Med andre ord: Det kan høres på lyden hvis man bruger aluminium i steddet for fx kobber. Har jeg da hørt fra andre.  En af grundene kunne jo være, som tidligere sagt at aluminium irre/oxidere hurtigere end kobber og får derfor meget hurtigt en negativ effekt på lyden/ledeevnen. En anden ting jeg kom ti lat tænke på, er at jeg syntes at kunne huske noget om at hvis kobber og aluminum er i nærheden af hinanden, fremmes oxiderings prosessen drastisk. __________________ Dan R. Hansen
|
Til top |
|
|
Ulrik77 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1339
|
Sendt: 02 December 2008 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
CarrotMan skrev:
Ulrik77 skrev:
Alu bruges til meget store strømme ved 400 volt - der er det billigere at lave et alu kabel end et kobbet kabel - aluen ska godt nok være tykkere men prisen på kobber er så høj så det kan betale sig..
|
|
|
/U. |
|
|
Nu er det jo så ikk tit man bruger det i luften - men mere i jorden.
Ofte brugt fra en højspændings transformer og til større virksomheder.
Det er korrekt at direkte sammensætning af kobber og alu giver hæftig ir - dvs fladerne bliver nedbrudt, man fortinder fladerne mellem så fremkommer problemet ikk..
Men til hifi er alu ikke godt nok - der er kobber og sølv bedre..
|
Til top |
|
|
kongruens Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 675
|
Sendt: 02 December 2008 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dan R. Hansen skrev:
CarrotMan skrev:
Ulrik77 skrev:
|
|
|
/U. |
|
|
Nemlig.
Jeg har også hørt en masse om at alu ikke har en god "lyd" hvis man fx bruger det mellem sine lyttere. Med andre ord: Det kan høres på lyden hvis man bruger aluminium i steddet for fx kobber. Har jeg da hørt fra andre.
En af grundene kunne jo være, som tidligere sagt at aluminium irre/oxidere hurtigere end kobber og får derfor meget hurtigt en negativ effekt på lyden/ledeevnen.
En anden ting jeg kom ti lat tænke på, er at jeg syntes at kunne huske noget om at hvis kobber og aluminum er i nærheden af hinanden, fremmes oxiderings prosessen drastisk.
|
|
|
Det må man ikke håbe, eftersom en del højttalerenheder anvender kobberbelagt aluminiumstråd i svingspolen - for, ligesom med kablerne, at mindske vægten...
Mvh.
|
Til top |
|
|