Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 00:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Forbedre mit hjemmebyg :) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
skottyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 17 Juli 2011 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Hey Hifi4all :) Her op til årets roskilde festival byggede jeg mit første byg selv anlæg nogensinde :) Jeg var fuldstændig grøn
på området så resultatet blev måske ikke super :P

Anyway... det endte med at se ud således ud

Billede
Men som i nok kan se er det en smule stort og uhandigt at have stående på værelset her efter roskilde :) Det er et 32" tv
der hænger i baggrunden - så det fylder som i kan se mere end rigeligt :)

Landet ligger nu sådan at jeg gerne vil kunne bruge det i dagligdagen på værelset - samt strandture osv. men det er næsten
1½ meter langt og med batterier kan man stort set ikke løfte det 2 mænd :P

Men... det spiller fint :) Dog sidder jeg med en følelse af at det kunne spille så meget bedre - og fylde så meget mindre ? så
nu går jeg med tanken om at starte forfra og lave et nyt :)

Følgende ting er benyttet.

2x 75 a forbrugsbatterier
2x Eminence Beta 12LTA
2x Eminence APT150 Tweeter
1x Amp9Basic
2x Delefilter
2x Attenuator
Samt en sikring :)

Sidder dog og tror at disse ting er lidt et problem :)

Kabinettet er ikke lavet ud fra rigtige mål - den er bare 100 liter med en tilfældigvis bassrefleksrør :S 4" og 10 centimeter
(rent gæt)

Batterierne er sat i serie så jeg får 24 volt - men de sidder bare sat sammen med 100 kr. startkabler fra thansen

Delefiltrene er vidst ikke de rigtige - og med dem kan jeg kun bruge 2 ud af forstærkeren 4 udgange :(

Bassen/midtonen er med dobbeltmembran - hvilket jeg senere har fundet ud af var en rigtig dårlig ting :)

Men spørgsmålet lyder som følgende:
Hvad ville i gøre med dette monstrum ? er villig til at smide nogle flere penge i projektet :)

EDIT:
Det blev en utrolig lang smøre :( mangler i øvrigt også en køler til forstærkeren - hvis man kan se det på det andet billede er
der ligesom et hul ned i midten på kassen :) hernede står batterier og er alt ledning halløj lavet - og ser således her ud
Billede

Er der noget info i skal bruge så spørg endelig :D
Til top Vis skottyboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skottyboy

Dare_Devil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 18 Juli 2011 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Jeg ville da uden tvivl tage udgangspunkt i de dataark, der ligger, hvis man følger dit link. Det står allerede, hvordan kabinettet bør udformes. Når det er sagt, så er dine enheder PA-enheder, hvorfor de ikke nødvendigvis vil gøre sig så godt til dit brug.

Filteret er formentlig heller ikke optimalt, men det er desværre ikke noget, jeg har forstand på. Forstærkeren kunne evt. bygge for sig eller indbygges i en af højttalerne (antager, du bygger 2). Så kan du fx blot tage denne ene aktive med på stranden.
Til top Vis Dare_Devil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dare_Devil

skottyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2011 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Der står kabinet forslag ja :) Men det svinger helt fra 56-116 liter så vidt jeg husker :P det er i min verden rimelig meget. og er som sagt lidt på bar bund hvad kabinet angår :)

Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 20 Juli 2011 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Hej skotty jeg har fulgt dine indlæg og kunne godt tænke mig at vide mere om hvordan det er gået.

• holdt batterierne,
  • gad i høre på anlægget,
  • hvorfor er dobbelt membranen et problem,
  • har du ikke selv nogen ideer til hvad der kan gøres bedre,
  • hvordan er L-pad'sene forbundet.
  • gik forstærkeren varm, og slog fra.
  • hvad manglede der ved lyden.
  • Spillede det højt/længe nok!

Der er masser af fejl du kan begå når der bygges højttalere. Du kan overveje om PA enheder er det rigtige. Lave et rigtigt delefilter. Regne på kabinetterne (der findes programmer på nettet) evt. udnytte det volumen der er brugt til batteri rum, overveje at dele kabinetterne så der er nemmere at placere og sæt hjul på. Næste gang så brug et færdig udviklet kit.

Mvh Peter

Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X

skottyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2011 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Hej Peter - har været på ferie så har ikke lige kunne svare før nu!

• JA det gjorde de - de spillede hele festivallen uden at skulle oplades
  • ja det lød super lækkert :)
  • havde bare hørt rundt omkring på folk at dobbelt membran ikke var optimalt?
  • Har masser ideer - men om de rent faktisk kan lade sig gøre ved jeg ikke :) vil gerne have det meget mindre så det kan bruges uden at man har en lastbil med :) derudover tror jeg lyden vil blive en del bedre med et ordenligt filter - så jeg kan bruge alle 4 udgange på forstærkeren istedet for kun de 2
  • l-pad blev forbundet som på tegningen der var med :) og de virkede præcis som de skulle :)
  • forstærkeren blev for varm ja. da jeg havde glemt alt om køling :P dette blev dog løst ved at klistre en lille håndblæser fra tiger butikken fast til at blæse lige ned på den :P
  • Der mangler lidt bas :( hører meget rock er der var lidt for meget diskant - bassen kom først rigtig til syne når jeg hørte infected mushroom og den slags
  • det spillede rigtig dejligt højt ja :) og det spillede jo hele festivallen :) så længe nok også ja :)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes