Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 14:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Diy Forsman VSS4 Classic (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 10 April 2012 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Howdy.

Jeg er blevet inspireret af Forsman's interessante dipoler - nærmere bestemt VSS4 Classic-modellen til 65.000 kr. sættet

Det interessante i konstruktionen er, at der grundlæggende er tale om en 3-vejs Open Baffel, med ellipseformede vinger der
bøjer foran og bagved højttaleren. Set udefra er der nærmest tale om en cylinder med slidser.

Mere info her på Vassago's side:

Forsman

Det, der trigger mig, er at ellipse-vingerne tilsyneladende medvirker til en god OB-bas, uden at man ender med en bred
ladeport, som det oftest er tilfældet med åbne bafler. Ovennævnte model er blot 24 cm i diameter. Der anvendes 3 styk 8"
basser pr. side, og systemet lander på 4 ohm og omkring 88 db følsomhed. Fs er lav - tilsyneladende er der god bas til 27
hz. De originale basser er højst sandsynlige specialtilvirkede og fra norske SEAS.

Godt, så - den første øvelse er at finde velegnede alternative basser, der er til at betale - og det er rent faktisk muligt på
partsexpress:

Peerless India W8-12T

Overview
Well-made, attractive, and efficient 8" woofer that will work well in vented or closed box systems.
Highlights
High gloss black treated paper cone w/rubber surround
4-layer voice coil
Very efficient—over 91 dB SPL
Vented pole piece
Aluminum former
Magnetically shielded

Peerless India W8-12T 12PS 8" Paper Cone Shielded Woofer 12 Ohm
Well-made, attractive, and efficient 8" woofer that will work well in vented or closed box systems. Buyout, limited quantities.
Specifications: *Power handling: 40 watts RMS/80 watts max *VCdia: 1" *Le: 1.93 mH *Impedance: 12 ohms *Re: 10.7
ohms *Frequency response: 40-3,500 Hz *Fs: 41 Hz *SPL: 92 dB 1W/1m *Vas: 3.2 cu. ft. *Qms: 3.07 *Qes: 0.64 *Qts: 0.53
*Xmax: 2 mm *Dimensions: Overall diameter 8", Cutout diameter 7-1/2", Depth 4-1/8".

... Det bedste er prisen: 7 dollar stykket. Med fragt kommer vi op på 1200 kr for 8 stk - ja, og så er der lige tolden... - Nu
må vi se. Enhederne er bestilt og kommer nok i slutningen af næste uge...Hang on - og ha' en go' aften
Til top Vis Juspur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juspur

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 10 April 2012 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

I øvrigt kan jeg oplyse at diskanten (Neo3) såvel som mellemtonen (Neo10) er fra BG

Neo10

Neo3

...Dem vil jeg i øvrigt se bort fra - bl.a. af nedenstående årsager:

DiyAudio - om
Neo3 mv

citat: "What really separated the Neo3 and 8 from good AMT's is the dynamics. As Linkwitz have shown, the Neo drivers have
serious dynamic compression problems, even at moderate input levels."

Nu er én mands sandhed jo en anden mands løgn - men når jeg kobler det sammen med Fidelity-testen af deres gamle
classic-model (med samme mellemtone/diskant), vælger jeg at kigge efter andre mellemtone/diskantløsninger...

Fidelity testen kan ses her

DIYLars
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 10 April 2012 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Super cool projekt!!! Og meget tiltalende pris for wooferne!
Til top Vis DIYLars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIYLars

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 10 April 2012 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

DIYLars skrev:
Super cool projekt!!! Og meget tiltalende pris for wooferne!

Tak, tak - jeg er mere bange for hvad ordentlige mellemtoner og diskanter kan komme til at løbe op i - for ikke at tale om
delefilter-komponenterne - men der er jo et stykke til de 65.000...

Hvis jeg kan komme 90% af vejen for 10% af prisen, såehh... men lydkvalitet er jo en subjektiv ting.

Siglon_V
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2009
Lokalitet: København
Sendt: 12 April 2012 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

Meget spændende projekt. Har du målene på højttaleren? Håber at du opdaterer flittigt.
Til top Vis Siglon_V's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Siglon_V

dk2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003
Sendt: 12 April 2012 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Uha se ikke bort fra neo elementerne de lyder super godt - til en meget rimelig pris.
Disse elementer er hvad der pt kommer nærmest de legendariske infinity planar elementer.
De bruges i øvrigt i en af Martin logans gamle serier, der i mine øre lyder ret meget bedre end den nye.
Jeg bruger selv neo3 diskanten og den er nem at få til at spille godt.

Se nedenstående link for en seriøs test:
http://www.zaphaudio.com/nondomes/

På billedet for oven - ligner det en neo8 i mellemtonen, og ikke en neo10 som du skriver.
Neo 10 elementet ser super spændende ud, neo8 er sådan lidt hverken eller - kan ikke gå højt i frekvens pga spredning og
ej heller lavt pga areal.

Til top Vis dk2000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dk2000

DKXDN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 12 April 2012 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Hej

Spændende.

Men dit valg af basenhed ... Den har ikke Xmax: 2 mm nok.
Kig istedet after nogle som kommer op på 6-10mm evt:
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=5045

Ellers tror jeg du skulle bevæge dig op i 10" enheder:
Peerless: http://www.europe-audio.com/document.asp?document_id=1718&am p;link=datasheets\peerless\830668.pdf

Seas:http://www.europe-audio.com/document.asp?document_id=19 39&link=datasheets\seas\H1209-08.pdf

Til top Vis DKXDN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DKXDN

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Sendt: 12 April 2012 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

100% enig.. 2mm Xmax til en dipol konstruktion er dømt til at ende galt. Derudover er Peerless India enheder noget billigt l*rt, de har INTET med Peerless at gøre udover navnet!

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 12 April 2012 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Hej

Lad os hører hvad du mener om Peerless India W8-12T 12PS 8" Paper Cone Shielded Woofer 12 Ohm
Hvis du har plads så ville 6 styk i hver side gøre underværker (3 parallel og de 2 sæt i serie) burde give ca 8 ohm
Så mange for at enhederne ikke skal bevæge sig så meget og du kommer op på ca 1800cm2 = masser af akustisk
watt
Men bliver en stor højttaler.
ang Neo10 så ville jeg bruge 2 * Neo8 (udmålt) da de har en bedre båndbrede, men går ikke så langt ned.

Lidt af det samme projekt er igang på diyaudio

nelson-pass-slot-loaded-open-baffle-project

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 12 April 2012 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Hej Hans
Tak for input. WAF er også begrænsende faktor. 4 ohm er ok, dvs 3 i parallel som du siger. Det halverer også spolestørrelsen
for udjævningen opadtil. Jeg regner med omkring 10 mH, altså helt i tråd med Jamo 909...

Mht. mellemtone/diskant vil jeg kigge mig om efter andre enheder end Neo - og ikke nødvendigvis båndenheder...

I øvrigt er basserne netop hjemkommet i dag - så jeg skal nok lige have smækket et par forsøgsbafler sammen i weekenden...
Faktisk kunne jeg have fået dem i går, men Fedex kom i et ubevogtet øjeblik...

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 12 April 2012 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

JJAZ skrev:

Derudover er Peerless India enheder noget billigt l*rt, de har INTET med Peerless at gøre udover navnet!

Hej JJAZ - rart at høre fra dig. Ja, enhederne er nok ikke high-end :-D

Jeg håber dog ikke de er ren afføring, men længere oppe mod ørerne. Jeg håber virkeligt de er de 7 dollars værd, ellers...
pokkers...

Meeen: mon ikke de kan spille op mod 700 dollars enheder? Jeg tror det - jeg skal jo selv skrue højttalerne sammen - og jeg er
HELT neutral i den forbindelse. Jeg kan til enhver tid i en blindtest med åbne øjne udpege det korrekte hifigrej

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 12 April 2012 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Hans, DAO-synonymet, er det arbejdsrelateret?

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 12 April 2012 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Juspur skrev:
Hans, DAO-synonymet, er det arbejdsrelateret?

Men hvad mener du, kender du... ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Tao

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 13 April 2012 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Hej Hans
Nej, jeg tænkte på http://www.dao.as/

Skidt pyt - jeg er spændt på, hvad prøvebaflen bibringer... weekenden står for døren

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 13 April 2012 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Mulig mellemtonekandidat:

Monacor MSH-116/4

Jeg påtænker at dele over 3 kHz med et 6 dB/oktav filter - sandsynligvis omkring 5 kHz. Enheden er interessant fordi den er
uhyre bredbåndet (95-10.000 hz linært)

Mulig diskantkandidat - fordi den virker interessant:

High End Magnetostat Bändchenhochtöner
Als Superhochtöner viel zu Schade !
Mit einer entsprechenden Frequenzweiche sauber bis 2khz einsetzbar !

Dieser Magnetostat erreicht mit einem außergewöhnlich hohen Wirkungsgrad eine perfekt feindynamische Wiedergabe im
Hochtonbereich.
Im Einsatzbereich ab 5 kHz leistet dieser Hochtöner eine sehr luftige und verzerrungsarme Wiedergabe,
die gerade auch die Räumlichkeit des Klanges verbessert, als Zusatz-Superhochtöner oberhalb 8 - 10 kHz können mit dem
Magnetostaten auch hochwertige Breitbandsysteme noch erheblich bereichert werden.

Technische Daten:
Impedanz 4 Ohm +/-15 % bei 3 kHz
Leistung 10 W/max. 30 W (RMS ohne Weiche !)
Schalldruck 90 dB +/-3 dB 1 W/1 m 3, 4, 5, 6, 7, 8 khz im Durchschnitt
Frequenzbereich 2 kHz - 20 kHz
Gleichstrom-Widerstand 5,8 Ohm
Maße L x B x H 125 x 78 x 18 mm
Lochausschnitt ca. 108 x 69 mm
Gewicht 235 g

Preis gilt pro Stück ! - 30 euro

dk2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003
Sendt: 15 April 2012 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Var pointen ikke at lave en dipol?
Tror vossman har valgt neo enhederne fordi de har identisk udståling fremad og bagud.... diskanten oven for tror jeg ikke er en
dipol. Man kan altså også købe for billige enheder
En af fordelene ved DIY er vel at man kan købe nogle ordentlige enheder og bruge tunge og arbejdskrævende løsninger i
kabinet mv. uden at skulle skele til hvor dyrt det bliver at sætte i produktion.

Se iøvrigt denne test af VSS 4:

VSS4
Til top Vis dk2000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dk2000

Hans Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 April 2012 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Hej Juspur.

Jeg synes det er et meget spændende projekt du har kastet dig ud i. Det er også et meget kompliceret projekt og egentlig kan det vel være en meget god ide at starte med nogle billige enheder bare for at se om man overhovedet kan få det til at makkeret. Det vil under alle omstændigheder give grundlag for at finde ud af, hvilken retning man kan gå for at optimere,  men der er rigtig megen sund fornuft i Forsmans ideer, så på men vanten - jeg glæder mig meget til at følge din odyssé.

En helt anden ting: Så vidt jeg kan se ligger norske patenter ikke på nettet - er der nogen der har set Tor Forsmans patent?

Spaltesystemet blev jo også brugt (og patenteret) af Karlson og hvis teorien (se http://home.planet.nl/~ulfman/) ellers holder i praksis skulle en del kunne vindes. Det springende punkt er kompensationen for enhedernes naturlige afrulning - og integrationen med melletone/diskant, ie. kontrollen over den horisontale spredning.

vh

Til top Vis Hans Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans Mortensen

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 15 April 2012 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

dk2000 skrev:
Var pointen ikke at lave en dipol?
Tror vossman har valgt neo enhederne fordi de har identisk udståling fremad og bagud.... diskanten oven for tror jeg ikke er
en
dipol. Man kan altså også købe for billige enheder
En af fordelene ved DIY er vel at man kan købe nogle ordentlige enheder og bruge tunge og arbejdskrævende løsninger i
kabinet mv. uden at skulle skele til hvor dyrt det bliver at sætte i produktion.

Jeg tror Forsman har valgt de pågældende mellemtoner/diskanter fordi han godt kan li' lyden og transparansen. Jeg har det
lidt dobbelt med magnetostater: fantastisk detaljering og letflydenhed, men generelt for lidt "krop".
- Det er selvfølgelig en streng generalisering fra min side af, men anyways...

Med basser, mellemtoner og diskanter uden bagkammer og kabinetter, er der velsagtens tale om dipol. Diskanten er en
magnetostat. Jeg har endnu ikke selv set magnetostater med lukkede bagkamre - men har muligvis ikke selv set nok. Er der
nogen der kan oplyse mig om andet, er det fint.

Økonomien tillader ikke uhæmmet indkøb af eksotica, mine mange tommelfingre sætter skrap begrænsning for
kabinetløsninger - men nu må vi se. Jeg nåede desværre ikke så langt her i weekenden, men strategien er følgende:

1) En enkelt traditionel prøvebaffel klargøres (uden forsman-kåber), og de 3 basser parallelmonteres med en fornuftig spole
aht afrulning opadtil.
2) Album med udelukkende akustisk bas afspilles Dieter Ilg - Bass for at
konstatere basmængde/kvalitet/følsomhed.
3) Sidekåber monteres og albummet genspilles. Er der nu mere bas/hvormeget/kvalitet/følsomhed?

Afhængigt af ovennævnte begraver jeg projektet eller genovervejer situationen :-D

PS: Ja, ville anvende min tro elektriske stiksav, som efter kun 11 år valgte at opgi ævred i går. Sikke noget. Aldi er ikke
hvad
Aldi har været...

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 15 April 2012 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Hej Hans

Tak for linket til Karlson-teorien. God begrundelse for 2/3 slidsen. Jeg kan dog ikke se nogen steder, hvor mange dB
resonansen udgør. Nogen, der har info?

Forsman modellen som det her udspringer af, har en rørlængde (excl. bund med delefilteret) på ca. 100 cm +/- 1-2 cm.
Dvs en bølgelængde omkring 4 m, svarende til 85 Hz... Giver det mening?

Hans Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 April 2012 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

"Forsman modellen som det her udspringer af, har en rørlængde (excl. bund med delefilteret) på ca. 100 cm +/- 1-2 cm. Dvs en bølgelængde omkring 4 m, svarende til 85 Hz... Giver det mening?"

- aner det ikke! OuchDet afhænger af så meget. Selv openbaffelguru Siegfried Linkwitz laver jo fritfelt målinger (udendørs) som et første bud på kompensationsbehov. Men jeg har tænkt mig at fordybe mig lidt i softwaren her http://www.musicanddesign.com/A_B_C_Dipole.html og måske prøve at lave nogle målinger.

vh

Til top Vis Hans Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans Mortensen

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes