| Forfatter |
|
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 21 Juli 2011 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej er der nogen der kan regne ud skæringsfrekvensen for en seriemodstand på 10 kohm og 220 pf i parallel ? Jeg har ike en
fornuftig lommeregner der kan skrive 220 i minus 12.
1 over 2 pi X R x C
Hjælp
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 21 Juli 2011 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan jo beregnes i Excel. Men hvad mener du med "1 over 2 pi"? Er det 1: (2 pi x R x C) ?
Hvis ja .... så giver det ca. 72314 Hz. (hvis ellers jeg har fået kommaet sat korrekt - 220 pF = 0,000220 uF?
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Juli 2011 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
Det kan jo beregnes i Excel.Men hvad mener du med "1 over 2 pi"? Er det 1: (2 pi x R x C) ?Hvis ja .... så giver det ca.
72314 Hz. (hvis ellers jeg har fået kommaet sat korrekt - 220 pF = 0,000220 uF?
|
|
|
Tak Jan det ser rigtigt ud.
Tror da p..... jeg har for
meget afrulning. Min Volumentrafo 45 khz og filterspolen på klasse D 30 khz sammen med de 72 khz giver vel et betydeligt
fasedrej.
|
| Til top |
|
| |
canielsen Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 564
|
| Sendt: 21 Juli 2011 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
Hej er der nogen der kan regne ud skæringsfrekvensen for en seriemodstand på 10 kohm og 220 pf i parallel ? Jeg har ike en
fornuftig lommeregner der kan skrive 220 i minus 12.
1 over 2 pi X R x C
Hjælp  |
|
|
TIP: Du har da internet - så har du google. Så har du også en meget avanceret lommeregner. Prøv at skrive et regnestykke i googles søgefelt.
Hvis vi tager det du spørger om, så er det du skal skrive i googles søgefelt: 1/(2*pi*220e-12*10000)
Jep - Google har indbygget matematisk / videnskabelig lommeregner.
Google har faktisk mange skjulte indbyggede funktioner.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Juli 2011 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fedt nok !  Har ikke så meget tilbage i hovedet af matematik. Kan ikke længere hjælpe min datter der lige har fået 2 x 12
på HF kursus.
Men min formodning om at jeg skal slække på det filter var altså rigtig. DEt sidder lige efter Silk volumen trafoerne som vel er
en speciel belastning af indgangen på det efterfølgende trin ?
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 21 Juli 2011 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil holde på, at det RC-led spiller en mindre rolle. SVJV drejer et sådant led kun fasen med 90 grader - og så ikke mere. Din attenuator har et fasedrej på 180 grader ved ca. 50 kHz, og dette IMHO kan være mere kritisk, da dette fase drej har større chance for at "gå ind i" det hørbare område. Ifølge dette link (hvis det altså er en sådan en) er fasedrejet kun (alt efter fortolkning, mening, principper og viden) på ca. 35 grader; IMHO ret beskedent.
Så jeg vil tillade mig at spørge: Hvad er du bange for?
PS: Din Windows har også en ret god lommeregner under tilbehør. Den kan sættes op til forskellige slags lommeregnere. __________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Juli 2011 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm skrev:
Jeg vil holde på, at det RC-led spiller en mindre rolle. SVJV drejer et sådant led kun fasen med 90 grader
- og så ikke mere. Din attenuator har et fasedrej på 180 grader ved ca. 50 kHz, og dette IMHO kan være mere kritisk, da
dette fase drej har større chance for at "gå ind i" det hørbare område. Ifølge
dette link (hvis det altså er en sådan en) er
fasedrejet kun (alt efter fortolkning, mening, principper og viden) på ca. 35 grader; IMHO ret beskedent.
PS: Din Windows har også en ret god lommeregner under tilbehør. Den kan sættes op til forskellige slags lommeregnere.
|
|
|
Bange for ? Mangler noget åbenhed pludselig. Med den attenuator i signalvejen kan jeg alligevel høre de allermindste
ændringer andre steder. Dette er den tredje forsyning til min udgangsbuffer og der mangler dynamik efter den
strømgenerator er kommet på. Det lyder for pænt. Med en modstand på samme sted var der dynamik men det var alt for
hårdt.
Som jeg ser det har jeg 3 filtre efter hverandre og hvad er deres samlede virkning ?
|
| Til top |
|
| |
bantan Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 582
|
| Sendt: 21 Juli 2011 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
boholm skrev:
Jeg vil holde på, at det RC-led spiller en mindre rolle. SVJV drejer et sådant led
kun fasen med 90 grader
- og så ikke mere. Din attenuator har et fasedrej på 180 grader ved ca. 50 kHz, og dette IMHO kan være mere kritisk, da
dette fase drej har større chance for at "gå ind i" det hørbare område. Ifølge
dette link (hvis det altså er en sådan en) er
fasedrejet kun (alt efter fortolkning, mening, principper og viden) på ca. 35 grader; IMHO ret beskedent.
PS: Din Windows har også en ret god lommeregner under tilbehør. Den kan sættes op til forskellige slags lommeregnere.
|
|
|
Bange for ? Mangler noget åbenhed pludselig. Med den attenuator i signalvejen kan jeg alligevel høre de allermindste
ændringer andre steder. Dette er den tredje forsyning til min udgangsbuffer og der mangler dynamik efter den
strømgenerator er kommet på. Det lyder for pænt. Med en modstand på samme sted var der dynamik men det var alt for
hårdt.
Som jeg ser det har jeg 3 filtre efter hverandre og hvad er deres samlede virkning ? |
|
|
Er det ikke det du nævner nederst i linket, som noget af den mest utrolige modifikation ?
klik
* Den største aha oplevelse nogensinde.*
Det var det måske ikke alligevel ?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Juli 2011 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo en kæmpe aha oplevelse. Det gjorde sindsygt meget forskel. Aha oplevelsen var vel at så små ændringer kan gøre så
meget. Blev bare lovligt pænt og kedeligt. Dynamikken er ladt i stikken. I aften spiller jeg på noget helt andet udstyr. Godt jeg
har flere muligheder.
Ændrer forsyningen på den buffer tilbage til version 2 med nogle kulmasse modstande istedet for 1 W kul med magnetiske
endekapper. Skal bare bestille dem hjem. Nedsætter også de 220 pf til 100pf. Sætter spændingen lidt op på shuntens indgang
så det passer bedre med konstruktørens version selvom han skrev det var ok med lavere. Så får vi se.
|
| Til top |
|
| |
m@dsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 718
|
| Sendt: 22 Juli 2011 kl. 07:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Juli 2011 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er mange gode oplysninger men ingen lommeregner !
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 22 Juli 2011 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Windows standard "lommeregner" kan sættes i "Videnskabelig" mode, og så regner den fint med ti-tals potenser, Pi, 1/x m.m. Og den kommer også frem til 72 kHz
|
| Til top |
|
| |
soren Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 115
|
| Sendt: 22 Juli 2011 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror nu ikke, du behøver at gå alt for meget op i fasedrej i den høje ende af audioområdet og længere op.
Tag lydens hastighed: ca. 340m/s (340.000mm/s) under normale betingelser.
En periode af 20kHz modsvarer 50us.
1 grad af denne periode modsvarer 0.14us.
0.14us modsvarer 0.14us*340.000mm/s=0.047mm.
Det betyder altså, at flytter du dit hover (ører) 1cm frem eller tilbage i forhold til din reference lytteposition, vil du opleve et fasedrej ved 20kHz på 10mm/0.047mm/grad=212grader.
Alternativ udregning: Den fysiske længde af 20kHz er: 1430.000/20kHz=17mm. 1cm/17mm*360grader=212grader.
Jeg ved godt, at displacement medfører et lineært fasedrej og dermed anden karakteristik (som funktion af frekvens) end et LC filter, men ærligt talt så har jeg svært ved at se argumenter for at bekymre sig meget om fase betydeligt over relevante delefrekvenser i højttaleren, hvor netop fasen skal være under kontrol or at få det hele til at gå op.
__________________ Naturlovene gælder. Om vi forstår dem er noget andet!
Meget af det du tror, du kan høre, er noget, du bilder dig ind. Lad bare være; det er rigtigt!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Juli 2011 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Oki nu fjerner jeg filteret fuldstændigt og så må lyttetest afgøre om det var det eller en uheldigt placeret strømgenerator.
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 23 Juli 2011 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville også prøve med en anden attenuator i stedet for Silk volumen trafoerne, som viser et fasedrej på 35 grader ved 20 kHz - en del mere end dine andre filtre. __________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Juli 2011 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har intet negativt registreret ved dem. Men når det er det ene med det ANDET SÅ ER DET PLUDSELIGT FOR MEGET. ELLERS ER DET BARE DEN ENDNU VÅDE LINOLIE
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Juli 2011 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm skrev:
Jeg ville også prøve med en anden attenuator i stedet for
Silk volumen
trafoerne, som viser et fasedrej på 35 grader ved 20 kHz - en del mere end dine andre filtre. |
|
|
Med Silk trafoerne er jeg til gengæld fri for at filtrere min dac . Af 2 onder tror jeg trafoerne er det mindste.
|
| Til top |
|
| |