Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 13:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Småknas i forstærker/højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Pelle Pirat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juni 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 30 Juli 2004 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg har for nyligt skiftet mit gamle Kenwood anlæg ud med en Pioneer VSX514 og en Pioneer DVD-370. Det er et lækkert low budget anlæg som jeg er meget tilfreds med.

Af højttalere kører jeg med mine gamle Dali909 som front og min brugtindkøbte Dali 202 og Dali SC-7.

Det spiller glimrende, men jeg synes at jeg oplever en smule knas engang imellem i lyden. Det er en hurtig gnist som opstår engang imellem. Det er ikke høje pop og knald, men følger volumen. Det er ikke tit, men det kommer engang imellem. Måske et par gange i en film fx. Det er hovedsageligt i front højttalerne, men synes også at jeg har oplevet det i surrounden, men er ikke sikker.

Fronten er tilsluttet med Taralabs Prism og baghøjtalerne er pt. bare tilsluttet med alm. installationskabel.

Taralabsen er monteret direkte i skrueterminaler i forstærkeren og monteret med billige banastik sådan har de vel været monteret i ca. 5 år (altså banastikkene). Jeg har ikke haft afmonteret stikkene, men kan det være nødvendigt at klippe en smule af kablet engang imellem for at udgå evt. ir eller anden korrosion?

Hvad kan det ellers skyldes? Forstærker? DVD? Synes ikke deter aktuelt når jeg hører CD, proktisk til kun under film afspilning, men igen, jeg er ikke 100% sikker på det kun er der.

Det er ikke forvrængning for det er i alle volumeniveauer.

Er der nogle tommelfingerregler for at undgå den slags? KAN det være støj på vores elnet da det er en SINDSSYGT gammel elinstallation og der kører en pæn portion andre apparater på samme fase. (ikke samme stik).

Det kunne tænkes det er når køleskab går i gang fx, men tror det næsten ikke.

Gode råd er yderst velkommen.

Gode råd til kabelindkøb til baghøjttaler er også velkommen

På forhånd tak

Peter

Til top Vis Pelle Pirat's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pelle Pirat

Phat Simon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 30 Juli 2004 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

er det nyt el. brugt det Pioneer du har fået fat på?

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 26 August 2004 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Det er sandsynligvis enten:

• Støj fra lysnettet
  • støj fra en defekt (lækkende) elektrolyt i en forstærker

Du er nødt til at finde ud af om lyden kommer fra fx. et køleskab/fryser eller om det er fra anlægget.

Lad os antage at du har udelukket elinstallationen (fx. prøvet anlægget et andet sted?) Så kan du starte med at finde ud af om det er effektforstærkeren, som er synderen. Tænd forstærkeren, men hold alle siganlkilder slukkede. Det der kommer ud af højttalerne kan altså kun komme fra forstærkeren. Hører du fra tid til anden en knitren (eller gnist-lyd), så har du med meget stor sandsynlighed en defekt elektrolyt og den sidder med stor sandsynlighed i forstærkerens strømforsyning. Hører du ikke noget kan du een for een lade dine signalkilder (og kun een af gangen) være tændt sammen med Effektforstærken og på denne måde finde ud af hvem der er synder. Her er det også med stor sandsynlighed en defekt elektrolytkondensator i strømforsyningen. Du finder nemmest ud af det hvis du IKKE spiller musik, men blot skruer op for lyden.

Denne fejltype ses ofte i aldrende Hi-Fi udstyr, men kan selvfølgelig optræde som simpel komponentfejl i selv nyere udstyr.

god jagt!

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 26 August 2004 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Pelle,

Jeg genlæste lige din fejlbeskrivelse og faldt over at du siger at det følger volumen og vistnok kun er der når du bruger DVD'en.  Så er det mest sandsynligt, at det er din DVD-spiller, som har en syg elektrolyt eller måske er specielt følsom for lysnetstøj.

Hvis det er lysnetstøj kan det i nogen tilfælde hjælpe at vende 220V stikket, men ellers må du investere i et lysnetsfilter - eller slukke for køleskabet!

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 August 2004 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Jeg tror nu at det er køle/fryseskabe som er problemet!!! At det ikke optræder under CD-afspilning, vist nok, kan have noget at gøre med billedbehandlings-chippen måske ikke er godt nok skærmet, ligeledes kan det være Scart/S-videoforbindelsen, som optager støjen!!! Som ovenfor beskrevet; prøv at lade DVD stå på eks.vis. "menu" og afvent da "ploppet" med jævnt opskruet volumen!!! En VDR-modstand til en 25kr, højest, kan afhjælpe problemet. Den kan med fordel placeres i netstikket til køle/fryseskabet eller ved kronmufferne helt inde ved kompressoren!!! Det skal så være en 250 volts type og den kan da med fordel aflastes med en 400 volts type, så bliver det lidt dyrere!!! VDR-modstanden æder alt spænding, med rimelighed, over den påtrykte værdi; så godt da rent elektrisk!!! Meeen dette "plop" bevæger sig også gennem luften og laver indstråling på især uskærmede kabler og her hjælper ingen elektronik!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes