Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 16:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Forkert grej eller forkert stue?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
michael hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2007
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 16 November 2007 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke helt tilfreds med lyden i min stue, og håber at der er nogen der har nogle erfaringer jeg kan bruge....

Mit setup er Nad s-100 forforstærker, s-200 effekt, Harman Hd 970 Cd afspiller, samt Vienna Beethoven Concert Grand Højtalere...

Min stue er på 40 kvm Med parketgulv

Problemet er ikke direkte dårlig lyd, men en dårlig tilkobling af bassen i rummet, der kan ha lidt tendens til at buldre en anelse, uden rigtig at blive fast og kontant, som jeg har hørt i andre rum med stort set samme grej. Diskant og mellemtone er der ikke nogen problemer med de spiller rigtigt fornuftigt...

Jeg er blevet klar over at rummet er et meget krævende rum i forhold til højtalere og forstærker, og har netop udskiftet min gamle harman Avr 8500 Surroundreciver ud med silverline serien, for at få lidt mere råstyrke, det er også blevet meget bedre men mangler lige det sidste....

Er det anden type højtalere eller øvrig grej der skal udskiftes (selvfølgelig med respekt for pengepungen) eller hvad???  

Håber på nogle gode råd både mht. Rum, setup og grej

Her lidt billeder af mit anlæg

Nad s-100, Hk hd970, Hk. dvd 25,Nads-200

Konevenligt Godt gemt ... Men det er jo lyden det handler om...

Nad s- 200 ...Alt er muligt med en stiksav og en god vilje ...Møblet er fra boconcept hvis din kone skulle spørge. Kan iøvrigt fås i flere str. samt farver

Til top Vis michael hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michael hansen

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 November 2007 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Det kunne lyde som om dine højttalere kobler til gulvet så det spiller med..

Hvad har du mellem højttalere og gulv?

Bløde fødder anbefales herfra..

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Sendt: 16 November 2007 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Jæs, bløde fødder er sagen! Jeg bruger Holfi's med stor succes.

Nu kan jeg ikke se det foto du henviser til, men hvordan står dine højttalere ift bag- og sidevægge?

mvh

Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

michael hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2007 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Jeg har faktisk afmonteret de orginale spikes og sat dem på filtdubber.. Mest pga. udseende

I kender jo nok looket der ligner et affyringsstativ, har overvejet wt fødder el. ligende

Til top Vis michael hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michael hansen

woammo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 16 November 2007 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har også haft store problemer med kobling til plankegulv. En betonflise med blygummi under højtaleren har løst dette. Nu med en meget mere defineret bas.

Dief
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 16 November 2007 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Er dit rum helt "bart", altså er der noget til at tage reflekterende lyd-bølger?? Det kan nemlig også godt give en bulder-bas i lokalet. Ved ikke om du evt. har prøvet at flytte lidt på højttalerne, for at se om det hjælper??

Men som de andre nævner er plankegulv svært at stille højttalere på, uden lyden går i gulvet.

Mvh

Dief

Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Sendt: 16 November 2007 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

hej igenMichael (mig der købte din sub)

tror også dit problem kan være at den ene side af stuen næsten kun består af glas, hvor du ikke kan dæmpe lyden på nogen måde.

mvh Tony - Den glade ejer af en XTZ sub

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

michael hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2007 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Tak for alle de gode råd..

Jeg tror jeg starter med nogen andre fødder af en art og ser hvor lang jeg så kommer..

hifihuset.dk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Hifihuset.dk

Bruger siden: 24 December 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 November 2007 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Mål rummet op. Med tallene på bordet kan du gøre som følger (eksempel):

Længde 8 meter
Bredde 5 meter
Rektangulært rum

Spil på den lange side og divider derfor de 8 meter med eks tallet 7 eller 9 for at se hvor langt ude dine HT ere skal stå. Ved 7 er det 114 cm - og her snakker vi målet ved diskantenhedens forplade og hen til bagvæggens flade.

Divider ligeledes 5 meter bredde med 7 og få 71 cm det er der den skal stå med afstand til sidevæg.

Nu er du startet - og skal have placeret dig selv - du skal helst også sidde i tallet 7, men du må gerne gange det med 2 og 3 for hvem sidder 114 cm fra bagvæggen?

Stil det op sådan her fra starten og skub dem frem og tilbage til de begynder at "spille musik", at rytmen bliver god, at det lyder godt ude fra selv køkkenet. Du skal have rummet til at spille, så at sige.

Hvis der stadig er for meget bas, så rul en A4 side sammen til en rør og stik den ind i basporten på de der VA ere. Kort den evt lidt op og lyt dig frem, du kan godt trimme bassen en del på denne måde

Jeg er så en af dem som IKKE tror på og ikke kan li bløde afkoblinger som de der skumfiduser. Jeg siger på med spikes´ene igen!

michael hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2007 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Her et billed af stuen... Bemærk vinduer samt kanap sam Tonyax også omtalte

Og fra den anden ende ved siden af anlæget

michael hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2007 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

l

michael hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2007 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

michael hansen skrev:
[QUOTE=hifihuset.dk] Mål rummet op. Med tallene på bordet kan du gøre som følger (eksempel):

Længde 8 meter
Bredde 5 meter
Rektangulært rum

Spil på den lange side og divider derfor de 8 meter med eks tallet 7 eller 9 for at se hvor langt ude dine HT ere skal stå. Ved 7 er det 114 cm - og her snakker vi målet ved diskantenhedens forplade og hen til bagvæggens flade.

Divider ligeledes 5 meter bredde med 7 og få 71 cm det er der den skal stå med afstand til sidevæg.

Nu er du startet - og skal have placeret dig selv - du skal helst også sidde i tallet 7, men du må gerne gange det med 2 og 3 for hvem sidder 114 cm fra bagvæggen?

Stil det op sådan her fra starten og skub dem frem og tilbage til de begynder at "spille musik", at rytmen bliver god, at det lyder godt ude fra selv køkkenet. Du skal have rummet til at spille, så at sige.

Hvis der stadig er for meget bas, så rul en A4 side sammen til en rør og stik den ind i basporten på de der VA ere. Kort den evt lidt op og lyt dig frem, du kan godt trimme bassen en del på denne måde

Jeg er så en af dem som IKKE tror på og ikke kan li bløde afkoblinger som de der skumfiduser. Jeg siger på med spikes´ene igen!

Tak for det jeg skal lige sove lidt inden jeg måler og regner på det, men det bliver spændende

mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 November 2007 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

hej jeg har hørt en del af Viennas produkter og som jeg hører det er det ubetinget at de medfølgende "raket affyringsstativer" skal være påmonteret højttaleren.

Har hørt bl.a. en baby grand uden og det var en meget mere buldrende/ ukontrolleret bas der kom til udtryk.

Har du hørt dine speakers med "raket affyringsstativer"?

Hvordan lød det?

Har du hørt dine speakers med andet en NAD spændt for?

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 November 2007 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Der er mange ting der kan gå galt med Vienna højtaler så som:

- Afkopling til gulvet.

- Hvor lang de stå til bag vægge (på grund af bas porten, kan drille en del).

- Højtaler kabler (kabler der fremhæver bass, er ikke god til Vienna men god til SA højtaler).

- Signal kabler (det samme som fra højtaler kabler).

Som det se ud nu så står de alt for tæt på bagvægge.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

michael hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2007 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

=mn1974]

hej jeg har hørt en del af Viennas produkter og som jeg hører det er det ubetinget at de medfølgende "raket affyringsstativer" skal være påmonteret højttaleren.

Har hørt bl.a. en baby grand uden og det var en meget mere buldrende/ ukontrolleret bas der kom til udtryk.

Har du hørt dine speakers med "raket affyringsstativer"?

Hvordan lød det?

Har du hørt dine speakers med andet en NAD spændt for?

[/QUOTE]

Hej

Ja jeg har hørt dem med og uden og synes ikke der var den store forskel... Men jeg har også skiftet grejet fra harman avr8500 reciver til det nuværende silverline....

Ht´erne er stadig fri af gulvet og står faktisk på de skiver som de orginale spikes skulle stå på når det nu er parketgulv jeg har

michael hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2007 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Der er mange ting der kan gå galt med Vienna højtaler så som:

- Afkopling til gulvet.

- Hvor lang de stå til bag vægge (på grund af bas porten, kan drille en del).

- Højtaler kabler (kabler der fremhæver bass, er ikke god til Vienna men god til SA højtaler).

- Signal kabler (det samme som fra højtaler kabler).

Som det se ud nu så står de alt for tæt på bagvægge.

hej

Ja de står lidt langt tilbage... Men fruen har også lidt at skulle ha sagt... Har ved flere lejligheder flyttet dem længere ud på gulvet men synes ikke det hjalp specialt meget.. Beder ja men ikke godt nok..

Kablerne er jeg igang med at eksperimenterer med jeg har Vdh D-102mk3 som signalkabel, Vdh The second som ballanceret signal mellem for og effekt og Vdh cs 122 højtalerkabel???

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 18 November 2007 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Hej...

Det er med garanti din speaker. Havde selv samme problem. De skal have mega meget plads, ellers buldre de.

Skift dem ud...

hilsen

Medlem

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem

michael hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2007 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:

Hej...

Det er med garanti din speaker. Havde selv samme problem. De skal have mega meget plads, ellers buldre de.

Skift dem ud...

hilsen

Medlem

Uhff.. Den gik lige rent ind... Ja men så let giver jeg ikke op de må kunne virke.. Spiller også rigtig godt et langt stykke af vejen...Vil nu give dem chancen til og prøve forskellige løsninger.. Har også en masse gode råd nu..

michael hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2007 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Tænkte på om der fantes en form for tynd plade i et materiale som totalt isolere bassen i htérn???

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Sendt: 18 November 2007 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

du kan jo få lyd bats som absobere lydbølger (bruges ofte i lagre/haller/åbne kontorer o.lign.) hvor de hænger under loftet og derved opnår at det ikke runger. 

Dermed ikke forslået at du lige skal have dem, men måske der er nogen der beregnet til vægge. Så du kan sætte dem op på væggen bagved højtalerne. Har set noget lign. med gips og de var hvide og kunne spartles og males efterfølgende. Men sådan en løsning løber nok op i mere, end de HELT rigtige speakere koster, minus det du kan få for dine nuværende  

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum