Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. maj 2025 | 21:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Gamma1 - Første selbyg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MAZDAZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 10 August 2011 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Hej allesammen

Jeg har efter lidt overvejelse bestem mig for at bygge en Gamma1 DAC fra AMB

http://www.amb.org/audio/gamma1/

Det er mit første selvbyggerprojekt, og jeg håber derfor at der er et par venlige sjæle herinde som vil bistå med lidt vejledning. Jeg læser Energi på AAU, og jeg synes derfor dette kunne være et sjovt projekt sideløbende med studierne. Jeg læser pt. grundlæggende kredsløbsteori, så jeg har lidt forståelse for det, men kan selvfølgelig ikke sætte mig ind i hele virkemåden af DAC'en.

Jeg har bestilt printet og de dele man nu kan fra AMB, så næste skridt er at bestille komponenter. Men hvor er det nemmest at bestille fra? Det der for mig er problemet er at finde ud af hvilke komponenter der svarer til de listede på AMB. Modstande findes på EL-Supply i flere varianter, og hvilken jeg skal bruge er jeg ikke helt sikker på. Jeg ville også gerne købe det hele fra et samlet sted, men Farnell sælger fx. ikke til private. Jeg har lavet en lille liste med de komponenter jeg skal bruge, tror i at der er mulighed for at sende den til en af de danske forhandlere og få dem til at finde delene?

Til sidst håber jeg at blive lidt klogere på lodningen. Jeg har loddet en del før, men ikke ret meget på print. Skal der bruges Flux, og i så fald hvor og i hvilken for kan det købes? Hvilken type loddetin og loddespids skal jeg bruge, og hvor kan det købes?

Det blev til en del spørgsmål, men jeg ville være meget taknemmelig hvis nogen gad hjælpe mig på rette vej. I så fald vil jeg prøve at tage lidt billeder, så andre kan følge med.

På forhånd tusinde tak

Anders Kjergaard

Til top Vis MAZDAZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MAZDAZ

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 August 2011 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Send listen over komponenter til PC-Elektronik, han plejer at være medgørlig. Du kan også køre op og besøge ham.

Du skal ikke bruge flux, kun almindelig loddetin, og en almindelig loddepen med en lille spids.

Hvis ikke du har prøvet at bygge noget før, var det måske en ide at købe et lille byggesæt, til at øve dig på.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB

MAZDAZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2011 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

PC-Elektronik virker som det helt rigtige sted. Jeg har forgæves ledt efter elektronikbutikker omkring Aalborg i længere tid. Det er nu engang rarere at komme i en fysisk butik når man ikke er 100% sikker på hvad man skal have(;

Tak!

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 August 2011 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

PC-Elektronik er ikke en "rigtig" butik, hvor du på egen hånd kan gå rundt og se på varene og tage dem ned fra hylderne. Men
du kan godt køre derop og snakke med ham om de ting du er i tvivl om.

Men du skal nok lige være opmærksom på at avancen på elektronikkomponenter er lille, så han bliver nok lidt negativ hvis han
skal bruge et kvarter på at diskutere modstande, og det så ender med at du køber 10 forskellige, til en samlet pris på 3 kr.
Så jeg synes du skal bestille så meget som muligt hjemmefra, give ham nogle dage til at finde det, og så køre derop for at
hente det og få afklaret det sidste.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB

MAZDAZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2011 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Nej det er klart(: Delene skulle være på vej, dog fra et andet sted. Glæder mig som et barn til at komme i gang med projektet, og (forhåbentlig) høre noget jeg selv har samlet.

Tak for hjælpen! - indtil videre

Vh Anders Kjergaard

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes