Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 09:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Noget jeg ikke forstår.. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Therac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 07 Juni 2007 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Hej

Nu har jeg længe gået og tænkt over noget jeg ikke forstår..

Hvordan kan det lade sig gøre for en højttaler, at spille musik? Jeg kender udmærket godt den tekniske forklaring med at der sættes strøm til en spole, som sidder i et magnetfelt og derved flytter en membran osv. osv. Men lad os sige at vi har en to-vejs højttaler. I teorien kan den vel spille to forskellige lyde på samme tid. Diskanten spiller f.eks. en 5 kHz tone og bas/mellemtonen spiller en 200 Hz tone (bare et eksempel).

Nu er det så at jeg ikke kan forstå, hvordan en to-vejs højttaler kan gengive musikken fra et helt band, hvor der f.eks. spilles på både trommer, guitar, bas, keyboard og synges på samme tid? Det er jo mange forskellige lyde og derved mange forskellige frekvenser, der skal gengives på samme tid.

Håber der sidder nogle kyndige folk herinde, som kan give mig et svar.

Mvh Therac.

Til top Vis Therac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Therac

malkris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 07 Juni 2007 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Bandet leverer mange frekvenser som blander sig og resulterer i varierende lydtryk i tid og styrke. En microfonen opfanger denne sammenblanding af tryk og frekvenser. En mikrofon er i princippet som en højttaler. Signalet lagres og circa som det blev opfanget af mikrofonen bliver det gengivet af din højtaler. Din højttaler spiller sammenblandingen af alle disse lyde. Den spiller ikke hver enkelt lyd for sig selv.

Håber du kan bruge svaret på en eller anden måde

Til top Vis malkris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af malkris

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 Juni 2007 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Der er sikkert nogen der kan give mere tekniske forklaringer end jeg kan, men sådan her vil jeg forklare det:

Lyd består som du nok ved af trykbølger med forskellig styrke og frekvens, skiftevis over- og undertryk i luften mellem lydkilden og øret. En tone på 1 khz består således af impulser der kommer væltende med lige præcis det interval der skal til for at der kommer 1000 af dem på et sekund. Hvis der samtidig er en anden tone på 375 hz, en på 2489 hz osv, så vil enheden til enhver tid gengive "gennemsnittet" af alle disse impulser - dvs. nogle lyde udligner hinanden, andre forstærker hinanden osv. Membranen kan f.eks. i sagens natur ikke bevæge sig ud og ind på præcis samme tid - dvs. to impulser som er i modfase resulterer i ingen bevægelse. Når man deler frekvensspektret op med et delefilter er det for det første for at gøre arbejdet mindre kompliceret for enheden ved ikke at skulle dække et meget stort registre af frekvenser på samme tid, men også for at kunne tilpasse enheden til de frekvenser den skal gengive.

En 15" enhed vil i princippet godt kunne spille op til 20 khz, det lyder bare ikke særlig godt når man kommer over 1khz eller deromkring. Omvendt kan en lille domediskant sagtens gengive 30 hz - du kan bare ikke høre det fordi membranen er for lille til at kunne flytte luft nok.

Og husk endelig på at dine trommehinder også er membraner, der bevæger sig i takt med de lydbølger der kommer ind i ørerne - de skal med andre ord efterligne alle de bevægelser højttalernes enheder laver. I sig selv et ret imponerende stykke design.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

anda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 Juni 2007 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

Der er sikkert nogen der kan give mere tekniske forklaringer end jeg kan, men sådan her vil jeg forklare det:

Lyd består som du nok ved af trykbølger med forskellig styrke og frekvens, skiftevis over- og undertryk i luften mellem lydkilden og øret. En tone på 1 khz består således af impulser der kommer væltende med lige præcis det interval der skal til for at der kommer 1000 af dem på et sekund. Hvis der samtidig er en anden tone på 375 hz, en på 2489 hz osv, så vil enheden til enhver tid gengive "gennemsnittet" af alle disse impulser - dvs. nogle lyde udligner hinanden, andre forstærker hinanden osv. Membranen kan f.eks. i sagens natur ikke bevæge sig ud og ind på præcis samme tid - dvs. to impulser som er i modfase resulterer i ingen bevægelse. Når man deler frekvensspektret op med et delefilter er det for det første for at gøre arbejdet mindre kompliceret for enheden ved ikke at skulle dække et meget stort registre af frekvenser på samme tid, men også for at kunne tilpasse enheden til de frekvenser den skal gengive.

En 15" enhed vil i princippet godt kunne spille op til 20 khz, det lyder bare ikke særlig godt når man kommer over 1khz eller deromkring. Omvendt kan en lille domediskant sagtens gengive 30 hz - du kan bare ikke høre det fordi membranen er for lille til at kunne flytte luft nok.

Og husk endelig på at dine trommehinder også er membraner, der bevæger sig i takt med de lydbølger der kommer ind i ørerne - de skal med andre ord efterligne alle de bevægelser højttalernes enheder laver. I sig selv et ret imponerende stykke design.

En tone på 1kHz består IKKE af impulser men af rene sinusformede bølger. Hvis flere frekvenser skal gengives på en gang er det ikke gennemsnittet men SUMMEN af bølgernes momentane niveau, der gengives.

Mvh

Anders D.

Til top Vis anda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anda

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 Juni 2007 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

anda skrev:
RogueAgent skrev:

En tone på 1kHz består IKKE af impulser men af rene sinusformede bølger. Hvis flere frekvenser skal gengives på en gang er det ikke gennemsnittet men SUMMEN af bølgernes momentane niveau, der gengives.

Mvh

Anders D.

Du har selvfølgelig ret - det jeg mente med at kalde det impulser var at beskrive "billedet" af trykbølger af luft der skiftevis er meget tæt (opsvinget i sinuskurven) og mindre tæt (den nedadgående del af sinuskurven). Skal man vise disse luftbølger vil det ikke se ud som en sinusbølge, men nærmere som ringe i vandet, med højt lufttryk ved bølgetoppene og lavt lufttryk i dalene.

Og med gennemsnit mener jeg at hvis en højttaler enhed skal genere et højtryk (udadgående stempelbevægelse) og et lavtryk (enheden bevæger sig indad) samtidig, så bliver resultatet ingen eller kun lidt bevægelse - selvfølgelig afhængig af hvor stor forskellen er på de to "dele" af signalet. 

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes