| Forfatter |
|
Pingel Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 298
|
| Sendt: 13 Juni 2007 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har igennem længere tid spekuleret over hvilken betydning ørets udformning har for lytteoplevelsen.
Der bliver talt stolper op - og ned - om vinkling af højttalere, afstand til bagvæg og mellem højttalere osv. Men der synes ikke at være nogen der har beskæftiget sig med det personlige øre, og de afvigelser der er af udformininger.
Og så var jeg til et kursus i går, hvilket omhandlede neurologiske hørevanskeligheder...
Der blev det bla. pointeret at størstedelen af alle mennesker hørte fhv. "bedre" med højre øre - lyden vil blive opfanget op 10-50 millisekunder hurtigere end med venstre øre.
Ydermere blev jeg fortalt at børn der bliver opereret for flyveører kan have problemer med orienteringen/lokaliseringen i op til halvandet år efter op.
Så alt i alt må konklusionen jo være, at opstillingen derhjemme af anlæg er ekstrem personafhængigt, og at der ikke er nogen gylden sandhed...
Eller også skal venstre højttaler bare rykkes lidt frem ?
Pingel
|
| Til top |
|
| |
pauseklovn Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 200
|
| Sendt: 13 Juni 2007 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Prøver lige at flytte v højtaler lidt frem ....
Desvære er det lige mit Venstre øre som har fanget Tinnitus.....
Men måske hjælper det for mit vedkommende
Har prøvet og det menneskellige øre er "bygget" til at høre menneskelige stemmer så jeg lyttede til den mennesklige stemme på cd: Buena Vista Social Club med stemmer på et fremmede sprog og mit indtryk er at stemmerne flytter mere til midten med v højtaller ca 10 cm fremme i forhold til H højtaller.
Men jeg tror at det bliver forskellig fra menneske til menneske.
MVH JAN
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 13 Juni 2007 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange højtaler spreder lyde så meget ud af det ikke har så stor forskelg hvilken øre man har, man skal altid prøve at rykke rund på højtale, dat rummet har en meget stor betydning.
Selfølige hvis man har nedsat hørelse på den ene øre eller begge øre kan de havde en betydning.
|
| Til top |
|
| |
Administrator Administrator gruppe

Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3105
|
| Sendt: 13 Juni 2007 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
John Mogensen Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 34
|
| Sendt: 13 Juni 2007 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pingel skrev:
Der bliver talt stolper op - og ned - om vinkling af højttalere, afstand til bagvæg og mellem højttalere osv. Men der synes ikke at være nogen der har beskæftiget sig med det personlige øre, og de afvigelser der er af udformininger. |
|
|
Hjernen vil i langt de fleste tilfælde korrigere for "ikke ideelle" ører ihvertfald over tid. Skulle man få rettet ørerne er det klart at lydbilledet vil blive forvrænget i en tid efter operatioene, da det akustiske billede som hjernen opfanger er forskelligt. Men at tro at man mister retnings sans og får problemer med lokalisering af lydkilder er nok en overdrivelse. De fleste mennesker kan uanset deres hørelse ikke lokalisere en lydkilde korrekt, uden at bruge øjnene samtidigt..............
Pingel skrev:
| Og så var jeg til et kursus i går, hvilket omhandlede neurologiske hørevanskeligheder... . |
|
|
Disse har jo så ikke noget med den individuelle udformning at gøre, men udelukkende en del af det indre øre som er en del af det kognitive system hvor lyde lokaliseres/opfattes ud fra temporale og amplityde mæsseige parametre. Her er det mest af alt frekvens indholdet der bliver opfattet og sendt videre til hjernen.
Pingel skrev:
| Der blev det bla. pointeret at størstedelen af alle mennesker hørte fhv. "bedre" med højre øre - lyden vil blive opfanget op 10-50 millisekunder hurtigere end med venstre øre. . |
|
|
Hvis dette er rigtigt så vil al opfattelse af lyd vel bære præg af at komme fra højre mere end f.eks midt for og så kan de fleste vist ikke orientere sig korrekt i en støjfyldt hverdag, selvom de også bruger øjnene.... 50 ms er alligevel en del. Ved høre apparater med signal behandling skal tidsforsinkelse hels ligge på under 3-4 ms for ikke at skabe en fornemmelse af "biased source" eller opfattelsen af at en kilde er offset i forhold til virkelig placering
Pingel skrev:
Så alt i alt må konklusionen jo være, at opstillingen derhjemme af anlæg er ekstrem personafhængigt, og at der ikke er nogen gylden sandhed... . |
|
|
Person afhængig ja, men mon ikke det kan tilskrives vores pseudoakustiske tilbøjeligheder og ikke så meget at nogen har ører der sidder forskeligt på højre og venstre side
Det var bare det jeg ville sige.
__________________ Nur in der begrenzung zeigt sich der Meister
|
| Til top |
|
| |
Pingel Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juni 2007 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, ja...Selvfølgelig korrigeres tingene over tid, men min pointe er, at det der er en perfekt opstilling for en person ikke nødvendigvis er det for en anden.
Har I iøvrigt prøvet at justere jeres ører under lytning (kan gøres ved at vinkle ørerne med pegefingrene) - det har sgu da stor indvirkning.
Pingel
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 13 Juni 2007 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pingel skrev:
Ja, ja...Selvfølgelig korrigeres tingene over tid, men min pointe er, at det der er en perfekt opstilling for en person ikke nødvendigvis er det for en anden.
Har I iøvrigt prøvet at justere jeres ører under lytning (kan gøres ved at vinkle ørerne med pegefingrene) - det har sgu da stor indvirkning.
Pingel
|
|
|
Jo den er, referencen, eller virkeligheden om du vil, er indlært med de ører og den hovedfacon du nu engang er født med. Jeg ser her bort fra et decideret handikap der medfører funktionsforstyrrelser i almindelighed og lyttere der ønsker noget andet end en reproduktion af samme virkelighed
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 13 Juni 2007 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pingel skrev:
|
|
|
Du skal tænke på det sådan her: Et hifi-systems opgave er (i princippet) at sørge for at dét der rammer ørerne svarer til dén lyd der ville have ramt ørerne hvis du havde siddet foran instrumenterne i real-life. Hvis dine ører laver en "skævhed", så gør den det også "i virkeligheden". Derfor skal anlægget ikke kompensere for dine ører, og du skal ej heller kompensere for anlægget ved at "vinkle ørerne" eller hvad du ellers kan finde på. Du skal høre lyden som du ville have gjort i virkeligheden, inkl. hvad det medfører af fejl. Ellers vil det opfattes forkert. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Bass Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 309
|
| Sendt: 13 Juni 2007 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vel en af forklaringerne på at vi ikke kan blive enige om hvad der lyder godt.
|
| Til top |
|
| |
Stengaard Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 265
|
| Sendt: 13 Juni 2007 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
Pingel skrev:
| Ja, ja...Selvfølgelig korrigeres tingene over tid, men min pointe er, at det der er en perfekt opstilling for en person ikke nødvendigvis er det for en anden. |
|
|
Du skal tænke på det sådan her: Et hifi-systems opgave er (i princippet) at sørge for at dét der rammer ørerne svarer til dén lyd der ville have ramt ørerne hvis du havde siddet foran instrumenterne i real-life. Hvis dine ører laver en "skævhed", så gør den det også "i virkeligheden". Derfor skal anlægget ikke kompensere for dine ører, og du skal ej heller kompensere for anlægget ved at "vinkle ørerne" eller hvad du ellers kan finde på. Du skal høre lyden som du ville have gjort i virkeligheden, inkl. hvad det medfører af fejl. Ellers vil det opfattes forkert. |
|
|
Tusind tak Otto.. Det er lige præcis en pointe, som jeg synes overses alt for tit. F.eks. når der snakkes om at tilpasse frekvenskurven på systemet efter ørets følsomhed ved de forskellige frekvenser, er det vigtigt at huske på det, som du skriver der. Derfor skal man heller ikke skrue op for diskanten, bare fordi ens øre ikke er i stand til at opfatte 20kHz ved fuldt niveau, som da man var otte år. Vores virkelighed er jo ikke tilpasset ørerne, så de har tilpasset sig den.
|
| Til top |
|
| |
Pingel Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Juni 2007 kl. 08:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som Steengaard og AV Precision siger det understøtter det jo netop min pointe, at der ikke findes én perfekt opstilling gældende for alle personer - og altså er det så svært at samenligne...
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 14 Juni 2007 kl. 09:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bass skrev:
| Det er vel en af forklaringerne på at vi ikke kan blive enige om hvad der lyder godt. |
|
|
Forklaringen er at vi har forskellig reference
Det er med lyd som med mad (og mange andre ting), vi kan lide det vi er vænnet til fra barnsben
|
| Til top |
|
| |