Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2024 | 13:07   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Sofa subwoofer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mathew
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Marts 2009
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 211
Sendt: 11 September 2012 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Hej selvbyggere.

Jeg skal snart flytte i kollegie og overvejer i den forbindelse at købe den her;

http://earthquakesound.dk/home-
audio/subwoofere/cp-8.aspx


Jeg sidder og og kikker på den og den ser jo virkelig enkel ud. En forstærker og en basenhed bygget ind i en flad kasse på
gummifødder. Derfor tænker jeg jo, som studerende, så; 'Det må man da kunne lave selv, og få mere valuta for pengene'.

Jeg har kikket på
denne
forstærker fra Frequence Shop.
Er det muligt at finde en basenhed alá den fra earthquake? (min. 8", gerne 10, hvis forstærkeren kan drive det)

Jeg vil, med andre ord, lave min egen replika af en CP-8, måske bare med en 10" enhed i stedet for.

Subwooferen funktion vil udelukkende være det samme som en CP-8. Altså lidt mere rumlen og skramlen ved film, skal
placeres under sofa og skal IKKE bruges til musik.

OBS! Budgettet skal selvfølgelig holdes inden for det en CP-8 kan købes for, dvs. 2750kr. De 1800kr. er væk på
forstærkeren. Udgifter til kassen skal ikke medregnes i budget. Kun forstærker og basenhed
Til top Vis Mathew's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mathew
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9873
Sendt: 11 September 2012 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Mathew skrev:
Hej selvbyggere.

Jeg skal snart flytte i kollegie og overvejer i den forbindelse at købe den her;

http://earthquakesound.dk/home-audio/subwoofere/cp-8.aspx
(Link gider bare ikke fungere på den her adresse af en mystisk grund)

Jeg sidder og og kikker på den og den ser jo virkelig enkel ud. En forstærker og en basenhed bygget ind i en flad kasse på
gummifødder. Derfor tænker jeg jo, som studerende, så; 'Det må man da kunne lave selv, og få mere valuta for pengene'.

Jeg har kikket på
denne
forstærker fra Frequence Shop.
Er det muligt at finde en basenhed alá den fra earthquake? (min. 8", gerne 10, hvis forstærkeren kan drive det)

Jeg vil, med andre ord, lave min egen replika af en CP-8, måske bare med en 10" enhed i stedet for.

Subwooferen funktion vil udelukkende være det samme som en CP-8. Altså lidt mere rumlen og skramlen ved film, skal
placeres under sofa og skal IKKE bruges til musik.

OBS! Budgettet skal selvfølgelig holdes inden for det en CP-8 kan købes for, dvs. 2750kr. De 1800kr. er væk på
forstærkeren. Udgifter til kassen skal ikke medregnes i budget. Kun forstærker og basenhed
Linket virker nu.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Mathew
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Marts 2009
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 211
Sendt: 11 September 2012 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Tak ;-)
Til top Vis Mathew's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mathew
 
mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 773
Sendt: 11 September 2012 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil bygge selv, så er de hypex forstærkere virkelig lækre plate amps

Om du får mere ud af at bygge selv, det må nogle andre svare på, men du kan f.eks. få en peerless sls 12" indenfor dit budget.
De fås også ved frequence, og den skulle den nemt kunne trække. Ellers kan du jo købe en 10" xls/xxls, hvis du kan finde en
billig, det er modellen over sls. Den er der virkelig spark i

Netop kombinationen med sls og den forstærker har frequence selv, og der skal du bare selv bygge kassen, alt andet er med.
Det er bare at ændre målene på kassen, men beholde volumen. Ved dog ikke hvordan den lyder, men en hypex/peerless
kombination kan ikke gå helt, hvis kabinettet laves ordentligt

http://frequence-shop.dk/produkter/8-byggesaet-subwoofere/47 1-pca-s12-sls/

__________________
Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
Til top Vis mx jelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mx jelle
 
John P.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Marts 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 81
Sendt: 11 September 2012 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Hej Mathew, har selv bygget en sofawoofer med den Hypex. Havde en 15" Cerwin Vega bas liggende fra nogle gulvhøjttalere, og Hypex'en har godt fat i den.
 
 Istedet for at bygge en kasse til enheden, har jeg forstærket sofaens bund og lukket den, og monteret enheden så den spiller nedad. Min sofa er ikke tæt som en trykkammer-konstruktion, men det har dog den fordel at hele sofaen spiller med. Hynderne rykker sig. Det føles som om bassen lige løfter en lidt.

 Det kan ikke rigtig sammenlignes med noget andet, biografer kan slet ikke være med her. Der skal nærmest ingen lydstyrke til før det er vildt. Naboerne er glade og jeg har syg bas. Det er en win/win. Dog er kæresten begyndt at snakke om ny sofa men jeg prøver at holde hende hen.

 Ulempen er hvis folk smider sig ned i sofaen, belaster det enheden så hvis slaglængden er for kort, og man er for fed, kan det ødelægge enheden. Det har dog ikke været et problem hos mig på trods af folk smider sig ned i min sofa(Kæresten og børnene der hopper fra sofabordet).
 Der kan måske også være et problem med varme fra enhedens svingspole kombineret med brandfarlig sofa, dette har dog heller ikke været et problem her. Mærkede efter i starten men det blev aldrig varmt.

 Min sofa er en Ektorp fra Ikea. Der er kun et tyndt lærred og puderne mellem bassen og mig.

Her er nogle billeder.
http://hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=74135&KW=Jo hn+P.

Til top Vis John P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af John P.
 
Mathew
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Marts 2009
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 211
Sendt: 12 September 2012 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

Det er lige netop det jeg gerne vil undgå, at skulle bygge den ind i sofa'en, da man, hvis man skal af med den, skal til at
skille hele konstruktionen af.

Jeg har fundet en der sælger en Hypex DS4.0, men han vil have 2200kr. for den, uden kvitt. uden garanti og 5 år gammel.
Syntes måske det er lidt for pebret.

Så overvejer en DS2.0 og en XLS enhed som der bliver forslået og så udregne mere volumen til kassen og derefter samle
komponenterne.

Det skal spille i en stue der er 15m2, så en 12" med 175W bag må være mere end rigeligt.

Jeg har dog også overvejet denne istedet for en Hypex;

Earthquake ME-320
Til top Vis Mathew's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mathew
 
John P.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Marts 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 81
Sendt: 12 September 2012 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

 Det burde ikke være noget problem med Hypex DS 2.0 og den 12". Jeg har også haft min til at trække en bilbas i et 30 liter kabinet, jeg havde stillet op ad sofaen. Der var masser af smæk for skillingen. Det var en 12" Boxter DB Warrior. Stuen var ca. 30 m2.
 
 Earthquake kender jeg ikke noget til.

Held og lykke med projektet.
Til top Vis John P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af John P.
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes