Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 15:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: 5V strømforsyning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 02 Oktober 2015 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

Jeg har købt mig en MiniDPS, og der var ingen strømforsyning med til, så jeg skal have fundet mig sådan en. I manualen står der følgende:
"Connect an auxiliary DC power supply to the 2.1mm DC power connector. The power supply voltage can be
in the range of 4.5 to 24 VDC, enabling use of a wide range of power sources."

Vil det sige at jeg kan tage en hvilken som helst 5v strømforsyning, ligegyldig hvad den har af andre specifikationer? Her tænker jeg mest på
ampere, da det variere lidt mellem dem jeg har til at ligge.

De skriver også:
"The DC power connector must have the positive voltage on the center pin. Be sure to check this before
connecting the power supply, as otherwise your unit may be damaged."

Jeg synes ikke jeg kan se en fysisk center pin i stikket på dem jeg har, er der nogle af jer som ved om den omtalte pin er en fysisk pin inde i
midten af det runde stik?

Som I nok kan se, har jeg intet forstand på de her ting, så jeg håber meget på jeres hjælp
Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 Oktober 2015 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

Den fysiske "pind" sidder i fatningen på din MiniDSP. Altså skal din strømforsyning ha´ + i "hullet" og - p yderkraven

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Oktober 2015 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Den virker også med blot USB strøm, men en god strømforsyning er bedst. MiniDSP anbefaler 24 volt svjh for mindst mulig forvrængning
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 02 Oktober 2015 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

På de fleste løse strømforsyninger er der et symbol med en halvcirkel med en prik i centrum og plus og minus ved siden af. Her er det vigtigt at plus peger på prikken i centrum.

Ang. strømmen skal den bare kunne levere nok. Den bruger altså ikke mere strøm eller tager skade fordi Amperetallet er for højt, det styrer den selv. Omvendt vil den bare ikke virke ordentligt hvis det er for lavt, det tager den heller ikke skade af ( men strømforsyningen gør måske ).

Jeg kan ikke lige finde data på den så jeg kan se hvad den kræver, men du kan jo bruge en med et "højt" tal.
Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2015 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Mange tak for jeres svar, så er jeg sikker på ikke at gøre noget forkert.

Boydk: He he, ved ikke hvorfor jeg ikke lige tænkte på at det selvfølgelig var den pind de mente, og ikke i stikket

Kjeldsen: Ja den virker også fint via USB, men da den skal sidde i mit Hifi-setup vil jeg gerne at jeg ikke absolut skal tænde for computeren når jeg
gerne vil høre musik. Har du et forslag til en god strømforsyning jeg kunne anvende til den, hvis jeg en gang skal opgradere?

Stanly: Det er sådan et logo her der skal være på den, ikke?

Tak for uddybningen, det er godt at vide at jeg ikke kan skade DSP'en.

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 02 Oktober 2015 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger en Meanwell smps på 24 volt 5ampere, men det er fordi jeg har hele stakken = minidsp, miniamp, minidigi.
Pt. bruger jeg dog blot USB, da jeg skal have lavet en ny kasse til det hele.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2015 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Hmm, ser sådan en som den her fornuftig ud?
http://www.ebay.co.uk/itm/30VA-30W-115V-230V-To-DC24V-HiFi-L inear-power-supply-Regulated-PSU-CL-220-/111558068246?
hash=item19f9610816

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 02 Oktober 2015 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

MiniDSP har mig bekendt aldrig anbefalet nogen spænding fremfor andre og begrundelsen med lav forvrængning ved højere spænding giver ikke rigtig mening, da der er en switchmode-forsyning på kortet alligevel, så det fungerer lige fint med alle spændinger i det område MiniDSP specificerer.
Større forskel mellem signal og forsyningsspænding i opamps og transistorer medfører normalt lavere forvrængning, men eftersom de forskellige forsyningsspændinger allesammen er internt regulerede på MiniDSP-kortet er alle spændinger ens, uanset om den eksterne forsyning er 5, 12 eller 24 V.

Har dog prøvet at have en lidt for strømsvag lineær 5V på, og så nægtede kortet at boote fra tid til anden.
Alt er fint så længe du holder dig indenfor specifikationerne. Ville dog aldrig selv begynde at lege i det øvre yderområde, da der intet er at hente udover potentielt bøvl med overspænding. Typisk er regulatorstøj og ripple også stærkt spændingsafhængigt, så 24 V betyder bare mere af det i forhold til en 5 V.

JacobPedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2014
Sendt: 02 Oktober 2015 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Hvis du har i sinde at spare penge og har mod på det, kan du prøve at samle en selv.

Jeg har netop bestilt en af disse samlesæt: http://www.ebay.com/itm/Ultra-low-noise-power-supply-TPS7A47 00-for-preamplfier-DAC-headphone-
amp-/121770634794?hash=item1c5a186e2a

Eftersigende skulle denne regulator give en meget stabil spænding. Formentlig vil den også være bedre end den, du selv har linket til.

Regulatoren kan indstilles til maksimum 20VDC. Det kræver dog, at man selv køber en passende transformator dertil. For mit vedkommende har
jeg bestilt en af disse: http://www.vejle-rc.dk/produkter/465-ringkerne/9039-ringktra fo-215v-30va/

I alt bliver det derfor ca. 400 kroner.

Med venlig hilsen
Jacob
Til top Vis JacobPedersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JacobPedersen

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2015 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Siankovic: Ok, så du mener ikke det gør en forskel hvis jeg skulle vælge en 9V forsyning i stedet for? Har nemlig fundet denne her, som jeg fandt
nogle positive tilkendegivelser omkring, og som har både USB og almindelig udtag. På den måde kan jeg også få min Raspberry/fremtidige dac givet
strøm på en bedre måde end den oem forsyning der fulgte med.
http://www.ab-system.hk/index.php?route=product/product&prod uct_id=64

JacobPedersen: Et spændende bud, men som du nok kan læse i denne tråd er elektronik overhovedet ikke min stærke side, så jeg tror bare
jeg holder mig til de færdige løsninger

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2015 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

Wega skrev:

Det er korrekt.

Dit link i indlægget herover virker ikke. Jeg får en side der siger "Product not found".

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 Oktober 2015 kl. 06:45 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2015 kl. 06:47 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2015 kl. 07:37 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
Wega skrev:

Det er korrekt.

Dit link i indlægget herover virker ikke. Jeg får en side der siger "Product not found".

Nej kan heller ikke få mit tidligere link til at virke nu, så prøver jeg lige igen, den her virker i hvert fald lige nu:
http://www.ab-system.hk/index.php?route=product/product&path =73&product_id=64

Ellers så er det ind på hjemmesiden http://www.ab-system.hk og derefter vælger man den øverste katagori (USB DAC,Converter,Headphone
Amp), og så er produktet først i nederste linje. Det hedder TeraDak U9VA Linear Low noise Power Supply.

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2015 kl. 08:03 | IP-adresse registreret  

man skal skrive "url" først og "/url" til sidst - omlsluttet af [] (laves med Alt Gr + 8 og 9), for at lave et klikbart link.
http://www.ab-system.hk/index.php?route=product/product& path =73&product_id=64

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2015 kl. 08:09 | IP-adresse registreret  

Takker Thor, det vil jeg prøve at huske :)

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2015 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Man kan også bruge den knap med et U og en streg under :

Power Supply

Men hvis vi skal komme tilbage til sagen burde den kunne bruges. Det fremgår dog ikke om den har plus eller minus i midten, men hvis du selv skal lave kabel kan man jo vende polariseringen der. Det vil dog være en fordel hvis du har noget at måle med (multimeter), du skal i hvert fald være sikker på at du har plus i midten på det stik du sætter i din MiniDPS.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2015 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Og det var selvfølgelig knappen efter, altså knappen med pilen der skal bruges til link.    

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2015 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Jeg tjekker med plus i center, og hvis det er ok så tror jeg at jeg prøver denne model når en gang det bliver aktuelt. Mange tak for hjælpen :)

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 03 Oktober 2015 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Forsyningen ser fin ud og spændingen gør ingen forskel i følge MiniDSP.
Jeg ville dog ikke bruge den samme forsyning til begge dele, hvis du påtænker bruge den analoge udgang fra din Raspberry, da du så får lavet en stelsløjfe, hvor du risikerer en del irriterende brum. Der kan laves tricks til at omgå dette, men det kræver en vis modificering af tilslutningerne. To separate forsyninger uden fælles stel er langt simplere, hvis man vil undgå problemer.

Den regulator der linkes til blev også valgt i en tråd for ganske nylig, der omhandlede næsten det samme, men krævede en spændingsregulering. Så med den løsning kan du bruge en hvilken som helst billig SMPS fra 6 - 24 V til en halvtredser, hvis du vil have en helt ren forsyning.

Har du i øvrigt prøvet om du kan høre støjen fra en ganske almindelig telefonoplader med et miniusb-kabel monteret i stedet for microusb? Har brugt løsningen i ny og næ til MiniDSP, da en sådan altid er indenfor rækkevidde. Det virker selvfølgelig, men er knapt så highend. Det er dog mest mentalt, da min spectrum analyzer ikke viser nogen nævneværdig forskel på signalet ud af miniDSP'en hvad enten den er drevet af min laboratorieforsyning eller en tilfældig telefonoplader fra skuffen, så hvis du kan leve med løsningen, så har du en forsyning til en 12-13 kroner inklusiv forsendelse. Det kan man ikke engang sende et brev for efter nytår.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes