|
Som overskriften lyder, vil jeg håbe at der er nogle der kan give en forklaring. Det er ikk fordi det betyder det helt store, men ville da være rart at vide - og så har det jo alligevel en betydning - alt efter hvor kritisk man er.
Det skal UNDERSTREGES at det intet med lydkvaliteten at gøre !!!
Her kommer spørgsmålet:
LC-AUDIO opgiver deres Zap Pulse (predator og selvfølgelig også hjemmestrikkede) til at kunne levere 200 Watt i 8 ohm - 400 watt i 4 ohm og 700 watt i 2 ohm - med en 2x42 Vac trafo og passende watttal - DOG i byggebogen kun 380 watt i 4 ohm.
Men HIGH FIDELITY havde en Predator til test (Nr. 5 - 2004) og den leverede følgende, (de målte):
Ved 1% forvrængning (som jo faktisk ikke burde accepteres, sammenlignet med andet hifi der har været på testbænken) er effekten = 175 watt i 8 ohm - 292 watt i 4 ohm - 460 watt i 2 ohm.
Skal man holde sig på 0.2% forvrængning (som andre effekter blir målt ved, ca) er effekten= 152 watt i 8 ohm - 241 watt i 4 ohm og 370 watt i 2 ohm - Altså leverer den ikke engang den effekten i 2 ohm som LC-AUDIO lover i 4 ohm eller ca kun den halve effekt i 2 ohm af det lovede.
Ikke engang ved 1% forvrængning er effekten tæt på det lovede - i 4 ohm "mangler" der over 100 watt og i 2 ohm "mangler" der 240 watt - En del vil jeg mene.
Hvad skal man så tro på ? Er det HIGH FIDELITY der er for "strenge" og måler under nogle "mærkelige" betingelser - eller er det LC-AUDIO der lover FOR meget ?
I "runde" tal ser det sådan ud (målt effekt i parantes) 8 ohm= 200w (152w) - 4 ohm 400w (241w) og i 2 ohm 700w (370w)
I brokoblet tilstand, må den "manglende" effekt jo være betydelig større
Nu er det her KUN et spørgsmål om effekt, de spiller jo fint - men det er lidt som at købe 100 kg sukker og når man vejer efter selv, er der kun 68 kg i sækken. 
Jeg har skrevet og spurgt Lars om nøjagtig samme spørgsmål for nogle måneder siden, men har ikke fået noget svar - så derfor smider jeg spørgsmålet på her.
|