Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2024 | 22:32   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hvide højtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kuwahara
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 November 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 23 November 2012 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Efter hårdt pres har jeg besluttet at få mine gamle højtalere i kirsebær lakeret hvide hos en autolakerer. Planen er også at få malet den sorte front hvid og sætte hvidt eller off-white frontstof på. Men her er jeg lidt i tvivl om hvordan WAF optimeres helt i top. Hvor meget kan man se de sorte enheder gennem det hvide stof? Skal frontrammen også males hvid eller skal den være sort for ikke at få for stor kontrast mellem de sorte enheder og frontrammen? Og hvis man gør det så bliver det jo også nødvendigt at lade den del af forpladen omkring enhederne, der ikke er dækket af frontrammen være sort.

Jeg er mest stemt for at sætte hvidt stof på en hvid frontramme monteret på en hvid forplade og så lade de sorte enheder skinne igennem. Men er der nogen der har erfaringer her evt. i forhold til stoftype (transparent for lyd, men tæt for lys)? Og evt. fotos.

Jeg er klar over vi er ude i de sidste procent WAF, men måske kan de være de afgørende.

På forhånd tak for input.

Til top Vis kuwahara's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kuwahara
 
mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 773
Sendt: 23 November 2012 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Jeg skal selv have mine højtalere hvide. Jeg beholder dog det sorte frontstof, da jeg netop ikke synes det er pænt man kan se
enheder og sådan igennem det hvide. jeg har endnu ikke set hvidt frontstof, som ikke var rimelig nemt at kigge igennem. Der
ud over, så synes jeg det ser fedt ud med noget sort kontrast til det hvide, og det gælder generelt på alle møbler og ikke kun
højtalere Jeg synes de bliver for hvide ellers

__________________
Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
Til top Vis mx jelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mx jelle
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 23 November 2012 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Hvordan WAF optimeres helt i top?  HUH! .... det løber mig koldt ned ad ryggen.

Er du mand eller mus? Køleskabe og frysere er hvide.
Højttalere er sorte og på størrelse med køleskabe.
Stof hører til på møblerne - ikke foran højttalerne!

Alterantivt hjælper en blomst i ny og næ. Så får du lov til store højttalere!



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
PifPafGiraf
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 August 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 135
Sendt: 23 November 2012 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Til top Vis PifPafGiraf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PifPafGiraf
 
PifPafGiraf
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 August 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 135
Sendt: 23 November 2012 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Spøg til side

Jeg tror ikke frontstof er vejen frem da man kommer til at se enhederne igennem. Kan man se enhederne igennem, så
bliver
helhedsbilledet at det frontstof egentlig ikke hører til på højttalerne.

For at integrere frontstoffet skal der være sort i det område bag frontstoffet, så det er altså IKKE HELE kabinettet der skal
være
hvidt, medmindre du vil have dem til at stå uden frontstof.

EDIT: undskyld jeg ikke læste dit indlæg ordentligt igennem, da du hvist har ovenstående med i
overvejelsen


mvh PPG
Til top Vis PifPafGiraf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PifPafGiraf
 
kuwahara
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 November 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 23 November 2012 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Ak ja. Den havde jeg ikke lige forudset, men det burde jeg have gjort. Jeg håber stadig på at få et par kommentarer på mit oprindelige indlæg.

Men WAF er jo altid et emne, der kan få bragt sindene i kog. Og jeg indrømmer at jeg gennem 23 års ægteskab har været temmelig høj i hatten hver gang, der blev stillet spilledåser eller alt for dyre højtalere i aluminium op i stedet for de gamle CW i sort og orange hos frafaldne disciple.

Men pludselig blev jeg ramt. Vi flyttede i nyt hus og jeg var for langsom til at få markeret territorium, så efter et halvt års tovtrækkeri må jeg erkende, at det jeg ikke troede kunne ske for mig - skete. Så hybris og nemesis - den er god nok, man ved det bare ikke før det sker. Så til alle der er klar til at hijacke tråden: Måske sker det for jer! Næh tænker I, men tænk nu hvis......

En lang, gribende og lærerig historie. Måske skulle jeg bare have skrevet at jeg gik ekstremt meget op i udtryk og finish, og ikke nævnt et ord om WAF.

Så venligst hijack ikke tråden, men giv mig seriøse input til lækker finish

Til top Vis kuwahara's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kuwahara
 
olepro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 270
Sendt: 23 November 2012 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Indrøm nu bare at det er dig som vil have hvide møbler og lad være at blande din kone ind i det.
Hvis i har kendt hinanden i 23 år er det ikke højttalernes skyld hvis i skændes om farven nu
Til top Vis olepro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olepro
 
Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 629
Sendt: 23 November 2012 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

23 år under tøflen!!! Uhhhh det løber koldt ned af ryggen  
Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger
 
Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 716
Sendt: 23 November 2012 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Jeg ville går efter noget der minder om designet på mine Rangers (sjovt nok.)

Hvidt kabinet. Sort frontbaffel (området bag fronstof) og så sprt frontstof.

Jeg haft er sæt hvide SA'er med det semi-hvide frontstof de leverede med 1550 og 1750. Det var meget grimt. Men ikke gennemsigtigt, hvis jeg husker rigtigt.
Muligheden er vist nævnt før, jeg slutter bare op om den.

Hvilke højttalere har du? For nogle modeller vil nok bare se dumme ud i hvid.

Jeg respekterer min kæreste, så hvis hun sagde "ud med højtalerne" - så ville de ryge.
Tilgengæld respekterer hun mig, derfor siger hun ikke "ud med højtalerne".

Jeg synes i øvrigt ikke det passer sig, at lege parterapeut på baggrund af 10 linjer tekst om højtalere.
Jeg undskylder hvis jeg fremprovokerer mere debat om koner frem for debat om designs - det er ikke min intention.
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden
 
kuwahara
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 November 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 23 November 2012 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Som sagt: Nemesis.

Tak for input i øvrigt. Det er par gamle høje slanke gulv SAere. Så måske bliver det sort eller mørkegråt frontstof, men uden den helt sorte frontplade.

Til top Vis kuwahara's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kuwahara
 
Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 716
Sendt: 23 November 2012 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Jeg er lige kommet i tanke om, at mine gamle SA1550'ere var helt hvide, også på fronten.
De er af kæresten blevet udnævnt til pænere end de Rangers jeg har nu. Så en hel hvid højt skal nok gå hen og blive flot.

Afhængig af din model, kan det være, at SA kan sælde dig nyt frontstof i sort - altså inkl ramme. Så slipper du for en masse bøvl med selv at montere.
De plejer at være meget hjælpsomme.
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden
 
thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4017
Sendt: 23 November 2012 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Overvej at beklæde dem med hvid folie. Cover1 kan gøre det med flot resultat, og prisen er en anden end en lakering.
Jeg ville lade fronten være sort med sort frontstof på. Hvidt stof bliver desværre hurtigt nusset og gråligt at se på.

__________________
Mvh Thue
Til top Vis thuekay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thuekay
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 23 November 2012 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Maler du hele forpladen bag frontstoffet matsort, vil kontrasten ml. enhederne og hvidt frontstof blive mindre. Det sorte bagved vil give en vis 'off-white' effekt, hvilket kan være en fordel - for meget hvidt virker klinisk.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
kuwahara
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 November 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 09 April 2013 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Tak for inspirationen

Her er et par billeder. Sprøjtemalet af autolakerer. Sort baffel bevaret med off-white stof. Måske skulle man vælge en lys grå til stoffet en anden gang, men det er ok nu. Modelnummeret under baflen i sort har også fået hvidt frontstof på. Der er sat sort plastfolie på forpladen omkring enhederne, for at få samme farve set gennem stoffet.

Alle er glæde, de spiller stadig fint, konen spiller høj musik, jeg spiller høj musik, kvindelige gæster kommenterer spontant hvor pæne der eller at de slet ikke så dem!

Nu mangler jeg bare at få rippet cd samlingen til min nye NAS og få købt en streamer til at sparke liv i mit gamle Arcam anlæg - ak ja, der er masser at gå i gang med

Til top Vis kuwahara's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kuwahara
 
k.s.p
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Maj 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 321
Sendt: 09 April 2013 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Pak det frontstof i en kasse of smid det i kælderen, de er meget pænere uden
Til top Vis k.s.p's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af k.s.p
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9873
Sendt: 09 April 2013 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

.....eller få noget stof på i en anden farve. En blå farve af en art, ville se ret godt ud.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 773
Sendt: 09 April 2013 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

FEDT!

God inspiration til os andre også, som endnu ikke er kommet længere med vores egne "gør højtalerne hvide" projekt
Fedt
du kommer med en tilbagemelding!

De har vel en lækker finish nu? Er de mathvid?

Jeg havde nok valgt at have sort frontstof på, for at have spillet mellem de 2 modsætninge, det synes jeg er fedt, men jeg
har
heller aldrig været til hvide frontstof

Men godt ser det ud!

Hvad er ca. prisen for sådan en omgang ved en autolakør?

__________________
Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
Til top Vis mx jelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mx jelle
 
kuwahara
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 November 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 09 April 2013 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Ja, som nævnt er det måske ikke ideelt med hvidt frontstof, men på den anden side, så ville jeg køre projektet helt ud til den hvide side inspiret af nogle af indlæggene. Og konens kommentar var også at det måske havde været pænere med lysegråt eller lignende. På den anden side nu står de der og spiller og det var sådan set hovedformålet med øvelsenDet er jo sådan set let nok at skifte frontstof (fandt jeg ud af) og ikke den store udskrivning. Selvom det er hvidt, så er finishen på montagen af fronstoffet helt i top, så der er ikke noget at udsætte der. Det er dog nok nemmere at sikre finishen når stoffet ikke er hvidt. Jeg gjorde en del ud af rengøring og afdækning af arbejdsoverflader med plast under montagen for ikke at ende op med et fedtet udseende. Hvis jeg stadig havde små børn ville jeg nok også have valgt noget mørkere. Og hvis jeg tager frontstoffet af for at lytte uden, så er jeg noget hysterisk med ikke at nusse med fedtede fingre. Frontstoffet skulle skiftes under alle omstændigheder, da den ene side var falmet pga. solen og det var lidt slidt, men hvis det ikke fejler noget og man kan lide sort, så er det jo bare at få malet højtalerne. Det blev lidt nørdet her, men det er vel det der er meningen Og når jeg tænker over det, så ville jeg måske slet ikke selv have sat frontstof (og sort folie) på.

Overfladen er en "standard" silkemat møbeloverflade a la Montana reol (glans 30 eller 40 tror jeg)og farven er en brækket hvid til den gule side. Prisen er ca 800 kr. for lakering af to stk. Her tror jeg der findes mange varianter i forhold til forhandlingsteknik, men det fås nok ikke meget billigere. Billigt i forhold til hvis jeg selv skulle købe materialer og bruge tid og resultatet ville aldrig blive det samme.

Til top Vis kuwahara's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kuwahara
 
mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 773
Sendt: 09 April 2013 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Hold da op! 800 for begge! Billigt!

Det giver da noget lyst til at jeg selv skal ud og hente nogle tilbud ind Havde hørt nogle HELT andre priser og der var det
knap så attraktivt, hvis jeg skulle af med så mange penge på mine ellers "billige" højtalere.

__________________
Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
Til top Vis mx jelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mx jelle
 
DIYLars
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 247
Sendt: 10 April 2013 kl. 07:40 | IP-adresse registreret  

>Kuwahara: Var det en møbellakerer eller en autolakerer der malede for dig? Det ser GODT ud. Kirsebær er jo ved at være gået lidt af mode, men nu er de jo helt tidssvarende!
Til top Vis DIYLars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIYLars
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes