Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2024 | 23:21   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Diy stue højttaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 08 Januar 2013 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har i juleperioden været i gang med et nyt højttalerprojekt, så der kunne komme lidt vellyd i stuen, dog PT på bekostning af mit lytterum på loftet  (ingen varme på anden sal så alligevel ikke behageligt i vinterhalvåret)

Jeg har genbrugt Diskant (Accuton C30), min surroundforstærker Denon 3805 og Lydkort modificeret M-audio Delta 1010.

Jeg har brugt en del krudt på at finde gode mellemtoner(rent målemæssigt) og kan ikke finde nogen konventionelle membraner som ikke har problemer omkring 800-2KHz området, hovedsageligt pga bølgen som gerne giver resonanser i dette område.

Den absolut bedste enhed jeg kunne finde til området er Intertechnik MD9550, som jeg også havde bestilt, desværre lader det til at den er taget ud af produktion. Den har formidabel lav forvrængning samt perfekt impulsresponse (ligger nok lidt målinger op senere) 

Jeg faldt i min søgning på et par Dynaudio D52AF enheder som jeg fik til en god pris og fin stand på Ebay.

http://www.gattiweb.com/images/dynaudio/d52af_data2.pdf

 

Til basområdet over 100Hz måler Aurum Cantus C2C enhederne også suverent godt(Klang&Ton målinger), så da en bruger her solgte et sæt 200/50C2C slog jeg til. 

http://www.aurumcantus.com/aurumcantus-download/pdf/AC200%20 50C2C.pdf

Under 100Hz vil jeg bruge Mine JBL2226 15" enheder. Men er ikke kommet så langt endnu.

Jeg har fået smækket et kabinet sammen(ikke specielt pænt, men skal have lavet en ydre skal med bedre finish og dæmpning).

Kommer mere senere....

 



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 08 Januar 2013 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

spændene det du har gang i der

hvor stor laver du dit kabinet til bassen..

 ser ikke ud til at din bas kommer til at spille særlig dybt

 Resonant Frequency (fs) 40 Hz


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 09 Januar 2013 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Hej,

Du har ret i at umiddelbart giver det ikke en dyb bas.

På loftet har jeg kørt med et lukket kabinet på omkring 180 liter, Jeg regner dog med at lave det nogt mindre til stuen, har dog ikke helt besluttet udforming endnu..

Jeg kører jo med aktivt digital filter, så det er ikke noget problem at kompensere for falende frekvensgang i bassen. På loftet(stort rum ca 70m2) skulle der ikke meget Gain til for at gå liniæert til 20Hz, mener det var omkring 6dB.

Rummet bidrager med en del roomgain i de nedre frekvenser, så Jeg mener ikke at Subben skal gå ret ned til f.eks. 20Hz(i fri luft), da det vil give et hæv i bassen i rummet.



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 565
Sendt: 09 Januar 2013 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Spændende med diy projekter! Der kan man slippe alle sine idéer løs, og prøve om ting passer ud fra teori
Nu er det desværre umuligt at finde perfekte enheder, men jeg kan se at du går efter lineariteten ved enhederne. Jeg
glæder mig til at se hvad du kommer frem til når det gælder sammenspillet mellem enhederne, for det mener jeg i sidste
ende er altafgørende. Hvis klangen ændrer sig op igennem frekvensområdet mener jeg personligt, at der er noget galt.
Selvfølgelig har du nogle rigtig gode muligheder for at lege med det i dit aktive filter   
Jeg bruger selv 2226H i et stort to-vejs. Den lyder rigtig godt i midtbassen, og har et fornuftigt BL/mms forhold, der gør den
meget alsidig!

...Så venter vi bare på de billeder

Mvh
Martin

__________________
Mvh: Martin
Til top Vis M.M.M.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.M.M.
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 09 Januar 2013 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Hej Martin,

Du må da have en robust diskant(fuldtone?) hvis 2226h skal benyttes i en tovejs. er det et hornsystem? og hvilken diskant bruger du?

Der skal nok komme billeder bare rolig , i øjeblikket er det ikke noget imponerende syn da det kun er inderkabinetet som er lavet.

Egentlig er jeg ikke gået specielt efter ret frekvensgang, men efter god impulsresponse og lav forvrængning. Frekvensgang er dog normalt også i orden hvis impulsresponsen er god, da resonanser ofte ses på frekvensgangen.



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 565
Sendt: 09 Januar 2013 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Hej Lennart

Det gør skam heller ikke noget, at det ikke er det smukkeste vidunder. Jeg har igennem lang undret mig over, at lyden ofte
står i skyggen af udseende i hjemmene og opfattelsen. Jeg vil hellere prøve at forstå folks filosofi bag det med at få enheder
til at spille sammen

Ja, jeg spiller på lidt horn Toppen drives af en Radian 850 pb. delfrekvens er ikke helt fastlagt. Jeg har også nogle JBl i
standby

Overvejer du en enhed til at tage over under 2226eren? Hvis man har et større kabinet og man undertuner lidt, kan man
med room gain godt holde dampen oppe længere ned. Men det er du jo godt klar over Til mit eget projekt overvejer jeg
at genoplive den gamle JBL B460 til at overtage i bunden...

Mvh
Martin

__________________
Mvh: Martin
Til top Vis M.M.M.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.M.M.
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 10 Januar 2013 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Hej Martin,

Jeg overvejer ikke at tage over under mine 2226'er, da Jeg ikke kan håndtere mere end 4 vejs med mit digitale filtre og forforstærker.

Men du har da ret JBL 15"'erne er jo ikke rigtige subwoofer enheder

Hvis jeg kommer til at mangle noget i buden bliver det en udskiftning af 2226'erne, Jeg har dog ikke haft noget problem med manglende ydelse da jeg spillede på loft, hvor enhederne ikke bevægede sig Specielt meget selvom der blev givet gas , måske lige bortset fra nogle obskure musikstykker som James Blake, Limit too your love. 

Forresten Kører jeg lukket, så jeg tuner ikke.... Flemming Skov har været efter mig, da det ikke er optimalt for forvrængning . Men det giver bedste impulsresponse, og er let at justere så det passer til rummet.



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes