Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 21:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: akustik i mindre rum <50kvm (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg skal til at bygge nyt hus. Jeg har i den forbindelse fået en ca. 30kvm stor stue som jeg skal have som lytterum. Den skal være 4 kantet. Jeg regner med at det bliver symetrisk i højttaler enden men irregulært altså ingen parallelle flader. Der skal være loft til kip og mindst 280 til loftet i siderne hvor kippen starter. så langt så godt

Spørgsmålet er nu hvad jeg kan gøre for at rummet bliver så godt akustisk som muligt.

Ufravigeligt materialevalg: Loftet skal være akustik regulerende f.eks. beklædt med akustilux, rockfon plader eller whatever. Det skal være glat og kunne males hvidt. Gulvet bliver et trægulv af en slags, det lægges på gummi og filt i en passende tykkelse og limes sammen. Væggene er vandskurende mursten. Jeg overvejer om jeg kan snige en slags diffusor ind ved at lade nogle sten være trukket halvt ind i væggen. I denne stil.

|
    |
  |
    |
  |
    |
    |

Der er to hovedspørgsmål:

1. Hvordan designes rummet så det bliver så få resonanser og stående bølger som muligt.

2. Hvordan reduceres efterklangstiden og hvordan laves diffusion så det kan accepteres af min på materialesiden noget lave WAF.

Er der nogen der har erfaringer med dette ??

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 Juni 2005 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Øv-kai-do; nr 1: Kip æder bas! Nr 2: Hvad med lydpotter som dem der er muret ind i kirkevægge?  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2005 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Stående bølger vil der altid være, men din idé om at bygge irregulært er OK. Det vil ikke fjerne de stående bølger, men bølgerne vil være bredt ud over et større frekvensområde og måske derfor lyde af mindre, måske!

Gulvet har du fod på og du har nok læst artiklen som der henvises til i en anden tråd!

Efterklangstider; så er det noget med absorbenter og at det er vanskeligst at gøre noget ved i basområdet og at efterklangstiden kan blive for lav, men det er vist kun i teorien, at man kan nå dette!

http://www.hunecke.de hvis du ikke kender den! De har et omtrentligt regneprogram, omtrentligt!!! (Rechenservice/raumakustik og raumeigenmode)

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2005 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

http://www.fursund.dk/page344.asp  (Lydpotter!)

(Grinderslev kloster og klosterkirke, der hvor der indledes med ...Fra klostertiden er...)

Asbjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 22 Juni 2005 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

troelskn skrev:
1. Hvordan designes rummet så det bliver så få resonanser og stående bølger som muligt.

Du lyddæmper rummet. Fx med kommercielle dyre men flotte lydabsorbenter, eller noget du selv finder på. Mineraluld (25-30kg/m3) har fantatiske lyd absorberende egenskaber, men er desværre ikke specielt sundt. Desuden ødelægges egenskaberne meget hvis du maler på det. Så er skum bedre. Hvis du vil spare lidt penge, og prøve at lave en rigtig god reflektionsfri lydabsorbent selv kan jeg godt hjælpe.
Bas er i praktis umuligt at få dæmpet med almindelige porøse absorbenter, så du vil nemt få en ikke-ens efterklangstid vs frekvens. Dette er noget rigtigt l**t i hifi sammenhæng. Iøvrigt vil jeg slet ikke anbefale at lyddæmpe ret meget. For mig at se, gør det ikke noget, man kan høre at man faktisk sidder i et rum, og ikke på en åben mark. En kommerciel højttaler er iøvrigt sjældent designet til at spille i lyddøderum. Prøv istedet at udnytte de resonanser der er så godt som muligt. Få dem placeret så de bakker op omkring lyden i lytte posistion og giver en fornuftig klang. Dette kan gøres ved at placere højttaler og lytte position rigtigt. Brug ørene. En god håndregel er at lægge ud med at stille højttalerne ved den længste side. Mange gør det modsatte, og det giver somregel en noget buldrene, men kropsløs klang.
Ulempen/fordelen ved et usymetrisk rum, er at resonanserne bliver spredt, men også at de bliver uforudsigelige. Det burde være en god ting, men man skal nok lige overveje at det er stereo det her drejer sig om.

Resonator absorbenter, som én nævner i form af et hul i væggen, burde være noget møg. Hvorfor ændre efterklangstiden kun i et område? Den kan måske støtte andre absorbenter hvis det er designet rigtigt, men det bliver hurtigt kompliceret.

troelskn skrev:
2. Hvordan reduceres efterklangstiden og hvordan laves diffusion så det kan accepteres af min på materialesiden noget lave WAF.

EFterklangstid reduceres ved at dæmpe reflektion ved reflekterende flader. Diffusion sænker ikke efterklangstid, men kan helt sikkert øge klarheden, uden at tage energi ud af lyden.

Generelt, medmindre du er akustiker, tror jeg ikke du kan regne dig frem til en løsning, og uanset hvem du er, tror jeg du skal være ekstremt heldig, for at ramme en god løsning uden at bruge ørene. Og selv hvis du bruger ørene, kræver det helt sikkert et stort arbejde, at få tingene på plads.

Men jeg tror et trægulv som udgangspunkt er godt. Sørg også for ikke at have alt for tunge vægge, hvis du vil dæmpe resonanser ved lave frekvenser. Absorption ved vibrerende flader er en af de få måder hvorpå du kan få bugt med bassen over et bredt område.

Til top Vis Asbjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Asbjørn

Bass
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 01 Juli 2005 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

De lydpotter der nævnes lyder til at være Helmholz resonatorer. Disse kan designes til at virke i et snævert område og er en glimrende måde at komme af med stående bølger i et specifikt område i de lavere frekvensområder. Der findes forsk. regnemaskiner på nettet.

Ideen med murstenene kunne godt fungere. Der er tale om en Schrödinger-diffuser som ved en smule beregning kan bringes til at fungere over et rimeligt frk.omr. også her findes en del regnemaskiner.

Til top Vis Bass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bass

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 01 Juli 2005 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Hej

Stående bølger, ja der er ikke nogen vej udenom. Det med bare gulve, med eller uden underlag går bare ikke. Her mit råd til dig, tæpper tæpper og atter tæpper.

Rasmus_M
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 01 Juli 2005 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Rasmus_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rasmus_M

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 01 Juli 2005 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har været med til at bygge flere lytterum, da jeg arbejdede i Hifi-klubben.

De var alle vind og skæve og assymetriske - og lød af l***

Et af de bedste lytterum jeg har hørt var 4 x 5 x 2,70 til loftet, let møbleret med tæppe på gulvet foran højttalerene, reoler og grønne planter.

Er rummet rektangulert - skulle de ideelle forhold være 1:1,6:2,5 - så er der mindst sammenfald mellem de stående bølger.

Mine banale råd ville være:

Pas på med alt for meget skrå vægge, halvåbne rum, L-formet rum og andre finurligheder.
De første ting kan være basslugere og et L-formet rum kan være svær at opstille optimalt

Brug almindelige møbler og tæpper til at dæmpe akustikken.
For meget rockuld og basabsorbere sluger ofte alt dynamikken eller dæmper visse frekvenser alt for effektivt.

Undgå beton hele vejen rundt.
Der må gerne være nogle eftergivende flade til at sluge lidt bas så det ikke hober sig op - som man kan opleve i meget ren betonbyggeri.

Undgå for meget glas.
Store glaspartier kan give en hård akustik.

Højt til loftet er godt.
Højt til loftet sinker/dæmper de første entydige refleksioner (næstefter gulvet) - så gerne  2,5 m + til loftet.

Gode højttalere er bygget til at spille i almindelig rum - så prøv ikke for hårdt

PS: Din idé med murstens diffusorer er meget fin - men med de dimensioner mursten har får du næppe spredt frekvenser under ca. 5 kHz.

Hilsen

Nørd  

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Juli 2005 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

Tak for de mange gode forslag.

Jeg har fundet ud at lidt forskelligt bla. at det er stort set umuligt at lave akustik beregninger på rum under 100kvm.

Det jeg kan gøre er:

• at gå efter en efterklangstid på omkring 0.5 sek mellem 250 og 4000hz
  • få det rigtige forhold mellem længde og bredde, et rektangulært rum med loft delvist til kip.
  • få akustik regulerende lofter.
  • Få højt til loftet mindst 280 hvor det bliver lavest
Det  med absorbtion må jeg forsøge at klare med tæpper og tunge gardiner foran vinduerne når der lyttes.

Alle videre ideer eller kommentarer modtages gerne

Fournais
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 Juli 2005 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Nørd skriver:

"Er rummet rektangulert - skulle de ideelle forhold være 1:1,6:2,5 ..."

Hvad betyder 1:1,6:2,5?? Mit rum er næsten kvadratisk med 2,70 x 2,75. Hvordan passer det med de forhold du snakker om?

William H. Shakespeare.

Mit stereo
Til top Vis Fournais's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fournais Besøg Fournais's Websted

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004
Sendt: 03 Juli 2005 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Simpelt:
Hvis rummet er 3m på den ene led (højde eller bredde) skal det være hhv.
4,8m og 7,5m på de to andre led.
Noget med en gammel italiensk matematiker Fibonacci og "det gyldne snit" eller "den gyldne rektangel".
Skal vist som udgangspunkt give det optimale rum.

Med et grundmål på 2,7 x 2,75 har du nærmest omvendt ret. Dit rum er næsten kvadratisk, men faktisk rektangulært. 5 cm til forskel.....
Tag fx. udgangspunkt i din korte side. 2,7m er enheden "1", så burde de to andre længder i rummet være 4,3m, hhv. 6,75m.
Er din lange side 2,75 enheden "1,6", burde de to andre længder i rummet være 1,72m, hhv. 4,3m.
Er din lange side 2,75 enheden "2,5", burde de to andre længder i rummet være 1,1m, hhv. 1,76m.

Og sådan kan man blive ved.............

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2005 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Bass; korrekt er det at disse lydpotter (en terracotta krukke på Ø25cm X vel det samme) er at regne for en Helmholz-resonator! De findes normalt i kirkebyggeri fra 1200-1500tallet, så helt nyt er det ikke!

Kim G; Fibonacci´s række lyder 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144... (næste tal er summen af de to foregående 89+144=233)

Meget bedre (måske) er det at dele sit lytterum op i ulige brøker og her passer 1/7, 1/9 og 1/11 perfekt til højttaler- og lyttepositionsopstilling!

Hjemme hos mig er rummet delt op i niendedele og de fleste mål er i lige dele ulige brøkker; 2/9 fra for- og bagvæg, 4/9 højttalerafstand og et anlægs-offset (i opstillingen) på 4/9-5/9. Det samme gør sig gældende med opstillingen af møbler o.s.v.!

Det giver mange stående bølger ved forskellige frekvenser, som har svært ved at lave sammenfald med forstærkning af disse til følge; mange små og forskellige resonanser er bedre end en stor!

Prøver man efter på Hunecke.de´s regneark er resultatet ikke helt "Hi-forkert"!

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004
Sendt: 04 Juli 2005 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

F.Christians

Man kan ikke bare slippe let om det - vel

Går man i detaljen med Fibonacci, følger jo også at 1:1,6:2,5 er langt fra præcist nok.

Det med brøkerne og følgerne der af for din opstilling: Du bor alene - ikke sandt

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2005 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Joh Kim G; man kan da bare smide anlægget i et hjørne og så købe en TACT-regulator; så er det Leth!  

1:1,6:2,5 er nok fint; det er det man lærer på "kunstmalerskolen"!

Og Yes; jeg bor alene og bortset fra højttalere, som står en meter ud fra væggen, lidt kabler på gulvet og så mine snart mange kork-slibeklodser, så ligner lytterummet en ganske almindelig dagligstue!

Mit livs lys har da ingen indvendinger, bare Elvis står lige foran hende og det gør han!  

All you need is love!  

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes