Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juli 2024 | 09:28   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hvilke bas enheder (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 750
Sendt: 07 September 2012 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

I løbet af vinteren vil jeg have bygget mig to subwoofere. De skal spille i området 20-100 Hz og skæres 12 dB/oct. Højttaleren over dem er en B&W CDM1 og dens 6½" bas vil blive skåret med 6 dB/oct under 100 Hz.

Min subwoofer skal være ståsted for B&W højttaleren og de dimensioner jeg har tænkt mig giver et indvendigt kabinet på ca 75 liter.

Er der nogen der har et godt forslag (ny indkøb ikke brugt) til et par 10" enheder som vil spille god bas i området 20-100 Hz i et ca 75 l kabinet ? Prismæssigt vil jeg nok ofre 500 kr pr enhed.

Jeg har tænkt mig at det skal være trykkammer, gerne med et lavt Q, da højttaleren får indbygget egen effektforstærker.



__________________
mvh
Ningbo
Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted
 
M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 565
Sendt: 08 September 2012 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Altså, tror du vil have lidt udfordringer i at finde to basser, der i 75 L lukket kabinet, kan kravle ned til 20 hz, Tror der er lidt
flere muligheder, hvis man kigger på kabinet med basport, og så måske holder sig til én enhed.
Men gode dybbasenheder er da at finde både hos:

http://www.scan-speak.dk/

og

http://www.scan-speak.dk/

Det er lige de 2 første jeg mener er virkelig gode bud! Men en anden vej du kan gå er, at en 10" bas med en 10" passiv bas i
steddet for basport, så får du heller ikke lange basporte eller portstøj... tænk over det

__________________
Mvh: Martin
Til top Vis M.M.M.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.M.M.
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9873
Sendt: 08 September 2012 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Du får nok også brug equalizatisering i bassen, altså et elektronisk hæv nedad til. Ellers bør du bruge hjørne placering af subberne.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 750
Sendt: 08 September 2012 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres kommentarer. Martin du har vist det samme link to gange.

Jeg regner imme med at få flad frekvenskurve ned til 20 hz, det får nok ikke, men med en lav fs og et lavt Q (måske 0,5) så kommer jeg der ned af.

Men jeg magler forslag til nogle enhedder der er pris overkommelige!



__________________
mvh
Ningbo
Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted
 
Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 335
Sendt: 08 September 2012 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Du bør nok overveje om du skal bygge to subwoofere eller en. Med en enhed til 500 kr er min første tanke Perless 830668, Jeg kan godt se ideen i at udnytte stander pladsen under B&W'erne til subs. Man kunne dog forestille sig at man skar ved 70-80Hz med en enkelt sub og så brugte den anden side til skab, økonomisk og for samlet lyd forbedring kunne det være at foretrække.

Kig på Kit's (standard bemærkning for højttaler selvbyggere)
Kig også på de færdige B&W el. Argon

Alternative subwofferenheder kunne være:
ScanSpeak Discovery 26W/4558T00 tjek også scanspeak's ToolBox
SEAS D1001-04 L26ROY
SB Acoustic SW26DAC76-4 Rabu acoustic
Wavecor SW263WA03 Wavecor har også nogle billig enheder med dobbelt svingspole
Tangband WT-644F
Hi-Vi BS10L

 

Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 08 September 2012 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Jeg spiller med en 10" SB Acoustivcs i et 35 liter kabinet og let EQ (hævet ca. 6 dB ved 20 Hz). Det virker fremragende, men Qb er lidt lavt. Satser på ca. 55 liter kabinetter med hver to stk. 10" SB - det skulle give en Qb omkring de 0,55 og en Fs ved ca. 35 Hz. Med room gain og eq kravler de pænt dernedaf!



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 565
Sendt: 08 September 2012 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke hvad der gik galt, med de links...
Men mit andet link skulle have været SB-acoustisc, de basser som janils også snakker om, de kan også kravle langt ned!

__________________
Mvh: Martin
Til top Vis M.M.M.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.M.M.
 
nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 869
Sendt: 09 September 2012 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Det bedste resultat vil du få ved at vælge en dedikeret subwoofer basenhed med lang slaglængde og meget tung membran som
eks. denne:

http://www.wavecor.com/html/sw263wa01.html

Desværre ligger den langt over dit budget. Som alternativ kunne du prøve at finde et par brugte Peerless XLS i en udgave med
lav resonansfrekvens. Du skal undgå de typer som er beregnet til bilbrug og som har høj resonansfrekvens.

Skal det være billigt er din eneste mulighed nok at tilføre noget ekstra masse til membranen på en billig enhed. Der skal du
være varsom med at tilføre så meget at Qt bliver for højt. Du mister selvfølgelig lidt på følsomheden med den ekstra masse,
men da subwooferen får egen forstærker har det ingen praktisk betydning.
Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam
 
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 750
Sendt: 09 September 2012 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Tak for nogle gode svar. Peter X, jeg tjekker dine foreslag som jo også går igen hos Martin eller Nesdam, og ja SB Akustics ser spændende ud.

Mine nu værende sub basser er KEF B139 den flade 8" x 10". De fejler intet så måske skal jeg bare fortsætte med at bruge dem. Jeg har endda to sæt, jeg ved dog ikke hvordan det ene sæt er, men det er jo nogen sløve sataner, 150 w rækker ikke langt her, men med 2 stk i hver højttaler, måske.

Men nu har jeg fået lidt at tænke over og vil udse mig nogle enheder. Tak skal I have.



__________________
mvh
Ningbo
Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted
 
Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 335
Sendt: 09 September 2012 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Hvis du har 4 stk B139 liggende ville jeg da helt sikkert ovrveje at bruge dem, du kan helt sikkert få dem ned til 20Hz, det får du ikke for 500kr på en 10" enhed. Selv om B139 er en "old" sag er der masser af konstruktioner på nettet. Eventuelt i en push pull konstruktion, men jeg gætter på at dine 75liter er store nok til to enhedder.
Specielt B139's massive flamingo membran ser man ikke mere.

B139 har en følsomhed på ca. 86dB (2,83V/1m) det er ikke så ringe for en Hi-fi sub, det handler så bare om af fylde noget effekt på, men lige netop det kan måske også blive knebent for B139. 

? du har ikke oplyst noget om dine tanker vedr. forstærkere.

Er du afklaret på om du vil have dyb bas (ned til 20Hz) eller mere niveau i f.eks 40-80hz? dine B&W MC1 runder jo af allerede ved ca. 60Hz.

 

Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X
 
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 750
Sendt: 09 September 2012 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

De to B139'er spiller mens jeg skriver dette. De to andre har været pakket ned i de sidste 10 år og jeg ved ikke om gummiophænget er OK og i det hele taget om de er OK. Men det kan jeg selvfølgelig undersøge.

Bruger jeg B139'erne bliver det nok i en Compound kobling (den ene bag den anden med mindst muligt luftmængde mellem enhederne).

Forstærkerne er indkøbt og er fra Earthquake, deres EQ150. 150 W/4 ohm.

Mine højttalere er B&W CDM1 og ikke dem du nævner. Og de runder også af ved ca 64 Hz (-2 dB).

Jeg går ikke specifikt efter at få 20 Hz, men vil selvfølgelig gerne have en så dyb konstruktion som muligt.

Pga ændring i mit møblement komme de nye kasser til at være ca 75 cm høje, 50 cm dybe og 30-? cm bredde. Kabinettet bliver lavet af 27 mm bøgetræ. Indvendigt vil der være 3 kamre så der ikke er længde nok til stående bølger under 100 Hz (½Bl= 1,7 m) og de første par overtoner. Og jeg har iøvrigt bygget en  del højttalere tidligere.



__________________
mvh
Ningbo
Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9873
Sendt: 09 September 2012 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Der kan næppe opstå stående bølger i det kabinet ved 100hz, som er 3.4 meter lang. En 300 hz tone er lidt over en meter lang. Din sub skal vel næppe over 90 hz.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1633
Sendt: 10 September 2012 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Jeg ville lede lidt efter et sæt XXLS 12" 830952 brugt. Dem har jeg selv. og de gør det godt i 95 liter, og det skulle gå fint i selv 60 liter. jeg har så sat dem i hjørnene. og her behøver jeg faktisk kun at dæmpe lidt ved room-gains omkring 45 hz. Ellers spiller de pænt ned til ca 20hz. Men det kræver noget power og en DP til at rette dem ind til rummet. Men så virker det også rigtig godt.
Jeg har målt dem, og de 20 hz er rettet ind til min lytteposition, med ca 1 meter i alle retninger. Det kan lade sig gøre, men ikke alle rum er lavet til så dyb bas

Enhederne koster ca 1500 stykket fra nye. men du burde kunne finde et sæt til ca halv pris. det er vel 150-200 kr mere pr enhed end du regner med... det burde gå
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes