Emne: Design kontra lyd. ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
| Sendt: 26 Juni 2005 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når vi nu evaluere et apparat eks. lader vi os så ikke påvirke af hvordan det er designet, på den måde forståes at jo mere smart jo bedre lyd.
Fik en historie den anden dag at men havde engang prøvet med den samme højtaler bare i forskellige farver.Så skulle man evaluere lyden.Kender ikke detaljerne i historien men kunne godt forstille mig at resultatet varierede efter farven.
Så også på Infinity's side at en undersøgelse de havde lavet viste at højtalere ikke måtte fylde så meget, vel ikke så overaskene i sig selv.Men måske begrænser det så kvaliteten da man så må finde et dårligere kompromi eks. i kabinettet til bas højtaleren.Tænker lidt på om det er sådan det er sket på MTS Prelude her her de måske sat en voldsom forstærker i bassen grundet det relative lille kabinet for at det kunne virke ordentligt.
Er det mest designet der sælger eller er det lyden, er det designet så bruger vi jo ikke ørene eller hvad. __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
| Til top |
|
| |
kongsumsar Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 78
|
| Sendt: 26 Juni 2005 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
for mit vedkommende er lyd/ydelse første prioritet, dernest betjening og tilsidst design.
men du har ret i at "et smart design" kan formindske produktets ydelse.
men jeg tror desvære at du har ret at hr. og fru jensen fokuserer for meget på design.
Jeg har tidligere læst her på forummet at der havde været en rundspørge blandt "almindelige" fladskærms købere. der blev spurgt om hvorfor de havde købt en fladskærm, svaret var fordi den er flad og ikke fylder særligt meget, det er forståeligt nok men det der er foruroligende er at selve billedkvaliteten først kom som 7. prioritet, det er jo selve billedet man skal kigge på og ikke at det fylder lidt, eller har en flot sølv farvet plastik ramme.
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 26 Juni 2005 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg tror ikke der er nogle der kan se sig fri for at lytte med øjnene, det er imho en slags naturlig refleks, et stort kabinet skal have meget bas og et lille lidt bas.
det skinner især igennem på ord som ".. så meget bas fra sådan en lille kasse" "magtfuldt design" osv. design sælger, prøv blot at se hvor få grimme højttalere der reelt er i "mit stereo".
vi kan vel godt blive enige om at vi ville tabe køben hvis et sæt superslanke Beolab8000 pludselig spyttede 25 hz ud ved 110 db.
kunsten er vel snarere at kigge på højttaleren, beundre den, og så herefter kun lytte til, og ikke se på den.
man kan altid kigge lige midt imellem højttalerne, eller lukke øjnene, man kan man abstraherer fra de skønne kasser, så er man nået langt. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
capsule Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 54
|
| Sendt: 26 Juni 2005 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Dette spændende emne vil jeg da meget gerne kommentere på med min holdning.
Design er ikke bare at smække en lækker sølvmaling uden på en allerede færdig spånpladekasse af en højttaler. Design er at udvikle fx en højttaler helt fra bunden. Ingeniører, lydguruer og designere i et samarbejde. Det er klart at der er stor forskel på hvad den enkelte bruger sætter størst pris på, men et hifi produkt skal selvfølgelig målrettes til en specifik målgruppe, ellers er det dødfødt fra starten. Alle produkter på hifi markedet er "designede", selv dem som går for at være konstruerede med superlyd som eneste mål, er netop designede til at se "effektive ud" og "ikke-designede" i os hifi-nørders øjne!(håber ikke det støder nogen!)
Et eksempel fra en anden verden: Nettos butikker ser jo virkelig kedelige og slidte ud sådan som varerne er kastet ind på paller og personlet knapt kan anstrænge sig til at åbne papkasserne for kunderne. Men det er jo netop så "designed" et koncept, hvor kunden får indtryk af at varene virkelig må være billige, når butikken ser sådan ud. På samme måde er Hifi designed til at give indtryk af at være "ikke-designed", effektivt, dyrt, "designer BoBedre agtigt", etc.
Der er selvfølgelig forskel på hvor pengene bruges, på 16 lag skibslak og messing krumelurer eller på sølv/olie kondensatorer og kopperfoliespoler.
Men at et hifi produkt ser fantastisk ud behøver bestemt ikke være på kompromis af lyden. Hvis teamet bag produktet kan deres l**t, både ser og lyder det fantastisk.
Til sidst; Selvom man mener at man kun går efter lyden når man vælger et produkt, så spiller der en masse underbevidste ting ind, som influerer på det endelige valg. Ubevidst har man præferencer om form, størrelse, farve, etc.
Som regel finder man jo hedigvis et produkt der passer til éns præferencer. Hvis ikke, ender det nok med DIY
Ja det var så min holdning til emnet!
Hilsen Casule.
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Juni 2005 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogle mærker sælges vel næsten også på design bla. B&O og det har vel også noget med målgruppen for produktet at gøre.Ikke alle er jo entusiaster og måske vil de bare have noget som er smart og giver prestige i nogle øjne.
Det kunne være sjovt hvis min antagelse er rigtig mht. højtalere nogle gange at høre nogle tilsvarede hvor de har det rigtige volumen til basenheden hvis i forstår.SA har sikket også forsøgt sig med et smalt kabinet af designmæssige årsager.Men når dette er sagt så skal det selvfølgelig også kunne sælges. __________________ Hilsen JRGW
|
| Til top |
|
| |
Gumle Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 447
|
| Sendt: 26 Juni 2005 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selv blandt "hifi-nørder" tror jeg designet spiller en ikke ubetydelig
rolle, men i de prisklasser visse produkter befinder sig i, er det vel
også kun naturligt, der kan stilles krav om et pænt design. Jeg tror da
nok, at jeg (måske ubevidst) engang imellem sortere produkter fra inden
lytterunden, hvis jeg ikke synes om udseendet, men omvendt har jeg nu
aldrig købt p.g.a. udseendet.
For hr. og fru Danmark virker det ofte som om designet betyder mere end
lyden, og så er der jo ikke noget at sige til at mikro- og minianlæg
med udstyrligt dårlig lyd sælger godt?! - De er jo ofte også billige.
Det vigtigste i øjeblikket forekommer at være størrelsen (ja, altså på anlægget/tv'et/højttalerne o.s.v.  )
- Jo mindre, jo bedre og jo fladere, jo bedre! Tv'et skal op at hænge
på væggen, koste hvad det vil. Højttalere må for guds skyld ikke kunne
ses, anlæg og DVD afspiller skal være små lave apparater, der matcher
TV'ets farve....og hvis det så heller ikke må koste for meget, så tror
jeg vi har en forklaring på hvorfor Bilka og andre supermarkeder sælger
så mange "komplette surround løsninger" incl. DVD for 2500 kr  - Hvor kommer ønsket om bare nogenlunde god lyd ind? Åbenbart efter: 1) Design og 2) pris.
Den mere velbeslåede del af hr. og fru Danmark køber desværre nok ofte
bare B&O, fordi det er et af de pænest designede anlæg/tv, du kan
få - I disse tilfælde bliver andre produkter måske ikke engang værdiget
en overvejelse.....
M.V.H.
Søren
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 26 Juni 2005 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
JRGW skrev:
|
Fik en historie den anden dag at men havde engang prøvet med den samme højtaler bare i forskellige farver.Så skulle man evaluere lyden.Kender ikke detaljerne i historien men kunne godt forstille mig at resultatet varierede efter farven.
Det var et forsøg på DTU. 3 ens ht'er, 3 ens anlæg, 3 ens stykker musik. de samme test personer. eneste forskel var farven på frontstoffet. der var et klart resultat.
det sorte lød bedst, den blå i midten, men den røde lød dårligst.
det kan man jo tænke lidt over, når man mener på aller skråsikreste vis at man ved, og kan hører hvad der lydder bedst 
Er det mest designet der sælger eller er det lyden, er det designet så bruger vi jo ikke ørene eller hvad.
jeg tro det meget afhænger af hvilken type man er.
er man til DIY og hjemme fusk, er modelervox, rå kabler, fuglereder osv osv. et plus, og man har holdninge INDEN man lytter, at der er godt.
er man til gennemarbejdede, lækkert udført apparater, er det lige det modsatte.
personligt kan jeg ikke ha' når nogen mener jeg skal lytte til noget. hvis der ikke er bruget lidt tid på at få det færdigt. disse total kaos opstillinger er sgu ikke lige mig. hvis man ikke gider bruge lidt ekstra tid på finish, gå gider man nok heller ikke gøre det på at få det til at lyde ordentligt. |
|
|
__________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Juni 2005 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så kan man jo komme til den slutning at sort højtalerfrontstof lyder bedst.  
Måske har producenterne fundet ud af det for de fleste er sorte.
Det nymodens surround har jo også den ulempe i en dels øjne med de mange højtalere der skal til, måske især hos det kvindlige publikum.Så ender det mange gange med nogle plastik lign. højtalere som ikke fylder så meget og er billige at producere.Disse sælges nok i stor mængde i Bilka og lign.Er der nogen der har prøvet at måle på sådanne kabinetter? __________________ Hilsen JRGW
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 26 Juni 2005 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
JRGW skrev:
|
Så kan man jo komme til den slutning at sort højtalerfrontstof lyder bedst.  
|
|
|
ja det skal man nok lige huske på næste gang man køber ht'er  __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|